Мовознавчий турнір між 5-6 класами
Мета: вчити учнів використовувати набуті знання; розвивати навички роботи з мовним матеріалом, творчі здібності, спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки; виховувати культуру мовлення, потребу в удосконаленні орфографічної грамотності.
Обладнання: картки з мовними задачами – жартами, скоромовки, папір А3, олівці,фломастери, стікери, презентація «Наша рідна Україна»
Хід турніру:
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого,
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!...
Т. Шевченко
2. Розповідь про Міжнародний день рідної мови.
Учителеві обридло робити Сашкові зауваження. І він звелів, щоб той сам собі у щоденник записав таке: «На уроках вертиться, не дуже уважний».
1 конкурс «Промовити скоромовку».
Пилип біля липи очима клипа.
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив’яже.
2 конкурс «Загадки народів світу».
3 конкурс «Загадкова торбинка»: до названих предметів дібрати прислів’я
4 конкурс «Далі, далі…» на повторення розділу «Лексика».
І команда. 1) Зимова пташка з червоною грудкою (снігур).
2) Яке дерево прикрашають на свято (ялинка).
3) Перша квітка весни (пролісок).
4) Найменша не подільна одиниця мовлення (звук).
5) Слова, що мають кілька значень (багатозначні).
6) Риб’ячі яйця (ікра).
7) Дикий звір, який зимує у барлозі (ведмідь).
8) Яку тварину називають кораблем пустелі (верблюд).
9) Словниковий запас мови (лексика).
10) Частина мови, що означає предмет (іменник).
ІІ команда. 1) Довгі макарони (спагетті).
2) Як називається гіркий овоч (перець).
3) Слова з протилежним значенням (антоніми).
4) Головна значуща частина слова (корінь).
5) Речення з одним головним членом (односкладні).
6) Дуже гірка трава (полин).
7) Птах, який уміє говорити (папуга).
8) Як називають механічну людину (роботом).
9) Яка частина мови не має закінчення (прислівник).
10) Де збирають і зберігають книжки (у бібліотеці).
5 конкурс. Мовні задачі – жарти.
6 конкурс. Краплиночка. Із букв, що входять до слова, записати якнайбільше слів за 2 хвилини.
(Крапка, мочка, кран, ранок, чорна, рак, качка, клин, парко, кора…)
7 конкурс «Каліграфічна хвилинка»
Записати на дошці ПІП своє та товариша.
ІІІ. Підсумок уроку. Вправа «Мозковий штурм» на тему «Рідна мова в моєму житті».
ІV. Захист проектів.
V. Висновок учителя.
Можемо зробити висновок про те, що наша мова – не тільки навчальний предмет, але й засіб пізнання світу, шлях до поглиблення наших знань про нього. І чим краще, досконаліше ми володітимемо мовою, тим більше у нас можливостей розширити свій кругозір, поглибити свої знання. І це нам вдасться, якщо ми знатимемо, розвиватимемо і розумітимемо українське слово.