Конспект уроку з української мови в 7 класі на тему "Написання прислівникових словосполучень типу: раз у раз. Розбір прислівника як частини мови."

Про матеріал
В розробці використані різні види робіт, різні методи і прийоми, деференційне домашнє завдання.
Перегляд файлу

Тема:Написання прислівникових словосполучень типу: раз у раз. Розбір прислівника як частини мови.

Мета:пояснити правила написання прислівників разом і окремо; формувати вміння обгруновувати вибір написання; формувати вміння обґрунтовувати вибір

написання; знаходити й виправляти помилкив правописі прислівникових сполучень; розвивати творч вміння аналізувати узагальнювати, порівнювати мовніявища; виховувати любов до природирідного краю.

Обладнання:підручник, дидактичний матеріал, словники, таблиці, картки

для самостійної роботи.

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Перевірка домашнього завдання.
  • Розподільний акродиктант.

Пишуться разом, окремо, через дефіс

Навпочіпки, напамять, в далечині, по-київськи, ні на гріш, втридорога, зранку, в нагороду, на ніщо, по-іншому, де-небудь, завидна, в затишку, як-не-як, в заперті, навесні, внизу, до вподоби, в цілому, хтозна-звідки, увосьме, до діла, щонайкраще

Ключ: підкресліть третю літеру в кожному слові. Прочитайте:Вправа виконана на «відмінно»

III.Мотивація навчальної діяльності

IV.Оголошення теми та мети уроку

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матералу

Спостереження над мовним матеріалом. 

- Прочитайте прислівники, які завжди пишуться окремо. Спробуйте вивести

правело, яке б пояснило написання цих прислівників.

Від ранку до вечора, день у день, з боку на бік, з дня на день, один в

один, раз у раз,  рік у рік, час від часу, сам на сам.

Робота з-таблицями.

 Звірте свої висновки з матеріалом таблиці.

Написання прислівників

Разом

Окремо

Прислівники, утворені

Прислівники та прислівни­кові сполучення,утворені

— за допомогою прийменни­ків від числівників: поодинці, втроє, спершу;

повторенням одного й то­го ж слова в різних відмінках: честь честю, один одинцем;

— за допомогою прийменни­ків від прикметників: зліва, звисока, допізна;

поєднанням прийменника з іменником, який зберігає свою граматичну форму і не зовсім втратив своє іменнико­ве значення:до останку, в міру, в гості, на жаль, на зло, на щастя;

— злиттям прийменника з прислівником: назавжди, відтоді, навічно;

поєднанням двох іменників чи числівників та прийменни­ків: з дня на день, один в один, від ранку до вечора, рік у рік;  ,

— поєднанням прийменника з іменником: влітку, восени, узимку;

поєднанням прийменника по та числівника: по троє, по семеро

— сполученням кількох основ: в один час — водночас, в різні боки — врізнобіч;

поєднанням прийменника з прикметником: в основному, в цілому

— сполученням часток ані-, аби-, чи-, де-, -як, -сь з прислів­ником: анітрохи,абияк, дедалі, колись, якраз. Але: як можна, як коли, як слід, як треба

 

— сполученням частки що-з іменником або прислівни­ком: щодня, щоночі, щодуху, щодалі.

Але: дарма що, хіба що, тільки що

-

VІ. Усвідомлення здобутих знань у прцесі практичної роботи

  • Спостереження над мовним матеріалом

 Прочитати текст, визначити його тему та головну думку.Усно переказати текст. Виписати з нього прислівники, пояснити їхнаписання.З'ясувати лексичне значення слів вирій та збіжжя. Дібрати синоніми дослів дорога та з'являтися.

Чом ти, жайворонку, рано з вирію вилетів?

Так співається у веснянці. Пройшло свято Обертіння, повертаються іздалеких країв птахи... Першим, як вважалося, прилітає жайворонок. Вінз'являється тоді, коли на долинах іще лежить сніг, але весна вжеперемагає зиму. Селяни по жайворонках ворожили на врожай: якщо вонивисоко летять, то буде врожай на збіжжя , а низько – „загубили ціп подорозі”... За ними повертаються веселі граки й одразу ж з галасомберуться за будівництво гнізд – „ на дубі ярмарок”, казали люди. За нимтабуном летять з вирію дикі гуси, дуже високо і переважно в ночі,

перегукуючись, і їх легше почути, аніж побачити. Летять вони довго, часвід часу сідаючи на полях поблизу води. Коли діти вперше бачили гусей,кричали: „Гуси, гуси, нате вам на гніздечко, а нам на здоров’ячко!” – йпідкидали у гору солому. Як трохи зазеленіє, повертаються дикі качки:кряки, чирки, крохалі та чубатий гоголь. Коли останні сідали на ставки,дівчата замовляли на тепло і щастя, викликаючи з сухого очерету гоголя:„Виплинь, виплинь, гоголю...” А як не випливе – казали, що долязабарилась.

 Напровесні прилітає до рідної домівки і чорногуз (лелеки). За народним

віруванням господарство, у якому є гніздо чорногуза, щасливе, аруйнувати його гніздо – великий гріх, і за це буде кара, - „хатазгорить”.(З календаря)

  • Дослідження-відновлення

 Списати, добираючи з дужок прислівники-синоніми. З'ясувати,якою частиною мови є виділені слова.

 Вранці була (на диво, напрочуд, навдивовижу) добра погода, хоч у лісібуло ще (вогко, сиро, мокре). (Різко, гостро, пронизливо) пахло прілимлистям. На стежці (виразно, ясно, чітко) видно сліди лося. А он нагалявині (кострубато, неоковирно, незугарно) лежить велика ведмедиця,поруч (сміховинно, кумедне, забавно), перевертаючись, граються ведмежата(квапливо, сквапно, поспішно) бігаючи (навколо, довкола, навкруги).

  • Творче моделювання мовних одиниць

1)  Запишіть прислівники, знявши риску. З трьома з них складітьсловосполу-чення.

2)  Згадайте і запишіть два прислів'я, до складу яких входятьприслівники.

Варіант І

Видимо/не/видимо; рано/в/ранці; кінець/кінцем; будь/що/ будь; що/далі;

у/бік; с/покон/віку; ось/де; с/під/низу; тишком/ виписом; з/усіх/усюд;

плоть/від/плоті; у/п'яте; стрім/голов; під/ ряд; на/відчай;

на/добри/день.

Варіант  ІІ                                                            

Без/кінця/краю; в/далечінь; без/вісти; по/волі; по/маслу; як/не;

рука/в/руку; на/спід; ні/скільки; на/ура; на/гору; в/ні/чию; як/небудь;

на/бігу; всьго/на/всього.

Варіант III

До/сита; з/давна; по/латині; за/кордон; з/дня/на/день; як/ не/як;

на/зовсім; на/при/кінці; о/півдні; з/давніх/давен; хрест/ на/в/хрест;

один/одинцем; на/зовсім; на/пролом; в/одно/час; горі/лиць; де/далі.

Варіант IV 

На/виворіт; мимо/хідь; на/в/кулачки; по/друге; не/сьогодні/завтра;

десь/то; казна/коли; з/переляку; з/краю/в/край; с/ краю; у/четверо;

не/с/проста; по/всяк/час; що/разу; с/пересєрдя; по/маленьку; а/ні/чого.

  • Творче конструювання

Закінчити подані речення.

Удень тепло..                                                 У деньн ародження...                           

Вивчив напам'ять...                                     Покладатися на пам'ять...                                                             

Підняли догори...                                         Підійшли до гори...                             

Нашвидку поснідав...                                   На швидку їзду...

"Віддзеркалення"
Записати якнайшвидше всі складні прислівники, утворені повторенням слова чи основи зі службовими словами (на, у, не) між ними.
віч   віч               рік         рік                      де     де                   всього      всього           день   день                коли     коли

     раз         раз                     як    як                                                  хоч       хоч

                                                                          
 "Ромб"
І. Записати прислівники з компонентом на у формі ромба: верхня частина ( 8 слів) - написання разом, нижня (6 слів) - окремо.
ІІ. У верхній частині ромба підкресліть кожну п'яту літеру, у нижній - чертверту і повертикалі прочитайте  сполучення слів.
-: музикант-лірник 

 

7-77-2.JPG

  • Навчальне аудіювання

Прослухати текст. З'ясувати його стильову належність і тип мовлення. Записати прислівники зі словами, від яких вони залежать.

Було бабине літо. Скільки сягав зір, з'являлися в блакитній високості незліченні білі нитки, то плавно опускаючись, то знову підіймаючись у прозорих потоках повітря. Летіли то швидше, то повільніше, на мить затри­муючись, немов у ваганні, і потім знову рушали спокійно далі. А за дахами будинків з глибокої синяви небес уже проступали інші і все пливли, пливли без кінця, без краю. Ніби шматувала страшна буря десь там, за обрієм, гігантські вітрила білі, а сюди долітали з них лише сліпучі шовкові нитки, сяючі шматки далеких розвихрених штормів.

( за О. Гончаром)

 Визначити ступені порівняння прислівників та їхні форми. Назвати спосіб творення.

 Зробити морфологічний розбір 2-3 прислівників.

Алгоритм морфологічного розбору прислівника

http://notatka.at.ua/_pu/20/s30199143.jpg

 

VI. Підсумок уроку. Оцінювання

1. Опитування-інтерв'ю.

Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».

 — Що булонайскладнішим на уроках вивчення правил написання прислівників разом,окремо та через дефіс?

2. Заповнення таблиці.

Знаю Вмію Сумніваюсь Потребую допомоги

VII.  Пояснення домашнього завдання

1. Повторити відомості про прислівник, звернувши особливу увагу на теми,

що потрапили в останні два стовпчики.

2. Виконати вправу з підручника (на вибір учителя).

 

 

docx
Додано
5 листопада 2020
Переглядів
3635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку