Конспект уроку з української мови в 5 класі Тема "Вимова і правопис префіксів пре-, при-, прі-"

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про вимову та написання префіксів пре-, при-, прі-; формувати вміння та навички творення нових слів за допомогою префіксів пре-, при-, прі-, правильного написання цих префіксів; виховувати мовленнєву культуру учнів. Обладнання: підручник, картки. ХІД УРОКУ I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ 1. Перевірка домашньої вправи. 2. Робота біля дошки. Завдання: додати до поданих слів префікси з- чи с-. Шити, лити, темніти, бігти, клеїти, пекти, йти, мити, колоти, нести. 3. Робота з картками. Завдання: записати речення, вставляючи замість крапок пропущені букви. Вітер ро..гулювався, ..бирався дощ. (О. Гончар.) Перед очима ро..гортався хвилястий степовий ландшафт. (О. Гончар.) На бе..людному березі моря одинока хатина стоїть. (Леся Українка.) Придорожні берези ..трушували холодну росу. (М. Стельмах.) На небі ..чинилася гуркотнява. (С. Васильченко.)
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови в 5 класі

УРОК №

Тема. Вимова і правопис префіксів пре-, при-, прі-

 

Мета: поглибити знання учнів про вимову та написання префіксів пре-, при-, прі-; формувати вміння та навички творення нових слів за допомогою префіксів пре-, при-, прі-, правильного написання цих префіксів; виховувати мовленнєву культуру учнів.

Обладнання: підручник, картки.

ХІД УРОКУ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашньої вправи.

2. Робота біля дошки.

Завдання: додати до поданих слів префікси з- чи с-.

Шити, лити, темніти, бігти, клеїти, пекти, йти, мити, колоти, нести.

3. Робота з картками.

Завдання: записати речення, вставляючи замість крапок пропущені букви.

Вітер ро..гулювався, ..бирався дощ. (О. Гончар.)

Перед очима ро..гортався хвилястий степовий ландшафт. (О. Гончар.)

На бе..людному березі моря одинока хатина стоїть. (Леся Українка.)

Придорожні берези ..трушували холодну росу. (М. Стельмах.)

На небі ..чинилася гуркотнява. (С. Васильченко.)

 

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ 

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником.

Ознайомлення з теорією с._______

Вправа _____

2. Робота з таблицею.

Написання префіксів

 

Пре-

При-

Прі-

означає вищу міру ознаки (можна замінити словом дуже)

означає:

в словах прізвище, прізвисько, прірва.

прегарний — дуже гарний

а) наближення: прибігти;

 

 

б) приєднання: пришити;

 

 

в) неповноту дії чи ознаки: прилягти;

г) результат дії: приручити

 

 

3. Робота за підручником.

Вправа _______(письмово).

4. Робота біля дошки.

Завдання: додати до кожного з поданих слів префікс пре- або при-. Пояснити свій вибір.

Багатий, везти, веселий, малий, вітати, в’язати, сісти, крутити, світлий, солити, писаний, довго.

5. Творча робота.

Завдання I: подані словосполучення замінити одним словом з префіксом пре-, при-. Обґрунтувати написання префікса пре- чи при-.

Дуже добра, дуже зла, дуже гострий, дуже тугий, дуже великий, посадка літака, невеликий мороз, поява птахів навесні, хата біля моря.

Завдання II: дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення.

Зразок: Відліт — приліт, приліт птахів.

Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести, прехороший, відхід.

6. Розподільний диктант.

Завдання: записати слова в дві колонки: в першу — з префіксом пре-, в другу — з префіксом при-.

Придбати, приазовський, предорогий, приблудитися, привабити, преспокійний, пригнічувати, превисокий, пригортати, преславний, пригубити, присудити, преглибокий, придорожній, присісти, прегаряче.

7. Робота біля дошки і в зошитах.

Завдання: переписати, вставляючи замість крапок і, е чи и. Пояснити орфограми на місці пропусків.

Сонце підбилося вище і пр..грівало. (Гр. Тютюнник.)

Здалека долітав пр..глушений гомін. (гр. Тютюнник.)

З веселим пр..зирством ставиться юнак до життєвих незгод. (О. Гончар.)

Дунай темніє внизу, як пр..рва. (О. Гончар.)

Розцвітай же, слово, і в родині, і у школі, й на заводі, і у полі, пр..чудесно, пр..чудово — розцвітай же, слово! (П. Тичина.)

Прибулі на Січ одразу змінювали свої справжні пр..звища на пр..звиська. (Д. Яворницький.)

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда.

    Коли в словах пишеться префікс пре-?

    Коли пишеться префікс при-?

    Коли пишеться префікс прі-?

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

 

Тренувальні вправи до теми «Префікси пре, при, прі» (5 клас)

2. Робота біля дошки.

Завдання: додати до поданих слів префікси з- чи с-.

Шити, лити, темніти, бігти, клеїти, пекти, йти, мити, колоти, нести.

3. Робота з картками.

Завдання: записати речення, вставляючи замість крапок пропущені букви.

Вітер ро..гулювався, ..бирався дощ. (О. Гончар.)

Перед очима ро..гортався хвилястий степовий ландшафт. (О. Гончар.)

На бе..людному березі моря одинока хатина стоїть. (Леся Українка.)

Придорожні берези ..трушували холодну росу. (М. Стельмах.)

На небі ..чинилася гуркотнява. (С. Васильченко.)

4. Робота біля дошки.

Завдання: додати до кожного з поданих слів префікс пре- або при-. Пояснити свій вибір.

Багатий, везти, веселий, малий, вітати, в’язати, сісти, крутити, світлий, солити, писаний, довго.

5. Творча робота.

Завдання I: подані словосполучення замінити одним словом з префіксом пре-, при-. Обґрунтувати написання префікса пре- чи при-.

Дуже добра, дуже зла, дуже гострий, дуже тугий, дуже великий, посадка літака, невеликий мороз, поява птахів навесні, хата біля моря.

Завдання II: дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення.

Зразок: Відліт — приліт, приліт птахів.

Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести, прехороший, відхід.

7. Робота біля дошки і в зошитах.

Завдання: переписати, вставляючи замість крапок і, е чи и. Пояснити орфограми на місці пропусків.

Сонце підбилося вище і пр..грівало. (Гр. Тютюнник.)

Здалека долітав пр..глушений гомін. (гр. Тютюнник.)

З веселим пр..зирством ставиться юнак до життєвих незгод. (О. Гончар.)

Дунай темніє внизу, як пр..рва. (О. Гончар.)

Розцвітай же, слово, і в родині, і у школі, й на заводі, і у полі, пр..чудесно, пр..чудово — розцвітай же, слово! (П. Тичина.)

Прибулі на Січ одразу змінювали свої справжні пр..звища на пр..звиська. (Д. Яворницький.)

docx
Додано
11 січня 2021
Переглядів
1488
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку