Конспект уроку з української мови у 6 класі На тему «Поняття про фразеологізм, його лексичне значення»

Про матеріал
Щоб зробити уроки цікавими, захопити учнів , спонукати мислити, мріяти та працювати , на своїх заняттях використовую найрізноманітніші форми роботи. Зокрема, усне мовлення, пошукова робота, яка сприяє розвитку мислення та розширює кругозір,гру, яка дозволяє знайомитись з новою цікавою інформацією. Стараюсь використовувати новітні технології навчання та різноманітні методи роботи, зокрема, робота в групах. Досить часто практикую інноваційні технології та інтерактивні методики навчання , нестандартні уроки, через їх актуальність, оригінальність, можливість повної реалізації педагогіки співпраці та універсальність досягнення мети.
Перегляд файлу

 

 

Конспект уроку

 з української мови у 6   класі

 

 На тему «Поняття про фразеологізм, його лексичне значення»

 

 

 

 

 

Підготувала і провела

вч. Яшкін Р.М

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Українська мова 6 клас .

Вч. Яшкін Р.М

Тема: Поняття про фразеологізм, його лексичне значення

  Пізнавальні цілі:

          познайомити учнів із фразеологізмами, їхніми властивостями;

          підвищувати мовну культуру;

          вдосконалювати вміння працювати зі словником ;

          пояснювати лексичне   значення фразеологізмів;

          збагачувати словниковий запас.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, з елементами повторення.

Форма навчальної діяльності. Колективна та групова.

Навчально – методичне забезпечення уроку: підручник “Рідна мова»  О.В Заболотний ,       

                                                                                                    В.В.Заболотний), індивідуальні картки, загадки.

 

                                             Структура  уроку:

I. Організація учнів до уроку.

II. Орієнтація .

Позитивна установка на роботу.

     Сьогодні надворі сонячна і тепла погода. Діти, спіймайте у долоньки промінчик сонця. Відчуйте, як він зігріває вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, щедрість вашої душі зігрівають всіх, хто поруч.

III. Установчо- мотиваційний етап.

     Оголошення теми й мети уроку.

       З народження й до старості людина пізнає світ. Пізнання мови – це мандрівка в світ прекрасного. Існують слова, які об’єднались в стійкі вирази і називаються фразеологізмами. За фразеологізмами можна вивчати історичні події, побут, культуру. Знання фразеології, вдале використання фразеологізмів в усному і писемному мовленні є ознакою мовної культури людини.

IV. Актуалізація опорних знань.

        Прочитайте слова, записані на дошці. Погрупуйте їх за лексичним значенням. Поясніть їхню роль у мові.

        Працювати, мужній, коса, відпочивати, безстрашний, сумно, бідний, стояти, хоробрий, весело, багатий, бігти.

V. Бесіда:

- Що таке лексичне значення слова?

- На які групи можна поділити записані слова за їхнім лексичним значенням?

- Що ви знаєте про ці групи?

- Як поділяються слова за кількістю лексичних значень?

- Доведіть, що в мовленні зустрічаються слова з прямим і переносним значенням.

VI. Вивчення нового матеріалу.

  Слово вчителя. Уважно прочитайте й порівняйте словосполучення обох колонок. Що між ними спільного, а що відмінного? Свої твердження запишіть.

Братися за ручку дверей                            Братися за розум

Бити посуд                                                  Бити байдики

Піймати голуба                                            Піймати облизня                                          

Горіти у вогні                                              Горіти від сорому

( Твердження записують на дошці).

VII.Потім учні відкривають підручники й, читаючи матеріал, роблять позначки олівчиком:

+ - це я знаю

V – треба запам’ятати

- - це я не знаю

! – це цікаво

?– про це потрібно дізнатися більше.

VIII. Вправи на закріплення.

1.     До поданих фразеологізмів дібрати з довідки синонімічні слова:

Прикусити язика, брати гору, собака на сіні, кури не клюють, замилювати очі, ні світ ні зоря, пекти раки, зарубати на носі.

Для довідки. Удосвіта, червоніти, багато, замовкнути, скупий, запам’ятати, перемагати, обманювати.

 

2.     Гра «Третій зайвий» ( закріплення поняття про фразеологізми - синоніми).

Знайти і підкреслити зайве словосполучення.

Ніде голці впасти; ніде курці клюнути; клювати носом.

Покласти на обидві лопатки; поставити на ноги; брати гору.

Скуштував ,по чім ківш лиха; був на коні й під конем;що з воза впало, те й пропало.

Знає, де раки зимують; ніколи й вгору глянути; верчусь, як білка в колесі.

Чесати язика; прикусити язика; точити баляси.

    3.   Гра «Хто швидше»

         Записати фразеологізми, знайти в словнику значення кожного.

1 ряд - зі словом голова

2 ряд - зі словом язик

3 ряд - зі словом вухо

    4.  Відгадайте фразеологічні загадки.    (усно)

   1.Чому не говорять рибки ?

  У ставок Маринка

  Сипле хлібні дрібки:

-         А чому це, Грицю,

не говорять рибки?

-         Як же їм балакать, -

Гриць на те сестриці, -

 Коли завжди мають

повен рот водиці.

(Як води в рот набрав).

                     2.Їх кладуть на полицю, коли нічого їсти (Зуби).

             3.Стримані, обачні у розмовах його тримають за зубами (Язик).

4.Як говорять про людину, яка зовсім не має музичного слуху ?(Ведмідь на вухо наступив).

   4.Завдання з «секретом»:  Записати подані фразеологізми за лексичним значенням  у такому порядку:

1.Робити щось надзвичайне, несподіване;

2.говорити все відверто;  

3.наслідок удару по голові;

4.набути великого досвіду;

5.продовжити чиїсь традиції;

6.про громаду, яка не може справитись з одним;

7.говорити щось недоречне, нерозумне;

8.мати до різних людей однаковий підхід;

9.говорити пусту річ;

10.проганяти когось;

11.Щось безслідно зникло.

         Однією міркою міряти; аж іскри з очей посипалися ; фокуси викидати; з’їсти собаку;гонити ахінеї; різати правду - матінку; естафету прийняти; іди на чотири вітри; ляпати язиком; як у воду впало;  один вовк ганяє овечий полк.   

Ключ: з перших букв прочитаєте як називається розділ науки про мову, що ми почали вивчати.

 

5.Завдання з картки розробленої вчителем

матеріал розміщено на Форум педагогічних ідей «УРОК».

 каталог «Відкритий урок» грудень2017р сайт «Освіта.ua» матеріал розміщено за наступним посиланням:

http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/57221/

 


1 варіант

1. Латки 1-4 речення

2. Камінь спотикання 2 речення

6. Ключове слово 1 речення

 

2 варіант

1 Латки  5-8 речення

2. Камінь спотикання 4 речення

6. Ключове слово 2 речення


 

--------------------------------------------------------------------------------------

Фразеологія

  1. Латки

Заповнити пропуски словами.

  1. Тримати …. за вітром            5.   Взяти ….. на плечі
  2. Дивитися в……                       6.   Голими …… не візьмеш
  3. Водити за ….                           7.   ……… і два вуха
  4. Допікати до самих…..            8.    З хворої …. на здорову
  1. Камінь спотикання

З`ясуйте значення виділених слів.

  1. Усе українське в Україні стискається, неначе шагренева шкіра.
  2. Далі дівчина ні сіло ні впало почала хвалити товаришку.
  3. При одній лише згадці про неї у мене п’яти холонуть.
  4. Ворог нападе на нас і стане нищити землю нашу мечем і огнем.
  5. Помста, як дамоклів меч, висить над моєю головою.

3.Плутанина

Запишіть правильно крилаті вислови

  А.Троянське м'ясо                         Б.   Варфоломіївський трикутник

       Ведмежа пісня                                   Прокрустів страх

       Гарматна нитка                                  Любовна ніч

       Кінь Семіраміди                                 Ахіллесове ложе

       Сади Фортуни                                     Панічний спокій

       Аріаднине колесо                               Олімпійське руно

       Крокодиляча послуга                         Авгієва п’ята

       Лебедині сльози                                  Золоті стайні

4. Фразеологічна реконструкція

Замінити тлумачення відповідними  фразеологізмами з довідки.

  1. Козаки пориваються додому, жнива (дуже близько)…
  2. Василь нікому не давав (принизити себе, скривдити) , нікому не поступався.
  3. Вороги порушили угоду, вирішили нас (загарбати, захопити).
  4. – Що ви за люди і як в таку (потрапили в неприємну ситуації) ?
  5. Генеральний писар нічого собі (не хвилюється, не тривожиться).

ДЛЯ ДОВІДОК:       в халепу попали

                                 прибрати до рук

                                до серця не бере

                               не за  горами

                             наплювати в кашу

  5. Фразеологічний аукціон

Розподілити з назвами яких професій пов’язане виникнення фразеологічних зворотів.

 Намилити шию                                   розмотати клубок

 видати на-гора                                    кинути якір

 грати першу скрипку                         підносити на щит

 під одну гребінку                               як нитка за голкою

 викинути за борт                                пливти за течією

 брати в лещата                                    влучити в ціль

 залишити поле бою                           білими нитками шито

 підвищувати тон                                не нюхати пороху

 куй залізо,  поки гаряче                на всіх парах

ДЛЯ ДОВІДОК:  з мови 1 перукарів ;2 шахтарів ;3музикантів;4 ткачів;5 ковалів;

                                        6 моряків; 7 з військової справи.

   6. Ключове слово

Здогадайтеся про які фразеологізми йдеться у реченнях. Назвіть ключове слово.

 1. На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують; його радять шукати в полі, коли

     хтось безслідно зник; він хазяйнує в голові легковажної, несерйозної людини.

 2. Ним можна клювати, як дзьобом; його задирають, коли зазнаються; на ньому можна

     зарубати ,як на пні.

 3. Він може довести до Києва і далі; його можна нагострити, як ніж; він схожий на

     лопату , особливо у балакучих людей.

 4. Ними можна косити; Їх можна відкривати комусь на щось; їм можна не вірити, а

     інколи і правда їх коле; коли їх вирячити, то можна щось у когось побачити.

 5. Він коневі не товариш і дружній череді не страшний; скільки його не годуй, а він усе 

     в ліс дивиться; інколи він буває в овечій шкурі; якщо його боятися, то в ліс краще не

     ходити.

 

 

7.Кросворд

У клітинки впишіть слова – синоніми до поданих фразеологізмів.

1

к

 

 

 

 

 

2

т

 

 

 

 

 

3

з

 

 

 

 

 

 

4

з

 

 

 

 

 

 

5

р

 

 

 

 

 

 

 

6

п

 

 

 

 

 

 

 

7

п

 

 

 

 

 

 

 

 

8

п

 

 

 

 

 

 

 

 

9

в

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

п

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

з

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

п

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

п

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Ярмо на шию.
  2. Давати драла .
  3. З дорогою душею.
  4. Кусати губи.
  5. Має кибету.
  6. Показати , де раки

             зимують.

  1. Червоного півня        

              пустити.

  1. Покласти на лопатки.
  2. Воду варити.
  3.  Обламати роги.
  4.  Звалитися з ніг.
  5.  Як грім серед ясного  

              неба.

  1.  Нагострити вуха.
  2.  Ставати поперек    

                                                                                                                                            

                                                                                                                                                                                                                                      дороги.

 

8. Старовинна грамота

Відгадайте, що написано в цій грамоті. Зібрати літери в слова вам допоможуть «чарівні» стрілочки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

___________________________________________________________________

IX. Закріплення вивченого матеріалу.

-          Що таке фразеологізми?

-         Де використовуються фразеологічні звороти?

-         Як називається розділ мовознавства, що вивчає фразеологізми?

Корекційно-оцінювальний етап.

     Учитель підбиває підсумки роботи, оцінює роботу учнів.

Домашнє завдання .

Оприцювати матеріал підручника С.37-41; виконати впр.

     *(Додатково, за бажанням/ високий рівень) Скласти речення, використовуючи фразеологізми; намалювати «образи» фразеологізмів. Зуби з’їсти; зціпивши зуби; крізь зуби. 


 

 

 

 

docx
Додано
5 лютого 2023
Переглядів
373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку