конспект уроку з української мови 5 клас"Складні речення зі сполучниковим зв’язком . Кома між простими реченнями, що входять у складне"

Про матеріал
Складні речення зі сполучниковим зв’язком . Кома між простими реченнями, що входять у складне
Перегляд файлу

Тема. Складні речення зі сполучниковим зв’язком . Кома між простими реченнями, що входять у складне.

Мета: поглибити поняття про складне речення; формувати вміння визначати граматичні основи у складних реченнях, правильно інтонувати такі речення; вміти обґрунтовувати вживання розділових знаків; розвивати мислення, уяву, пам'ять , мовлення; виховувати любов та розвивати інтерес до традицій українського народу.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.

Обладнання: підручник, картки з завданнями, відео «Традиції свята Андрія», комп’ютерна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

«Прогноз погоди» Слайд 1

 Доброго дня! Доброго, сніжного, морозного дня!

Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили свій негатив, якщо такий є, за дверима класу і налаштувалися на роботу.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.   Щоб гарно й плідно працювати на уроці, маємо психологічно налаштуватися . Повторюйте подумки за мною слова…

  1.               Психологічне налаштування(Слова записані на екрані монітора. Учитель читає вголос, а учні пошепки ). Слайд 2

Люблю я свій розум, увагу та пам'ять .

Працює мій мозок, і вчусь я старанно.

Сприймаю все нове і мислю логічно,

Учителя слово здійсню я практично.

 

 

  • Діти, пригадайте, яку тему ми почали вивчати на попередньому уроці (Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком.).
  • Отож , пропоную перевірити, як ви засвоїли матеріал попереднього уроку.
  1.               Робота біля дошки (доки учні працюють за партами, 2 учні біля дошки : записати речення, розставити розділові знаки, підкреслити граматичні основи. Визначити , яке речення за будовою: 1. Свято Андрія Первозваного ми відзначаємо 13 грудня. 2. Андрій наслідував Ісуса , він проповідував християнство)
  2.               Інтерактивна вправа «Так чи ні?»
  •                   Для перевірки знань пропоную пограти гру «Так чи ні?»
  1.               Складне речення – це речення, яке складається з кількох простих речень. (Так)
  2.               Просте речення складається з двох граматичних основ. (Ні)
  3.               Частини складного речення можуть поєднуватись без сполучників. (Так)
  4.               Частини складного речення не можуть поєднуватися сполучниками і, та, але, а, що, щоб. (Ні).
  5.               На письмі між простими реченнями, що входять до складу складного безсполучникового, ставлять кому. (Так)
  6.               Кому ставлять і тоді , коли прості речення в складному з’єднуються сполучниками. (Так)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1.               Бесіда.
  •                   Діти, а чи знаєте ви , яке сьогодні свято? ( Свято Андрія Первозваного)
  •                   Коли відзначають свято Андрія Первозваного? (13 грудня) Слайд 3

13 грудня - День пам'яті Апостола Андрія Первозванного.

 

Андрій раніше інших апостолів пішов за Господом, і за це отримав найменування Первозванного. Він перебував з Христом протягом всього періоду Його суспільного служіння. Після Воскресіння Спасителя апостол Андрій разом з іншими учнями удостоювався зустрічей з Ним і був присутній на Єлеонській горі, коли Господь, благословивши їх, піднісся на Небо.

 

  1.               Робота з дошкою ( погляньте на дошку, перевірте , чи правильно виконали завдання ваші однокласники? – Чи всі погоджуються з відповіддю? – А хто думає інакше? – Чи всім вам вистачає знань, щоб визначити будову речень?)

 

ІV. Повідомлення теми й мети уроку.

  1.               Слово вчителя. Отож, недаремно ми пригадали відомості про складне речення, адже сьогодні продовжимо працювати над темою « Складне сполучникове й безсполучникове речення» Слайд 4

- Тепер перевірю : уважні чи ні, хто тему уроку повторить мені?)

 

V. Основний зміст роботи. А чи знаєте ви , як відзначають свято Андрія в Україні?

1. Вправа « Семеро одного не ждуть».   ( завдання: №1 - прочитати текст; №2 – Визначте головну думку тексту (збереження звичаїв та обрядів українського народу).  №3 – Словникова робота : пояснити значення слів паляниця, дозвілля (паляниця – хліб, булка; дозвілля – відпочинок.) №4-  Знайдіть і випишіть складні  речення, підкресліть граматичну основу ).  

      Щороку люди відзначали Андрія Первозваного. Свято починалося з поклоніння паляниці, її пекли господині у формі сонця.

       Називалася вона Калитою. Молодиці змащували її медом, щоб паляниця всім смакувала.

        Хлопці приходили з музиками, і починалося веселе дозвілля. Дівчата аж до ранку танцювали, співали, ворожили.

 2. Перегляд фільму « Свято Андрія».  

Ось ви вже й дізналися, що таке Калита. Пропоную переглянути, як відбувалося кусання Калити. Слайд 5

3.Евристична бесіда.

- Що таке сполучник? ( службова частина мови).

- Для чого використовують сполучники у складних речення? (  для зв’язку частин складного речення)

- Пригадайте, чим відрізняються складні речення сполучникові від складних безсполучникових?

Щоб дізнатися про секрети ворожіння, пропоную виконати наступне завдання .

4.  Вправа «Творче моделювання». Робота в групах (завдання: об ,єднайте пари простих речень у складні за допомогою сполучників. Слово вчителя : У королівському палаці, у тяжкій щоденній праці дивні мешканці живуть, їх Сполучниками звуть. Слова й речення єднають, майже не відпочивають. Слайд 6 Ось наймення цих служак : а, але, або, однак, що, щоб, тому що, якщо,то, і  , чи , бо , як, немов, неначе, буцім, та, коли, одначе.)

І група. 1. Під час ворожіння дівчата перекидали взуття через хату. Дізнатися власне майбутнє.

2. В який бік чобіт носком упаде. Звідти наречений прибуде.

ІІ група. 1. Дівчата ввечері вносили в хату дрова. Дорослі рахували їх .

2. Парна кількість дров означала. Молодиця в цьому році одружиться.

ІІІ група.  1. І досі дівчата на свято Андрія на підвіконні ставлять у воду гілочку вишні чи яблуні. Вірять молодиці у правдивий результат такого ворожіння.

2. Дівчина одружиться. Галузка розквітне до Різдва.

Крім Калити на Андрія готували й інші традиційні українські страви. Щоб дізнатися їх назву, маєте відгадати загадки. Одна умова : відгадку називати після трьох прослуханих загадок.

5. Фольклорна пауза Слайд 7

Учитель.    Химерний, маленький, бокастий,

                    Товстенький коханчик удався,

                    У тісто прибрався, чимось напхався,

                    В окропі купався.

Учениця 1.    На смак уродився, в макітрі скакав…

                        Недовго нажився,   у дірку скотився,

                        Круть – верть – та й пропав.

                        Хотіла була догнати – шкода шкандибати.

Учениця 2.     Лови - не лови ! А як його звати –

                         Лінуюсь казати, скажіть мені ви !

Учениця 1.     Вареники мої, великомученики!

                         Велику муку терпіли, в гарячій воді кипіли.

                         Сиром боки понапихані, маслом очі позаливані,

                          Як є сметана – то вмочайте,

                         А як нема – вибачайте!

Учениця 2.      З , їж , Андрійку, пиріжок, він дуже смачненький.

                          А у ньому всередині сирочок біленький.

Андрійко кусає пиріжок і кривиться, бо всередині клоччя.

Учень.             Чи ти, дівко, зроду – віку пироги не їла,

                          Що ти свої пироги сміттям начинила?

                          Нехай тебе лихий знає з цими пирогами.

                          Ти би краще розкидала їх помежи псами.

Вірили люди й у прикмети в день Андрія Первозваного.

6. Вправа «Нумерований диктант». Індивідуальне завдання ( записати цифри відповідних речень. 1 – складне сполучникове; 2 – безсполучникове.) 2 учні за дошку.

1. Уночі в річках і озерах вода тиха – буде тепла зима. (2)

2. Якщо в річках вода шумить, то наближаються холоднечі та метелиці. (1)

3. Іній лежить у цей день на деревах – буде добрий врожай на гречку. (2)

4. Якщо сніг до свята Андрія не випаде, то зима буде тепла і малосніжна. (1).

5. Якщо в Андріїв день сніг піде, то він пролежить сто днів. (1)

7.Вправа «Доповни речення».

- Просте речення – це …

- Складне речення – це…

- Складне безсполучникове речення відрізняється від сполучникового тим, що ….

- На письмі між частинами складного речення ставиться …

Робота зі смайликами Слайд 8

8.Творче завдання.   (завдання за вибором учнів: №1 - подані слова увести в складне речення  : свято, зима, родина, подарунки. №2 – Написати твір – мініатюру «Традиції моєї сім,ї».

9.Індивідуальне завдання – впр. 202, ст..114

VI. Підсумок уроку. (за вибором учнів)

  1. Сенкан до слова складне речення. Усно : з чого складається сенкан? (Відповідь: 1. Складне речення. 2.Сполучникове й безсполучникове. 3. Розповідає, спонукає, запитує. 4 Має дві і більше граматичних основ. 5. Багатство мови.)  
  2. «Хмара слів» Слайд 9

 

3. Заключне слово вчителя.

Звичаї – це ті міцні елементи, які об,єднають людей в один народ, в одну націю. В усіх народів світу існує повір,я : той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Він блукає по світу, і ніде не може знайти собі притулку, бо він загублений для свого народу. Пам ,ятаймо та цінуймо традиції наших предків.

VII. Домашнє завдання (за вибором учнів). Слайд 10

1.     Написати твір – мініатюру  « Чому потрібно пам’ятати звичаї свого народу?»

2.Вправа з підручника – 204, ст.. 114.

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 січня 2021
Переглядів
1871
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку