Конспект уроку з української мови у 6 класі "Узагальнення матеріалу з теми Прикметник"

Про матеріал

Конспект уроку "Одяглась веселка в стрічки. Підсумки за темою «Прикметник»" допоможе перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми «Прикметник»; удосконалювати навички застосовувати теоретичні знання на практиці; правильно вживати прикметники в мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати повагу до культурної спадщини українського народу.

Перегляд файлу

1

Підсумковий урок за темою «Прикметник»

 

Мета:               перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми «Прикметник»; удосконалювати навички застосовувати теоретичні знання на практиці; правильно вживати прикметники в мовленні, знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати повагу до культурної спадщини українського народу.

Очікувані результати: 

  • учні усвідомлюють, що вивчає морфологія;
  • знають морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль;
  • визначають групи прикметників за значенням і їх форму в реченні;
  • правильно відмінюють прикметники;
  • вміють утворювати прикметники різними способами;
  • знаходять прикметники в реченні, правильно визначають їх морфологічні ознаки;
  • знають вивчені орфограми;
  • правильно утворюють і пишуть прикметники з вивченими орфограмами;
  • знаходять і виправляють орфографічні помилки на вивчені правила;
  • використовують прикметники в мовленні.

Обладнання: дидактичний матеріал.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. Мотивація.

Формування позитивного настрою.

Пригадаймо вірш Ігоря Калинця, «Дивосвіт, або книжечка для дзвінки»

 

Веселка

надягла веселка

стрічок

стрічок

як у свято

взяла коромисло

і пішла до річки

дорогою перестрів її

князенко Соняшник

із золотим черевичком

поміряла веселка

якраз на ніжку

от вони й побралися

 

Побудуйте асоціативний ланцюжок до слова веселка.

У ч и т е л ь. Веселка – символ радощів, веселості, світла та надії. Хоч яке        похмуре буде небо, з появою райдуги воно розпогодиться, стане веселішим.

Тож запрошую вас на урок-веселку.

 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

 

  • Перший колір у веселці – червоний. В емоційному сенсі він найбільш інтенсивний. Як ви вважаєте, що символізує цей колір?

(Асоціації: небезпека, любов, агресія, вогонь, кров, війна, збудження, енергія, швидкість, посилення уваги, швидкість.)

Актуалізація опорних знань (турбо-швидкість).

  • Наука про частини мови – (морфологія)
  • Частин мови – (10)
  • Ознаку предмета називає (прикметник)
  • Відповідає на питання (який?, чий?)
  • У реченні узгоджується з (іменником)
  • Називний відмінок однини чоловічого роду – (початкова форма)
  • Синтаксична роль (означення, присудок).

 

  • Наступний колір – оранжевий, або жовтогарячий. Це барва радості, оптимізму, молодості, позитиву.

 

Пригадаймо, як пишеться слово  жовтогарячий. (разом) А яке загальне правило щодо написання складних прикметників? (разом і через дефіс)

Розминка на уважність (стоячи у парах).

Якщо слово пишеться разом, беремося за руки; через дефіс – плескаємо один одного в долоньки.

 

Східно/слов’янський, південно/східний, чорно/бровий, машино/будівний, тихий/тихесенький, чорно/морський, одно/разовий, військово/морський, газо/видобувний, машино/тракторний, західно/український, синьо/зелений, сніжно/білий, мікро/хвильовий, літературно/ художній, біло/сніжний, десяти/річний.

 

Східнослов’янський, південно-східний,  чорнобровий, машинобудівний, тихий-тихесенький, чорноморський, одноразовий, військово-морський, газовидобувний, машино-тракторний, західноукраїнський, синьо-зелений, сніжно-білий, мікрохвильовий, літературно-художній, білосніжний, десятирічний.

 

  • Жовтий – найсвітліший веселковий колір. Із чим асоціюється ця барва?

(теплий, ясний; світло, радість, достаток, золоте колосся, сонце, спечений          хліб )

Хліб – найсвятіше, найбільше багатство народу. Погляньте на картину (слайди картин К. Білокур) народної художниці Катерини Білокур. «Відрізаний запашний окраєць пахне людською працею»,  відзначав  Пікассо. Але сама майстриня була закохана в квіти. Вона ніколи не зривала їх, а змальовувала, сидячи біля стеблини чи куща, бо вважала, що «зірвана квітка – вже не квітка».

Розвиток лінгвістичного мислення.

Прочитайте висловлювання К. Білокур, випишіть прикметники, зробіть морфологічний аналіз одного з них.

 

«Квіти, як і люди, –  живі, мають душу! Як же їх не малювати, як вони такі красиві! А як прийде весна, та зазеленіють трави, а потім і квіти зацвітуть! Ой Боже мій! Як глянеш кругом, то та гарна, а та ще краща, а та ще чудовіша, та начебто аж посхиляються до мене, та як не промовляють: Хто ж нас тоді буде малювати, як ти покинеш?” То я все на світі забуду та й знову малюю квіти. Ой, не гнівайтеся на мене, мої близькії й далекії друзі, що я малюю квіти, бо із квітів картини красиві».

 

(живі, красиві, гарна, краща, чудовіша, близькії, далекії.)

Живі – прикм., п. ф. живий, якісн., повн. ф. стягн.,множ., Н. в., тв. гр., присуд.

 

  • Що об’єднує прикметники красиві, гарна, краща, чудовіша ?(синоніми, ступені порівняння).
  • Чи всі прикметники мають ступені порівняння? (лише якісні і то не всі)

 

  •                      Якщо ви були пильними, то звернули увагу, що на запропонованих картинах, як і в природі, найбільше зеленого кольору. Психологи доводять, що він гармонізує світ, заспокійливо діє на людину.

 

             Але нам не можна заспокоюватися, адже є багато «незнайок», котрі часто-густо і в усному, і в писемному мовленні допускають помилки. Ви тільки подивіться ось на цю роботу. Чи не ваша? Відредагуйте наведений текст (робота в групах).

Жовто-гарячя ягітка плода роскрилася а с неї визирало блестящє вічько насіня. Тут були темно зелені гарбузи у яскраво жовтих плямах були картаті, і смугасті, кругло-виді, і довгі. Заяц найбільш лякливіший звірок. Десь сухенка гілочька затріщить – косо-окий боягус зараз же прегнеця і сидить нишком за виличезним гарбузом.

 

Жовтогаряча ягідка плода розкрилася, а з неї визирало блискуче вічко насіння. Тут були темно-зелені гарбузи у яскраво-жовтих плямах, були картаті і смугасті, кругловиді і довгі. Заєць – найбільш лякливий звірок. Десь сухенька гілочка затріщить – косоокий боягуз зараз же пригнеться і сидить нишком за величезним гарбузом.

 

Ви переконалися, що над помилками треба працювати постійно, щоб не допускати їх у власному мовленні.

 

  • Уважними треба бути коли йдеться про наступні два кольори: блакитний і синій. Асоціюються вони в нас із безхмарним  небом, чистою джерельною водою. Послухайте, як поетично оспівує блакить відомий український поет Вадим Крищенко:

 

На лузі день знайшов дзвіночки

І дзвонить ними навкруги,

Мов кольоровим звуком хоче

Розширить неба береги.

Земля, настояна на росах,

Збирає кольори живі.

І вітерець гасає босий,

Згубивши стежку, – по траві.

Все в голубому мерехтінні –

Шукаю барву цю в собі…

І навіть сон, і навіть тіні,

І навіть сонце – голубі.

 

 Діти, ви вже вмієте утворювати прикметники і визначати групи за значенням.

Від поданих слів утворіть прикметники та доберіть до них по два іменники, щоб в отриманих словосполученнях прикметники належали до різних розрядів.

 

Мати – материнська (турбота, ласка).

Вишня – вишневий ( джем, сукня).

Орел – орлиний (дзьоб, погляд ).

 

 Рефлексія.

 

  • Фіолетовий – колір загадковий, містичний.
  • Що для вас було незрозумілим на уроці?
  • Яка форма роботи сподобалася найбільше? Чим саме?
  • На вашу думку, чому саме веселка була наскрізною лексичною лінією уроку?

 

 Підсумки. Оцінювання роботи учнів.

 Ось і закінчився наш веселковий урок. За допомогою барвистої райдуги ми узагальнили знання ще з однієї морфологічної теми – «Прикметник».

 

Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи. Виконати вправу 424 (завд. І, ІІ).

 

docx
Додано
21 квітня 2018
Переглядів
1839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку