Конспект уроку з зарубіжної літератури для 5 класу на тему «Змалювання протистояння щирих людських стосунків фантастичному світу зла в казці Г.К.Андерсена «Снігова королева»»

Про матеріал
Конспект уроку з зарубіжної літератури для 5 класу на тему «Змалювання протистояння щирих людських стосунків фантастичному світу зла в казці Г.К.Андерсена «Снігова королева»»
Перегляд файлу

Конспект уроку з зарубіжної літератури для 5 класу на тему «Змалювання   протистояння щирих людських стосунків фантастичному світу зла в казці  Г.К.Андерсена «Снігова королева»»

 

Тема: Змалювання   протистояння щирих людських стосунків фантастичному світу зла в казці  Г.К.Андерсена «Снігова королева»

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про казку Г. К. Андерсена «Снігова Королева»; допомогти учням осягнути велич внутрішньої краси людини; розвивати мовлення, мислення, творчість; намагатися виховувати любов, доброту, чуйність, сильну особистість, що не пасує перед труднощами.

Мені здається, може, я не знаю,–
Було і буде так у всі часи,
Любов, як сонце, світу відкриває
Безмежну  велич  людської  краси.

В. Симоненко

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент

Емоційне налаштування. Інструктаж щодо роботи за карткою самооцінки.

Усміхнися сонечку:

«Здрастуй, золоте!»

Усміхнися квіточці –

Хай вона цвіте!

Усміхнися дощику:

«Лийся, мов з відра!»

Друзям усміхнися,

Побажай добра.

- Усміхніться  один одному, поділіться гарним настроєм зі мною. Хай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, дружби, взаєморозуміння.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Бесіда
  • Учні, пригадайте, який твір ми вивчаємо?
  • Ця казка літературна чи народна?
  • Хто її автор?
  1.          Літературний  диктант
  1. Батьки мали великі дерев’яні горщики, і в них росла зелень для         страв і … (кущики троянд).

2. Хто одного зимового вечора побачив за вікном Снігову Королеву? (Кай)

3. Про що ці слова Кая: «Подивись, як майстерно зроблено! І яка точність! Жодної нерівної лінії!» (Сніжинки)

4. Бабуся гадала, що сніжинки схожі на … (бджілок)

5. Що обіцяв Кай зробити зі Сніговою Королевою, якщо вона залетить до кімнати?

(Посадити на гарячу піч)

6. Яким чином Кай опинився в полоні Снігової Королеви? (Прив’язав до її саней свої сані)

7. Що сталося з Каєм, коли Снігова Королева поцілувала його вдруге? (Забув родичів)

8. Що віддасть Герда річці, якщо та поверне їй Кая? (Нові червоні черевички)

9. Які квіти допомогли Герді згадати Кая? (Троянди)

10. Яке слово намагався скласти з крижинок Кай? (Вічність)

11. Що розтопило крижану кору на серці Кая та скалку чарівного дзеркала? (Сльози Герди)

12. Як змінились Герда та Кай, поки мандрували світом? (Подорослішали)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Які казки вам найбільше подобаються?
  • Наведіть приклади казок, в яких розповідається про добро і зло.

 У казках добро традиційно асоціюється з красою, а зло - з потворністю. Тому конфлікт  між красивим і некрасивим цілком зрозумілий,  але в реальному житті часто буває так, що за зовнішньою красою криється внутрішня потворність. Саме такий конфлікт між красою справжньою та несправжньою спостерігаємо в казці андерсена «Снігова королева».

ІV. Оголошення теми, мети уроку

  Пропоную вам розглянути слова такого епіграфа.

  • Як ви розумієте  зміст епіграфа? (Відповіді учнів)
  • Поміркуйте, про що сьогодні на уроці буде йти мова?
  • Сформулюйте  тему нашого уроку за допомогою   хмаринки слів. (Відповіді учнів)

Отже, тема нашого уроку - Змалювання   протистояння щирих людських стосунків фантастичному світу зла в казці  Г.К.Андерсена  «Снігова королева».

Відкрийте зошити, запишіть тему нашого уроку.

Сформулюйте мету уроку.

  • Що ви чекаєте від уроку?

V. Опрацювання навчального матеріалу

  • Кого можна вважати справжнім другом?
  • Чи достойна Герда цього звання?

Дійсно, про такого друга, як Герда, може мріяти кожен з нас. Незважаючи ні на що, вона вирушила у тяжкий шлях, заради спасіння Кая.

Давайте і ми з вами будемо подорожувати разом з героїнею казки. Подорож Герди (учні складають карту подорожі)

На річці.

У  чарівниці.

Зустріч з вороном.

Принц і принцеса.

У розбійників

У лапландки.

У королеви.

2. Інтерактивна вправа Займи позицію

  •                 Хто є головною героїнею казки – Снігова королева чи Герда? Чому?  (Снігова королева)  (Герда)

Вч.  Безперечно, і Герда, і Снігова королева – обидві сильні особистості.

  • У чому сила кожної з них? Давайте порівняємо їх, визначимо спільні та відмінні риси характеру. Складемо  Круги  Вена.

Спільне

Сильні, впливають на людей, їм потрібен Кай; красиві

Відмінне

Зла, горда, холодна, бездушна, байдужа, підступна, егоїстична, «холодне» серце, впливає на людей силою, владою

Добра, щира, смілива, вдячна, вірна, рішуча, наполеглива, цілеспрямована, «гаряче» серце, впливає на людей добротою, відданістю, цілеспрямованістю.

3. Індивідуальні завдання. Створити портрет до слів Герда, Королева та сенкани.

   У казках Андерсена постійно іде боротьба між добром із красою і потворністю, живим і неживим (наприклад, троянда - сніжинка). Це такий літературний прийом, засіб, який називається антитезою.

Запис у зошит

   Антитеза – це протиставлення цілком різних життєвих явищ, понять, почуттів, думок чи характерів.

  Антитеза надає творові більшої виразності, робить його напруженішим, динамічним.

(Діти шукають антитезу в казці.)

   Наприклад: троль – Бог, сніжинки – троянди, холодне – гаряче, Герда – Снігова королева.

4.  Читання в особах  уривка зустрічі Герди з Каєм.

- Чому Герда виявилася сильнішою?

- Яка краса була у Снігової Королеви - внутрішня чи зовнішня? А у Герди?

Кай залишився один у багатомильній великій порожній залі, дивився на грудку льоду і думав, думав так, що голова тріщала. Він сидів такий заціпенілий і спокійний, що здавалося, що замерз на смерть.
У цей час маленька Герда входила у величезні ворота, пробиті буйними вітрами, але вона читала вечірню молитву. Вітри повтіхали і лягли, ніби захотіли спати. Вона ступила у велику пустинну холодну залу – і побачила Кая. Вона пізнала його, кинулася йому на шию, крикнула, так і тримаючи його:
- Кай! Милий маленький Кай! Невже я знайшла тебе! Та він сидів цілком спокійний, непорушний і холодний. Тоді заплакала Герда жаркими сльозами, вони впали йому на груди, досягли його серця, розтопили лід і знищили чарівну скалку усередині. Кай глянув на Герду, і вона заспівала псалма: Чудові троянди ростуть на долах, Там Святе Немовля нам відкрите в словах. Тоді Кай кинувся в сльози і плакав так, що скалка викотилась з очей, він пізнав Герду і зрадів. - Герда! Мила маленька Герда! – Де ти усе-таки була так довго? І де був я сам? – він оглянувся навколо. – Я к тут холодно! Як тут безмежно і пусто! І він міцно притулився до Герди!.. А вона сміялася і плакала від радості з такою благодаттю,

- Чому Герда виявилася сильнішою?

- Яка краса була у Снігової Королеви - внутрішня чи зовнішня? А у Герди?

(Висновок: Снігова Королева з її холодними вітрами та чарами виявилася безсилою перед босоногою дівчинкою, сила якої в гарячому серці, вірній любові.

6. Символи пояснення троянди та сніжинки.

Отже, троянда це символ любові, вічності, яка завжди буде існувати, а сніжинка – холод. Сніжинкарозстане в одну мить, як зло.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

   Прийом   «Реклама»

- Ви втратили силу в себе і свої сили?

- Ви дуже втомилися?

- Вам здається, що зло переможе?

- Зверніться до казки "Снігова Королева", і маленька Герда та її друзі допоможуть Вам!

1.Рефлексія діяльності

  •       Чи досягли ви мети на уроці?
  •       Що ви зрозуміли сьогодні про себе?

2. Метод  «Незакінчені речення».

  1. Мені сумно тому, що …
  2. Я рада (радий), що …
  3. Казка змусила мене замислитися над тим …
  4. Я хочу подякувати письменникові за те, що…

3.Самооцінювання

VІІІ. Домашнє завдання

Скласти  усний  твір на тему У чому полягає справжня краса людини”.

Прочитати казку Оскара Уайльда  «Хлопчик-зірка».

 

 

 

docx
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
15265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку