Конспект уроку з української мови в 7 класі на тему "Розряди прислівників"

Про матеріал
В розробці використані різні види робіт, різні методи і прийоми, деференційне домашнє завдання.
Перегляд файлу

Тема: Розряди прислівників.

Мета: поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, ознайомити з розрядами прислівників за значенням; розвивати вміння робити спостереження над мовними явищами; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, визначати їх розряд за значенням, добирати прислівники, різні за значенням; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в семикласників почуття любові до Батьківщини.

Обладнання: підручник, наочна таблиця «Розряди прислівників», індивідуальні картки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Епіграф до уроку

У пісні і в труді я – частка батьківщини.

      В. Сосюра

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Колективна робота з текстом

Прочитати вголос текст.  Яка основна думка тексту? Знайти й виписати прислівники у складі словосполучень. Виділити головне і залежне слова.

Кожна нація і народ створили десятки тисяч слів. Одні з них звучать вагомо й живуть довго, інші з часом стираються, темніють, як мідяки, і щезають з пам'яті людської. Але є слова, які можуть зникнути тільки тоді, коли зникне сам народ, що створив їх. До таких належать слова Батьківщина, Україна, вони вічні, як вічний народ. За ними гордо стоїть цілий світ. Ніжно й сердечно говоримо ми про Україну. Для багатьох вона ставала мукою, за Україну віддавали життя кращі її сини. У часи національного гніту Україна ставала сумлінням кращих умів, тих, хто завзято боровся за честь своєї Вітчизни, хто йшов за неї до тюрем і заслань.

                                                                                                   (В. Симоненко)

З’ясувати, що виражають ужиті в тексті прислівники (ознаку дії, ознаку стану, ознаку іншої ознаки тощо). Визначити синтаксичну роль прислівників.

Кожен ряд учнів одержує завдання записати на дошці у стовпчик словосполучення з прислівниками:

учні першого ряду — прислівники означають ознаку стану;

учні другого ряду — прислівники означають ознаку дії;

учні третього ряду — прислівники означають ознаку іншої ознаки.

Учень, який написав словосполучення, передає крейду іншому зі свого ряду. Перемагає той ряд, учні якого швидше виконали завдання й не допустили жодної помилки.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Робота з епіграфом.

ІV. Оголошення теми і мети уроку

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

  • Колективне опрацювання таблиці

Розряди прислівників за значенням

Розряд за значенням

Запитання, на які відповідають прислівники

Приклади

Прислівники способу дії

Як? яким способом? подібно чому?

подібно кому?

Красиво, високо, тихо, так, по-нашому, по-дитячому, спросоння

Прислівники міри і ступеня дії

Скільки? в якій мірі? як багато? наскільки?

Надто поспішав, надзвичайно швидко, недостатньо активний, дуже високий

Прислівники часу

Коли? відколи? доки? з якого часу? по який час?

Завтра, тепер, учора, ранком, щохвилини, з давніх-давен, завжди

Прислівники місця

Де? куди? звідки? в якому напрямку?

Навколо, тут, скрізь, усюди, лісом, праворуч, згори, здалека, униз

Прислівники причини

Чому? чого? через що? з якої причини? від чого?

Згарячу, зосліпу, зопалу, спросоння, мимоволі

Прислівники мети

Для чого? навіщо? з якою метою?

Наперекір, навмисно, на радість, на зло

 

  • Пояснювальний диктант

Записати  вислови. Знайти прислівники і з’ясувати, яким членом речення вони виступають.

1)Всюди добре, а дома найліпше. 2)Біда Україні: і відтіль гаряче, і звідсіль боляче. 3)Знищ ворога сьогодні, бо завтра нашкодить.(Нар. Творч.) 4)Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати повагу до себе. (О. Гончар) 5) Хай живе братерська єдність від сьогодні й навіки. (П. Тичина) 6) Грудьми ставай назустріч злій погрозі. (М. Рильський).

Виписати прислівники, згрупувавши їх відповідно до розрядів за значенням.

VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

  • Творче спостереження з елементами аналізу

Прочитати текст уголос. З’ясувати стиль і тип мовлення. Дібрати до тексту заголовок.

Дивлюся на рідну землю і дивуюся її незбагненній красі! Скільки навкруги чарівних, незабутніх куточків! Але я найбільше люблю річку, ту, яка повільно тече повз мою Баратівку.

Інгулець! Річка мого дитинства! Привітно і лагідно несе вона свої води у синій Дніпро. Небо купається у теплій прозорій воді, а пухнасті хмари висять над річкою, ніжно заглядаючи у її прозору глибочінь. Іноді здається, що вони п’ють з неї воду, щоб потім повернути рясним дощем…  ( Т. Сокол)

Указати на прислівники, визначивши їх розряд за значенням і синтаксичну роль.

Дібрати синоніми до прислівника ніжно. Скласти з ним речення.

  • Дослідження-відновлення

З поданими словами скласти словосполучення, дібравши прислівники з довідки. Визначити головне й залежне слова. Дослідити, до яких частин мови можуть належати прислівники.

1) Просуватися… 2) Оглядаючи… 3) Спокійно… 4) Спів… 5) Читання… 6) Виконаний… 7) Зібравшись… 8) Танець…

Довідка: дуже, нашвидку, повільно, по-кошачому, навприсядки, надворі, здивовано, сьогодні.

Визначити розряд за значенням прислівників.

До поданих дієслів за зразком дібрати прислівники, різні за значенням. Скласти з ними 2–3 речення, ускладнені однорідними членами.

Зразок. Прийти — прийти швидко (спосіб дії); прийти надвечір (час дії); прийти здалеку (місце дії); прийти наперекір (мета дії).

Слухати, міркувати, жити, усміхатися, працювати.

Замінити фразеологізми близькими за значенням прислівниками з довідки. Указати на їх розряд за значенням.

1) Одна нога тут, а друга там. 2) Ніс у ніс. 3) До останньої нитки. 4) Голкою ніде ткнути. 5) Бурмотіти під носа. 6) На одній ноті. 7) Знати як облупленого. 8) На власні очі. 9) З першого слова. 10) Слово по слову. 11) Як сніг на голову.

Довідка: раптово, швидко, дуже тісно, тихо, особисто, близько, поступово, відразу, дуже добре, монотонно, наскрізь.

До прислівників дібрати антоніми.

VІ. Узагальнення зробленого на уроці

Прочитати й визначити, який прислівник у кожній групі слів є зайвим. Свій вибір обґрунтувати.

1. Неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизано.

2. Щойно, навесні, день у день, тричі, надворі.

3. Угору, нашвидку, далеко, ліворуч, униз.

4. Спросоння, згарячу, по-дружньому, спересердя, знічев’я.

Указати на розряд за значенням прислівників, що є зайвими.

VІІ. Підсумок уроку

VІІІ. Домашнє завдання

  1. §… опрацювати
  2. 1-й рівень. Записати сім прислів’їв або приказок, у яких уживаються прислівники. Визначити синтаксичну роль прислівників та їх розряд за значенням.

2-й рівень. Навести 3–4 власні приклади прислівників до кожного розряду за значенням. Записати їх.

3-й рівень. Виконати вправу за підручником №…

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 листопада 2020
Переглядів
11564
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку