Конспект уроку з зарубіжної літератури 5 клас на тему: « Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Віллі Вонки »

Про матеріал

Тема: « Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Віллі Вонки » ( за казкою – повістю Роальда Дала « Чарлі і шоколадна фабрика»)

Навчальна мета: продовжити роботу над казкою - повістю Р. Дала « Чарлі і шоколадна фабрика», познайомити учнів з пригодами героїв, вчити характеризувати образи персонажів за їхніми вчинками у ставленні до інших;

Розвивальна мета: розвивати навички виразного читання та усного мовлення, переказу прочитаного; розвивати образне мислення і творчу уяву дітей; формувати навички аналізу тексту;

Виховна мета: виховувати у школярів загальнолюдські чесноти , почуття відповідальності за свої вчинки; формувати уважного читача.

Тип уроку:комбінований.

Перегляд файлу

 Тема: « Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Віллі Вонки » ( за казкою – повістю Роальда Дала « Чарлі і шоколадна фабрика»)

Навчальна мета: продовжити роботу над казкою - повістю Р. Дала « Чарлі і шоколадна фабрика», познайомити учнів з пригодами героїв, вчити характеризувати образи персонажів за їхніми вчинками у ставленні до інших;

Розвивальна мета: розвивати навички виразного читання та усного мовлення, переказу прочитаного; розвивати образне мислення і творчу уяву дітей; формувати навички аналізу тексту;

Виховна мета: виховувати у школярів загальнолюдські чесноти , почуття відповідальності за свої вчинки; формувати уважного читача.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: екран та;відеоролик, підручник, презентація, дидактичний матеріал.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Загадка  

З какао цукерка ця і з молока,

Буває солодка, буває гірка,

Буває начинка: ізюм чи горіх,

Поділимо плитку велику на всіх!

Якщо запитаємо навіть в малят,

Усі нам підкажуть, що це …  (ШОКОЛАД)

Сьогодні ми продовжуємо роботу над твором про хлопчика Чарлі, бідного, завжди напівголодного, який понад усе любив ласувати шоколадом. Але така нагода випадала хлопчикові тільки раз на рік, коли на день народження йому дарували маленьку шоколадну плиточку. Чарлі примудрявся їсти її крихітними шматочками, розтягуючи задоволення на місяць… А неподалік від хатинки, де мешкав Чарлі, знаходилася найвідоміша у світі шоколадна фабрика. ..Чарлі і шоколадна фабрика…

«Чарлі і шоколадна фабрика» - саме так називається твір, з яким ми вивчаэмо. Отож, приготуйтеся до шоколадного присмаку пригод.

III. Оголошення теми і мети уроку

 

Слово вчителя

     -А ви любите подорожувати? Любите пригоди?  Тоді вперед. Пропоную і нам разом із Чарлі здійснити подорож чарівною фабрикою містера Вонки.

Отже, розгорніть зошити та запишіть тему нашого уроку «Цікаві пригоди Чарлі та його друзів на казковій фабриці містера Віллі Вонки».

Сьогодні на уроці ми разом із героями твору  Роальда  Дала  «Чарлі і шоколадна фабрика»  відвідаємо  чарівну  фабрику містера  Вонки, познайомимося з героями повісті-казки,  проаналізуємо  їх  вчинки та поведінку, складемо їх характеристику.

- А зараз  пригадаємо, з чого все починалося.    

1. Гра «  Вірю  -  не  вірю».

( Кожне  твердження  починається словами:  «Чи вірите ви,  що…»

     Учні повинні погодитися  з  цим твердженням  або  ні, дати пояснення.)

  1. Чи вірите ви, що Чарлі жив у багатій сім'ї ? ( Ні, Чарлі  не жив  у багатій родині).
  2.  Чи вірите ви, що  хлопчик їв щодня  шоколад ?( Ні, шоколад він їв один раз на рік,  на  свій  день народження).
  3. Чи вірите ви , що  двічі на день Чарлі йшов через шоколадну фабрику? (Так).
  4. Чи вірите ви, що Віллі  Вонка  винайшов  понад  двісті сортів нових шоколадних цукерок? (Так).
  5. Чи вірите ви, що Віллі Вонка  розсилав свої шоколадні вироби усім  королям та президентам світу? (Так).
  6. Чи вірите ви, що містер Вонка побував у Індії маленький палац із шоколаду?  ( Ні , містер Вонка побудував величезний палац із шоколаду).
  7. Чи вірите ви, що  з воріт  фабрики  « Вонки» не  виходять робітники? (Так).
  8. Чи вірите ви, що шпигуни  викрадали таємні рецепти  містера Вонки?                      ( Так).
  9. Чи вірите ви , що фабрика була зачинена на ланцюг, а в вікнах рухалися  маленькі  темні тіні? ( Так).
  10.   Чи  вірите ви, що коли  хлопець йшов зі школи  він знайшов  шоколад? ( Ні, він знайшов  однодоларову  банкноту).
  11. Чи вірите ви, що на фабриці працюють звичайні люди ? ( Ні, це маленькі  люди).
  12. Чи вірите, ви що фабрику  «Вонки»  відкриють для всіх людей?. ( Ні , для кількох щасливців).
  • Таким чином за допомогою гри « Вірю – не вірю» ми пригадали  з чого  все починалося.

Слово вчителя

  - « У людини  зажди є все, щоб здійснити свою мрію»,- стверджував бразильський письменник  Пауло  Коельо. Ось і  Чарлі Бакету  посміхнулось щастя: він знайшов золотого квитка, який, як здавалося,  зроблений  зі  щирого  золота  товщиною  в аркуш  паперу.

 

  • Епіграфом  нашого уроку  стануть  слова  польського письменника Болеслава  Пруса                                    

 

  Немає людини, якій у життєвій лотереї

                                                                            діставались одні  виграші.                                                                                                                                            Б. Прус

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Бесіда за матеріалом підручника  Є. Волощук «Світова література. 5 клас»

  • В якій родині народився Роальд Дал?
  • Скільки дітей було у сім’ї?
  • Які казки розповідала мати дітям?
  • Як навчався Роальд Дал у школі?
  • Де працював майбутній письменник після закінчення школи?
  • Що вам відомо про участь Роальда Дала у Другій світовій війні?
  • Коли письменник оприлюднив свої перші твори?
  • Якою була тема перших творів Роальда Дала?
  • Які твори написав Роальд Дал для дітей?

Словникова робота.

 

  • Роальд Дал писав фантастичні твори. А що ж таке фантастика?

(Фантастика – різновид художньої літератури, у якому зображуються незвичайні, неправдоподібні явища і створюється вигаданий, нереальний, сповнений чудес світ)

                                     Фантастична література

 

    Науково-фантастична                                        Фентезі

          література

 

Запис в зошитах.

Фентезі – фантастична література, в основі якої лежить здатність людини до необмеженої творчої фантазії, завдяки якій створюється вигаданий, чарівний світ із власною розгорнутою історією і кодексом законів.

 

Літературна гра «Найкращий знавець твору» 

Учні повинні вказати, з якою подією  повязана цитата з твору:

  • «Кілька днів він не смів до неї навіть торкатися - тільки дивився. Коли ж урешті не витримував, то віддирав з куточка малюсінький шматочок, а тоді відкушував звідти манюсіньку крихточку – аби тільки відчути цей чудесний солодкий смак…» (Чарлі отримував на день народження маленьку плиточку шоколаду)
  • «Якось рано –вранці з високих фабричних димарів засоталися тоненькі смужечки білого диму! Мешканці міста зупинялися і дивилися на них. «Що це таке? – гукали вони. – Там хтось розпалив вогонь!..» (містер Вонка знову відкрив фабрику)
  • «Ви тільки уявіть, що тепер буде! Цілісінький світ почне шукати Золоті квитки! Усі купуватимуть батончики «Вонка», сподіваючись знайти там квиточок! Він продасть шоколадок більше, ніж будь – коли! Яка ж то буде радість знайти квиток!» ( Віллі Вонка прислав у газету оголошення про те, що пятьом дітям буде дозволено відвідати фабрику, щасливцями стануть власники золотих квитків)
  • «Але дорослі знали ще одну штуку, а саме: надія, хоч і малесенька, та  все ж була. Вона просто мусила бути. Цей батончик мав такі самі шанси мати в собі Золотий квиток, як і будь – яка інша цукерка» (Чарлі подарували на день народження шоколадку, і всі рідні надіялися, що хлопчику пощастить отримати Золотий квиток)
  • «Уранці щасливого дня яскраво сяяло сонечко, однак земля й досі була вкрита снігом і стояв лютий холод… Перед брамою  фабрики «Вонка» зібрався величезний натовп… Юрба галасувала і штовхалася, а поліцаї, зчепивши руки, намагалися відтиснути її від брами.» (Власники Золотих квитків прийшли до фабрики Вонкі  на екскурсію, також зібралися люди, які хотіли побачити цих щасливців)
  • «Чарлі Бакет опинився в довжелезному коридорі, що безкінечно тягнувся хтозна – куди. Коридор був такий широкий, що легко проїхав би автомобіль. Стіни були блідо – рожеві, а освітлення – мяке й затишне…» ( Чарлі увійшов на фабрику Вонкі)
  • «Нещасного хлопчиська   затягувало далі й далі – до отвору однієї  з тих велетенських труб, що звисали в річку. Врешті він геть зник з очей, його протягло    під  поверхнею й потужно засмоктало в трубу. Усі на березі річки затамували дух, видивляючись, де він вигулькне.»

(Августус Глуп не послухався Віллі Вонку і почав їсти шоколад прямо із шоколадної річки).

  • «Розумієш, люба дитино, я вирішив усе це тобі подарувати. Як тільки підростеш і зможеш нею управляти, фабрика стане твоєю» (Віллі Вонка вирішив подарувати фабрику Чарлі Бакету)

Бесіда за змістом твору

       - Діти, ви любите отримувати подарунки? А коли ви отримуєте більше задоволення: коли отримуєте подарунки чи тоді, як вручаєте?

     - А чи траплялося вам отримувати такий подарунок, який отримував раз на рік Чарлі? То це для вас звична справа? А як реагував на подарунок головний герой повісті?

( учні знаходять і зачитують відповідні  фрагменти тексту)

  • Яка ж неймовірна пригода трапилася з хлопчиком?
  • З чиїх вуст ми разом із Чарлі дізнаємося подробиці про шоколадну фабрику Віллі Вонкі? (розповідав дідусь Джо)

- Які герої твору викликають у вас позитивні емоції, а які – негативні?

- Поміркуйте, що об’єднує  Августуса, Віолетту, Вероніку та Майка?

- Як ви вважаєте, чи добре, коли дитина робить лише те, що їй заманеться?

- Чи завжди діти думають про наслідки своїх вчинків?

 - А  чи бувають бажання дітей егоїстичними?

- Як же трапилось, що вони стали тими щасливчиками, які отримали золоті квитки?

- А чи випадково ці діти потрапили у неприємні ситуації на шоколадній  фабриці?

- Чим же закінчилася екскурсія по фабриці для Чарлі? ( підтвердіть відповіді уривками з твору)  Чому Віллі Вонка вирішив подарувати фабрику саме Чарлі? (знайдіть у творі підтвердження вашої відповіді )

 

Літературна гра «Упізнай героя»  ( Вчитель зачитує уривок із повісті, діти повинні вказати,про кого йдеться)

«Усі старенькі мали за девяносто років. Були вони зморщені, мов сухі сливи, й худі, мов кістяки» (мова йде про дідусів та бабусь Чарлі)

«Але він виробляє не тільки шоколадні цукерки. Де там! Він має про запас деякі просто фантастичні винаходи…» (Віллі Вонка)

«Він міг відчути запах шоколаду єдиний раз на рік, на свій день народження. Уся родина заощаджувала для цього гроші, і коли наставав знаменний день, ( йому) з самісінького ранку дарували невеличку шоколадну плиточку» (Чарлі Бакет)

«На знімку був дев’ятирічний хлопець, такий тілистий, ніби його надули велетенською помпою. З усього його тіла випиналися здоровенні обвислі складки жиру, а лице нагадувало потворну грудку тіста з маленькими смородинками очей, що зажерливо поглядали на світ» (Августус Глуп)

« А знаменитість стояла у кріслі у вітальні, шалено махаючи рукою з Золотим квитком, наче зупиняла таксі. Щось усім говорила дуже швидко і дуже голосно, та нелегко було зрозуміти її слова, бо водночас вона так само шалено жувала жуйку» (Віолета Борегард)

«Дев’ятирічний хлопець сидів перед величезним телевізором, не зводячи очей з екрана, й дивився фільм, у якому одна зграя бандитів розстрілювала з автоматів іншу» (Майк Тіві)

«Вона годинами лежала на підлозі, хвицала ногами й страшенно лементувала.» (Верука Солт)

 

Робота в зошитах.

Схема "Родина Чарлі Бакета"

Дідусь Джо і бабуся Джозефіна                    Дідусь Джордж і бабуня Джорджина

                      

             пан Бакет                                                               пані Бакет

                                                                                

                                                         Чарлі

 

Робота в парах.  ( Заповнення таблиці)

Слово вчителя.

-У вас на партах  є табличка, яка допоможе дати відповідь  на  питання, які  ж  риси  характеру виявили герої, перебуваючи на фабриці. Скориставшись підказкою, заповніть третій та четвертий стовпчики таблиці.

 - А з самого початку виберемо хто  якого героя буде характеризувати.

 

Імя

Батьки

Найбільше уподобання героя

Риси характеру

 

Августус

Батьки заохочують хлопця, який є дуже жадібним і нічим не цікавиться, окрім їжі

Єдине, що його цікавить, –це їжа

Лінивий, ненажерливий, неслухняний

Віолетта

Батьки схвалюють все, що робить їхня дочка

Постійно жує гумку

Неслухняна, егоїстка

Верука

Багаті  батьки готові задовольните всі забаганки

Хоче все мати, влащтовує істерики

Заздрісна,   вередлива, невихована

Майк

Не займаються сином

Любить дивитися телевізор

Агресивний, невихований

Чарлі

Улюбленець родини

Мріяв побувати на шоколадній фабриці

Розумний, вихований, слухняний,  добрий

 

Підказка: Єдине, що його цікавить, –це їжа. Розумний, вихований, слухняний,  добрий. розумний, кмітливий, уважний, чемний,терплячий, працьовитий, турботливий. 

Хоче все мати, влаштовує істерики.

Агресивний, невихований. Постійно жує жумку. Мріяв побувати на шоколадній фабриці. Лінивий, ненажерливий, неслухняний. Неслухняна, егоїстка. Любить дивитися телевізор. Заздрісна, вередлива, невихована.

 Перевірка.

Слово вчителя.

- Можна зробити висновок , що робота  з таблицею дала нам можливість   дізнатися,  які ж риси характеру  виявили  герої перебуваючи на фабриці

Повідомлення учнів про історію створення Твору «Чарлі і шоколадна фабрика»

1-й учень. За словами Р. Дала, основою казки стали дитячі враження автора. Учні школи-інтернату «Рептоне», де навчався Роальд, час від часу отримували  в подарунок просту сіру коробку. «Хочете вірте, хочете ні, - писав Р. Дал в автобіографічній повісті «Хлопчик», - це був подарунок від великої шоколадної фабрики «Кедбері». Малий Роальд мріяв про роботу в кондитерській лабораторії, мріяв створити оригінальний, незвичайний сорт шоколаду.  А через 35 років , коли письменник роздумував над сюжетом своєї другої книги для дітей, він згадав ті маленькі картонні коробки та шоколадки-новинки всередині їх. Роальд Дал почав писати книгу під назвою «Чарлі і шоколадна фабрика».

2-й учень.  Робота над книгою велася в 1961-1962 р.р. Це був нелегкий період у житті письменника (тяжко хворів син, померла донька). Щоб підтримати своїх дітей (всього їх було п’ятеро), Р. Дал почав вигадувати для них казки. Дітям подобалися казки, вигадані батьком, тому вони часто просили його розповісти продовження історії. Так Роальд Дал почав писати «Джеймс і гігантський персик», а потім зразу ж – «Чарлі і шоколадна фабрика».

      Учитель. І книга знайшла читача! Діти з  захопленням зустріли цю книгу. «Після того, як я прочитав «Чарлі і шоколадна фабрика, у мене було відчуття, що я спробував усі солодощі світу», - писали діти у відгуках на книгу. Російський письменник-казкар Е. Успенський написав передмову до російського видання 1991 року: «Це, напевно, найвеселіший англійський письменник за останні сімдесят років. І його неймовірно люблять американські й інші діти. Тому що його книги давно гуляють по всьому світу. Існує дві екранізації книги. 1971 року на екрани вийшов художній фільм «Віллі Вонка і шоколадна фабрика» (режисер Мел Стюарт). Але цей фільм не сподобався Р. Далу, бо багато уваги було приділено Вонці, а Дал говорив, що книга про Чарлі.

Вдруге книга екранізована режисером Тімом Бертоном у 2005 році, а роль Віллі Вонкі виконав відомий актор Джонні Депп

 

 

Перегляд відеоролика

Слово вчителя, цікаві факти про фільм

  •                Для фільму було виготовлено 1850 справжнісіньких плиток шоколаду. На створення шоколадного водопаду пішло 145.5 тонн цього смачного продукту. А всі льодяники на деревах на фабриці Вонки - справжні. Човен з рожевого скла (той самий, на якій здійснюється подорож по шоколадній річці) має розміри 3 на 9 метрів, і на його створення пішло 20 тижнів.
  •                Тім Бертон викинув мільйони доларів на навчання білок процедурі добування з лісових горіхів ядер і їх сортування. Для того, щоб добитися від білок виконання задуманого по сюжету, Тім Бертон організував протягом шести місяців школу для 200 гризунів, в якій їх вчили чистити лісові горіхи, сортувати і завантажувати на стрічку конвейєра.
  •                На створення шоколадної річки, по якій Вонка з відвідувачами фабрики здійснює невелику подорож до одного з цехів, пішло 780 тонн чистісінького шоколаду.
  •                Під час зйомок об'єктив вартість півмільйона доларів впав в чан з гарячим шоколадом і, звичайно ж, прийшов в повну непридатність.
  •                Екранізація 1971 роки "Віллі Вонка і Шоколадна Фабрика" одержала номінацію на Оскар за кращу адаптацію музичного супроводу.

 

.  Закріплення вивченого матеріалу.

   Евристична бесіда.

Слово вчителя 

  • Ми зустрілися з різними дітьми. Як ми бачимо, усі ці діти мають різні риси характеру.

Що об’єднує  Августуса, Веруку, Віолетту, Майка?  (Вони грубі, егоїсти).  Тобто вони наділені негативними рисами, тому і не дивною виявилася їхня поведінка. Вони не слухають містера Вонка, не реагують на його зауваження. Хіба  можна так поводитися  у гостях? (Ні)

Як ви думаєте, хто  має бути відповідальним за виховання дітей? (Дорослі. )

 

Бесіда з учнями

  • З яки твором ми розпочали знайомство на сьогоднішньому уроці?
  • Який жанр твору?
  • Що таке фентезі?
  • Хто є головним героєм повісті-казки Роальда Дала?
  • Перелічіть членів родини Бакетів.
  • Як автор описує жахливі умови проживання родини Бакетів?
  • Хто з родини мав роботу? Яку? (Пан Бакет працював на фабриці зубної пасти)
  • Чого найбільше хотілося Чарлі? (шоколаду)
  • Що було великою мукою для хлопчика? (Бачити як інші діти пожадливо поглинали шоколадні цукерки)
  • Як часто міг поласувати шоколадом Чарлі? (один раз на рік – на день народження)
  • А що ж було найгіршою мукою для Чарлі? (Недалеко від хатинки, де мешкав Чарлі, стояла  ВЕЛИЧЕЗНА  ШОКОЛАДНА  ФАБРИКА)

.

 Творча розминка

 

  - Пофантазуйте, що ви можете втрутитись в життя героїв повісті: стати батьками одного із персонажів. Що саме ви зробили б і що зміниться  внаслідок ваших дій?

 

 

        Слово вчителя.

  • Я погоджуюсь з вами.  - Що ви можете сказати про батьків наших героїв?

(Батьки Майка  взагалі не займаються сином, батьки Віолетти схвалюють все, що робить їхня дочка, батьки Веруки  готові задовольнити всі її забаганки. Батьки Августуса  купують синово багато шоколаду.)

  • Як ми бачимо, батьки наших героїв мало приділяли уваги вихованню дітей, виконували всі їхні забаганки, схвалювали всі їхні вчинки. Саме дорослі, власне батьки, мають сприяти формуванню характеру дитини. І екскурсія фабрикою яскраво виявила вади характерів дітей.

Як наслідок, подорож фабрикою містера Вонки  для чотирьох дітей  виявилась невтішною.

 

 9.Робота з епіграфом.

  • Як ви розумієте вислів  польського письменника  Болеслава  Пруса, що є  епіграфом до нашого уроку?
  •  Чи добре , коли дитина робить те , що їй заманеться?
  • Чи часто на вершині слави опиняються такі як Августус,  Верука,  Віолета та  Майк ?
  • Від чого це залежить?

Оцінювання  учнів.

Підсумок   уроку.

Кросворд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ш

а

к

а

л

 

 

с

о

л

О

в

е

й

 

 

 

в

о

в

К

 

 

 

 

 

 

 

 

с

О

й

є

р

 

 

 

п

о

л

Л

і

а

н

н

а

з

і

р

к

А

 

 

 

 

 

 

 

р

а

Д

і

с

т

ь

 

  1. Тварина, яка, втікаючи від собак, змінила колір шерсті
  2. Пташка, яка врятувала від смерті  імператора
  3. Володар Курумпо
  4. Прізвище хлопчика, який  заробив  скарби на фарбуванні паркану
  5. Ім’я  дівчинки, яка змінила життя всього міста
  6. Хлопчик, який упав з неба
  7. Гра,  в яку навчила грати  Полліанна

 Заключне слово вчителя.

  • Ви зрозуміли, що дитину потрібно виховувати від перших днів народження, щоб не запізнитись. Характер людини формується з самого дитинства, крок за кроком, тому вередлива, неслухняна дитини не може стати водночас  хорошою, ввічливою, доброю. Роальд  Дал  ще раз нам довів, що необхідно рахуватися з думкою інших, бути добрим і вихованим, що кожен із нас може змінити світ на краще, навіть дитина. Адже Чарлі зміг! Ви пам’ятайте, що Чарлі став господарем шоколадної фабрики містера Вонки.

    Дитячий світ – це  особливий світ. Ми забули, що за гроші можна придбати ліжко , але не  сон, книги, а не розум, ліки, а не здоров'я,  прикраси а не красу, добробут але  не щастя. Тож нехай  кожний з вас позбудеться своїх вад і стане людиною з чистою душею і добрим серцем, яким був Чарлі.  І тоді  здійсняться всі ваші заповітні мрії.

 

. Домашнє завдання  

- Дібрати  цитати  до  образу  Віллі  Вонки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Садова Алла Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
58782
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку