Мовознавчий турнір, присвячений Міжнародному дню рідної мови

Про матеріал
Турнір з мови розвиває творчі здібності, уміння аналізувати. Вихованці пригадують прислів'я та приказки до вибраних предметів, розгадують мовні задачі-жарти.
Перегляд файлу

Мовознавчий турнір між 5-6 класами

 

Мета:   вчити учнів використовувати набуті знання; розвивати навички роботи з мовним матеріалом, творчі здібності, спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки; виховувати культуру мовлення, потребу в удосконаленні орфографічної грамотності.

Обладнання: картки з мовними задачами – жартами, скоромовки, папір А3, олівці,фломастери, стікери, презентація «Наша рідна Україна»

Хід турніру:

Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого,

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!...

Т. Шевченко

  1. 1. Вступне слово вчителя.

2. Розповідь про Міжнародний день рідної мови.

  1. Вправа – жарт «Як написав Сашко?».

Учителеві обридло робити Сашкові зауваження. І він звелів, щоб той сам собі у щоденник записав таке: «На уроках вертиться, не дуже уважний».

  • Тільки слово в слово напиши, - попередив його учитель.
  • А я слово в слово, - казав правду Сашко, проте записав так, що аж мама вдома похвалила його. («На уроках вертиться не дуже, уважний»).
  • Як  бачите, не на місці поставлена кома може вплинути на зміст речення. Щоб не допускати таких пунктуаційних помилок, треба знати відповідні правила. А як ви їх засвоїли, ми зараз перевіримо за допомогою конкурсів. Кожен із вас використає набуті на уроках української мови знання, кожен буде боротись за звання кращого мовознавця серед учнів 5 чи 6 класів.

1 конкурс «Промовити скоромовку».

  1. Росте липа біля Пилипа,

Пилип біля липи очима клипа.

  1. Ти, малий, скажи малому,

Хай малий малому скаже,

Хай малий теля прив’яже.

2 конкурс «Загадки народів світу».

  1. Хто ходить уранці на чотирьох ногах, вдень  на двох, а ввечері на трьох (давньогрецька). (людина)
  2. Вода її родить, для води підходить, матінку побачить і помре (російська). (сіль)
  3. В одному глечику дві води не змішують (грузинська). (яйце)
  4. Швидка конячка з малим хвостиком; чим швидше біжить конячка, тим хвостик у неї коротший (голландська). (голка)
  5. Біг – не наздогнав, руку простягнув – не спіймав (узбецька). (тінь)
  6. Душа язика не має, а говорить розумне (казахська). (книга)
  7. Зелене телятко товстішає на тонкій прив’язі (казахська). (кавун)
  8. Земля біла, насіння чорне (англійська). (книга)

3 конкурс «Загадкова торбинка»: до названих предметів дібрати прислів’я

  • яблуко (яблуко від яблуні недалеко котиться).
  • шматок хліба (лежачого хліба ніде нема).
  • гроші (зароблена копійка краще краденого карбованця).
  • дзеркало (скільки в дзеркало не дивись, а молодшим не станеш).

4 конкурс «Далі, далі…» на повторення розділу «Лексика».

І команда.  1) Зимова пташка з червоною грудкою (снігур).

  2) Яке дерево прикрашають на свято (ялинка).

  3) Перша квітка весни (пролісок).

4) Найменша не подільна одиниця мовлення (звук).

5) Слова, що мають кілька значень (багатозначні).

6) Риб’ячі яйця (ікра).

7) Дикий звір, який зимує у барлозі (ведмідь).

8) Яку тварину називають кораблем пустелі (верблюд).

9) Словниковий запас мови (лексика).

10) Частина мови, що означає предмет (іменник).

ІІ команда. 1) Довгі макарони (спагетті).

2) Як називається гіркий овоч (перець).

3) Слова з протилежним значенням (антоніми).

4) Головна значуща частина слова (корінь).

5) Речення з одним головним членом (односкладні).

6) Дуже гірка трава (полин).

7) Птах, який уміє говорити (папуга).

8) Як називають механічну людину (роботом).

9) Яка частина мови не має закінчення (прислівник).

10) Де збирають і зберігають книжки (у бібліотеці).

5 конкурс. Мовні задачі – жарти.

  1. Один жартівник написав у листі другові: «У нас в селі багато дерев: соняшників, троянд». Друг не зрозумів жарту і назвав друга неуком. Яка пунктуаційна основа цього жарту?  Як треба було розставити розділові знаки? (Тут зайва двокрапка. Треба так: У нас у селі багато дерев, соняшників, троянд)
  2. Один хворий сказав іншому: «Лікар оглянув мене уважно». Якої статі був лікар? Доведіть. Чи можна так твердити, почувши речення: «Лікар оглядає мене уважно?» (лікар був чоловічого роду на це вказує форма дієслова оглянути).

6 конкурс. Краплиночка. Із букв, що входять до слова, записати якнайбільше слів за 2 хвилини.

(Крапка, мочка, кран, ранок, чорна, рак, качка, клин, парко, кора…)

7 конкурс  «Каліграфічна хвилинка»

Записати на дошці ПІП своє та товариша.

ІІІ. Підсумок уроку. Вправа «Мозковий штурм» на тему «Рідна мова в моєму житті».

ІV. Захист проектів.

V. Висновок учителя.

 Можемо зробити висновок про те, що наша мова – не тільки навчальний предмет, але й засіб пізнання світу, шлях до поглиблення наших знань про нього. І чим краще, досконаліше ми володітимемо мовою, тим більше у нас можливостей розширити свій кругозір, поглибити свої знання. І   це нам вдасться, якщо ми знатимемо, розвиватимемо і розумітимемо українське слово.

 

 

 

doc
Додано
27 січня 2019
Переглядів
713
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку