Конспект уроку з Всесвітньої історії.Історії України (Інтегрований курс) для 6 класу на тему: "Римська імперія доби принципату. Октавіан Август."

Про матеріал

Тема: Римська імперія доби принципату. Октавіан Август.

Мета: характеризувати Римську імперію доби принципату, описувати діяльність Октавіана Августа, розвивати уміння працювати з поняттями, підручником, картою, історичними постатями, виховувати учнів у дусі патріотизму, поваги до історії інших народів.

Тип уроку: комбінований.

Перегляд файлу

6 клас

Всесвітня історія. Історія України. (Інтегрований курс)

Тема: Римська імперія доби принципату. Октавіан Август.

Мета: характеризувати Римську імперію доби принципату, описувати діяльність Октавіана Августа, розвивати уміння працювати з поняттями, підручником, картою, історичними постатями, виховувати учнів у дусі патріотизму, поваги до історії інших народів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, карта Римської республіки  у І ст. до н.е., роздаткові картки, ілюстрації.

Основні терміни і поняття: тріумвірат, принцепс, принципат, імператор, імперія, меценат, префект.

Основні дати та події: 43 р. до н.е. – Другий тріумвірат;

27 р. до н.е.- встановлення принципату Октавіана Августа.

Персоналії: Октавіан Август

Обладнання: Всесвітня історія. Історія України : підруч. для 6-го кл. загальнооосвіт. навч. закл. / О.Г. Бандровський, В.С. Власов. – К. : Генеза, 2014; ілюстрації, картки.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (3 хв)

Бесіда

  1. Що таке тріумвірат?
  2. Коли був встановлений 1й тріумвірат? (60 р. до н.е.)
  3. Коли в Римі було встановлено диктатуру Цезаря? (49 р до н.е.). Ким він був?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)

Будь-яка цивілізація переживає час народження, розквіту й загибелі. На рубежі нашої епохи римська держава й цивілізація переживали непростий етап своєї історії. Війни між різними групами населення Римської республіки, повстання рабів, наприклад - під проводом Спартака,  і скорених народів змусили римлян перейти до одноособової форми керування країною — монархії . 

Так виникла Римська імперія, наймогутніша держава в історії Середземномор’я.

 

 Робота з картою с.235

Розгляньте карту-визначте території Римської імперії, завойовані Октавіаном Августом. Зверніть увагу на збільшення території Римської імперії.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

План

1. Другий тріумвірат (с. 231)

2. Чому правління Октавіана Августа називають принципатом? (с. 231-232)

3. Якою була внутрішня та зовнішня політика Октавіана Августа (с. 232-233)

4. Як ідею величі Риму за правління Октавіана втілювали в літературі та архітектурі? (с. 233-235)

 

1. Другий тріумвірат (с. 231, 8 хв)

 

Розповідь вчителя

Після смерті Цезаря влада перейшла до рук сенату, який поквапився укласти з Марком Антонієм угоду: усі розпорядження Цезаря залишилися чинними, його вбивць було помилувано.

Невдовзі в Римі заявив про себе новий політичний діяч-родич Цезаря Гай Юлій Цезар Октавіан, усиновлений Цезарем незадовго до смерті та названий ним у заповіті основним спадкоємцем.

 

Питання за випереджальним завданням: Що ви знаєте про Октавіана Августа?

 

Коментоване читання (ілл. з тріумвірами)

У листопаді 43 р до н.е. Октавій, Марк Антоній, та намісник Іспанії Лепід створили Другий тріумвірат, поставивши собі за мету покарати вбивць Цезаря.

 

Робота з датою:

43 р. до н.е. – створення Другого тріумвірату

 

Розповідь вчителя:

Тріумвіри дістали необмежені права  для впорядкування Республіки. Вони ввели війська у Рим і розправилися зі своїми супротивниками.

 

Робота з картою (Вчитель розповідає, показуючи на карті, с 235):

Тріумвіри поділили між собою Римську державу. Октавіан узяв собі Італію і західні провінції.

Антоній залишився на Сході. Одружився на цариці Клеопатрі.

Лепіду дісталася Африка. Згодом Октавіан усунув Лепіда від влади та виступив проти Антонія. У вересні 31 р до н. е. між флотами Антонія та октавіана відбулася битва біля мису Акцій, ДЕ перший програв.

Улітку 30 р до н.е. Октавіан почав наступ на Єгипет і зайняв Александрію. Антоній і Клеопатра загинули. Таким чином Єгипет став Римською провінцією.

 

Питання учням: Що таке провінція? ( підвладні римлянам території поза Апеннінським півостровом, що керувались римським намісником.)

 

Розпочався новий період в історії Римської держави- доба імперії, яка тривала (нагадайте?) 30 р до н.е.-476 р н.е.

 

Питання учням: Чим закінчилося правління Другого тріумвірату? (Новою бороть бою за владу, громадянською війною, прихід Октавіана Августа до влади)

 

2. Чому правління Октавіана Августа називають принципатом? (с. 231-232,7 хв)

 

Проблемне питання: Яким чином Римську республіку було перетворено на імперію?

 Робота з поняттями:Давайте згадаємо, що таке республіка? (держава, якою керують люди, обрані народом на певний термін)

У минулому семестрі ми з вами вивчали тему, де вже вчили слідуюче поняття- імперія (велика держава, утворена внаслідок завоювання інших держаав, що об’єднувала різні країни та народи; п. 16 с. 85, приклади- Ассирія, Персія тощо).

 

Розповідь вчителя:

Після завоювання Єгипту та смерті Антонія Октавіан став єдиним, з необмеженою владою володарем, але відмовляється від влади- оголошує про відновлення Республіки  і повернення влади сенату і народу.

Сенатори злякалися і вмовили Августа залишитися на його умовах: с. 232 1 абзац- довічний трибун, консул, цензор (згадати, яку владу і посаду вони мали)

 

Робота з поняттям (занотувати):

Принцепс- перший, найавторитетніший серед сенаторів, той, хто складав порядок денний, головував на засіданнях.

Висновок: звідси устрій, встановлений Октавіаном отримав назву принципат ― необмежена влада принцепса з одночасним збереженням республіканських органів влади.

 

Яку ж владу мав Август? Коментоване читання с.232, 2 абзац

 

Розповідь вчителя:

Так в 27 р до н.е. розпочалося правління Октавіана, що вважалося найщасливішою добою в історії Риму.

Питання учням:Як ви думаєте, чому так назвали цю добу? (3й абзац: виправдав їх надії, роздавав гроші плебсу та землі легіонерам, відновлював храми й відбудував Рим, піклувався про звичаї й шанував традиції римлян)

 

Робота з карткою (учень відповідає на заздалегідь завдане завдання) Як би відповів римлянин на запитання: у якому році почалося правління як імператора Октавіана Августа? Обчисліть, скільки років воно тривало?

753 р до н.е.- 30 р до н.е.=723 р;

30 р до н.е.- 14 р н.е.=15 р.

 

Фізкультхвилинка(2 хв)

 

3. Якою була внутрішня та зовнішня політика Октавіана Августа (с. 232-233, 6 хв)

Розповідь вчителя:

Октавіан Август постійно наголошував, що він лише відновив Римську республіку. Але насправді він створив нову форму управління державою. Римська знать підтримувала нові порядки, бо вбачала в них силу, здатну придушувати повстання рабів і припиняти громадянські війни. Нова держава стала називатися Римською імперією.

Від часів Октавіана Августа всіх правителів Римської держави називали імператорами

Робота з поняттям (визначити)

Пошукова робота учнів- с 233- Хто швидше знайде заходи політики імператора  внутрішня-в країні, зовнішня- з сусідніми

Відповіді учнів:

- Август запровадив нові посади -  префекта Рима і префекта преторіанської гвардії. Префекта  Рима  обирали  із  сенаторів,  до обов’язків цього посадовця належало наглядати за порядком у місті. Префект преторіанської гвардії командував охороною імператора.

- Було підвищено платню солдатам і офіцерам. Чимало ветеранів осіли  в провінціях  і допомагали  їх  освоювати.  Як  головнокомандувач армії Август керував провінціями, де  перебували  війська (імператорські провінції).  Він призначав намісників,  які командували гарнізонами.  Сенату для управління було надано спокійніші й розвинутіші провінції.  Їх називали сенаторськими провінціями.
У провінціях Август скасував деякі податки, обмежив самоправність намісників. Ці рішення зміцнили його авторитет серед простих 
людей.

 

- За Октавіана Августа західний  кордон  досяг Атлантичного  океану й пролягав  по Рейну.  Північні  кордони  сягнули  Дунаю,  де  було створено нові провінції. Кордони на сході посунули до річки  Євфрат та Парф’янського царства,  з яким імператор уклав мир.

 

4. Як ідею величі Риму за правління Октавіана втілювали в літературі та архітектурі? (с. 233-235, 7 хв)

 

Робота з підручником: Спираючись на текст, ілюстрації та документ, розкажіть про пам’ятки літератури (І в) і архітектури (2 в) часів Октавіана Августа.

 

 За правління Октавіана (27 р. до н.е. — 14 р. до н.е.) Рим було 
прикрашено багатьма пам’ятками архітектури. Август користувався великою пошаною; поети оспівували його у віршах (Вергілій, Горацій), історики — у 
своїх працях(Тит Лівій).

Як будівничий Риму- форум із храмом Марса, святилище Аполлона на Палатині, храм Юпітера Громовержця на Капітолії, поділив місто на квартали, тощо) 

 

V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

 

Фронтальна бесіда/ перевірка роботи учнів за картками( 5 хв)

1. Визначте поняття: принцепс, принципат, імператор

2. Робота з картою (за карткою): Визначте території, завойовані римлянами за Октавіана Августа, назвіть нові провінції, які постали за часів його правління(Єгипет, Нумідія, Мавританія, Реція, Норик, Іллірія, Паннонія, Мезія, Галатія).

3. Коли була встановлена імперія в Давньому Римі?

4. Якою була політика Октавіана Августа? Які порядки, встановлені ним ви схвалили, а які б- ні?

5. Які пам’ятки літератури та архітектури втілювали ідею величі Риму?

Проблемне питання:Чому Октавіана Августа, а не Юлія Цезаря називають засновником імперії? Визначте роль Октавіана Августа в історії Риму.

 

VІ. Підсумки. Оцінювання. Рефлексія. (2 хв)

 

Отже, Октавіан Август постійно наголошував, що він лише відновив Римську республіку. Але  насправді  він  створив  нову  форму  управління державою.

Риси правління ,які зовнішньо зберігали риси республіки :
-- Сенат зберігався важливим органом  держави 
-- залишались виборні  консули, народні трибуни та інше 
-- багато посад Август займав не одноосібно, а з коллегами 

Риси нової форми управління :
-- пожиттєві звання  Октавіана: принцепс, імператор ,посада  трибуна, 
   богаторазове призначення на одну і ту  саму посаду 
-- наявність преторіанців,  війск, підлеглих Октавіану.  
-- особистий контроль Октавіана над провінціями 
-- створення імператорської казни і карбування монети від імені Августа
-- обожнювання Октавіана  

 

Що нове я дізнався, мені сподобалось, не зрозуміло…

 

VІІ. Д/з (2хв)

1). параграф 48 прочитати, дати відповідь на питання,

2). повторити п.19 (Давня Індія),

3). скласти повідомлення про Марка Аврелія

 

 

Картка 1

1.Доповніть твердження:

До складу Другого тріумвірату ввійшли:

А Емілій Лепід

Б Гней Помпей

В Марк Красс

Г Октавіан

Д Юлій Цезар

Ж Марк Антоній

2. У 30 р до н. е. римською провінцією став/ стала

А Греція

Б Єгипет

В Македонія

3. Який римський політичний діяч установив режим принципату та вважається першим правителем Римської імперії?  

А Луцій Сулла

Б Гай Юлій Цезар

В Октавіан Август

Г Гай Марій

4. У якому рядку всі слова стосуються політики Октавіана Августа?

А політика «милосердя», диктатор, тріумфатор, сенатори

Б імператорські провінції, перший тріумвірат, народне ополчення

В імператор, преторіанська гвардія, сенаторські провінції, префект

5. Установіть відповідність між іменами історичних діячів та їхніми стислими характеристиками


 

 

 

 

1 Гай Цільній   Меценат

2 Вергілій

3 Тит Лівій


А давньоримський історик, автор «Історії Рима від заснування міста»

Б римський політичний діяч 1 ст до н.е., ім’ям якого називають покровителів наук і  мистецтв

В видатний поет Давнього Риму, автор «Енеїди»

 

 

Картка 2.

Робота з картою 235 (за карткою): Визначте території, завойовані римлянами за Октавіана Августа, назвіть нові провінції, які постали за часів його правління (Єгипет, Нумідія, Мавританія, Реція, Норик, Іллірія, Паннонія, Мезія, Галатія).

 

 

Картка 3. Якою була політика Октавіана Августа? Які порядки, встановлені ним ви схвалили, а які б- ні?

 

 

Картка 4. Які пам’ятки літератури та архітектури втілювали ідею величі Риму?

 

 

Картка 5 Чому Октавіана Августа, а не Юлія Цезаря називають засновником імперії? Визначте роль Октавіана Августа в історії Риму.

 

 

Картка 6 Як би відповів римлянин на запитання: у якому році почалося правління як імператора Октавіана Августа? Обчисліть, скільки років воно тривало?

Рік заснування Риму, від якого римляни рахували своє літочислення-753 р до н.е.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ягольніцька Анастасія
    Дякую за розробку уроків
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ягольніцька Анастасія
    Дякую за розробку уроків
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
17276
Оцінка розробки
4.3 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку