Відмінювання іменників ІV відміни

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, ознайомити шестикласників із особливостями відмінювання іменників ІV відміни; розвивати пізнавальну діяльність учнів, їхнє логічне і критичне мислення, творчі вміння й навички; виховувати любов до всього живого, відповідальність за братів наших менших.
Перегляд файлу

Тема. Відмінювання іменників ІV відміни

Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, ознайомити шестикласників із особливостями відмінювання іменників ІV відміни; розвивати пізнавальну  діяльність учнів, їхнє логічне і критичне мислення, творчі вміння й навички; виховувати любов до всього живого, відповідальність за братів наших менших.

Обладнання: схема «Відміни іменників», кросворд «Малята»,  колискова  пісня   «Тане вечір, ніч близенько»  в аудіозаписі або у виконанні вчителя  (текст пісні додається), презентація.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок

 

Ми відповідальні за тих, кого приручили.

Антуан де Сент - Екзюпері

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

1.Гра «Чи правда, що …» (на листочках)

Визначте, чи правильні  формулювання. Напишіть «Так», якщо ви згодні, або «Ні», якщо не згодні.

  1. Іменником називається частина мови, яка має значення предметності, вираженої в категоріях роду, числа, відмінка. (Так)
  2. Іменники бувають власні й загальні. (Так)
  3. До власних іменників належать тільки імена та прізвища людей. (Ні)
  4. Збірні іменники означають сукупність однорідних предметів кількісно означене і неподільне ціле.(Так)
  5. Іменники мають категорію істот і категорію неживих предметів. (Так)
  6. Іменники мають дві категорії роду. (Ні)
  7. В українській мові є 6 відмінків. (Ні)
  8. Іменники поділяються на три відміни.(Ні)
  9. Більшість іменників мають форму однини і множини.(Так)
  10. Іменники в реченні виконують  функцію тільки підмета або додатка. (Ні)

2. Взаємоперевірка.

Обміняйтесь зошитами і звірте відповіді. Кожне правильне завдання оцініть 1 балом. Виставте кількість набраних балів.

 

3. Робота зі схемою «Відміни іменників»

                                                                                                 І  – Ч, Ж,СП        

 

                                                                                                ІІ – Ч,С

  

                                           ІІІ –  Ж +  мати

 

                                                                                                 ІV  С                                    ат, ят, ен

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

1. Кросворд «Малята»

  • Розгадавши кросворд, ви дізнаєтесь, над  іменниками якої відміни ми будемо працювати.

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Як називаються малята цих птахів і тварин?

1. Свійська водоплавна птиця. (Каченя)

2. Цар звірів. (Левеня)

3.Великий хижак із родини котячих. (Тигреня)

4. Персонаж багатьох казок. (Вовченя)

5. Птах, один із персонажів байки І.Крилова. (Лебеденя)

6. Цар птахів. (Орля)

7. Корова. (Теля)

8. Назва якого птаха співзвучна з імям дівчини. (Галченя)

- До якої відміни відносяться записані слова?( ІV)

2. Запис числа та теми у зошити.

ІV. Робота з епіграфом.

  • Епіграфом до уроку є слова відомого французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері.
  • Прочитайте виразно епіграф.
  • Як ви його розумієте?
  • Чи відомі вам випадки безвідповідального ставлення до братів наших менших?
  • Як ви доглядаєте за домашніми улюбленцями?

V. Вивчення нового матеріалу.

Робота з підручником.

  • Опрацюйте самостійно таблицю «Відмінювання іменників ІV відміни» і розкажіть, які особливості відмінювання іменників ІV відміни ви помітили.
  • Які суфікси зявляються  у них при відмінюванні?
  • Зверніть увагу! Іменник із суфіксом -ен- в родовому та орудному відмінках  однини та  іменники – назви тварин у знахідному відмінку множини мають паралельні форми.

Наприклад, Н.в. – того імя (імені), доглядали курчата (курчат).

VІ. Закріплення вивченогоматеріалу. 

1. Робота з текстом.

  • Прослухайте поезію О Ярового. Яка тема й головна думка вірша?

Під веселим небом золотого дня

Доганя метелика раде хлопченя…

І накрив долоньками двоє криленят:

«Похвалюсь метеликом я поміж хлопят!

Ой, такий гарнюсінький, ой, такий чудний!»

І подав метелик голосочок свій:

«Добрий мій кумеднику, дороге хлопя!

Ходиш ти травичкою, і літаю я…

Я не можу, любий, жить без висоти…»

Посміхнувся хлопчик і сказав: «Лети!»

 

  • Про що розповідається у вірші?
  • Чи правильно зробив хлопчик, відпустивши метелика?
  • А як би ви вчинили, будучи на його місці?
  • Доберіть заголовок, який розкривав би головну думку вірша.
  1. Робота біля дошки.

Запишіть речення. Підкресліть головні та другорядні члени речення. Знайдіть  іменник  ІV відміни та зробіть морфологічний розбір.

Похвалюсь метеликом я поміж хлопят.

(Хлопят – іменник, хто?, п.ф. - хлопя, істота, заг. назва, с. р., множина, ІV відміна, Р.в., обставина.)

  1. Вставити пропущені букви, підкреслити іменники, один із них розібрати як частину мови.

Туберкул...оз – інфекційне захворювання. Зараж...ння відбува…ться під час контактування із хворою людиною. Коли вона кашляє, у повітря й на навколишні предмети потрапляє в..лика кількіс...ть бактерій. Інфікування також може відбуватися через продукти харчування.

  1.  Самостійна робота в групах.

Поставте іменники в родовий та орудний відмінок однини й множини. Два з них (на вибір) уведіть в речення.

Лисеня, козеня, орля, пташеня, зайченя, теля, бобреня, совеня, імя, чаєня.

  1. Переписати речення, вставити пропущені букви; визначити відміни іменників.

Учені визначили структуру часнику, с…нтезували штучний аналог і випробували остан...ій на твари...них моделях різних захворювань. І виявилося, що ця справ­ді унікальна р...човина знижує арт…ріальний тиск, усуває цукровий діабет, запобігає діареї, знижує ризик розвитку інфаркту міокарда.

 

  1. Музична хвилинка «Найуважніший слухач».
  • Чи любите ви колискові пісні?
  • Хто їх найчастіше виконує? З якою метою?
  • Які колискові ви знаєте?
  • Пропоную вашій увазі колискову «Тане вечір, ніч близенько». Хто буде уважно слухати, той дасть відповідь на моє запитання. (Прослуховування пісні в аудіозаписі або  у виконанні вчителя)
  • Про яку реальну істоту  йдеться в пісні? (Кошенятко)
  • А як ще можна назвати маленького котика? (Кошеня)

Учитель записує на дошці: кошенятко, кошеня.

  1. Проблемне запитання з використанням методу «Прес».
  • До якої відміни належать записані іменники? Доведіть свою думку, використовуючи слова

Я вважаю, що …

… тому, що…

Отже, я вважаю …

VІІ.Підбиття підсумків уроку

  1. «Мікрофон»
  • Що нового дізнались на уроці?
  • Що вам сподобалося, запамяталося?
  1. Рефлексія
  • Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
  • Проведіть самоаналіз (назвіть труднощі та успіхи, з якими ви зустрілись сьогодні на уроці).

VІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати параграф  , вправа.

2. Скласти твір «Мої домашні улюбленці», використовуючи іменники ІVвідміни.*

1

 

docx
Додано
27 січня 2019
Переглядів
2368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку