2023 – 2024
Тема. Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні.
Мета: - Повторити й узагальнити поняття про види речень за метою висловлювання, формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати види речень за метою висловлювання, правильно їх інтонувати. Ознайомити з видами речень за емоційним забарвленям та пунктограмами у них.
- Розвивати навички розрізняти та перебудовувати різні речення за метою висловлювання з одного виду в інший, розвивати мовленнєво-комунікативні вміння шляхом самостійного складання усних і письмових зв’язних висловлювань, вчитися сприймати та засвоювати матеріал способом «навчаючи, учусь».
- Виховувати мовну культуру.
Тип уроку: поглиблення вивченого в початкових класах.
Форма уроку: Урок – Ажурна пилка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
1. Створення сприятливого психологічного клімату, налаштування на роботу.
Вчитель. Добрий день, діти! За вікном чудова погода, і настрій у вас, бачу, теж гарний. Нас чекає сьогодні незвичайний урок. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям,
І тоді обов’язково
День для вас веселим буде!
2. Створення «домашніх» та «експертних» груп.
Клас поділено на групи: «домашні» (за номерами) та «експертні» (за кольорами).
Кожен учень отримує свій номер (для роботи у «домашній» групі) і колір (для роботи в «експертній» групі).
ІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, пригадаймо, що таке речення?
На дошку виведені три речення. Здобувачам освіти потрібно прочитати їх вголос з відповідною інтонацією.
- Діти читають сучасні художні твори.
- Діти читають сучасні художні твори?
- Діти, читайте сучасні художні твори.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Проблемне питання:
Чим відрізняються між собою дані речення?
ІV. Формулювання здобувачами освіти теми уроку.
Повідомлення мети та завдань на уроці.
Очікувані результати
Вчитель. Учні, а чого ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
За допомогою методу «Мікрофон» учні розповідають про свої очікування від уроку.
V. Робота над епіграфом
Вчитель. Учні, прошу розгорнути зошити та записати число, класна робота та тему уроку.
Також на дошці ви бачите записані слова Сенеки Молодшого. Прошу бажаючого зачитати даний вислів, який стане епіграфом нашого уроку.
Ми навчаємося не для школи, а для життя.
Сенека Молодший
Дякую. Прошу записати епіграф у зошити та подумайте, чому саме ці слава стали сьогодні епіграфом, бо вкінці уроку ми до них повернемося.
VІ. Опрацювання навчального матеріалу
1. Слово вчителя
Діти, спочатку ви працюватимете у «домашніх» (за номерами) групах, де ви вивчите та обговорите свій матеріал. Щоб ефективнішою була ваша робота, оберіть головуючого, тайм-кіпера (слідкує за часом), секретаря та доповідача.
2. Робота у «домашніх» групах (6 хв.)
Завдання кожної групи: опрацювати теоретичний матеріал (ознайомитися з правилами про розповідне (1гр.), питальне (2гр.), та спонукальне (3 гр.) речення та пунктограмами в них) та навести по 3 приклади на кожен вид речень відповідно з усної народної творчості.
3. Робота у «експертних» групах (6 хв.)
Слово вчителя
Діти, зараз ви створите «експертні» групи відповідно за кольорами. Кожен з вас у новосформованій групі виступатиме в ролі «експерта» з питання, над яким ви працювали у «домашній» групі, та отримаєте інформацію від представників інших груп. Таким чином ви матимете можливість поділитися своїми знаннями і перейняти знання інших.
(Діти діляться одні з одними почергово набутими знаннями. Всі напрацювання записують у зошити.)
4. Оголошення результатів роботи у групах (8 хв.)
Діти повертаються знову у свою «домашню» групу, щоб поділитися новою інформацією, яку їм надали учасники інших груп. Роблять спільні висновки. Доповідачі кожної групи складають усні лінгвістичні повідомлення по засвоєному матеріалу. Всі уважно слухають та, при потребі, доповнюють.
5. Пояснення вчителя про види речень за емоційним забарвленням.
6. Робота з підручником
Виконати вправу 438 (усно).
Виконати вправу 439 (письмово, самостійно).
Виконати вправу 441 (письмово, робота біля дошки)
7. Творча робота у «домашніх» групах
Написати міні-есе “Чи потрібно багато читати?”, використовуючи всі види речень за метою висловлювання.
VІІ. Підсумок уроку
Інтерв’ю-опитування.
- Що на уроці виявилося для вас найцікавішим?
- Що було найскладнішим?
- Про що ви сьогодні на уроці дізналися?
Оцінювання учнів головуючими групи, а також вчителем.
VІІІ. Повернення до епіграфа.
Діти, прошу ще раз зачитати епіграф уроку. Скажіть, будь ласка, як ви розумієте даний вислів, і чому саме такі слова сьогодні стали епіграфом нашого уроку?
ІХ. Очікувані результати.
Рефлексія.
Вчитель. Учні, зверніть, будь ласка, увагу на екран. Перед вами веселка, кожен колір якої відображає певну позицію про сьогоднішній урок. Хто бажає прокоментувати кожну з позицій, щоб ми зрозуміли: на скільки наш урок був цікавим і корисним для вас.
Використання техніки формувального оцінювання «Веселка»:
На екрані намальована веселка. Кожен колір — позиція, з якої можна висловити думку про урок:
червоний колір — “Тепер я можу...”
оранжевий — “Я навчився...”
жовтий — “Було складно...”
зелений — “У мене вийшло...”
блакитний — “Було цікаво...”
синій — “Мене здивувало...”
бузковий — “Сьогодні я дізнався(лася)...”
Дякую. А чи справдилися ваші очікування від сьогоднішнього уроку?
Прошу озвучити результати ваших очікувань (метод “Мікрофон”).
Х. Домашнє завдання:
Вивчити теоретичний матеріал на с. 191-192.
Виконати вправу 445. (Напишіть повідомлення про цікавий випадок із життя класу (8-10 речень). Використайте різні за метою висловлювання та емоційним забарвленням речення).
ХІ. Дякую!
Ось і пролунав дзвінок -
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам друзі!
Ви були дуже зібрані, активні і показали чудові результати.
Тож побажаємо один одному гарного настрою і великого бажання вчитися, читати, мислити, щоб легко досягати своєї мети.