Тема: Розряди прислівників.
Мета: поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, ознайомити з розрядами прислівників за значенням; розвивати вміння робити спостереження над мовними явищами; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, визначати їх розряд за значенням, добирати прислівники, різні за значенням; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в семикласників почуття любові до Батьківщини.
Обладнання: підручник, наочна таблиця «Розряди прислівників», індивідуальні картки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Епіграф до уроку
У пісні і в труді я – частка батьківщини.
В. Сосюра
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прочитати вголос текст. Яка основна думка тексту? Знайти й виписати прислівники у складі словосполучень. Виділити головне і залежне слова.
Кожна нація і народ створили десятки тисяч слів. Одні з них звучать вагомо й живуть довго, інші з часом стираються, темніють, як мідяки, і щезають з пам'яті людської. Але є слова, які можуть зникнути тільки тоді, коли зникне сам народ, що створив їх. До таких належать слова Батьківщина, Україна, вони вічні, як вічний народ. За ними гордо стоїть цілий світ. Ніжно й сердечно говоримо ми про Україну. Для багатьох вона ставала мукою, за Україну віддавали життя кращі її сини. У часи національного гніту Україна ставала сумлінням кращих умів, тих, хто завзято боровся за честь своєї Вітчизни, хто йшов за неї до тюрем і заслань.
(В. Симоненко)
З’ясувати, що виражають ужиті в тексті прислівники (ознаку дії, ознаку стану, ознаку іншої ознаки тощо). Визначити синтаксичну роль прислівників.
Кожен ряд учнів одержує завдання записати на дошці у стовпчик словосполучення з прислівниками:
учні першого ряду — прислівники означають ознаку стану;
учні другого ряду — прислівники означають ознаку дії;
учні третього ряду — прислівники означають ознаку іншої ознаки.
Учень, який написав словосполучення, передає крейду іншому зі свого ряду. Перемагає той ряд, учні якого швидше виконали завдання й не допустили жодної помилки.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Оголошення теми і мети уроку
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Розряди прислівників за значенням
Запитання, на які відповідають прислівники |
Приклади |
|
Прислівники способу дії |
Як? яким способом? подібно чому? подібно кому? |
Красиво, високо, тихо, так, по-нашому, по-дитячому, спросоння |
Прислівники міри і ступеня дії |
Скільки? в якій мірі? як багато? наскільки? |
Надто поспішав, надзвичайно швидко, недостатньо активний, дуже високий |
Прислівники часу |
Коли? відколи? доки? з якого часу? по який час? |
Завтра, тепер, учора, ранком, щохвилини, з давніх-давен, завжди |
Прислівники місця |
Де? куди? звідки? в якому напрямку? |
Навколо, тут, скрізь, усюди, лісом, праворуч, згори, здалека, униз |
Прислівники причини |
Чому? чого? через що? з якої причини? від чого? |
Згарячу, зосліпу, зопалу, спросоння, мимоволі |
Прислівники мети |
Для чого? навіщо? з якою метою? |
Наперекір, навмисно, на радість, на зло |
Записати вислови. Знайти прислівники і з’ясувати, яким членом речення вони виступають.
1)Всюди добре, а дома найліпше. 2)Біда Україні: і відтіль гаряче, і звідсіль боляче. 3)Знищ ворога сьогодні, бо завтра нашкодить.(Нар. Творч.) 4)Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати повагу до себе. (О. Гончар) 5) Хай живе братерська єдність від сьогодні й навіки. (П. Тичина) 6) Грудьми ставай назустріч злій погрозі. (М. Рильський).
Виписати прислівники, згрупувавши їх відповідно до розрядів за значенням.
VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
Прочитати текст уголос. З’ясувати стиль і тип мовлення. Дібрати до тексту заголовок.
Дивлюся на рідну землю і дивуюся її незбагненній красі! Скільки навкруги чарівних, незабутніх куточків! Але я найбільше люблю річку, ту, яка повільно тече повз мою Баратівку.
Інгулець! Річка мого дитинства! Привітно і лагідно несе вона свої води у синій Дніпро. Небо купається у теплій прозорій воді, а пухнасті хмари висять над річкою, ніжно заглядаючи у її прозору глибочінь. Іноді здається, що вони п’ють з неї воду, щоб потім повернути рясним дощем… ( Т. Сокол)
Указати на прислівники, визначивши їх розряд за значенням і синтаксичну роль.
Дібрати синоніми до прислівника ніжно. Скласти з ним речення.
З поданими словами скласти словосполучення, дібравши прислівники з довідки. Визначити головне й залежне слова. Дослідити, до яких частин мови можуть належати прислівники.
1) Просуватися… 2) Оглядаючи… 3) Спокійно… 4) Спів… 5) Читання… 6) Виконаний… 7) Зібравшись… 8) Танець…
Довідка: дуже, нашвидку, повільно, по-кошачому, навприсядки, надворі, здивовано, сьогодні.
Визначити розряд за значенням прислівників.
До поданих дієслів за зразком дібрати прислівники, різні за значенням. Скласти з ними 2–3 речення, ускладнені однорідними членами.
Зразок. Прийти — прийти швидко (спосіб дії); прийти надвечір (час дії); прийти здалеку (місце дії); прийти наперекір (мета дії).
Слухати, міркувати, жити, усміхатися, працювати.
Замінити фразеологізми близькими за значенням прислівниками з довідки. Указати на їх розряд за значенням.
1) Одна нога тут, а друга там. 2) Ніс у ніс. 3) До останньої нитки. 4) Голкою ніде ткнути. 5) Бурмотіти під носа. 6) На одній ноті. 7) Знати як облупленого. 8) На власні очі. 9) З першого слова. 10) Слово по слову. 11) Як сніг на голову.
Довідка: раптово, швидко, дуже тісно, тихо, особисто, близько, поступово, відразу, дуже добре, монотонно, наскрізь.
До прислівників дібрати антоніми.
VІ. Узагальнення зробленого на уроці
Прочитати й визначити, який прислівник у кожній групі слів є зайвим. Свій вибір обґрунтувати.
1. Неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизано.
2. Щойно, навесні, день у день, тричі, надворі.
3. Угору, нашвидку, далеко, ліворуч, униз.
4. Спросоння, згарячу, по-дружньому, спересердя, знічев’я.
Указати на розряд за значенням прислівників, що є зайвими.
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання
2-й рівень. Навести 3–4 власні приклади прислівників до кожного розряду за значенням. Записати їх.
3-й рівень. Виконати вправу за підручником №…