Тема: « Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Віллі Вонки » ( за казкою – повістю Роальда Дала « Чарлі і шоколадна фабрика»)
Навчальна мета: продовжити роботу над казкою - повістю Р. Дала « Чарлі і шоколадна фабрика», познайомити учнів з пригодами героїв, вчити характеризувати образи персонажів за їхніми вчинками у ставленні до інших;
Розвивальна мета: розвивати навички виразного читання та усного мовлення, переказу прочитаного; розвивати образне мислення і творчу уяву дітей; формувати навички аналізу тексту;
Виховна мета: виховувати у школярів загальнолюдські чесноти , почуття відповідальності за свої вчинки; формувати уважного читача.
Тип уроку:комбінований.
Тема: « Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Віллі Вонки » ( за казкою – повістю Роальда Дала « Чарлі і шоколадна фабрика»)
Навчальна мета: продовжити роботу над казкою - повістю Р. Дала « Чарлі і шоколадна фабрика», познайомити учнів з пригодами героїв, вчити характеризувати образи персонажів за їхніми вчинками у ставленні до інших;
Розвивальна мета: розвивати навички виразного читання та усного мовлення, переказу прочитаного; розвивати образне мислення і творчу уяву дітей; формувати навички аналізу тексту;
Виховна мета: виховувати у школярів загальнолюдські чесноти , почуття відповідальності за свої вчинки; формувати уважного читача.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: екран та;відеоролик, підручник, презентація, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Загадка
З какао цукерка ця і з молока,
Буває солодка, буває гірка,
Буває начинка: ізюм чи горіх,
Поділимо плитку велику на всіх!
Якщо запитаємо навіть в малят,
Усі нам підкажуть, що це … (ШОКОЛАД)
Сьогодні ми продовжуємо роботу над твором про хлопчика Чарлі, бідного, завжди напівголодного, який понад усе любив ласувати шоколадом. Але така нагода випадала хлопчикові тільки раз на рік, коли на день народження йому дарували маленьку шоколадну плиточку. Чарлі примудрявся їсти її крихітними шматочками, розтягуючи задоволення на місяць… А неподалік від хатинки, де мешкав Чарлі, знаходилася найвідоміша у світі шоколадна фабрика. ..Чарлі і шоколадна фабрика…
«Чарлі і шоколадна фабрика» - саме так називається твір, з яким ми вивчаэмо. Отож, приготуйтеся до шоколадного присмаку пригод.
III. Оголошення теми і мети уроку
Слово вчителя
-А ви любите подорожувати? Любите пригоди? Тоді вперед. Пропоную і нам разом із Чарлі здійснити подорож чарівною фабрикою містера Вонки.
Отже, розгорніть зошити та запишіть тему нашого уроку «Цікаві пригоди Чарлі та його друзів на казковій фабриці містера Віллі Вонки».
Сьогодні на уроці ми разом із героями твору Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика» відвідаємо чарівну фабрику містера Вонки, познайомимося з героями повісті-казки, проаналізуємо їх вчинки та поведінку, складемо їх характеристику.
- А зараз пригадаємо, з чого все починалося.
1. Гра « Вірю - не вірю».
( Кожне твердження починається словами: «Чи вірите ви, що…»
Учні повинні погодитися з цим твердженням або ні, дати пояснення.)
Слово вчителя
- « У людини зажди є все, щоб здійснити свою мрію»,- стверджував бразильський письменник Пауло Коельо. Ось і Чарлі Бакету посміхнулось щастя: він знайшов золотого квитка, який, як здавалося, зроблений зі щирого золота товщиною в аркуш паперу.
Немає людини, якій у життєвій лотереї
діставались одні виграші. Б. Прус
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Бесіда за матеріалом підручника Є. Волощук «Світова література. 5 клас»
Словникова робота.
(Фантастика – різновид художньої літератури, у якому зображуються незвичайні, неправдоподібні явища і створюється вигаданий, нереальний, сповнений чудес світ)
Фантастична література
Науково-фантастична Фентезі
література
Запис в зошитах.
Фентезі – фантастична література, в основі якої лежить здатність людини до необмеженої творчої фантазії, завдяки якій створюється вигаданий, чарівний світ із власною розгорнутою історією і кодексом законів.
Літературна гра «Найкращий знавець твору»
Учні повинні вказати, з якою подією пов’язана цитата з твору:
(Августус Глуп не послухався Віллі Вонку і почав їсти шоколад прямо із шоколадної річки).
Бесіда за змістом твору
- Діти, ви любите отримувати подарунки? А коли ви отримуєте більше задоволення: коли отримуєте подарунки чи тоді, як вручаєте?
- А чи траплялося вам отримувати такий подарунок, який отримував раз на рік Чарлі? То це для вас звична справа? А як реагував на подарунок головний герой повісті?
( учні знаходять і зачитують відповідні фрагменти тексту)
- Які герої твору викликають у вас позитивні емоції, а які – негативні?
- Поміркуйте, що об’єднує Августуса, Віолетту, Вероніку та Майка?
- Як ви вважаєте, чи добре, коли дитина робить лише те, що їй заманеться?
- Чи завжди діти думають про наслідки своїх вчинків?
- А чи бувають бажання дітей егоїстичними?
- Як же трапилось, що вони стали тими щасливчиками, які отримали золоті квитки?
- А чи випадково ці діти потрапили у неприємні ситуації на шоколадній фабриці?
- Чим же закінчилася екскурсія по фабриці для Чарлі? ( підтвердіть відповіді уривками з твору) Чому Віллі Вонка вирішив подарувати фабрику саме Чарлі? (знайдіть у творі підтвердження вашої відповіді )
Літературна гра «Упізнай героя» ( Вчитель зачитує уривок із повісті, діти повинні вказати,про кого йдеться)
«Усі старенькі мали за дев’яносто років. Були вони зморщені, мов сухі сливи, й худі, мов кістяки» (мова йде про дідусів та бабусь Чарлі)
«Але він виробляє не тільки шоколадні цукерки. Де там! Він має про запас деякі просто фантастичні винаходи…» (Віллі Вонка)
«Він міг відчути запах шоколаду єдиний раз на рік, на свій день народження. Уся родина заощаджувала для цього гроші, і коли наставав знаменний день, ( йому) з самісінького ранку дарували невеличку шоколадну плиточку» (Чарлі Бакет)
«На знімку був дев’ятирічний хлопець, такий тілистий, ніби його надули велетенською помпою. З усього його тіла випиналися здоровенні обвислі складки жиру, а лице нагадувало потворну грудку тіста з маленькими смородинками очей, що зажерливо поглядали на світ» (Августус Глуп)
« А знаменитість стояла у кріслі у вітальні, шалено махаючи рукою з Золотим квитком, наче зупиняла таксі. Щось усім говорила дуже швидко і дуже голосно, та нелегко було зрозуміти її слова, бо водночас вона так само шалено жувала жуйку» (Віолета Борегард)
«Дев’ятирічний хлопець сидів перед величезним телевізором, не зводячи очей з екрана, й дивився фільм, у якому одна зграя бандитів розстрілювала з автоматів іншу» (Майк Тіві)
«Вона годинами лежала на підлозі, хвицала ногами й страшенно лементувала.» (Верука Солт)
Робота в зошитах.
Схема "Родина Чарлі Бакета"
Дідусь Джо і бабуся Джозефіна Дідусь Джордж і бабуня Джорджина
пан Бакет пані Бакет
Чарлі
Робота в парах. ( Заповнення таблиці)
Слово вчителя.
-У вас на партах є табличка, яка допоможе дати відповідь на питання, які ж риси характеру виявили герої, перебуваючи на фабриці. Скориставшись підказкою, заповніть третій та четвертий стовпчики таблиці.
- А з самого початку виберемо хто якого героя буде характеризувати.
Ім’я |
Батьки |
Найбільше уподобання героя |
Риси характеру
|
Августус |
Батьки заохочують хлопця, який є дуже жадібним і нічим не цікавиться, окрім їжі |
Єдине, що його цікавить, –це їжа |
Лінивий, ненажерливий, неслухняний |
Віолетта |
Батьки схвалюють все, що робить їхня дочка |
Постійно жує гумку |
Неслухняна, егоїстка |
Верука |
Багаті батьки готові задовольните всі забаганки |
Хоче все мати, влащтовує істерики |
Заздрісна, вередлива, невихована |
Майк |
Не займаються сином |
Любить дивитися телевізор |
Агресивний, невихований |
Чарлі |
Улюбленець родини |
Мріяв побувати на шоколадній фабриці |
Розумний, вихований, слухняний, добрий |
Підказка: Єдине, що його цікавить, –це їжа. Розумний, вихований, слухняний, добрий. розумний, кмітливий, уважний, чемний,терплячий, працьовитий, турботливий.
Хоче все мати, влаштовує істерики.
Агресивний, невихований. Постійно жує жумку. Мріяв побувати на шоколадній фабриці. Лінивий, ненажерливий, неслухняний. Неслухняна, егоїстка. Любить дивитися телевізор. Заздрісна, вередлива, невихована.
Перевірка.
Слово вчителя.
- Можна зробити висновок , що робота з таблицею дала нам можливість дізнатися, які ж риси характеру виявили герої перебуваючи на фабриці
Повідомлення учнів про історію створення Твору «Чарлі і шоколадна фабрика»
1-й учень. За словами Р. Дала, основою казки стали дитячі враження автора. Учні школи-інтернату «Рептоне», де навчався Роальд, час від часу отримували в подарунок просту сіру коробку. «Хочете вірте, хочете ні, - писав Р. Дал в автобіографічній повісті «Хлопчик», - це був подарунок від великої шоколадної фабрики «Кедбері». Малий Роальд мріяв про роботу в кондитерській лабораторії, мріяв створити оригінальний, незвичайний сорт шоколаду. А через 35 років , коли письменник роздумував над сюжетом своєї другої книги для дітей, він згадав ті маленькі картонні коробки та шоколадки-новинки всередині їх. Роальд Дал почав писати книгу під назвою «Чарлі і шоколадна фабрика».
2-й учень. Робота над книгою велася в 1961-1962 р.р. Це був нелегкий період у житті письменника (тяжко хворів син, померла донька). Щоб підтримати своїх дітей (всього їх було п’ятеро), Р. Дал почав вигадувати для них казки. Дітям подобалися казки, вигадані батьком, тому вони часто просили його розповісти продовження історії. Так Роальд Дал почав писати «Джеймс і гігантський персик», а потім зразу ж – «Чарлі і шоколадна фабрика».
Учитель. І книга знайшла читача! Діти з захопленням зустріли цю книгу. «Після того, як я прочитав «Чарлі і шоколадна фабрика, у мене було відчуття, що я спробував усі солодощі світу», - писали діти у відгуках на книгу. Російський письменник-казкар Е. Успенський написав передмову до російського видання 1991 року: «Це, напевно, найвеселіший англійський письменник за останні сімдесят років. І його неймовірно люблять американські й інші діти. Тому що його книги давно гуляють по всьому світу. Існує дві екранізації книги. 1971 року на екрани вийшов художній фільм «Віллі Вонка і шоколадна фабрика» (режисер Мел Стюарт). Але цей фільм не сподобався Р. Далу, бо багато уваги було приділено Вонці, а Дал говорив, що книга про Чарлі.
Вдруге книга екранізована режисером Тімом Бертоном у 2005 році, а роль Віллі Вонкі виконав відомий актор Джонні Депп
Перегляд відеоролика
Слово вчителя, цікаві факти про фільм
. Закріплення вивченого матеріалу.
Евристична бесіда.
Слово вчителя
Що об’єднує Августуса, Веруку, Віолетту, Майка? (Вони грубі, егоїсти). Тобто вони наділені негативними рисами, тому і не дивною виявилася їхня поведінка. Вони не слухають містера Вонка, не реагують на його зауваження. Хіба можна так поводитися у гостях? (Ні)
Як ви думаєте, хто має бути відповідальним за виховання дітей? (Дорослі. )
Бесіда з учнями
.
Творча розминка
- Пофантазуйте, що ви можете втрутитись в життя героїв повісті: стати батьками одного із персонажів. Що саме ви зробили б і що зміниться внаслідок ваших дій?
Слово вчителя.
(Батьки Майка взагалі не займаються сином, батьки Віолетти схвалюють все, що робить їхня дочка, батьки Веруки готові задовольнити всі її забаганки. Батьки Августуса купують синово багато шоколаду.)
Як наслідок, подорож фабрикою містера Вонки для чотирьох дітей виявилась невтішною.
9.Робота з епіграфом.
Оцінювання учнів.
Підсумок уроку.
Кросворд
|
|
|
|
Ш |
а |
к |
а |
л |
|
|
с |
о |
л |
О |
в |
е |
й |
|
|
|
в |
о |
в |
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
с |
О |
й |
є |
р |
|
|
|
п |
о |
л |
Л |
і |
а |
н |
н |
а |
з |
і |
р |
к |
А |
|
|
|
|
|
|
|
р |
а |
Д |
і |
с |
т |
ь |
|
Заключне слово вчителя.
Дитячий світ – це особливий світ. Ми забули, що за гроші можна придбати ліжко , але не сон, книги, а не розум, ліки, а не здоров'я, прикраси а не красу, добробут але не щастя. Тож нехай кожний з вас позбудеться своїх вад і стане людиною з чистою душею і добрим серцем, яким був Чарлі. І тоді здійсняться всі ваші заповітні мрії.
. Домашнє завдання
- Дібрати цитати до образу Віллі Вонки.