Українська мова 5 клас
Тема: Корінь, суфікс, префікс — значущі частини слова
Мета:
- повторити і поглибити знання учнів про значущі частини слова, сприяти зміцненню навичок їх виділення; поглибити вміння розрізняти форми слова і спільнокореневі слова;
- формувати вміння знаходити значущі частини слова, визначати їх роль у словах;
- удосконалювати навички самостійної роботи;
- збагачувати словниковий запас учнів;
- виховувати повагу до природи рідного села, до звичаїв і традицій свого народу.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
ІІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ДОСВІДУ ТА ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Пригадайте вивчене раніше про корінь, суфікс і префікс. Яка з цих частин виражає значення слова?
2. Для чого слугують префікс і суфікс?
3. Як називаються слова з однаковими коренями? Наведіть приклади.
ІV ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Запис теми уроку в зошити.
Слово вчителя про важливість слова в житті людини
Вправа «Сенкан»
СЛОВО ( разом)
Сильне, влучне ( гарне, мелодійне…)
Впливає, вражає, допомагає
Найсильніша зброя людини
Сила ( вплив, зброя, краса, музика)
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спишіть прислів’я. Підкресліть спільнокореневі слова.
1. Безрогому тяжко битися з рогатим. 2. Зібралися, як змії на змійовище. 3. Вік звікувати — не дощ пересидіти. 4. З шовковичного листя шовкове полотно буває, але треба його підождати. 5. Тільки лелека знає, яке лелеча найгірше (Нар. творчість).
Пояснення вчителя.
Корінь — це головна значуща частина слова. У цьому міститься спільне значення для всіх спільнокореневих слів.
Не всі слова, корені яких звучать однаково, є спільнокореневими. Спільнокореневими можна вважати лише ті слова, в яких корінь виражає однакове лексичне значення. Наприклад: лист, листування, листуватися (спільнокореневі).
Не можна вважати спільнокореневими слова листуватися і листя, бо їхні корені виражають різні лексичні значення.
2. Спишіть речення. Виділіть корінь у спільнокореневих словах.
1. Я не приверженець ні старого села, ні старих людей, ні старовини в цілому. Я син свого часу і весь належу сучасникам своїм. 2. Всі прожили свій вік нещасливо, і все життя їхнє було скорботним... 3. Дід любив кашляти. Його кашель чув увесь куток. 4. Кішка виводила в шапці кошенят (За О. Довженком).
II. Виділені слова є спільнокореневими чи формами слова?
Туманний, запис, холодний, садочок, сказати, зелень, робота.
Префікс - це значуща частина слова, яка стоїть перед і коренем і слугує для утворення нових слів. Наприклад:
5. До слова будувати додайте префікси пере-, ви-, з-, від-, за-, при-, по-, роз-. Запишіть утворені слова. Позначте префікс і корінь. Як ви розумієте значення кожного утвореного слова?
6. За допомогою префіксів утворіть якомога більше слів від поданих і запишіть.
Вірити, нести, рвати, знати, кидати.
II. З двома записаними словами складіть речення.
7. Утворіть іменник і дієслово з кожним із префіксів і запишіть.
В-, на-, за-, при-, роз-, пере-, від-.
8. Спишіть текст, вставляючи пропущені букви. Позначте префікси у словах. Якого значення вони надають цим словам?
Рідна мова — то б..зцінне духовне багатство, в якому народ ж..ве, передає з покоління в покоління свою мудрість і славу, культуру і традиції... Рідне слово — то невичерпне, ж..вотворне і невмируще дж..рело. З нього д..тина черпає уявлення про навколишній світ, про свою родину, про своє с..ло і місто, про весь свій край. Віками український народ творив це багатство, відкладаючи в скарбницю рідної мови найдорогоцінніші п..рлини думки, почуття і фантазії (За В. Сухомлинським).
9. Доберіть до поданих слів антоніми, запишіть їх парами. Якого значення надають префікси цим словам?
Відсунути, ввести, закрити, розплющити, закопати, розв’язати.
10. Що спільного у словах лис, лисиця, лисонька? Чи мають вони префікси? Як називається частина основи, що стоїть після кореня?
Суфікс — це значуща частина слова, яка стоїть після кореня і слугу для утворення нових слів. Наприклад:
1. Утворіть від слова білий нові слова за допомогою суфіксів -яв-, -еньк-,
-ил-, -изн-.
2. Утворіть від поданих слів прикметники. Позначте суфікси.
Розум, жито, крига, холод, зелень, дерево, скло, вітер.
3. Спишіть слова. Позначте префікс, корінь, суфікс і закінчення. З трьома словами складіть речення і запишіть.
Розмальований, рибонька, білуватий, літечко, малесенький, переїдання, перерозподіляти.
4. Подані слова згрупуйте у три стовпчики: а) слова, в яких основа складається з кореня; б) слова, в яких основа складається з кореня і префікса; в) слова, в яких основа складається з кореня, префікса і суфікса.
Показ, перевал, лоза, висадки, клен, приказка, зруб, порадник, сом, поле, вигін, мряка, політ, прогулянка, затишок, прадід, прабабуся.
Якщо ви правильно виконали завдання, із третіх букв записаних слів складеться початок прислів’я: «Без догляду...».
Мовний розбір
ПОСЛІДОВНІСТЬ РОЗБОРУ СЛОВА ЗА БУДОВОЮ
1. Виділіть закінчення, змінивши форму слова.
2. Позначте основу слова.
3. Виділіть корінь, дібравши спільнокореневі слова.
4. Виділіть суфікс, з’ясуйте його значення (якщо це можливо).
5. Виділіть префікс, з’ясуйте його значення (якщо це можливо).
Зразок усного розбору
Пролісок.
У слові пролісок нульове закінчення, яке вказує, що це іменник чоловічого роду в називному відмінку однини. Основа слова — пролісок; до неї входять префікс, корінь і суфікс. Корінь слова — ліс; спільнокореневі слова: ліс, лісок. Суфікс -ок- є ще у словах: куток, садок. Префікс про-; з цим префіксом уживаються слова: провесінь, прогалина.
Зразок письмового розбору
Розберіть слова за будовою спочатку усно, а потім — письмово.
Превеликим, принесу, підлісок, невидющий, хлібний, пречудовий, перерозподілений