Тема. Відмінювання іменників ІV відміни
Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, ознайомити шестикласників із особливостями відмінювання іменників ІV відміни; розвивати пізнавальну діяльність учнів, їхнє логічне і критичне мислення, творчі вміння й навички; виховувати любов до всього живого, відповідальність за братів наших менших.
Обладнання: схема «Відміни іменників», кросворд «Малята», колискова пісня «Тане вечір, ніч близенько» в аудіозаписі або у виконанні вчителя (текст пісні додається), презентація.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Ми відповідальні за тих, кого приручили.
Антуан де Сент - Екзюпері
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
1.Гра «Чи правда, що …» (на листочках)
Визначте, чи правильні формулювання. Напишіть «Так», якщо ви згодні, або «Ні», якщо не згодні.
2. Взаємоперевірка.
Обміняйтесь зошитами і звірте відповіді. Кожне правильне завдання оцініть 1 балом. Виставте кількість набраних балів.
3. Робота зі схемою «Відміни іменників»
І – Ч, Ж,СП
ІІ – Ч,С
ІІІ – Ж + мати
ІV – С ат, ят, ен
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
1. Кросворд «Малята»
1 |
|
|
|
|
|
|||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
||||
|
7 |
|
|
|
|
|||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Свійська водоплавна птиця. (Каченя)
2. Цар звірів. (Левеня)
3.Великий хижак із родини котячих. (Тигреня)
4. Персонаж багатьох казок. (Вовченя)
5. Птах, один із персонажів байки І.Крилова. (Лебеденя)
6. Цар птахів. (Орля)
7. Корова. (Теля)
8. Назва якого птаха співзвучна з імям дівчини. (Галченя)
- До якої відміни відносяться записані слова?( ІV)
2. Запис числа та теми у зошити.
ІV. Робота з епіграфом.
V. Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником.
Наприклад, Н.в. – того імя (імені), доглядали курчата (курчат).
VІ. Закріплення вивченогоматеріалу.
1. Робота з текстом.
Під веселим небом золотого дня
Доганя метелика раде хлопченя…
І накрив долоньками двоє криленят:
«Похвалюсь метеликом я поміж хлопят!
Ой, такий гарнюсінький, ой, такий чудний!»
І подав метелик голосочок свій:
«Добрий мій кумеднику, дороге хлопя!
Ходиш ти травичкою, і літаю я…
Я не можу, любий, жить без висоти…»
Посміхнувся хлопчик і сказав: «Лети!»
Запишіть речення. Підкресліть головні та другорядні члени речення. Знайдіть іменник ІV відміни та зробіть морфологічний розбір.
Похвалюсь метеликом я поміж хлопят.
(Хлопят – іменник, хто?, п.ф. - хлопя, істота, заг. назва, с. р., множина, ІV відміна, Р.в., обставина.)
Туберкул...оз – інфекційне захворювання. Зараж...ння відбува…ться під час контактування із хворою людиною. Коли вона кашляє, у повітря й на навколишні предмети потрапляє в..лика кількіс...ть бактерій. Інфікування також може відбуватися через продукти харчування.
Поставте іменники в родовий та орудний відмінок однини й множини. Два з них (на вибір) уведіть в речення.
Лисеня, козеня, орля, пташеня, зайченя, теля, бобреня, совеня, імя, чаєня.
Учені визначили структуру часнику, с…нтезували штучний аналог і випробували остан...ій на твари...них моделях різних захворювань. І виявилося, що ця справді унікальна р...човина знижує арт…ріальний тиск, усуває цукровий діабет, запобігає діареї, знижує ризик розвитку інфаркту міокарда.
Учитель записує на дошці: кошенятко, кошеня.
Я вважаю, що …
… тому, що…
Отже, я вважаю …
VІІ.Підбиття підсумків уроку
VІ. Домашнє завдання
1.Опрацювати параграф , вправа.
2. Скласти твір «Мої домашні улюбленці», використовуючи іменники ІVвідміни.*
1