Конспект уроку з всесвітньої історії для 6-го класу на тему "Суспільне, господарське життя і побут в античних полісах на території України"

Про матеріал

Матеріал спрямований на ознайомлення школярів з особливостями життя мешканців давньогрецьких полісів на території України (нова програма). Застосовуються різні форми та методи роботи

Перегляд файлу

Нінічук Зоряна Анатоліївна, вчитель історії НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня №1-гімназія ім. В. Газіна» смт Ратне

 

Предмет: Всесвітня історія. Історія України.

6 клас.

Тема уроку: Суспільне, господарське життя та побут в античних полісах на території України.

Мета уроку:

навчити учнів визначати причини появи полісів на території України; особливості життя мешканців давньогрецьких полісів, описувати  побут та духовний світ населення Північного Причорномор’я;

розвивати уміння та навички роботи з історичними джерелами; вдосконалювати навички роботи з підручником; аналізувати історичні факти; порівнювати розвиток життя у окремих полісах на основі таблиці;

виховувати шанобливе ставлення до внеску елліністичної цивілізації в історію України

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування умінь та навичок

Обладнання: підручник, атлас, карта, робочий зошит, роздатковий матеріал, наочність.

                                                         ХІД УРОКУ

    І. Організаційний момент

   Привітання, перевірка присутніх. Емоційне налаштування.

 

   ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

   Перевірка домашнього завдання

  Метод «Експрес-опитування»

1.  Що таке Велика грецька колонізація?

2. Пригадайте час Великої грецької колонізації. (VІІІ – VІ ст. до н.е.)

3.  Назвіть основні напрямки грецької колонізації. Покажіть їх на карті.

4. Які причини грецької колонізації до берегів Чорного моря?

  • Збільшення  кількості  населення.
  • У  Греції  не  вистачало  вільної землі.
  • Розвиток  торгівлі  та  ремесел  сприяв пошуку  нових  ринків  збуту.
  • Боротьба  між  аристократами  і  демосом. 

 

 Робота в парах. Встановити відповідність.

Визначення

Поняття

  1. Особлива форма організації суспільства і держави у Греції
  2. Місто на узвишші
  3. Базарний майдан в Афінах
  4. Влада найкращих
  5. Народ (грец.)
  6. Грецький важко озброєний воїн
  7. Головне місто Аттики
  8. Тісно замкнута лінійна побудова військ у Стародавній Греції
  1. Фаланга
  2. Поліс
  3. Агора
  4. Аристократія
  5. Акрополь
  6. Демос
  7. Афіни
  8. Гоплід

 

  III.  Мотивація навчальної діяльності

    Робота з історичною картою

− Назвіть основні напрями грецької колонізації (показати на настінній карті)

  • По берегам яких морів плавали греки? (Середземному, Чорному, Азовському)

   Вчитель.  Одним із напрямків Великої грецької колонізації був північний схід. На період VІІ ст. до. н. е. – VІ ст. до н. е. припадає поява грецьких колоній у Північному Причорномор’ї – територія півдня сучасної України.

 

− Як називали греки Чорне море? (Понт Евксинський)

− Які грецькі міста були засновані у Північному Причорномор’ї?

 

     На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися визначати особливості господарського та суспільно-політичного життя греків Північного Причорномор’я та Криму; показувати на карті центри античної цивілізації на території України; висловлювати міркування про внесок античної цивілізації в історію України.

 

   Запис у зошити теми уроку

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Суспільне життя грецьких колоній у Північному Причорномор’ї та Криму

  Розповідь вчителя

   Суспільне життя грецьких міст Північного Причорномор’я та Криму ґрунтувалося на тих самих засадах, що й життя в Греції. Чорноморські міста-колонії зберігали цілковиту незалежність від тих грецьких міст, переселенці з яких їх закладали. При цьому зв’язки з батьківщиною ніколи не уривалися: саме з нею переселенці торгували, брали участь у культурному житті Греції тощо. Не залежали чорноморські поліси й від місцевого населення.

    Грецькі поліси в Північному Причорномор’ї були демократичними чи аристократичними республіками. Виняток – Боспорське царство, яким правили царі. Отже, найвищу владу в більшості грецьких колоній Північного Причорномор’я зазвичай мали народні збори та ради, до складу яких належали найповажніші громадяни. Рада готувала проекти різних постанов. Народні збори їх схвалювали, а втілювати в життя були покликані обрані на певний термін службовці – архонти, стратеги тощо.

 

   Робота з історичним джерелом.

   Прочитати уривок з «Присяги херсонесців», дати відповідь на запитання.

   1. Поясніть, чому устрій Херсонеса визначають як демократичний.

   2. Які права та обов’язки мали херсонесці?

   «Я не повалюватиму демократичного ладу й не дозволю цього тому, хто зраджує й повалює, і не потаю цього, але доведу до відома державних службових осіб. Я буду ворогом тому, хто замишляє та зраджує чи відторгає Херсонес, або Керкінітиду, або Калос Лімен, або укріплені пункти й територію херсонесців.

    Я служитиму народові й радитиму йому найкраще й найсправедливіше для держави та громадян. Я... не розголошуватиму нічого потаємного, що може зашкодити державі, ні елліну, ні варвару. Я не даватиму або не прийматиму дарів на шкоду державі й громадянам. Я не укладатиму змови ні проти херсонеської громади, ні проти будь-кого з громадян, хто не оголошений ворогом народу. Хліб, який звозиться з рівнини, я не буду ні продавати, ні вивозити з рівнини в будь-яке інше місце, а тільки до Херсонеса».

 

2. Господарське та буденне життя греків Північного Причорномор’я та Криму

 

    Інформаційний відділ. Випереджальне домашнє завдання (розповідь учнів про господарське життя в грецьких полісах на Північному Причорномор’ї (Ольвія, Херсонес, Пантикапей)).

 

   Самостійне існування грецьких полісів Північного Причорномор’я та Криму було можливим через те, що кожен з них сам себе забезпечував усім потрібним для життя. Провідними заняттями колоністів були вирощування зерна, винограду, городини, рибальство й виготовлення рибних продуктів, скотарство. Високого рівня досягло ремісниче виробництво – металообробка, гончарство, ткацтво, виготовлення виробів зі скла, дерева, кістки. Великої слави зажили грецькі майстри-ювеліри: це вони виготовляли дивовижної краси прикраси на замовлення скіфських вельмож, зокрема й славнозвісну пектораль скіфського царя.

    У грецьких містах вирувала торгівля. Основними товарами, що вивозилися до Греції, були зерно, худоба, шкури, хутро, солона риба, сіль, раби. Купували там міста-колонії металеві вироби, зброю, тканини, коштовні прикраси, посуд, прянощі, оливкову олію та вина. З Афін, зокрема, завозили розкішні чорнофігурні та червонофігурні вази, мармурову й бронзову скульптуру, ювелірні прикраси. Греки підтримували постійні контакти з місцевим населенням, торгуючи також і з ним. У кожному грецькому місті-колонії карбували власну монету.

 

    Фізкультхвилинка.

 

   Скласти схему в зошитах «Господарське життя в грецьких полісах на Північному Причорномор’ї»

 

3. Духовне життя мешканців міст Північного Причорномор’я

   Опрацювати підпункт параграфа та довести, що мешканці грецьких колоній Північного Причорномор'я плекали духовні цінності античного світу.

 

   Найшанованішим із божеств у Північному Причорномор’ї був Аполлон. До нього зверталися, вирушаючи в дорогу, під час тривалої морської подорожі, обираючи місце для майбутньої колонії тощо. Поклонялися Деметрі, Афродіті, Діві (покровителька Херсонеса). Для вшанування цих богів споруджували капища, храми, вівтарі. Молилися й просто у житлових будинках.

   Вільне населення грецьких міст Північного Причорномор’я здобувало таку саму освіту, як і мешканці Греції. Про неабияку освіченість колоністів свідчить велика кількість знахідок із написами на речах - посвятами, побажаннями, іменами й навіть шкільними вправами, а також листів, вирізьблених на свинцевих пластинках. Традиційно греки дбали не лише про розвиток інтелекту, а й про фізичну досконалість. Різнобічну освіту надавали, зокрема, гімнасії. Залишки такого навчального закладу пощастило знайти в Ольвії. Багато прихильників мали Ахіллеї – спортивні змагання, що їх влаштовувала Ольвія. У них брали участь не тільки колоністи Причорномор’я, а й греки з Еллади. У писемних пам’ятках є згадки про вчителя музики Ісіла, який брав участь у дельфійських музичних змаганнях.

    Сенсацією в науковому світі стало відкриття в 1954 р. в Херсонесі залишків єдиного в Північному Причорномор’ї давньогрецького театру. Театр у Херсонесі діяв багато століть. Уміщував близько 3 тисяч глядачів. У ньому ставили комедії та трагедії, відбувалися музичні й літературні змагання.

 

  V. Закріплення й систематизація вивченого матеріалу

   Метод «Бліц-опитування»

  1. Кому належала найвища влада в грецьких колоніях?
  2. Назвіть основні заняття греків у Північному Причорномор’ї.
  3. Які види мистецтва розвивалися у грецьких колоніях?

 

   Робота в парах. Скласти діалог, в якому висвітлити господарське, буденне та духовне життя греків Північного Причорномор’я.

 

VІ.  Підсумки уроку.

  Заключне слово вчителя.

   Отже, суспільне життя грецьких міст Північного Причорномор’я та Криму ґрунтувалося на тих самих засадах, що й життя в Греції. В античних грецьких колоніях Північного Причорномор’я займалися сільським господарством, ремеслами і торгівлею.

 

   Оцінювання учнів (картки самооцінювання)

 

VІІ. Домашнє завдання

 Опрацювати матеріал підручника §41, написати листа від імені жителя однієї з грецьких колоній Північного Причорномор’я до своїх родичів у Греції.

 

 


 

 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
1330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку