Конспект уроку з всесвітньої історії для 6-го класу на тему "Сім'я, освіта, виховання афінян та спартанців"

Про матеріал

Конспект уроку з всесвітньої історії для 6-го класу з використанням різних форм та методів роботи. Матеріал дає можливість проаналізувати особливості сімейного життя, виховання, освіти та наукові досягнення греків.

Перегляд файлу

Нінічук Зоряна Анатоліївна, вчитель історії НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня №1-гімназія ім. В. Газіна» смт Ратне

 

Предмет: Всесвітня історія. Історія України.

6 клас.

Тема уроку: Сім’я, освіта та виховання афінян і спартанців.

Мета уроку: сформувати уявлення про особливості сімейного життя, освіти, виховання афінян і спартанців; охарактеризувати наукові досягнення греків; розвивати вміння критично мислити, працювати в групах, висловлювати власну думку; виховувати у школярів повагу до історичного минулого.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, атлас, карта, робочий зошит, роздатковий матеріал, наочність.

 

                                                         ХІД УРОКУ

    І. Організаційний момент

   Привітання, перевірка присутніх. Емоційне налаштування (вибір смайлика за кольором і станом настрою).

 

   ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

   Перевірка домашнього завдання

Бесіда.

Які міфи Греції ви знаєте?

 

  Учні представляють і пояснюють крилаті вислови греків:

  1. «Дари данайців»  – підступний крок, хитрість, якої слід остерігатися
  2. «Троянський кінь» – подарунок ворогові на його згубу; хитрі, підступні наміри.
  3. «Праця Пенелопи» – нескінченна робота.

4. «Прометеїв вогонь» – благородна справа.

5. «Очистити авгієві стайні» – почистити забруднене місце; вирішити якусь заплутану справу.

6. «Геркулесова праця» – праця, яка вимагає великих зусиль.

   7. «Солодкоголоса сирена» – заманити в пастку багатозначними обіцянками.

   8. «Бочка Данаїд» – безглузда, нескінченна робота.

9. «Прокрустове ложе» – мірка, під яку силоміць підганяють те, що не підходить.

10.. «Канути в лєту»  – піддати забуттю

  11. «Лаконічна мова» – коротке виразне висловлювання

12. «Досягти апогею» –  досягти розквіту, могутності

13. «Сізіфова праця» – безглузда робота

14. «Танталові муки» – нездійсненні бажання, міраж.

 

  III.  Мотивація навчальної діяльності

    Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми з вами ознайомимося з особливостями сімейного життя, освіти, виховання, науковими досягненнями афінян і спартанців.

    Учні записують у зошити тему і план уроку.

 

    Гра «Отримай перепустку в міста»

 Учитель. До грецького берега підпливає корабель з туристами, що мріють відвідати чудову країну Грецію. Саме до двох грецьких міст Афін та Спарти ми з вами і попрямуємо. Але вартові цих міст великі патріоти свого міста. Вони відмовляються відкрити брами, доки ми не доведемо, що добре знаємо історію Греції. Щоб туди потрапити, потрібно дати відповідь на питання і отримати перепустку. Вартові міст передали свої завдання. Відповісте на них – і зможете проходити.

  1.         Як називався храм богині Афіни, побудований на афінському акрополі? (Парфенон)
  2.         Що в перекладі означає слово «демократія»? (влада народу)
  3.         Як називалися змагання на честь бога Зевса Олімпійського (Олімпійські ігри)
  4.         Кого обирали стратегом 15 разів? (Перикла)
  5.         Хто такий Лікург? (легендарний мудрець Спарти)
  6.         Найвищим органом Афінської держави були (народні збори)
  7.         Повноправні громадяни Давньої Спарти (спартіати)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Виховання та освіта давніх греків

   А зараз ми розпочинаємо екскурсію старовинною Елладою. Вашим екскурсоводом сьогодні буду я. Зараз ми з вами на першій зупинці, яка називається «Виховання та освіта давніх греків».

 

    Поява на світ дитини була в грецькій родині великим святом. Коли народжувався хлопчик, на двері будинку чіпляли гілки оливи, а коли дівчинка – вовняні нитки. До семи років дитина перебувала під опікою матері або годувальниці. Греки вважали дітей відповідальними за вчинки батьків. 

     У різних полісах дітей виховували по-різному. У Спарті, зокрема, їхнім вихованням та освітою опікувалася держава. Але в інших містах виховання було домашнім. Дитину із семи років передавали під опіку раба, якого називали педагогом. Пізніше хлопчики починали відвідувати школу. Найчастіше вони мали трьох учителів. Перший навчав дітей читати, писати та рахувати. Другий – музики, а третій – стежив за їхнім фізичним розвитком.

    За подальше навчання слід було платити. Основними предметами з 12 років була граматика (література, переважно поезія), риторика - мистецтво красномовства. До 16 років ця освіта завершувалася, і наставав період 2-3-річних атлетичних вправ. У 18 років юнак вступав у вік ефебів (початкова 2-річна військова або прикордонна служба). Після її завершення чоловік вважався повнолітнім. Він міг продовжити навчання в елітарних філософських школах. Крім риторики, у них навчали мистецтва діалектики – правильного розмірковування.

    Робота з підручником

   Прочитати текст підручника (стор. 170) та виконати завдання:

  Завдання 1. Вправа 2 в робочих зошитах  (ст. 75) «Освіта юних греків».

  Бесіда. Які особливості освіти та виховання успадковані сучасною школою від давніх греків?

     Для кого з жителів Греції освіта була недоступною? (Для рабів і дівчаток)

 

   Переходимо до наступної експозиції, яка познайомить нас з сімейним життям греків.

2. Сімейне життя греків

  Робота з підручником по рядах

   Греки першими з давніх народів почали дотримуватися звичаю, за яким у чоловіка повинна бути одна дружина. Здебільшого майбутнього чоловіка вибирав батько дівчини. Він запрошував наречених і певний час спостерігав за їхньою поведінкою. Тільки в Спарті майбутню дружину треба було (за погодженням з нею) викрасти.

   Шлюбу передували заручини, але обіцянку давала не дівчина, а її батько чи брат. На весілля запрошували родичів і друзів сім’ї. На ньому не було нареченої, яка сиділа під фатою серед своїх подруг. Після бенкету молоді їхали в будинок чоловіка. Чоловік на руках вносив наречену в будинок, а гості обсипали молодят фініками, горіхами, дрібними монетами.

   Виходячи заміж, жінка втрачала самостійність. Вона не ухвалювала жодних рішень, позбавлялася права виходити без дозволу з жіночої половини будинку. Жінки сідали за стіл лише тоді, коли сім’я обідала без гостей. З дому жінка могла вийти лише для того, щоб піти до храму, та й то разом із чоловіком.

    На відміну від афінянок, спартанки були цілковитими господинями в домі, оскільки їхні чоловіки нічим, крім полювання, спорту та війни, не займалися. За переказами, одна знатна спартанка на закид якоїсь іноземки, що спартанські жінки верховодять над своїми чоловіками, відповіла: «Але ж ми їх і народжуємо».

   Робота з ілюстраціями. Які деталі буденного життя жінок зображено на давньогрецьких вазах?

 

 1 ряд. Завдання. Дайте відповіді на запитання:

  1. Чим відрізнялося становище жінки в Афінах і Спарті?
  2. Що спільного і відмінного було у весільному обряді давніх греків та українців?

 

    2 ряд.  Завдання. Заповнити таблицю «Сімейне життя греків»

Обов'язки чоловіка

Обов'язки жінки

 

 

 

 

 

 3 ряд.  Скласти  діалог на тему «Один день з життя грецької жінки».

     

   Фізкультхвилинка «Наші пращури колись…»

 

3. Розвиток науки у Давній Греції

  Наша мандрівка продовжується і ми з вами спробуємо відкрити двері Храму науки у Давній Греції.

   Бесіда. Пригадайте, якими науковими знаннями володіли жителі Єгипту, Дворіччя, Фінікії.

 

   Виняткове значення для європейської цивілізації мало виникнення нового, відмінного від міфології, напряму пізнання світу та людини - філософії. Філософія зародилася наприкінці 7 ст. до н. е. в Іонії. Спочатку філософська думка Греції не була відокремлена від природничих та математичних знань. Потім стали формуватися окремі напрями наукового знання – астрономія, математика, медицина та географія. Проте кожна з цих нових галузей залишалася філософською, оскільки намагалася пояснити, як влаштовано світ – природу, людину, людське суспільство.

   Словникова робота

   Слово філософія – грецького походження. Воно перекладається як «любов до мудрості». Філософія досліджує найзагальніші закони розвитку природи, суспільства, людини. Філософія – це наука про мудрість.

 

Видатними філософами в Афінах у V і IV ст. до н. е. були Геракліт, Демокріт, Сократ, Платон, Аристотель.

 

    Робота з підручником в групах

Використовуючи матеріал підручника, заповнити таблицю:

1-ша група - Геракліт і Демокріт;

2-га група – Сократ, Платон; 

3-тя група –Аристотель, Піфагор, Гіппократ, Геродот

1 група

Ім’я філософа

Його погляди

Геракліт

 

Демокріт

 

 

2 група

Ім’я філософа

Його погляди

Сократ

 

Платон

 

 

3 група

Ім’я вченого

Його погляди

Аристотель

 

Піфагор

 

Гіппократ

 

Геродот

 

 

 

    Неабиякої слави зажили філософи Геракліт та Демокріт. Геракліт уважав, що світ не створено ні богами, ні кимось із людей. У природі, у житті, вважав філософ, триває вічний рух, усе тече й змінюється. «Двічі не ввійдеш у ту саму ріку», - запевняв Геракліт. Демокріт висловив припущення, що все в природі складається з маленьких часточок – атомів.

   Науки так швидко розвивалися, що деякі філософи почали твердити, що всі наукові істини мінливі та непевні. Чимало послідовників мав Сократ. Він уважав, що істинне (точне, достовірне) знання попри обмежені можливості людини існує. «Я знаю, що я нічого не знаю», казав мудрець, наголошуючи, що людина не народжується з готовими знаннями й за життя не може пізнати всього. «Істина народжується в суперечці» ще одне переконання Сократа, яке вказало шлях розвитку наукового пізнання.

    Учення Сократа розвивав його учень Платон. Саме Сократа він зробив головним героєм своїх діалогів - творів у формі бесід. Платон був переконаний, що світ створено за ідеальним задумом божественного розуму і його не можна пізнати до кінця. Неподалік від Афін Платон заснував першу філософську школу, у якій навчалися всі охочі. Цей заклад отримав імення Академія від назви священного гаю, посадженого на честь героя Академа, де його було розташовано. Заснована Платоном академія проіснувала майже тисячу років.

     Надзвичайною широтою знань вирізнявся Аристотель. Важко знайти таку галузь науки, яку б не досліджував цей мислитель. Учений залишив по собі твори з філософії, математики, ботаніки, медицини, правознавства тощо. Основою світу, на думку Аристотеля, є матерія (тобто атоми). Аристотель також створив неподалік Афін філософську школу –  Лікей. Так її називали, тому що розташовано її було біля храму Аполлона Лікейського. Там Аристотель читав свої лекції учням, прогулюючись. Хто встигав за ним, той встигав і в навчанні, хто ж відставав – той мав прогалини в знаннях, тобто «відставав у навчанні».

   Із часом від філософії відокремилася нова наука – математика. Найсильнішою була математична школа, створена Піфагором. На острові Кіос при храмі бога цілительства та покровителя лікарів Асклепія виникла відома медична школа, засновником якої був лікар Гіппократ. Гіппократа вважають засновником наукової медицини. До сьогодні лікарі багатьох країн світу дають клятву Гіппократа – настанови, яким має бути лікар.

   У 5 ст. до н. е. з’явилися перші історичні твори. Найвидатнішими істориками того часу були Геродот, якого називають «батьком історії», та Фукідід.

 

   Завдання. Усно пояснити зміст філософських висловлювань.

Філософські погляди греків

Філософ

Його вислови

Сократ

Я знаю те, що я нічого не знаю.

Пізнай самого себе.

Істина народжується в суперечці.

Геракліт

Двічі в одну річку не увійдеш.

Арістотель

Учням, щоб досягти успіху, потрібно наздоганяти тих, хто попереду, і не чекати тих, хто позаду.

 

Робота в парах. Завдання 3 в робочих зошитах (ст. 75): співвіднести ім’я вченого та його характеристику.

 

   Хронологічна задача

Великий давньогрецький філософ Платон народився близько 428 р. до н.е. Помер у віці 80 років. В якому це було році? (348 р. до н. е. )

 

   Робота з історичним джерелом

Учитель зачитує учням «Притчу про три сита» і пропонує відповісти на запитання.

Притча про три сита

      До Сократа прибіг один чоловік і схвильовано почав:

- Послухай, Сократе, я мушу тобі сказати, що твій приятель...

- Зачекай, - зупинив його Сократ. - Просій спочатку те, що збираєшся сказати, через три сита.

- Які три сита?

- Перш ніж що-небудь говорити, потрібно це тричі просіяти. Спочатку через сито правди. Ти впевнений, що це правда?

- Ні, я просто чув це.

- Отже, ти не впевнений, що це правда. Тоді просій через друге сито - сито доброти. Ти хочеш сказати про мого друга щось хороше?

- Ні, навпаки.

- Виявляється, - продовжував Сократ, - ти збираєшся сказати про нього щось погане, але навіть не впевнений у тому, що це правда. Спробуємо третє сито - сито користі. Чи так уже необхідно мені почути те, що ти хочеш розповісти?

- Ні, в цьому немає необхідності.

- Отже, - підсумував Сократ, - у тому, що ти хочеш сказати, немає ні правди, ні доброти, ні користі. Навіщо тоді говорити? Поховай його в собі і не переобтяжуй ні себе, ні інших...

Запитання

  •            Чому перш ніж щось сказати, треба просіяти думку через сита «правди», «добра» та «необхідності»?
  •            Яка користь від трьох сит для людини, а яка - для суспільства?
  •            У яких випадках зникає необхідність щось говорити?

 

   Один марнотрат, скаржачись, що йому завжди бракує грошей, запитав Сократа, де йому позичити чималу суму.

- Позич у себе, обмеживши свої витрати, - порадив філософ.

 

V. Закріплення й систематизація вивченого матеріалу

   Метод «Бліц-опитування»

1. З чим або з ким пов'язано виникнення термінів, які є вживаними й нині: філософія, академія, ліцей, педагог? Що означає кожне зі слів?

2. Чим уславили свої імена Геракліт, Демокріт, Сократ, Платон, Аристотель, Геродот, Піфагор, Гіппократ?

3. Яку освіту отримували давні греки?

4. Які особливості мало родинне життя?

5. Які відкриття вам запам’ятались найбільше?

 

На цьому наша подорож закінчується. Але вартові міста не відпускають нас та вимагають розгадати загадки та розв’язати задачу.

     Загадки про грецьких філософів

  1. Учив той філософ: «Богів не існує!

  Над всім у природі закони панують»

  За це його судді на смерть засудили,

  Проте його волю ніщо не зломило! (Сократ)

  1. У знаменитому Афінському гаю

 Філософ школу заснував свою, -

 Від назви гаю, де заняття він проводив,

 Велична назва «академія» походить.  (Платон)

  1. Філософ звичку мав із учнями гуляти

  І, разом з тим, предмет свій викладати.

  Коли ж із учнів хто від нього відставав,

  Того учений «відстаючим» називав (Аристотель)

 

 Додатковий матеріал

  Піфагор залишив нам безліч цікавих задач. Пропоную Вам для розв’язання одну з них

Джерела свідчать, про те, що після своєї знаменитої теореми Піфагор приніс у жертву биків. Скільки биків було принесено у жертву, якщо відомо, що він купив у одного пастуха 36 биків, а другого – у двічі більше, у третього – четверть того, що купив у першого, а у четвертого – стільки ж, що і першого, а один бик був у нього свій.

Відповідь: 36+72+9+36+1= 154

 

   VІ.  Підсумки уроку.

  Заключне слово вчителя.

  Наукові знання швидко поширювались і займали вагоме місце в житті греків.  Сьогодні ми вражені глибиною думки давньогрецьких учених, які передбачили багато винаходів і досягнень науки. Учені Еллади проклали людству шлях до пізнання навколишнього світу і самі зробили перший крок у цьому напрямі.

 

   Оцінювання учнів

 

VІІ. Домашнє завдання

 Опрацювати матеріал підручника §35, підготувати повідомлення про наукові відкриття греків.

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
22 січня 2018
Переглядів
16724
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку