Після уроку учні зможуть характеризувати зовнішню політику Англії, називати її колоніальні загарбання у ХІХ ст., визначати суть політики блискучої ізоляції; пояснювати причини і наслідки перетворення Англії на провідну економічну державу світу; порівнювати програми діяльності ліберальної та консервативної партій; визначати наслідки другої парламентської реформи.
Всесвітня історія
Клас 9 Дата Урок № 15
Вікторіанська Британія. Англія – «майстерня світу» |
|
Мета уроку: |
характеризувати зовнішню політику Англії, називати її колоніальні загарбання у ХІХ ст., визначати суть політики блискучої ізоляції; пояснювати причини і наслідки перетворення Англії на провідну економічну державу світу; порівнювати програми діяльності ліберальної та консервативної партій; визначати наслідки другої парламентської реформи. |
Тип уроку: |
Комбінований рок |
Очікувані результати |
Після цього уроку учні зможуть:
|
Обладнання: |
підручник, карта, таблиця, мультимедійний проектор. |
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель оголошує тему та основні завдання уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Відновіть хронологічну послідовність подій.
1) Поразка Австрії в австро-пруссько-італійської війні;
2) похід «тисячі» Дж. Гарібальді;
3) здобуття Рима королівськими військами, об’єднання Італії;
4) франко-італо-австрійська війна;
5) утворення Італійського королівства.
Відповідь:4 — 2 — 5 — 1 — 3.
2. Заповніть пропуски в тексті.
1) Д. Мадзіні створив організацію __ . Він був прихильником перетворення Італії в __. Відкидав перетворення держави шляхом __ . («Молода Італія», демократичну республіку, реформ)
2) «Пороховим погребом» Італії була __ . Король Франциск II Бурбон встановив __ режим. (Сицилія, репресивний).
3) На допомогу повсталим у Палермо прибула __ на чолі з Гарібальді. Гарібальді урочисто вступив до столиці Королівства обох Сицилій __ . Але незабаром Гарібальді поступився владою без боротьби __ . («Червона тисяча», Неаполь, Віктору Еммануїлу)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вчитель: В історії Великої Британії 50–60 рр. стали початком епохи процвітання. Англія перетворилася на «майстерню світу», Англію називали «володаркою морів». Що ще принесла Англії Вікторіанська епоха, нам і належить дізнатися на цьому уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель: У 50–60-х рр. ХХ століття першість Англії у світовій промисловості і торгівлі сягнула своєї вершини. Переваги, пов’язані з більш раннім завершенням промислового перевороту, а також використання ресурсів колоній забезпечили британським підприємцям монопольне становище на світовому ринку. У середині століття в Англії було зосереджено половину світового виробництва чавуну, вугілля і бавовняних тканин.
Робота з таблицями
Учитель пропонує учням проаналізувати таблиці і зробити висновок про економічний розвиток Великобританії.
Питання для порівняння |
1850 р. |
1870 р. |
Кількість бавовняних фабрик |
1 982 млн |
2 483 млн |
Кількість механічних веретен на цих фабриках |
- |
30 млн |
Кількість робітників на цих фабриках |
330 000 |
450 000 |
Кількість вовняних фабрик |
1 998 |
2 579 |
Питання для порівняння |
1854 р. |
1865 р. |
Зростання вуглевидобування |
61 млн т |
93 млн т |
Довжина залізниць |
8 000 миль |
12 000 миль |
Роки |
Вартість світової торгівлі |
Вартість торгівлі Англії і її колоній |
1850 |
14,5 млрд марок |
5,2 млрд марок |
1870 |
37,4 млрд марок |
14,0 млрд марок |
Вчитель: 50-60 ті рр. ХІХ століття стали не лише періодом розквіту британської економічної могутності, а й остаточного утвердження парламентської монархії.
Робота з датами
1837–1901 рр. – правління Королеви Вікторії;
1846 –1874 р. – лідерство лібералів;
1867 р. – друга парламентська реформа.
Робота зі схемою
Учитель пропонує учням проаналізувати схему і зробити висновок про політичний розвиток Великобританії.
Виступ учня з презентацією про Королеву Вікторію
3. Зовнішня політика Великої Британії
Вчитель: В інтересах торгівельної і промислової буржуазії Англія провадила активну колоніальну експансію. Найважливішою в Британській колоніальній імперії була Індія, і також Канада, Австралія та Нова Зеландія.
У 50-60-х рр. ХІХ століття Англія вела загарбницькі війни в Китаї, Японії, Ірані та Ефіопії, нав’язуючи урядам цих країн нерівноправні торгівельні договори. У 60-х роках колоніальна експансія Англії поширилась на Африку.
Робота з картою історичного атласу
Учні мають показати на карті колоніальні володіння Великої Британії у 1850–1860-х рр.
Робота з датами
1867 р. – Канада отримала статус домініона.
V. Закріплення знань учнів
1. Співвіднесіть терміни і поняття.
1) Фритредери |
А) прихильники свободи особи та права власності |
2) Домініон |
Б) індійські солдати, що служили в англійських колоніальних військах |
3) Сипаї |
В) прихильники вільної торгівлі і невтручання держави в економіку |
|
Г) самоврядна провінція Великобританія |
Відповідь:1 В; 2 Г; 3 Б.
2. Відновіть хронологічну послідовність.
1) Друга виборча реформа;
2) спуск на воду першого у світі парового судна з гвинтовим двигуном;
3) завоювання Індії;
4) відкриття Всесвітньої промислової виставки;
5) отримання Канадою статусу домініону.
Відповідь:3 — 4 — 2 —5 — 1.
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати § 11, п. 1-3 (підручник Гісема) та § 17 (підручник Осмоловського).
2. Випереджальне завдання: Підготувати презентацію про Аврама Лінкольна.
1