Конспект уроку з української мови в 7 класі на тему "Ступені порівняння прислівників"

Про матеріал
В розробці використані різні види робіт, різні методи і прийоми, деференційне домашнє завдання.
Перегляд файлу

Тема: Ступені порівняння прислівників

Мета: поглибити знання учнів про прислівник, його морфологічні ознаки, ознайомити зі ступенями порівняння прислівників; формувати загальнопізнавальні вміння утворювати ступені порівняння прислівників, відрізняти їх від омонімічних ступенів порівняння прикметників; розвивати увагу, пам'ять, мислення; виховувати повагу до рідної мови.

Обладнання: підручник, індивідуальні картки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Вибіркова робота.

Знайти у реченнях прислівники, схарактеризувати їх; визначити, до якого розряду кожний із них належить.

З глибини віків і гордо, й величаво

Встає легендами овіяне ім'я.

Але правда в брехні не розмішуй,

Не ганьби все підряд без пуття,

Бо на світі той наймудріший,

Хто найдужче любить життя.

Я прощаюся нині з тобою,

Рідна хато моя, назавжди.

Мріють крізь хмари зорі вгорі.

Я не вертав.

Я йшов собі помалу,

Бо щось так владно кликало мене

Туди, де гори ввечері палали…

                          (В. Симоненко)

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

  • Дослідження-характеристика

Прочитати. Вказати прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння.

Що означають  вищий і найвищий ступені порівняння прикметників?

Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота схованка його духу, його багата скарбниця… (П. Мирний.) Мова – це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніше надбання віків. (О. Гончар). Міцна людина  міцніша за кремінь, а слабка слабша за мушку. Праця – не просто певний,  а  найпевніший скарб. Квітки колючі – найбільш живучі. (Нар.творч.)

  • Як утворюються ступені порівняння прикметників?
  • Утворіть ступені порівняння прикметника сильний.

ІV. Оголошення теми і мети уроку.

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

  • Дослідження-зіставлення
  • Прочитати подані в трьох колонках народні  прислів’я, вказати в кожному прислівники. У прислів’ях якої з колонок прислівники вказують, що ознаку діїї або ознаку  іншої ознаки  виражено  більшою і найбільшою  мірою?

 

 

Гірко Парасці на чужій ласці.

 

Там добре, де нас нема.

 

 

Заліз кіт на сало і кричить: “Мало!

 

 

Не дивись високо, бо запорошиш око.

 

Чужа хата гірше ката.

 

 

Краще свої лати, ніж чужі шати.

 

Дожився: штани одні, а сорочок ще менше.

 

 

Раз на віку трапилось червяку залізти на моркву, він і каже: “Я   вище   всіх!”

 

Потайного собаки  найгірш  треба боятися.

 

В гостях добре, а дома  найкраще.

 

Дерево з глибоким корінням найменше боїться вітру.

 

Порожній колосок стирчить найвище.

 

  • Робота з підручником.Опрацювання таблиці “Творення  ступенів порівняння прислівників”.
  • Прочитати. В кожному з речень вказати прислівники  вищого й найвищого ступенів порівняння.

І. Білі хвилі здіймались високо і знялися од вітру ще вище. (Леся Українка.)Тяжко вранці прокидаться, а ще тяжче  вечора діждаться. Щастя – добре, але  воля – краще. (Нар.творч.) Страшно безсило-малим чути себе перед смертю, але страшніше, коли ні за що вмерти. (Б.Олійник.) Прямого дерева у лісі багато, а кривого  найбільше. (Нар.творч.)

ІІ. Високо піднісся орел сизокрилий, все вищета вище до хмар золотих. (В.Самійленко.) Рипить корабель, стогне  тяжко, здригається, наче конає, угору здіймається важко, ще важче  уділ поринає. (Леся Українка.) Я рвонувся швидше вітру через луки (Б.Олійник.) Добре чути далеко, а  зле ще далі.  Де не є добре, а вдома  найкраще. Проси не багато, а  якнайбільше, а от бери, що дають. (Нар.творч.)

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.

  • Творчий диктант.

    Перший варіант утворює просту і складену форму вищого ступеня порівняння, а другий варіант – найвищого.

        Весело, швидко, зручно, спокійно.

  • Вибірковий диктант.

    Випишіть лише ті прислівники, які мають ступені порівняння. Визначте усно ступінь порівняння.

Близько, вище, по-іншому, струнко, мужньо, довше, самовпевнено, угору, найдовше, спочатку, високо, гірше, веселіше, завтра, найсмачніше.

  • Лінгвістичне спостереження.

Визначте, до яких частин мови належать слова. Свою відповідь обґрунтуйте.1. Якби не зима, то й літо було б довше. Якби не зима, літо тривало б довше.

2. Дощове літо гірше осені. Дощове літо буває гірше осені.

3. Високе дерево вітер зламає найперше. Господарське око краще за будь-які ліки.

   Краще – краще, легше – легше.

Складіть речення із поданими словами так, щоб в одному реченні слово виступало прикметником, а в іншому – прислівником.

  • Лінгвістична діагностика.

    Від поданих прислівників утворіть просту форму вищого ступеня порівняння. Які зміни відбуваються?

Близько, важко, вузько, низько, дуже, дорого, тяжко, глибоко, легко, швидко, солодко, тонко.

  • Гра «Пригадай».

    Назвіть прислів’я чи приказки, у яких були б  прислівники вищого чи найвищого ступеня порівняння.

  • Дослідження-відновлення.

Перепишіть прислів’я та приказки, утворюючи від поданих у дужках прислівників форму вищого ступеня порівняння.

Риба глядить, де (глибоко), а чоловік – де (гарно). Чим слабше колесо, тим  воно (погано) скрипить. Чим (багато) кішку глядиш, тим (високо) горб вона піднімає. Діла говорять (голосно), як слова. Порожній колосок (високо) за всіх стоїть. (Добре) не починати, ніж почавши, кинути. Чим (високо) злетиш, тим (низько) впадеш. (Глибоко) орати – (багато) хліба мати (Нар. творчість).

  • Творча робота.

    Складіть невеличкий твір (5-7 речень) на тему «Останні подихи зими», використовуючи  прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння.

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

  • Експрес-опитування.

 1. Назвіть ступені порівняння прислівників.

 2. Як утворюється вищий ступінь порівняння прислівників?

 3. Як утворюється найвищий ступінь порівняння прислівників?

 4. Як відрізнити прислівник від омонімічного прикметника?

  • Завершальне слово вчителя
  • Закінчіть речення: «На уроці я навчився …»

VІ. Оголошення домашнього завдання.

1. Опрацювати таблицю «Ступені порівняння прислівників».

2. 1-й рівень. Скласти твір-мініатюру на тему «Мова в моєму житті»

2-й рівень. Виписати із підручника української літератури 5 речень із прислівниками вищого і найвищого ступенів порівняння прислівників.

3-й рівень. Виконати вправу за підручником №…

 

docx
Додано
5 листопада 2020
Переглядів
1548
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку