Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть:
• встановлювати хронологічну послідовність подій;
• характеризувати зовнішню політику Англії;
• показувати на карті колоніальні загарбання Англії;
• описувати колоніальні загарбання Англії у ХІХ ст., визначати суть політики блискучої ізоляції;
• пояснювати причини й наслідки перетворення Англії на провідну економічну державу світу;
• пояснювати наслідки Другої парламентської реформи;
• пояснювати причини утвердження ідеології і політики лібералізму;
• застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття: «майстерня світу», «лібералізм», «фритредерство», «парламентська монархія», «консерватори», «ліберали», «тред-юніони», «домініон», «Друга парламентська реформа».
Урок 15 Тема. Вікторіанська Британія Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: • встановлювати хронологічну послідовність подій; • характеризувати зовнішню політику Англії; • показувати на карті колоніальні загарбання Англії; • описувати колоніальні загарбання Англії у ХІХ ст., визначати суть політики блискучої ізоляції; • пояснювати причини й наслідки перетворення Англії на провідну економічну державу світу; • пояснювати наслідки Другої парламентської реформи; • пояснювати причини утвердження ідеології і політики лібералізму; • застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття: «майстерня світу», «лібералізм», «фритредерство», «парламентська монархія», «консерватори», «ліберали», «тред-юніони», «домініон», «Друга парламентська реформа». Історичні діячі: королева Вікторія, Г. Пальмерстон, В. Гладстон. Основні події: • 1855–1858 рр., 1859–1865 рр. — перебування при владі уряд лібералів на чолі з Г. Пальмерстоном; • 1868–1874 рр. — перебування при владі уряд лібералів на чолі з В. Гладстоном; • 1867 р. — Друга парламентська реформа. Обладнання: підручник, історичний атлас, додатковий матеріал. Тип уроку: комбінований. Хід уроку І. Актуалізація знань учнів 1. Відновіть хронологічну послідовність подій. 1) Поразка Австрії в австро-пруссько-італійської війні; 2) похід «тисячі» Дж. Гарібальді; 3) здобуття Рима королівськими військами, об’єднання Італії; 4) франко-італо-австрійська війна; 5) утворення Італійського королівства. Відповідь: 4 — 2 — 5 — 1 — 3. 2. Заповніть пропуски в тексті. 1) Д. Мадзіні створив організацію __ . Він був прихильником перетворення Італії в __ . Відкидав перетворення держави шляхом __ . («Молода Італія», демократичну республіку, реформ) 2) «Пороховим погребом» Італії була __ . Король Франциск II Бурбон встановив __ режим. (Сицилія, репресивний). 3) На допомогу повсталим у Палермо прибула __ На чолі з Гарібальді. Гарібальді урочисто вступив до столиці Королівства обох Сицилій __ . Але незабаром Гарібальді поступився владою без боротьби __ . («Червона тисяча», Неаполь, Віктору Еммануїлу) 3. Співвіднесіть імена історичних діячів з фактами їхньої біографії.
Відповідь: 1 В; 2 Г; 3 Б. 4. За допомогою методу «Мікрофон» дайте визначення термінам: «Вікторіанська епоха», «вігі», «торі», «хартія», «чартизм». ІІ . Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь. В історії Великобританії 50–60 рр. стали початком епохи процвітання. Англія перетворилася на «майстерню світу», Англію називали «володаркою морів». Що ще принесла Англії Вікторіанська епоха, нам і належить дізнатися на цьому уроці. ІІІ . Вивчення нового матеріалу «Англія — майстерня світу» Робота з картою історичного атласа Учитель пропонує учням розглянути карту атласа «Країни Європи у ІІ пол. XIX — на поч. XX ст.» і відповісти на питання: 1. Назвіть галузі промисловості, які розвивалися в Англії. 2. Назвіть центри з виробництва металів, машинобудування, виробництва зброї. 3. Назвіть текстильні центри Великобританії. 4. Назвіть центри вугледобувної промисловості. 5. Назвіть центри залізорудної промисловості. Робота з таблицями Учитель пропонує учням проаналізувати таблиці і зробити висновок про економічний розвиток Великобританії.
Затвердження принципів лібералізму Метод «Чиста дошка» Учитель пропонує учням самостійно прочитати текст параграфа і відповісти на питання, записані на дошці. 1. Які прошарки суспільства склали основу ліберальної партії? 2. Хто виступив за нову виборчу реформу? 3. Визначте економічну платформу партії лібералів. 4. Назвіть лідерів ліберальної партії. Робота з документамиУчитель пропонує учням опрацювати документи і відповісти на питання. Текст 1. З акта про реформу 1867 р. «Частина I. Виборче право ...3. Починаючи з 1868 р. і далі кожний дорослий чоловік має право реєструватися як виборець і, будучи зареєстрованим, голосувати за кандидата або кандидатів до парламенту від даного виборчого округу, якщо він задовольняє таким вимогам: якщо він досяг повноліття (21 року) і не притягався до суду; проживав у даному виборчому окрузі протягом року перед останнім днем липня як власник або орендар житлового будинку; занесений до списків домовласників або орендарів житлових бу-динків, що сплачують податки на користь бідних; якщо він своєчасно сплатив до 20 липня податки, що належать, на користь бідних за обкладенням, складеним на 5 січень. Причому жодна людина не повинна бути зареєстрована як виборець, якщо вона є лише співорендарем житлового будинку. Частина II. Розподіл місць ...17. Надалі всі виборчі округи з населенням менше 10 тис. чоловік за переписом 1861 р. Обирають тільки по одному члену парламенту...» Запитання 1. Порівняйте новий виборчий закон з виборчою реформою 1832 р. Які зміни відбулися? 2. Визначте значення даної реформи. Зовнішня політика Англії Робота з таблицею Учитель пропонує учням самостійно прочитати відповідний пункт параграфа й заповнити таблицю.
IV. Закріплення вивченого матеріалу 1. Співвіднесіть терміни і поняття.
Відповідь: 1 В; 2 Г; 3 Б. 2. Відновіть хронологічну послідовність. 1) Друга виборча реформа; 2) спуск на воду першого у світі парового судна з гвинтовим двигуном; 3) завоювання Індії; 4) відкриття Всесвітньої промислової виставки; 5) отримання Канадою статусу домініону. Відповідь: 3 — 4 — 2 —5 — 1. V. Домашнє завдання 1. Прочитати відповідний параграф підручника. 2. Скласти схему «Політичний устрій Великобританії». 3. Підготувати повідомлення про Аврама Лінкольна. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Закріплення вивченого матеріалу
1. Співвіднесіть терміни і поняття.
1 Фритредери |
А прихильники свободи особи та права власності |
2 Домініон |
Б індійські солдати, що служили в англійських колоніальних військах |
3 Сипаї |
В прихильники вільної торгівлі і невтручання держави в економіку |
|
Г самоврядна провінція Великобританія |
2. Відновіть хронологічну послідовність.
1) Друга виборча реформа;
2) спуск на воду першого у світі парового судна з гвинтовим двигуном;
3) завоювання Індії;
4) відкриття Всесвітньої промислової виставки;
5) отримання Канадою статусу домініону.
Закріплення вивченого матеріалу
1. Співвіднесіть терміни і поняття.
1 Фритредери |
А прихильники свободи особи та права власності |
2 Домініон |
Б індійські солдати, що служили в англійських колоніальних військах |
3 Сипаї |
В прихильники вільної торгівлі і невтручання держави в економіку |
|
Г самоврядна провінція Великобританія |
2. Відновіть хронологічну послідовність.
1) Друга виборча реформа;
2) спуск на воду першого у світі парового судна з гвинтовим двигуном;
3) завоювання Індії;
4) відкриття Всесвітньої промислової виставки;
5) отримання Канадою статусу домініону.