Тема: Неозначена форма дієслова
Мета: розглянути таку граматичну ознаку дієслова, як неозначена форма;
формувати вміння розпізнавати неозначену форму дієслова, вміння утворювати часові форми дієслів від неозначеної форми; розвивати мовленнєву компетентність, мислення, уміння аналізувати і робити висновок; виховувати почуття любові до природи, до життя.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням інтерактивних вправ.
Методи і прийоми: робота в парах змінного складу, робота в парах постійного складу, робота в групах, «мозкова атака», «кубування», «мікрофон», «абетковий суп», «Карусель».
Форми: індивідуальна, парна, групова, диференційована.
ХІД УРОКУ
Організація учнів до уроку.
- Діти ,– Девізом нашого уроку будуть такі слова:
Рідну мову я вивчаю, Її люблю, не забуваю,
Рідну мову буду знати,Берегти і поважати.
ІІ.Створення емоціонального настрою.
Проведемо психологічний тренінг впевненості в собі. Подивились один на одного і сказали всі в один голос
« Я – найкращий, ТИ – найкращий, МИ – найкращі».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
1.Перше завдання каліграфічна хвилинка – маленька розмінка
Д с л в о о і є
- Яке слово можна скласти з цих літер? (Дієслово)
Прошу виконати вас це завдання
Кульбабки – Зробити повний звуко-буквенний аналіз.
Підсніжники – розібрати за будовою
- Отже, ми будемо продовжувати вивчати частину мови дієслово.
Сьогодні ваш «мозковий комп’ютер» поповниться ще однією інформацією про дієслово.
Тема нашого уроку: «Неозначена форма дієслів».
Ви дізнаєтеся, що у дієслів є така форма, у якій неможливо визначити час, число, і вона називається неозначеною формою. Ми навчимося впізнавати цю форму дієслова, бо вона є початковою для дієслів, навчимося утворювати часові форми від неозначеної форми дієслова, добирати до дієслів синоніми та антоніми.
Я бажаю вам плідної праці!
Виконайте наступне завдання і запишіть це речення під диктовку. Зверніть увагу на інтонацію з якою я промовляла це речення. перевірка
- Назвіть особові займенники, які є в цьому реченні, вкажіть особу, число і відмінок.
1варіант – підкреслити головні члени речення
2 варіант – встановити зв’язок слів у реченні
3варіант- – дати характеристику реченню За метою висловлювання це речення (Розповідне, питальне, спонукальне); За інтонацією (неокличне, окличне)
За наявністю головних членів (повне, неповне)
За наявністю другорядних членів (поширене, непоширене)
За кількістю граматичних основ (просте, складне)
V.Актуалізація опорних знань.
Зараз ми перевіримо, що ви знаєте про дієслово. Стратегія «Кубування».
Завітав сьогодні в клас На урок знову до нас Кубик, діти, не простий, Кубик, діти, чарівний. Він доріжку прокладає, Знання наші перевіряє.
Увага! Аналізуємо завдання «Чарівного кубика».
1). Частина мови. 4). Яким членом речення виступає?
2). Що означає? 5). Які часові форми має?
3). На які питання відповідає? 6)З часткою не- пишеться …
V. Первинне сприймання та усвідомлення матеріалу.
Виконуємо наступне завдання .
1. На слайді три стовпчики слів
землю чарівною чарувати
радості красивого співати
вербу ніжним писати
Слова першого стовпчика поставте в початкову форму. До якої частини мови належать ці слова? А до якої частини мови належать слова третього стовпчика? На які питання вони відповідають?Яка кінцева частина у цих дієслів?
Чи можна визначити час дії, позначеної цими дієсловами? Чи зрозуміло, кого стосуються дії, однієї особи, чи багатьох.
Слова ІІІ стовпчика стоять в неозначеній формі – це початкова форма дієслова.
Пояснення вчителя про неозначену форму.
Неозначена форма – початкова форма дієслова.
Відповідає на питання що робити? (писати, летіти) або що зробити (написати, полетіти).
Це незмінна форма дієслова.
Не вказує ні на час, ні на особу, ні на кількість виконавців дії.
Дієслова в неозначеній формі закінчуються суфіксом –ти (сіяти).У поезії та усному мовленні допускається також суфікс –ть (сіять). Іноді до них додаються постфікси –ся, -сь (вмиватися, одягнутись, сміятися).
У пестливій дитячій мові в неозначеній формі деяких дієслів у суфіксі -ти замість кінцевого звука и виступають суфікси -ки, -оньки, -очки, -усі тощо: спатки, їстоньки, питоньки, спатусі.
Вправа 345 с 165
Правило с 166
Працюємо за лозунгом «Навчаючи, учусь»
2.Прошу записати ці слова в стовпчик і підібрати часові форми
І ряд - минулий час
ІІ ряд - теперішній
ІІІ ряд – майбутній
3.Робота з підручником
Дуже часто дієслова в початковій формі використовуються в прислів’ях та приказках.
Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
Гарно того вчити, хто хоче все знати.
Хто хоче багато знати, тому треба мало спати.
Умій сказати, умій і ....(змовчати).
- Як ви гадаєте, чому ? (Тому що дія стосується не когось конкретного, а всіх)
Для вас завдання в підручнику.
Робота в парах. Виконати вправу 344 с 165 .
Записати по 2 речення, підкреслити дієслова в неозначеній формі. Для перевірки обмінятися зошитами.
4. Робота в парах змінного складу.
V.Фізхвилинка
1. Зараз хочеться відпочити. пропоную вам порухатись і, разом з тим, закріпити вивчене. Ми чудово працювали, і настав час відпочинку. Я називатиму дієслова, а ви зображуйте те, що вони означають: встати, присідати, , стрибати, літати, посміхатись, плавати,, танцювати, сідати.
VI. Узагальнення та систематизація знань.
Вправа 348 с 166
2.Повтворення вивченого про дієслова-синоніми.
Наступне завдання для вас пари слів.
Сумувати – тужити сохнути - мокнути
Прочитайте їх і скажіть: В якій формі вони стоять? Як можна назвати ці пари за їх значенням.
Підберіть до дієслів:
І ряд (синоніми) ІІ ряд (антоніми)
Сміятися – відпочивати –
говорити - світати –
бігти – купувати -
йти - сумувати -
Наступне завдання з «Фразеології», оскільки дієслова в неозначеній формі часто зустрічаються в фразеологічних зворотах.
Об’єднайтесь в групи і підберіть відповідні дієслова в неозначеній формі, які будуть тлумаченням даних фразеологізмів.
Надувати губи червоніти
Накивати п’ятами ледарювати
Робити з мухи слона втекти
Байдики бити перебільшувати
Пекти раків ображати
Хочу з вами пограти в цікаву гру «Розпізнайку»
Я буду називати дієслова, а ви повинні плескати в долоні, почувши дієслово в неозначеній формі. (Летить, співати, розмовляю, сидіти, малює, гратиме, друкувати, вмиватися, гріє, пекти, несу, кохати.)
VII Домашне завдання с 167 вправа 350
VIII. Підсумок уроку. 1. «Абетковий суп» Скласти підсумкове речення, яке б починалось з літери …(учні вибирають любу літеру алфавіту).