Конспект уроку "Одяглась веселка в стрічки. Підсумки за темою «Прикметник»" допоможе перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми «Прикметник»; удосконалювати навички застосовувати теоретичні знання на практиці; правильно вживати прикметники в мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати повагу до культурної спадщини українського народу.
1
Підсумковий урок за темою «Прикметник»
Мета: перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми «Прикметник»; удосконалювати навички застосовувати теоретичні знання на практиці; правильно вживати прикметники в мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати повагу до культурної спадщини українського народу.
Очікувані результати:
Обладнання: дидактичний матеріал.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Мотивація.
Формування позитивного настрою.
Пригадаймо вірш Ігоря Калинця, «Дивосвіт, або книжечка для дзвінки»
Веселка
надягла веселка
стрічок
стрічок
як у свято
взяла коромисло
і пішла до річки
дорогою перестрів її
князенко Соняшник
із золотим черевичком
поміряла веселка
якраз на ніжку
от вони й побралися
Побудуйте асоціативний ланцюжок до слова веселка.
У ч и т е л ь. Веселка – символ радощів, веселості, світла та надії. Хоч яке похмуре буде небо, з появою райдуги воно розпогодиться, стане веселішим.
Тож запрошую вас на урок-веселку.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
(Асоціації: небезпека, любов, агресія, вогонь, кров, війна, збудження, енергія, швидкість, посилення уваги, швидкість.)
Актуалізація опорних знань (турбо-швидкість).
Пригадаймо, як пишеться слово жовтогарячий. (разом) А яке загальне правило щодо написання складних прикметників? (разом і через дефіс)
Розминка на уважність (стоячи у парах).
Якщо слово пишеться разом, беремося за руки; через дефіс – плескаємо один одного в долоньки.
Східно/слов’янський, південно/східний, чорно/бровий, машино/будівний, тихий/тихесенький, чорно/морський, одно/разовий, військово/морський, газо/видобувний, машино/тракторний, західно/український, синьо/зелений, сніжно/білий, мікро/хвильовий, літературно/ художній, біло/сніжний, десяти/річний.
Східнослов’янський, південно-східний, чорнобровий, машинобудівний, тихий-тихесенький, чорноморський, одноразовий, військово-морський, газовидобувний, машино-тракторний, західноукраїнський, синьо-зелений, сніжно-білий, мікрохвильовий, літературно-художній, білосніжний, десятирічний.
(теплий, ясний; світло, радість, достаток, золоте колосся, сонце, спечений хліб )
Хліб – найсвятіше, найбільше багатство народу. Погляньте на картину (слайди картин К. Білокур) народної художниці Катерини Білокур. «Відрізаний запашний окраєць пахне людською працею», – відзначав Пікассо. Але сама майстриня була закохана в квіти. Вона ніколи не зривала їх, а змальовувала, сидячи біля стеблини чи куща, бо вважала, що «зірвана квітка – вже не квітка».
Розвиток лінгвістичного мислення.
Прочитайте висловлювання К. Білокур, випишіть прикметники, зробіть морфологічний аналіз одного з них.
«Квіти, як і люди, – живі, мають душу! Як же їх не малювати, як вони такі красиві! А як прийде весна, та зазеленіють трави, а потім і квіти зацвітуть! Ой Боже мій! Як глянеш кругом, то та гарна, а та ще краща, а та ще чудовіша, та начебто аж посхиляються до мене, та як не промовляють: “Хто ж нас тоді буде малювати, як ти покинеш?” То я все на світі забуду та й знову малюю квіти. Ой, не гнівайтеся на мене, мої близькії й далекії друзі, що я малюю квіти, бо із квітів картини красиві».
(живі, красиві, гарна, краща, чудовіша, близькії, далекії.)
Живі – прикм., п. ф. живий, якісн., повн. ф. стягн.,множ., Н. в., тв. гр., присуд.
Але нам не можна заспокоюватися, адже є багато «незнайок», котрі часто-густо і в усному, і в писемному мовленні допускають помилки. Ви тільки подивіться ось на цю роботу. Чи не ваша? Відредагуйте наведений текст (робота в групах).
Жовто-гарячя ягітка плода роскрилася а с неї визирало блестящє вічько насіня. Тут були темно зелені гарбузи у яскраво жовтих плямах були картаті, і смугасті, кругло-виді, і довгі. Заяц найбільш лякливіший звірок. Десь сухенка гілочька затріщить – косо-окий боягус зараз же прегнеця і сидить нишком за виличезним гарбузом.
Жовтогаряча ягідка плода розкрилася, а з неї визирало блискуче вічко насіння. Тут були темно-зелені гарбузи у яскраво-жовтих плямах, були картаті і смугасті, кругловиді і довгі. Заєць – найбільш лякливий звірок. Десь сухенька гілочка затріщить – косоокий боягуз зараз же пригнеться і сидить нишком за величезним гарбузом.
Ви переконалися, що над помилками треба працювати постійно, щоб не допускати їх у власному мовленні.
На лузі день знайшов дзвіночки
І дзвонить ними навкруги,
Мов кольоровим звуком хоче
Розширить неба береги.
Земля, настояна на росах,
Збирає кольори живі.
І вітерець гасає босий,
Згубивши стежку, – по траві.
Все в голубому мерехтінні –
Шукаю барву цю в собі…
І навіть сон, і навіть тіні,
І навіть сонце – голубі.
Діти, ви вже вмієте утворювати прикметники і визначати групи за значенням.
Від поданих слів утворіть прикметники та доберіть до них по два іменники, щоб в отриманих словосполученнях прикметники належали до різних розрядів.
Мати – материнська (турбота, ласка).
Вишня – вишневий ( джем, сукня).
Орел – орлиний (дзьоб, погляд ).
Рефлексія.
Підсумки. Оцінювання роботи учнів.
Ось і закінчився наш веселковий урок. За допомогою барвистої райдуги ми узагальнили знання ще з однієї морфологічної теми – «Прикметник».
Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи. Виконати вправу 424 (завд. І, ІІ).