Тема. Складні речення зі сполучниковим зв’язком . Кома між простими реченнями, що входять у складне.
Мета: поглибити поняття про складне речення; формувати вміння визначати граматичні основи у складних реченнях, правильно інтонувати такі речення; вміти обґрунтовувати вживання розділових знаків; розвивати мислення, уяву, пам'ять , мовлення; виховувати любов та розвивати інтерес до традицій українського народу.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.
Обладнання: підручник, картки з завданнями, відео «Традиції свята Андрія», комп’ютерна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
«Прогноз погоди» Слайд 1
Доброго дня! Доброго, сніжного, морозного дня!
Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили свій негатив, якщо такий є, за дверима класу і налаштувалися на роботу.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Щоб гарно й плідно працювати на уроці, маємо психологічно налаштуватися . Повторюйте подумки за мною слова…
Люблю я свій розум, увагу та пам'ять .
Працює мій мозок, і вчусь я старанно.
Сприймаю все нове і мислю логічно,
Учителя слово здійсню я практично.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
13 грудня - День пам'яті Апостола Андрія Первозванного.
Андрій раніше інших апостолів пішов за Господом, і за це отримав найменування Первозванного. Він перебував з Христом протягом всього періоду Його суспільного служіння. Після Воскресіння Спасителя апостол Андрій разом з іншими учнями удостоювався зустрічей з Ним і був присутній на Єлеонській горі, коли Господь, благословивши їх, піднісся на Небо.
ІV. Повідомлення теми й мети уроку.
- Тепер перевірю : уважні чи ні, хто тему уроку повторить мені?)
V. Основний зміст роботи. А чи знаєте ви , як відзначають свято Андрія в Україні?
1. Вправа « Семеро одного не ждуть». ( завдання: №1 - прочитати текст; №2 – Визначте головну думку тексту (збереження звичаїв та обрядів українського народу). №3 – Словникова робота : пояснити значення слів паляниця, дозвілля (паляниця – хліб, булка; дозвілля – відпочинок.) №4- Знайдіть і випишіть складні речення, підкресліть граматичну основу ).
Щороку люди відзначали Андрія Первозваного. Свято починалося з поклоніння паляниці, її пекли господині у формі сонця.
Називалася вона Калитою. Молодиці змащували її медом, щоб паляниця всім смакувала.
Хлопці приходили з музиками, і починалося веселе дозвілля. Дівчата аж до ранку танцювали, співали, ворожили.
2. Перегляд фільму « Свято Андрія».
Ось ви вже й дізналися, що таке Калита. Пропоную переглянути, як відбувалося кусання Калити. Слайд 5
3.Евристична бесіда.
- Що таке сполучник? ( службова частина мови).
- Для чого використовують сполучники у складних речення? ( для зв’язку частин складного речення)
- Пригадайте, чим відрізняються складні речення сполучникові від складних безсполучникових?
Щоб дізнатися про секрети ворожіння, пропоную виконати наступне завдання .
4. Вправа «Творче моделювання». Робота в групах (завдання: об ,єднайте пари простих речень у складні за допомогою сполучників. Слово вчителя : У королівському палаці, у тяжкій щоденній праці дивні мешканці живуть, їх Сполучниками звуть. Слова й речення єднають, майже не відпочивають. Слайд 6 Ось наймення цих служак : а, але, або, однак, що, щоб, тому що, якщо,то, і , чи , бо , як, немов, неначе, буцім, та, коли, одначе.)
І група. 1. Під час ворожіння дівчата перекидали взуття через хату. Дізнатися власне майбутнє.
2. В який бік чобіт носком упаде. Звідти наречений прибуде.
ІІ група. 1. Дівчата ввечері вносили в хату дрова. Дорослі рахували їх .
2. Парна кількість дров означала. Молодиця в цьому році одружиться.
ІІІ група. 1. І досі дівчата на свято Андрія на підвіконні ставлять у воду гілочку вишні чи яблуні. Вірять молодиці у правдивий результат такого ворожіння.
2. Дівчина одружиться. Галузка розквітне до Різдва.
Крім Калити на Андрія готували й інші традиційні українські страви. Щоб дізнатися їх назву, маєте відгадати загадки. Одна умова : відгадку називати після трьох прослуханих загадок.
5. Фольклорна пауза Слайд 7
Учитель. Химерний, маленький, бокастий,
Товстенький коханчик удався,
У тісто прибрався, чимось напхався,
В окропі купався.
Учениця 1. На смак уродився, в макітрі скакав…
Недовго нажився, у дірку скотився,
Круть – верть – та й пропав.
Хотіла була догнати – шкода шкандибати.
Учениця 2. Лови - не лови ! А як його звати –
Лінуюсь казати, скажіть мені ви !
Учениця 1. Вареники мої, великомученики!
Велику муку терпіли, в гарячій воді кипіли.
Сиром боки понапихані, маслом очі позаливані,
Як є сметана – то вмочайте,
А як нема – вибачайте!
Учениця 2. З , їж , Андрійку, пиріжок, він дуже смачненький.
А у ньому всередині сирочок біленький.
Андрійко кусає пиріжок і кривиться, бо всередині клоччя.
Учень. Чи ти, дівко, зроду – віку пироги не їла,
Що ти свої пироги сміттям начинила?
Нехай тебе лихий знає з цими пирогами.
Ти би краще розкидала їх помежи псами.
Вірили люди й у прикмети в день Андрія Первозваного.
6. Вправа «Нумерований диктант». Індивідуальне завдання ( записати цифри відповідних речень. 1 – складне сполучникове; 2 – безсполучникове.) 2 учні за дошку.
1. Уночі в річках і озерах вода тиха – буде тепла зима. (2)
2. Якщо в річках вода шумить, то наближаються холоднечі та метелиці. (1)
3. Іній лежить у цей день на деревах – буде добрий врожай на гречку. (2)
4. Якщо сніг до свята Андрія не випаде, то зима буде тепла і малосніжна. (1).
5. Якщо в Андріїв день сніг піде, то він пролежить сто днів. (1)
7.Вправа «Доповни речення».
- Просте речення – це …
- Складне речення – це…
- Складне безсполучникове речення відрізняється від сполучникового тим, що ….
- На письмі між частинами складного речення ставиться …
Робота зі смайликами Слайд 8
8.Творче завдання. (завдання за вибором учнів: №1 - подані слова увести в складне речення : свято, зима, родина, подарунки. №2 – Написати твір – мініатюру «Традиції моєї сім,ї».
9.Індивідуальне завдання – впр. 202, ст..114
VI. Підсумок уроку. (за вибором учнів)
3. Заключне слово вчителя.
Звичаї – це ті міцні елементи, які об,єднають людей в один народ, в одну націю. В усіх народів світу існує повір,я : той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Він блукає по світу, і ніде не може знайти собі притулку, бо він загублений для свого народу. Пам ,ятаймо та цінуймо традиції наших предків.
VII. Домашнє завдання (за вибором учнів). Слайд 10
1. Написати твір – мініатюру « Чому потрібно пам’ятати звичаї свого народу?»
2.Вправа з підручника – 204, ст.. 114.