Розробка уроку являє собою тематичне оцінювання з використанням різних типів тестових завдань. Кілька варіантів тестової роботи дозволять у повній мірі здійснити оцінювання набутих учнями знань з теми.
9-й клас Історія України
Автор:
Вчитель історії
Великодимерського
навчально-виховного об’єднання
Гук Юлія Миколаївна
Тема розробки уроку: «Європа в час французької революції та наполеонівських війн».
Мета:
Тип уроку: перевірки знань.
І варіант
1.Встановіть, з якою політичною силою пов’язують терористичні методи політичної боротьби:
А) роялістами; Б) жирондистами; В) якобінцями; Г) термідоріанцями.
2.Встановіть, за рахунок чого існувала абсолютна монархія у Франції напередодні революції:
А) доходів духівництва; Б) податків з дворянства;
В) вдалих військових походів; Г) податків з буржуазії і селянства.
3.Вкажіть, після якої битви Наполеон вперше зрікся престолу:
А) битви під Лейпцигом; Б) Бородінської битви; В) битви під Аустерліцем; Г) битви під Ієною.
4. Визначте варіант відповіді, в якому зазначено логічний ланцюжок діячів якобінської диктатури у Франції:
А) Шарль-Луї Монтеск’є, Жан-Жак Руссо, Дені Дідро; Б) Максиміліан Робесп’єр, Жорж-Жак Дантон, Жак-Рене Ебер;
В) Емануель Сійєс, Шарль Талейран, Жозеф Фуше; Г) Вільям Ловетт, Фергюс О’Коннор, Томас Карлейль.
5.Вкажіть назву битви, яка ще отримала назву « битва трьох імператорів»:
А) під Аустерліцем; Б) під Фрідландом; В) під Ватерлоо; Г) під Лейпцигом.
6.Назвіть острів – Батьківщину Наполеона Бонапарта: А) Сицилія; Б) Корсика; В) Кіпр; Г) Сардинія.
7.Визначте країну, в якій королем був брат Наполеона – Жозеф:
А) Польща; Б) Італія; В) Іспанія; Г) Пруссія;
8. Визначте країни, між якими було укладено Тільзітський мир:
А) Франція і Англія; Б) Франція і Пруссія; В) Франція і Австрія; Г) Франція і Росія;
9. Визначте документ, з якого взято названий уривок: «Люди народжуються рівними і вільними у своїх правах… Джерело верховної влади завжди перебуває в нації…Свобода полягає в праві робити все, що не шкодить іншому…».
А) Маніфест Комуністичної партії; Б) Декларація прав людини і громадянина;
В) «Народна хартія»; Г) Цивільний кодекс.
10.Визначте, скільки всього було створено антифранцузьких коаліцій: А) 5; Б) 6; В) 7; Г) 8.
11.Встановіть правильне твердження.
1. Велика Французька революція розвивалася протягом десятиріччя: від 14 липня 1789 року – дати захоплення Бастилії до 18 брюмера 1799 року – дати встановлення Консульства;
2. історія Франції 1799 – 1815 рр. пов’язана з іменем Наполеона І Бонапарта – імператора, всесвітньо відомого полководця, законодавця і реформатора французького буржуазного суспільства.
Відповідь: А) правильне перше твердження; Б) правильне друге твердження;
В) правильні обидва твердження; Г) жодне твердження не містить правильної відповіді.
12. Протягом березня – червня 1815 року відбулося повернення Наполеона до влади і цей період історії Франції отримав назву ________________ . Визначте термін, пропущений у тексті:
А) Термідоріанський переворот; Б) «Сто днів»; В) «Золота реставрація»; Г) «Війна світів».
13.Вкажіть державу третьої антифранцузької коаліції:
А) Велика Британія; Б) Італія; В) Іспанія; Г) Баварія.
14. Оберіть дату, персоналію, подію та орган влади, які пов’язаний з якобінською диктатурою:
А) посилення діяльності Комітету загальної безпеки та революційного трибуналу;
Б) ліквідація феодальних порядків; В) проголошення Франції республікою; Г) 26 серпня 1789 року.
15. Встановіть відповідність між французькими просвітниками та ідеями, які вони сповідували:
А) Вольтер;
Б) Дені Дідро;
В) Жан-Жак Руссо;
Г) Шарль-Луї Монтеск’є.
1. ідеальна форма правління – конституційна монархія з розподілом влади на законодавчу, виконавчу і судову гілки;
2. заперечення божественного походження королівської влади, підтримка теорії суспільного договору, пов'язував свої надії з освіченим монархом, у своїй «Енциклопедії» критикував існуючу релігію і церкву, наполягаючи на створенні новою «природної» релігії;
3. люди мають бути рівними у правах, приватна власність і породжена нею нерівність – це головна причина усіх негараздів, яку треба долати шляхом досягнення рівності у володінні нею;
4. побудова ідеального суспільства на основі суспільної власності та обов’язкової праці для всіх;
5. необхідність реформи влади «згори» та ідея «освіченого абсолютизму». Найбільш справедливий устрій той, який забезпечував три основні суспільні ідеали – свободу, рівність у правах і повагу до приватної власності.
16. З`ясуйте відповідність між історичними персонами і подіями:
А) Наполеон Бонапарт; 1. «Італійський похід»;
Б) М. Кутузов; 2. вбивство Шарлоттою Корде;
В) М. Робесп`єр; 3. тактика «випаленої землі»;
Г) Марат; 4. якобінська диктатура;
5. взяття Бастилії.
17. Встановіть цитовані події в хронологічній послідовності:
А) «… в соборі Нотр-Дам у Парижі відбулося урочисте вінчання та помазання на царство Наполеона. Коли нескінченна череда дорогих придворних карет у сім двором, генералітетом, сановниками, Папою, кардиналами просувалася від палацу до собору Нотр-Дам, величезний натовп дивився на це»;
Б) «З невеличким загоном (до 1 тис. солдат і офіцерів) Наполеон залишив о. Ельба і висадився у Франції під Каннами. Народ із захопленням зустрів свого кумира. Вислані проти імператора війська перейшли на його бік»;
В) «Коли герцог де Ліанкур доповів Людовіку XVI про захоплення парижанами Бастилії, той вигукнув: «Але ж це бунт!». Скажіть краще – революція, сір!» - відповів йому герцог»;
Г) «Конвент було розпущено і влада перейшла до Директорії… виражала інтереси буржуазії… утримувала владу тільки завдяки успіхам французьких армій у боротьбі з силами коаліції».
ІІ варіант
1.Вкажіть документ, який закріпив всі антифеодальні завоювання революції:
А) Декларація прав людини і громадянина; Б) Декларація незалежності;
В) Конституція 1791 року; Г) Конституція 1795 року.
2.Вкажіть автора праці «Про дух законів»: А) Шарль-Луї Монтеск’є; Б) Вольтер; В) Дені Дідро; Г) Жан-Жак Руссо.
3.Встановіть, з якою політичною силою пов’язують масове застосування терору:
А) роялісти; Б) жирондисти; В) якобінці; Г) термідоріанці;
4.Вкажіть битву, після якої Наполеон остаточно зрікся влади:
А) Трафальгарська; Б) Бородінська; В) під Лейпцигом; Г) під Ватерлоо.
5.Вкажіть, в інтересах якої суспільної верстви велися наполеонівські війни:
А) духовенство; Б) стара аристократія; В) буржуазія; Г) селянство.
6.Визначте рік початку Континентальної блокади Англії:
А) 1804 рік; Б) 1805 рік; В) 1806 рік; Г) 1807 рік.
7.Назвіть острів, що став місцем останнього заслання і смерті Наполеона:
А) Святої Ольги; Б) Святої Єлизавети; В) Святої Єлени; Г) Святої Ельзи.
8. Визначте фразу, яка належить до висловлювань Наполеона Бонапарта:
А) «Армії немає! Від великого до кумедного один крок»; Б) «Держава – це я»;
В) «Щоб страчувати ворогів Вітчизни, достатньо встановити їхню особу. Потрібне не покарання, а знищення їх»;
Г) «Що таке третій стан? Усе. Чим він був дотепер у політичному житті? Нічим. Чого він вимагає? Стати усім!».
9. Наслідком термідоріанського перевороту стало:
А) повалення монархії; Б) знищення якобінської диктатури;
В) встановлення республіки; Г) проголошення імперії.
10.Назвіть країни, що створили першу антифранцузьку коаліцію і здійснили інтервенцію проти Франції:
А) Австрія і Пруссія; Б) Австрія, Пруссія і Росія;
В) Пруссія і Англія; Г) Австрія, Пруссія, Англія і Росія.
11. Визначте поняття, яке відповідає даному визначенню: …………… - договір між Папою Римським як главою католицької церкви та будь-якою державою, яка регулює правове положення католицької церкви в даній державі і відносини з папським престолом.
А) коаліція; Б) унія; В) конкордат; Г) хартія.
12. Встановіть правильне твердження.
1.після повалення монархії і встановлення республіки у Франції до влади прийшли монтаньяри, які вважали, що завдання революції вичерпалися із встановленням республіки, завоюванням загального виборчого права та інших політичних свобод ;
2. вищим законодавчим органом Франції за часів Консульства було народне віче з двох палат, що обиралося на основі майнового цензу.
Відповідь: А) правильне перше твердження; Б) правильне друге твердження;
В) правильні обидва твердження; Г) жодне твердження не містить правильної відповіді.
13.Встановіть державу шостої антифранцузької коаліції:
А) Італія; Б) Росія; В) Варшавське герцогство; Г) Швейцарія.
14.Вкажіть особу, яка увійшла в історію Франції як Просвітник:
А) Вольтер; Б) Ж. Неккер; В) Д’Артуа; Г) Мірабо.
15. Зазначте відповідність між датами, подіями і їх наслідками:
а) 1805 р.; 1.Аустерліцька битва; А) війська союзників вступили на територію Франції і
б) 1808 р.; 2. битва під Єною; зайняли Париж, Наполеон зрікся престолу і був засланий;
в) 1812 р.; 3. битва під Ватерлоо; Б) розгром прусської армії;
г) 1815 р. 4. Трафальгарська битва; В) франко-іспанський флот спалений і потоплений
5. захоплення Мадрида; англійською ескадрою;
6. Бородинська битва. Г) поразка російсько-австрійської армії;
Д) російська армія відступила, але армія Наполеона зазнала
значних втрат і морально підірвана;
Е) окупація Іспанії.
16. З`ясуйте відповідність між історичними персонами і подіями:
А) Г.Нельсон; 1. Тільзітський мир;
Б) Р. де Лілль; 2. Термідоріанський режим;
В) П.Баррас; 3. «Марсельєза»;
Г) Олександр І. 4. Трафальгарська битва;
5. конкордат з католицькою церквою.
17. Встановіть цитовані події в хронологічній послідовності:
А) «Законодавча влада поділялася між Державною радою, Трибунатом, Законодавчими зборами і Сенатом, виконавчою владою наділявся перший консул, яким Конституція оголошувала на десять років «громадянина Бонапарта»»;
Б) «… англійська ескадра заблокувала франко-іспанський флот в Кадісі, а 21 жовтня розгромила його в Трафальгарській морській битві, в якій адмірал Гораціо Нельсон був смертельно поранений на борті флагмана ескадри»;
В) «… збори прийняли Декларацію прав громадянина і людини, в якій проголошувалися принципи народного суверенітету, рівність усіх перед законом, право людини на безпеку й опір пригнобленню, свобода слова, друку і совісті, «священне і недоторканне» право приватної власності»;
Г) «Дантон був помічником прокурора Комуни Парижа, одним з організаторів якобінського терору. Через спробу виступити за припинення терору, якобінці його самого засудили до страти. Під час страти він звернувся до Робесп’єра з словами: «До скорої зустрічі, незабаром ти вирушиш за мною!»».
ІІІ варіант
1.Назвіть автора «Марсельєзи»:
А) Ж.-П. Марат; Б) Р. де Лілль; В) М. Робесп’єр; Г) Ж. Ру.
2. Встановіть правильне твердження.
1. Наполеонівські війни велися в інтересах нової військової і цивільної аристократії Франції і мали національно-визвольний характер;
2. напередодні революції у Франції витрати королівської родини надто зростали, свідченням чого було те, що дружину короля Марію-Антуанетту в народі називали «пані Марнотратство», адже вона витрачала гроші коли і на що хотіла .
Відповідь: А) правильне перше твердження; Б) правильне друге твердження;
В) правильні обидва твердження; Г) жодне твердження не містить правильної відповіді.
3.З’ясуйте назву наполеонівської армії під час походу на Росію:
А) Національна гвардія; Б) французька армія; В) армія Наполеона Бонапарта; Г) Велика армія.
4. Визначте похід Наполеона Бонапарта, основні події якого розвивалися біля таких населених пунктів, як Красний, Смоленськ, Бородіно, Малоярославець:
А) Італійський похід; Б) Російський похід; В) піренейський похід; Г) «Сто днів».
5.Назвіть революційний місяць, під час якого було повалено якобінську диктатуру:
А) жерміналь; Б) термідор; В) вандем’єр; Г) брюмер.
6.Назвіть острів, на який вперше було заслано Наполеона після зречення від влади:
А) Гаваї; Б) Кріт; В) Сицилія; Г) Ельба.
7. Назвіть антифранцузьку коаліцію, що була найчисельнішою за складом учасників:
А) Друга; Б) Четверта; В) П’ята; Г) Сьома.
8. Нічим не обмежена влада особи, що спирається на силу і певну державну структуру –
А) республіка; Б) диктатура; В) демократія; Г) монархія.
9.Встановіть ідеали, які сповідував Шарль-Луї Монтеск’є:
А) ідеальна форма правління – конституційна монархія з розподілом влади на законодавчу, виконавчу і судову гілки;
Б) необхідність реформи влади «згори» та ідея «освіченого абсолютизму»;
В) побудова ідеального суспільства на основі суспільної власності та обов’язкової праці для всіх;
Г) добрі закони і розумне суспільство мають створити справедливий суспільний лад;
10.Визначте, як називали членів «Клубу друзів Конституції»:
А) якобінці; Б) жирондисти; В) монтаньяри; Г) фельяни.
11.Назвіть положення, яке входило до Конституції Франції 1791 року:
А) збереження монархії; Б) заборона емігрантам повертатися на Батьківщину; В) ліквідація цехів;
Г) надання виборчого права тільки чоловікам, які досягли 25 років і сплачували щорічний податок.
12.Визначте один з головний наслідків битви під Лейпцигом:
А) оголошення Континентальної блокади Англії; Б) зречення Наполеона від влади;
В) приєднання Росії до Континентальної блокади; Г) розпад п’ятої коаліції.
13.Назвіть державу четвертої антифранцузької коаліції:
А) Неаполітанське королівство; Б) Італія; В) Пруссія; Г) Голландія.
14. Оберіть дату, персоналію, подію чи орган влади, який пов’язаний з термідоріанським режимом:
А) Директорія; Б) Комітет громадянського порятунку; В) 2 грудня 1804 року; Г) Луї Гош.
15. З`ясуйте відповідність між історичними персонами і подіями:
А) Пій VII; 1. Епоха Просвітництва;
Б) Ж.Ж. Руссо; 2. період Консульства у Франції;
В) М.Лафайєт; 3. коронація Наполеона;
Г) А.Сійєс. 4. Національна гвардія;
5. якобінська диктатура.
16. Встановіть відповідність між особами та їх висловлюваннями ( по дві цитати до кожної особи):
А) М.Робесп’єр;
Б) французькі монархи;
В) Наполеон Бонапарт;
Г) Вольтер.
1. «Після нас хоч потоп»;
2. «Скріпивши нашу працю кров’ю, ми зможемо побачити сяйво загального вищого щастя»;
3. «Найбільший полководець той, хто робить найменше помилок»;
4. «Як багатим утримати майно в своїх руках, якщо чернь втратить віру в бога? Якби бога не було, його варто було б вигадати»;
5. «Свобода - це не те, що вам дали. Це - те, що у вас не можна відняти»;
6. «Це законно, бо я цього хочу»;
7. «Генерал, ви вище за мене якраз на одну голову, але якщо ви будете грубіянити мені, то я негайно усуну цю відмінність»;
8. «Терор – це справедливість і чеснота».
17. Встановіть цитовані події в хронологічній послідовності:
А) «… монархи двох країн у Саксонії підписали так звану Пільницьку декларацію, що мала на меті підготувати інтервенцію у Францію для відновлення монархічного правління. Вона започаткувала створення антифранцузьких коаліцій»;
Б) «… Моя справжня слава не втому, що виграв 40 битв: Ватерлоо всі перекреслило…»;
В) «Депутати зібралися в залі для гри в м'яч. Тоді Людовік направив до депутатів свого придворного… У відповідь той почув палкі слова графа О. Мірабо: «Скажіть тим, хто вас послав, що ми тут з волі народу і залишимо наші місця лише під натиском багнетів»»;
Г) «Армія змушена була відступати Смоленською дорогою, яку вони вже розорили. Поступово відступ перетворився на панічну втечу. … почалася сувора зима, французька армія танула на очах. … залишки «Великої армії», переправилися через річку Німан».
ІV варіант
1.Назвіть автора «Марсельєзи»: А) Ж.-П. Марат; Б) Р. де Лілль; В) М. Робесп’єр; Г) Ж. Ру.
2. Встановіть правильне твердження. 1. Наполеонівські війни велися в інтересах нової військової і цивільної аристократії Франції і мали національно-визвольний характер;
2. напередодні революції у Франції витрати королівської родини надто зростали, свідченням чого було те, що дружину короля Марію-Антуанетту в народі називали «пані Марнотратство», адже вона витрачала гроші коли і на що хотіла .
Відповідь: А) правильне перше твердження; Б) правильне друге твердження;
В) правильні обидва твердження; Г) жодне твердження не містить правильної відповіді.
3.З’ясуйте назву наполеонівської армії під час походу на Росію:
А) Національна гвардія; Б) французька армія; В) армія Наполеона Бонапарта; Г) Велика армія.
4.Вкажіть битву, після якої Наполеон остаточно зрікся влади:
А) Трафальгарська; Б) Бородінська; В) під Лейпцигом; Г) під Ватерлоо.
5.Вкажіть, в інтересах якої суспільної верстви велися наполеонівські війни:
А) духовенство; Б) стара аристократія; В) буржуазія; Г) селянство.
6.Визначте рік початку Континентальної блокади Англії: А) 1804 рік; Б) 1805 рік; В) 1806 рік; Г) 1807 рік.
7.Визначте країну, в якій королем був брат Наполеона – Жозеф: А) Польща; Б) Італія; В) Іспанія; Г) Пруссія;
8. Визначте країни, між якими було укладено Тільзітський мир:
А) Франція і Англія; Б) Франція і Пруссія; В) Франція і Австрія; Г) Франція і Росія;
9. Визначте документ, з якого взято названий уривок: «Люди народжуються рівними і вільними у своїх правах… Джерело верховної влади завжди перебуває в нації…Свобода полягає в праві робити все, що не шкодить іншому…».
А) Маніфест Комуністичної партії; Б) Декларація прав людини і громадянина;
В) «Народна хартія»; Г) Цивільний кодекс.
10.Визначте, як називали членів «Клубу друзів Конституції»:
А) якобінці; Б) жирондисти; В) монтаньяри; Г) фельяни.
11.Назвіть положення, яке входило до Конституції Франції 1791 року: А) збереження монархії; Б) заборона емігрантам повертатися на Батьківщину; В) ліквідація цехів;
Г) надання виборчого права тільки чоловікам, які досягли 25 років і сплачували щорічний податок.
12.Визначте один з головний наслідків битви під Лейпцигом: А) оголошення Континентальної блокади Англії;
Б) зречення Наполеона від влади; В) приєднання Росії до Континентальної блокади; Г) розпад п’ятої коаліції.
13. Протягом березня – червня 1815 року відбулося повернення Наполеона до влади і цей період історії Франції отримав назву ________________ . Визначте термін, пропущений у тексті:
А) Термідоріанський переворот; Б) «Сто днів»; В) «Золота реставрація»; Г) «Війна світів».
14.Вкажіть особу, яка увійшла в історію Франції як Просвітник: А) Вольтер; Б) Ж. Неккер; В) Д’Артуа; Г) Мірабо.
15. Встановіть відповідність між французькими просвітниками та ідеями, які вони сповідували:
А) Вольтер;
Б) Дені Дідро;
В) Жан-Жак Руссо;
Г) Шарль-Луї Монтеск’є.
1. ідеальна форма правління – конституційна монархія з розподілом влади на законодавчу, виконавчу і судову гілки;
2. заперечення божественного походження королівської влади, підтримка теорії суспільного договору, пов'язував свої надії з освіченим монархом, у своїй «Енциклопедії» критикував існуючу релігію і церкву, наполягаючи на створенні новою «природної» релігії;
3. люди мають бути рівними у правах, приватна власність і породжена нею нерівність – це головна причина усіх негараздів, яку треба долати шляхом досягнення рівності у володінні нею;
4. побудова ідеального суспільства на основі суспільної власності та обов’язкової праці для всіх;
5. необхідність реформи влади «згори» та ідея «освіченого абсолютизму». Найбільш справедливий устрій той, який забезпечував три основні суспільні ідеали – свободу, рівність у правах і повагу до приватної власності.
16. Встановіть відповідність між назвами періодів Великої Французької революції та їх особливостями:
А) термідоріанський режим;
Б) повалення монархії і встановлення республіки;
В) початок революції;
Г) якобінська диктатура.
1. захоплення Бастилії, скасування феодального устрою, ухвалення «Декларації прав людини і громадянина», ухвалення першої Конституції Франції, скликання Законодавчих зборів;
2. скликання Законодавчого корпусу та створення Директорії, розгортання Італійського і Єгипетського походів, установлення Консульства;
3. упровадження Вантозьких декретів, уведення загальної військової повинності, втілення політики дехристиянізації, розгортання тотального терору;
4. укладання конкордату, встановлення імперії, ухвалення Цивільного кодексу, розгортання Російського походу, відновлення королівської влади;
5. скликання Національного конвенту, розгортання битви при Вальмі, розгортання протиборства жирондистів і монтаньярів, гільйотинування короля.
17. Встановіть цитовані події в хронологічній послідовності:
А) « Заголовки паризьких газет тих днів: «Корсиканське чудовисько висадилося в бухті Жуан» - «Людожер іде до Грассу» - «Узурпатор увійшов у Гренобль» - «Бонапарт зайняв Ліон» - «Наполеон наближається до Фонтебло» - «Його імператорська величність очікується сьогодні у своєму вірному Парижі»»;
Б) «Громадяни, принципи, започатковані революцією, утвердилися. Вона закінчена»;
В) «Люди народжуються і залишаються вільними і рівними в правах», - проголошується в першій статті Декларації прав людини і громадянина. Права людини означали свободу, власність, безпеку і можливість опору будь-якому зазіханню на людську свободу»;
Г) «»… Людовік зняв каптан і комір. … «Я вмираю невинним, - сказав він голосно і дуже виразно, - я вибачаю своїх ворогів і бажаю, щоб моя кров пролилася на користь французам і заспокоїла Божий гнів». Але загриміли барабани… і заглушили його слова… О 10 годині 10 хвилин його голова впала…».