Тема уроку: Узагальнення та систематизація вивченого про прикметник
Мета уроку: повторити, узагальнити та систематизувати вивчене про прикметник,розвивати вміння лінгвістично мислити, застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; виховувати спостережливість пізнавати мовні глибини.
Обладнання: символічні голуби, плакати, роздатковий матеріал, підручник.
Яка чудесна кожна мова,
Але слова мотай на вус.
Як не уважний ти до слова,
То може трапитись конфуз.
Д.Білоус
Хід уроку
Перед вами на партах лежать символічні голуби – птахи миру та злагоди. Напишіть, будь ласка, побажання щодо нашого уроку.
Метод «Мікрофон»
Передаючи мікрофон з рук у руки, висловіть свої побажання сусідові по парті.
Ми закінчили вивчати велику тему – прикметник. На сьогоднішньому уроці маємо повторити вивчене про прикметник, закріпити знання. На урок я запросила … Та ви ніколи не здогадаєтесь, якщо не відгадаєте загадки:
Барвисте коромисло
На небі повисло. (Райдуга)
Веселка – це дугоподібна різнокольорова смуга на небі, яка з'являється внаслідок заломлення сонячних променів у краплинах дощу.
Так як веселка символізує радість, я хочу, щоб на уроці панувала радість, взаємопідтримка, взаєморозуміння.
Сім кольорів у веселки означає сім різних за складністю завдань. Якщо ви їх виконаєте, то веселка засяє у нас на уроці.
Отож до роботи. Роботу побудуємо у формі уявного «Мовознавчого марафону»
Словникова робота
Марафон – тривале і напружене змагання, конкурс.
Мовознавчий марафон потребуватиме від вас швидкого відтворення знань і правильного застосування їх на практиці.
Вірш «Українська мова».
(записати прикметники у три колонки, визначити групи за значенням: якісні, відносні, присвійні)
Білий, великий, дерев'яний, доччин, морський, Петрів, сільський, круглий, малиновий, батькова, веселий, стрункий, щедрий, сонячний, металевий, материна.
( робота у групах) Прочитати текст, виписати з нього прикметники, визначити ступені порівняння)
1 група
Зимова казка
Повітря стало холоднішим, тільки кружляють у веселому танку найдрібніші сніжинки. Ніжні льодяні кристалики найрізноманітніших візерунків і розмірів кружляють у вихорі. У переважній більшості сніжинки невеличкі. Важко описати всю красу цих найтонших витворів природи.
2 група
( утворити вищий і найвищий ступені порівняння)
Свіжий -
Холодний -
Високий –
Дорогий –
Розумний –
3 група
(записати прикметники і утворити від них за допомогою суфіксів слова із значенням пестливості)
Рідний –
Малий –
Тонкий –
Білий –
Гарний –
Завдання «Фокуси прикметника»
Частини мови вміють дарувати радість, показуючи фокуси. А ми повинні їх розгадати.
Черговий учень витер дошку.
Черговий зробив запис у журналі.
Розумний навчає, дурний повчає.
Розумний чоловік мало говорить, а багато слухає.
Переписати слова і виправити помилки в морфемному розборі.
Народний, заморський, золотистий, товаришів, нездоланний.
Виконати синтаксичний розбір речення і морфологічний розбір прикметника
Я іду зимовим лісом і милуюся чарівною казкою.
(пояснити написання, розкрити дужки)
1 група
Жовто/зелений, жовто/гарячий, світло/червоний, червоно/гарячий, біло/голубий, біло/сніжний, дво/поверховий, українсько/англійський, м'ясо/молочний.
2 група
Мід…ий, чаву…ий, ціли…ий, дерев'я…ий, маши…ий, трактор…ий, кі…ий, орли…ий, камі…ий, кам'я…ий.
3 група
Не\щирий; не \тихий, а голосний; не \відомий; не /гарний; не/ солоний, а прісний; не \багатий; не \втомний; не \зграбний; не\ дорогий, а дешевий; не \дорогий, а дешевий; не \широкий, а вузький.
Ти – редактор
(Відредагувати текст, пояснити правки)
1 група
Мої батьки самі кращі.
Усім відомо, що материнська любов – сама безкорисливіша.
Найбільш найдорожча для мене моя сім'я.
2 група
Мій друг Юрко завжди був більш стараннішим у навчанні.
Мабуть, тому він самий сильний у знаннях з багатьох предметів.
А на уроках Юрко самий дисциплінований із хлопців.
3 група
Ми ходили до лісу збирати лісні ягоди.
Назбирали цілий стакан земляники.
До столу подали три блюда.
(Написати твір-мініатюру на одну з тем)
Провесінь
Перші весняні дні
Скоро проліски з-під снігу глянуть синіми очима
Вчитель. Усі завдання виконали на нашому уроці. Веселка засяяла усіма барвами. Ви старанно попрацювали. Я задоволена вашими знаннями, адже ви зуміли застосувати їх на практиці. Недарма ж давньогрецький драматург Есхіл казав: « мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння зуміли застосувати на практиці.
IV.Рефлексія «Мікрофон»