Конспект уроку з української мови в 6 класі за темою "Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників за значенням."
Конспект уроку з української мови
6 клас
Тема: Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників за значенням.
Мета:
Епіграф: «А поспитай звичайного займенника,
За кого він у мові? За іменника!
(Хоч може цей наш скромний посередник
Замінювать числівник і прикметник)» Д. Білоус
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: малюнок «Віночок», паперові квіти, хатинки з казковими мешканцями, схема «Займенник», картки з самостійним завданням, Глазова О. П. Українська мова: підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2014. – 240 с. : іл.
План уроку:
Хід уроку:
Слово вчителя.
квіти, трави, природа починає набиратися сил після зимового відпочинку. І скоро все довкола заквітне, зазеленіє. Ще здавна у таку пору року дівчата починали виплітати віночки з перших квітів. Пропоную сьогодні доторкнутися до цієї чудової української традиції.
Розгляньте, будь ласка, малюнок українського віночка на дошці (Додаток 1), а я вам прочитаю текст.
Український віночок
Жіночим оберегом на Україні завжди був віночок. Сьогодні, як і в давнину, з раннього дитинства кожна дівчинка вчиться виплітати квіткові віночки. Дівчата плели віночки з різного зілля від весни й до пізньої осені. Найпершими дівчата робили віночки з маленьких квіточок «стогрудок», квіточки схожі на ромашки. Влітку віночки виплітали із набору різних квітів. А останнім у році був віночок із золотистого кленового листя.
До віночка впліталося багато квітів. Традиційно у віночку двадцять квіток. Виплітання віночків – найулюбленіший дівочий обряд на Україні. Віночками дівчата прикрашають дівчат та показують свою вмілість та майстерність.
Питання до тексту:
- Про що ви дізналися з тексту?
- Чи знаєте ви щось про українські віночки, свята та традиції, пов’язані з ними?
Отже, сьогодні на уроці ми будемо вивчати займенник: його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні, його розряди та зрозуміємо для чого нам потрібно вивчати цю тему.
Але це буде незвичайний урок, адже ми будемо збирати свій займенниковий віночок. Як бачите, у нього немає квітів. У цьому нам допоможуть казкові мешканці з країни Займенників. Вони мають квіти з нашого віночка, які ми будемо отримувати після знайомства з кожним із них. Але спочатку давайте познайомимося із самим займенником.
(Учитель читає епіграф до уроку).
У великому місті Українська Мова на одній вулиці жила собі сім’я Іменників. По сусідству з ним жила сім’я Займенників. Іменники пишались тим, що саме вони дають імена та назви всім предметам.
А Займенники були маленькі та скромні. Коли говорили Іменники, вони мовчали. Та одного разу сталась пригода. Застудились Іменники, у них пропав голос. Що ж робити? Що станеться з мовою? І тут на допомогу своїм сусідам прийшли скромні Займенники. Вони хоч і не могли називати предмети, але могли вказати на них. І сталося диво. Замість хворого іменника «дівчинка» у реченні став Займенником «вона», замість хлопчика «він». А як легко вказували Займенники на себе і на своїх друзів.
- Я, Ти, Ми, Ви! – весело вигукували вони.
Іменники зізнались, що цю роботу вони б ніколи не змогли так добре виконати. З того часу Іменники дружать із Займенниками, допомагають їм будувати речення. А країна Українська Мова стала ще кращою та багатшою. Кількість займенників в Українській Мові невелика, але вживаються вони дуже часто.
Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу.
(Підручник, с. 206 - 207).
Знайомство з країною Займенників.
(Після пояснення кожного розряду один учень підходить до дошки і відчиняє на хатинці віконечка (Додаток 2), щоб всі познайомилися з мешканцем, який відповідає за певний розряд займенника, потім бере квітку і чіпляє до займенникового віночка).
У першій хатинці живуть займенники, які вказують на особу, тому вони так і називаються – особові. До них належать: я, ти, ми, ви, він, вона, воно, вони.
Цей займенник незмінюваний, не має форми Н.в., роду та числа, а лише вказує на особу, яка виконує дію. Він називається – зворотнім та проживає лише один у другій хатинці.
Такі займенники завжди щось питають та вживаються у питальних реченнях, тому їх так і назвали – питальні. До них належать: хто? що? який? чий? котрий? скільки? Питальні займенники мешкають у третій хатинці.
Так як ці займенники відносяться до іменних частин мови, до яких ставиться запитання, вони називаються відносними. Відносні — ті самі, що й питальні, але вживаються в розповідних та окличних реченнях. До них належать: хто, що, який, чий, котрий, скільки. Відносні займенники живуть у четвертому будиночку.
Такі займенники вказують на невідому, невизначену особу, предмет, ознаку або кількість, і тому називаються неозначеними. До них належать: хтось, хто-небудь, будь-хто, дехто, абихто, щось, скільки-небудь і т.д. Неозначені займенники ховаються за п’ятим віконечком.
Такі займенники завжди щось заперечують, відгадайте, як їх звуть? (Заперечні). До них належать: ніхто, ніщо, ніякий, нічий, ніскільки і т.д. Заперечні займенники живуть у шостій хатинці.
Такі займенники завжди вказують на приналежність предмета певній особі, тому називаються присвійними. До них належать: мій, твій, наш, ваш, їхні, свій, його, її. Присвійні займенники знаходяться у сьомій хатинці.
Такі займенники вказують на предмет, ознаку або кількість предметів, а тому називаються вказівними. До них належать: той, цей, такий, стільки. Вказівні займенники оселилися у восьмому будиночку.
Такі займенники вказують на узагальнену ознаку і використовуються як означення, тому їхня назва – означальні. До них належать: весь, всякий, кожний, сам, самий, інший. Означальні займенники сховалися за дев’ятим віконечком.
Це остання хатинка в нашій казковій країні та остання квітка. От ми і склали наш займенниковий віночок. Подивіться та запам’ятайте всіх її мешканців. Докладніше з кожним розрядом та його особливостями ми будемо знайомитися на наступних уроках.
Самостійна робота. Гра «Інверсія». Відновити вигляд речень, знайти займенники, визначити їх розряди.
(Ми живемо в багатоповерховому будинку – особовий).
(Сашко повернув мій зошит з біології – присвійний).
(Несподівано хтось постукав у двері – неозначений).
(Що трапилося на весняних канікулах? – питальний).
(Ніхто не зломить народну силу! – заперечний).
(Цей твір виявився дуже цікавим! – вказівний).
Вивчити правила на сторінках 206 – 207, виконати вправу 466 на сторінці 207. Переписати речення, визначити займенники та їхні розряди.
Індивідуальне завдання: підкреслити всі члени речення, визначити частини мови.
Додатки
Додаток 1
Додаток 2
1