Конспект уроку з української мови в 8 класі. Урок-"Ажурна пилка". "Види односкладних речень: означено-особові, неозначено-осбові, узагальнено-особові"

Про матеріал
Конспект нестандартного уроку з української мови в 8 класі. Урок -"Ажурна пилка". "Види односкладних речень: означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові". Підготувала вчитель української мови та літератури Нижньояблунського ОЗЗСО І-ІІІ ст. - ЗДО Квич Надія Миколаївна.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2022 – 2023 

Тема. Види односкладних речень: означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові.

Мета: - Поглибити знання учнів про просте речення, формувати вміння відрізняти односкладні речення від двоскладних, сформулювати поняття про види односкладних дієслівних речень, способи вираження головного члена речення методом “навчаючи — учусь”.

-Розвивати  творчі вміння аналізувати й узагальнювати, логічне й образне мислення, усне і писемне мовлення.

-   Виховувати почуття доброти та привітності, любов до культурної спадщини рідного народу.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Форма уроку: Урок – “Ажурна пилка”.

 

 

ХІД УРОКУ

 

 

І. Організаційний етап.

 

1.  Створення сприятливого психологічного клімату, налаштування на роботу.

Вчитель. Добрий день, дорогі учні!

Ось дзвінок сигнал подав –

До роботи час настав.

Посміхнімось усім людям!

Й день для нас привітним буде.

Тож дозвольте розпочати наш урок притчею Б. Ферреро «Усмішка».

Жила колись усмішка, яка мандрувала світом. Це була щира, радісна, привітна усмішка. Була щаслива так, як може бути щаслива усмішка, і час від часу наспівувала.

Одного дня прийшла у містечко, в якому рух був особливо напружений, мешканці також не знали спокою. Усмішка чемно стояла біля переходу, чекаючи на зелене світло, коли раптом дві машини зіткнулись. Різко загальмували біля краю тротуару. Дверцята відчинилися, і з першої машини вибіг чоловік із грізним виглядом. Раптом усмішка з’явилася на його обличчі, і воно проясніло. Розгнівана жінка, яка вийшла з другої машини, зціпивши зуби, здивовано зупинилася. Потім також усміхнулась.

-Вибачте, то моя провина, - сказала.

-Нічого, буває, - відповів чоловік. – Вип’ємо разом каву?

Усмішка продовжила свою мандрівку.

Викликала солодку усмішку у працівників на пошті, а люди в черзі почали розмовляти приязно.

Промайнула по обличчю вчителя, і учні почали уважно його слухати.

Затрималась на обличчі професора в клініці, і хворі стали почувати себе краще.

Потім дійшла до керівника закладу, до касира у супермаркеті, до чоловіка, котрий повертався додому, до двох хлопчаків, які ворогували між собою.

Увечері усмішка поїхала з містечка. Почувалася трохи втомленою, але містечко було щасливе.

Усмішка є світлом, яке проходить крізь вікно твого обличчя і каже людям, що твоє серце вдома.

Тож давайте посміхнемось один одному і подаруємо гарний настрій на урок!

 

2. Створення «домашніх» та «експертних» груп.

Клас поділено на групи: «домашні» (за номерами) та «експертні» (за кольорами).

Кожен учень отримує свій номер (для роботи у «домашній» групі) і колір (для роботи в «експертній» групі).

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування (метод «Мозковий штурм»):

-Діти, пригадаймо, що таке речення?

-Як поділяються речення за будовою?

-Які ви знаєте головні члени речення?

-Назвіть другорядні члени речення.

-Яка різниця між односкладними і двоскладними реченнями?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

  1. Лінгвістичне спостереження

На екран виведено 4 речення:

-Птахи весело співають у затишному лісі (О. Квітневий).

-Будем на осінь добрі й багаті (І. Жиленко).

-Нас зустрічають хлібом-сіллю (Леся Українка).

-Друга пізнають у біді (Народна творчість).

     Завдання для учнів:

Розподілити дані речення на двоскладні і односкладні (усно).

 

  1. Проблемне питання:

Чи у всіх односкладних реченнях головний член, виражений дієсловом, означає дію, яку виконує одна і та ж особа?

 

3. Запитання до учнів:

Як ви вважаєте, якою буде тема нашого сьогоднішнього уроку?

 

ІІІ. Формулювання здобувачами освіти теми уроку.

Повідомлення мети та завдань на уроці.

 Очікувані результати

 

Вчитель. Учні, прошу записати у зошити число, класна робота, тему нашого уроку.

А чого ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

За допомогою методу «Мікрофон» учні розповідають про свої очікування від уроку.

 

ІV. Робота над епіграфом

 

1.Творче конструювання

Завершіть прислів’я.

З самого початку подумай, який … (буде кінець).

Пропоную взяти даний вислів девізом нашого уроку.

Прошу записати в зошити.

 

2.Мовне дослідження

Діти, прошу бажаючого піти до дошки і зробити синтаксичний розбір даного речення. Учні, а яке це речення: двоскладне чи односкладне?

Дякую. Прошу сідати.

Подумайте, чому саме такі слова є девізом нашого уроку. А ми з вами повернемося до нього вкінці уроку.

 

V. Опрацювання навчального матеріалу

 

1. Слово вчителя

Діти, спочатку ви працюватимете у «домашніх» (за номерами) групах, де ви вивчите та обговорите свій матеріал. Щоб ефективнішою була ваша робота, оберіть головуючого, тайм-кіпера (слідкує за часом), секретаря та доповідача.

 

2. Робота у «домашніх» групах (6 хв.)

Завдання кожної групи: опрацювати теоретичний матеріал (ознайомитися з правилами про означено-особові речення (с.76) - (1гр.); неозначено-особові речення (с.77) -  (2гр.);  узагальнено-особові речення (с.79) -  (3 гр.), форми вираження присудка та роль у мовленні) та навести приклади: по 3 речення кожного виду відповідно.

 

 

3. Робота у «експертних» групах (6 хв.)

Слово вчителя

Діти, зараз ви створите «експертні» групи відповідно за кольорами. Кожен з вас у новосформованій групі виступатиме в ролі «експерта» з питання, над яким ви працювали у «домашній» групі, та отримаєте інформацію від представників інших груп. Таким чином ви матимете можливість поділитися своїми знаннями і перейняти знання інших.

(Діти діляться одні з одними почергово набутими знаннями. Всі напрацювання записують у зошити.)

 

4. Оголошення результатів роботи у групах (8 хв.)

Діти повертаються знову у свою «домашню» групу, щоб поділитися новою інформацією, яку їм надали учасники інших груп. Роблять спільні висновки. Доповідачі кожної групи складають усні лінгвістичні повідомлення по засвоєному матеріалу. Всі уважно слухають та, при потребі, доповнюють.

 

5. Гра «Хто швидше?»

Давайте трішки позмагаємось.

Кожна група отримує на листочку 1 речення.

-Вітчизну сонячну свою люблю високою любов’ю (В. Сосюра).

-Йдемо удвох під вечір по стежині (Л. Костенко).

-За одного битого двох небитих дають (Нар. творчість).

Вам потрібно зробити синтаксичний розбір речення і правильно дати характеристику: односкладне чи двоскладне, тип односкладного речення і форма вираження головного члена.

Переможе та команда, яка перша правильно виконає завдання.

 

6. «Творча лабораторія» у «домашніх» групах

Творча робота на  інтернет-платформі Jamboard.

Діти, я зараз дам вам посилання, за яким ви зайдете у програму Jamboard, де я створила для кожної  вашої групи  сторінку. Кожен здобувач освіти повинен зайти за посиланням на свою сторінку (нумерація по номеру у «домашній» групі) і виконати завдання:

Напишіть міні-есе «Шануймо мову над усі скарби і багатства!», використовуючи односкладні речення. Визначте вид кожного з них.

 

7. Робота з підручником

     Виконати вправу 173, ст.. 80 (усно).

      Виконати вправу 174, ст.. 80 (письмово, самостійно).

(«Розподільний диктант». Випишіть речення у такій послідовності:     а) означено-особові, б) неозначено-особові, в) узагальнено-особові)

 

VІ. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

           Онлайн-тест.

Учні, опанувавши програму LearningАpps, я склала для вас тести по темі «Види односкладних речень», який ви зараз складете на інтерактивній дошці.

З кожної групи один учасник дасть відповідь на 3-4 тести.

 

VІІ. Підсумок уроку

Інтерв’ю-опитування.

-Що на уроці виявилося для вас найцікавішим?

-Що було найскладнішим?

-Про що ви сьогодні на уроці дізналися?

Оцінювання учнів головуючими групи, а також вчителем.

 

VІІІ. Повернення до епіграфа.

Діти, прошу ще раз зачитати епіграф уроку. Скажіть, будь ласка, як ви розумієте даний вислів, і чому саме такі слова сьогодні стали епіграфом нашого уроку?

 

ІХ. Очікувані результати.

         Рефлексія.

 

Використання техніки формувального оцінювання «Чарівне дерево»:

Листок – я нічого не зрозумів, мені потрібна допомога.

Квітка – було важко, але я впоралася, зрозуміла.

Яблуко – я все зрозуміла, мені було легко виконати завдання.

 

А чи справдилися ваші очікування від сьогоднішнього уроку?

Прошу записати на вибраних вами листочках результати ваших очікувань.

А тепер кожен швиденько озвучить і прикріпить свій листочок на наше «Чарівне дерево».

 

Х. Домашнє завдання:

  1. Вивчити теоретичний матеріал на с. 76-79.
  2. Виписати з художньої літератури по два односкладних речення на кожен із вивчених сьогодні видів.

 

 

ХІ. Дякую!

Всім дякую за урок!

Впевнена, багатьом із вас сподобалася така форма проведення уроку, адже кожен з вас сьогодні був не лише учнем, але і вчителем, і другом, і членом однієї команди.

Ви проявили себе сьогодні активними, наполегливими, розумними, талановитими, кмітливими, винахідливими, старанними, працьовитими дітьми.

Залишайтеся завжди такими хорошими, активними, дружніми і добрими.

І пам’ятайте: маленькі справи призводять до великих змін, а маленька посмішка здатна розтопити велику брилу льоду!

Щасти вам! До наступної зустрічі!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 лютого
Переглядів
244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку