Конспект уроку з зарубіжної літератури для 6 класу на тему: "Динаміка образу Скруджа"

Про матеріал

Представлена розробка уроку підійде для узагальнення та застосування знань, умінь і навичок з теми: "Пригоди і фантастика.Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня в прозі». ". Дана розробка направлена на розвиток критичного мислення учнів, у ній продемонстровано практичне застосування стратегії ЧКПМ "Кутки".

Перегляд файлу

 

Коломийський НВК №9

«Школа-природничо-математичний ліцей»

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок на тему :

«Чи є виправдання вчинкам та поведінці Скруджа?»

 

 

(Вчитель: Зіміна Е.В.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коломия 2017

08.12                                                                                                                    6   клас

Урочний план

Тема: Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження (Чи можна виправдати вчинки та поведінку Ебенезера Скруджа?)

Мета:

1)навчальна:

– ознайомити детальніше учнів із образом Скруджа;

– допомогти усвідомити ідейно-художнє значення, естетичну привабливість твору;

2) розвивальна:

– розвивати в учнів критичне, образне та аналітичне мислення, уміння переказувати, виділяти ключові моменти, характеризувати героїв, висловлювати свої почуття та враження;

3) виховна:

– прищеплювати учням почуття милосердя, повагу до сімейних та загальнолюдських цінностей, прагнення робити добро, бути оптимістом.

Теорія літератури: повість, різдвяний твір, реальне, фантастичне.

Обладнання:портрет письменника, видання твору,  ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму, ТЗН.

Тип уроку: урокзастосування знань, умінь і навичок.

 

 

Не було вітру жорстокішого за Скруджа,

снігу впертішого, дощу такого невблаганного,

 як Скрудж.

Ч. Діккенс

 

 

Я спокутую минуле теперішнім

 і майбутнім.

Скрудж

 

 

Хід уроку

Примітки

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

Слово учителя: Для того, щоб наш урок пройшов приємно, цікаво та захопливо підніміть свою ліву долоньку і покладіть до неї усі свої знання, уміння та творчість. Підніміть свою праву долоньку, до неї я покладу вам свою любов, підтримку та віру в вас. А тепер з’єднайте долоньки і нехай в такій гармонії пройде наш урок.

Звучить новорічна музика JingleBells

Музика, яка лунає нагадує нам, що за вікном зима і наближаються новорічні свята. Новийрік та Різдво – це час неймовірних чудес, мрій та сподівань. Я хочу почутиізчим для вас асоціюютьсяноворічні свята?

Діти відповідають.

Учитель:Це усе так, але такожРіздво по цілому світі  сприймають як ще один шанс спокутувати свої гріхи, попросити вибачення у тих, кого скривдили і вчиняти добрі діла. Проте не так його сприймав головний герой  твору  Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» – ЕбенезерСкрудж. Навіть у таке світле для всіх свято, він залишався жорстоким, скупим не тільки на гроші, але й на співчуття, добро, милосердя, допомогу. Це усе й стане темою для нашого обговорення: Чи є виправдання такій поведінці та вчинкам Скруджа? Епіграфом нашого уроку є слова автора, які описують Скруджа на початку твору: Не було вітру жорстокішого за Скруджа, снігу впертішого, дощу такого невблаганного, як Скрудж.

Запишіть, будь ласка, тему та епіграф нашого уроку. Урок сьогодні особливий, тому пропоную невелику новорічну інтригу: нижче даного епіграфу залиште 3 рядки, ми до них ще повернемось.

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Стратегія ЧКПМ «Кутки»

 

Відкрите запитання: Чи є виправдання поведінці та вчинкам Скруджа?

Учитель: Читаючи твір, ви напевно неодноразово замислювались над тим: чому Скрудж себе так поводить, і я  впевнена, що неодноразово обурювались багатьма його вчинками.Пропоную вам в незвичайний спосіб відповісти на головне запитання нашого уроку: Чи є виправдання Скруджеві? – за допомогою таблиці "Так/Ні", яка складатиметься з двох колонок «Так» і «Ні» і записуємо до цих колонок по три аргументи до відповіді, тобто: Чи є  виправдання  поведінці та вчинкам Скруджа? Так, і записуете три причини, чому так – факти з тексту, так само до відповіді Ні.

 

  1. Заповнення таблиці

Так

Ні

  1.      На його поведінку  вплинуло самотнє дитинство: він був покинутий близькими, ще й на Різдво.
  2.      Нещасливе перше й останнє кохання, яке розбило Скруджу серце.
  3.      Відсутність друзів, єдиний друг помер.
  1. У нього був хороший племінник, який зажди був радий бачити дядька.
  2. У його вузькому оточенні була також добра людина, його підлеглий Боб Кретчет.
  3. Він мав гроші, які могли приносити йому задоволення, якщо би він займався благо- чинністю.

Учитель: А тепер заслухаємо аргументи.

 

2.Визначення особистої позиції

Учитель: Увага! Зараз важлива частина уроку –обирання власної позиції.На пропонованій шкалі кожен з вас обирає позначку, яка відповідає вашій особистій позиції щодо нашого запитання (Чи є  виправдання  поведінці та вчинкам Скруджа?), і яка вимірюється певною сумою балів.

Запишіть обрану позицію собі в зошитах. Наприклад, якщо ви впевнені і переконані, можете пояснити чому «Ні», то відповідно число буде подалі від нуля, якщо ви сумніваєтесь чи « Так», але більше схильні таки до цієї відповіді, то обираєте позицію ближче до нуля. Зараз ви це робите арифметично, а згодом в групах аргументуєте свою позицію.

 

Так                                                       Ні

9   8  7  6  5  4  3  2  1      1  2  3  4  5  6  7  8  9

На основі позначок учні розподіляються на три групи: перша складається із учасників, чиї позначки знаходяться в позиції «Так» від 4 до 9; друга – позиція «Ні» від 4 до 9; третя – позиція середняків від 3 у позиції «Так» до 3 у позиції «Ні».

ІV.Застосування знань, умінь і навичок

3.Створення груп

Створені групи обговорюють дібрані кожним аргументи, вироблюють спільну ґрунтовну лінію для ведення полеміки. Обирають лідера, який буде представляти групу.

Учитель:Хто обрав «Так» від 4-9, об’єднайтеся за першим столом, будь ласка, в групу  позиції «Так». Ті, хто обрав «Ні» від 4-9 , об’єднайтеся за другим столом в групу позиції «Ні», і ті хто сумнівався, відповідно об’єднуються за третім столом в групу позиції «Сумнів».

Отже, у нас є три групи:

1 група – позиції «Так»;

2 група – позиції «Ні»;

3 група – позиції «Сумнів».

На обговорення ви маєте 4 хвилини. Обговоріть свої думки та оберіть єдині аргументи щодо вашої позиції, до цих аргументів доберіть цитати, які ви виписали вдома до образу Скруджа або скористайтесь підручником. Після обговорення представник групи озвучить вашу позицію. Після цього опоненти можуть задавати запитання та наводити контраргументи.

Позиція групи «Сумнів» дещо складніша. Учасники цієї групи повинні узагальнити те, що сказали дві інших групи, навести, на їх думку,  найбільш переконливі аргументи опонентів  можливо доповнити своїми.

Після виступу усіх трьох груп, можливо хтось змінить свою позицію і захоче перейти до іншої групи, то у нього буде така можливість.

Перед тим, як перейти до обговорення зверніть увагу на «Пам’ятки роботи в групах», що стоять на ваших столах, які ви разом склали на початку навчального року.

x538.jpg

  1. Доведення позицій

Кожна група по черзі доводить свою позицію, використовуючи цитати, дає відповіді на запитання інших груп, підтверджує або заперечує контраргументи.

Позиція групи «Так»

  1.              На його поведінку та вчинки  вплинуло самотнє дитинство: він був покинутий близькими, ще й на Різдво. («Школа ще не зовсім порожня, – сказав дух. – Там ще до цієї пори сидить самотній хлопчик, покинутий своїми близькими…Забутий, як бувало завжди на Різдво… Хлопець знов тут сам, бо всі інші пороз’їздились додому на веселі святки…   Він ходив сам-один сумний по кімнаті.»), і після цього почалися його зміни: він пожалів, що не відкрив двері минулого вечора хлопчикові, який  колядував, і Скрудж каже: «мені хотілось би дати йому що-небудь… але вже пізно!».

1480322504-213023867-nokino-biz-2.jpg

  1.         Нещасливе перше й останнє кохання, яке розбило Скруджу серце. («Можливо, – згадуючи минуле, я вірю в це, – можливо, тобі буде боляче розлучитися зі мною. Але скоро, дуже скоро це минеться, і ти з радістю забудеш мене як порожню, марну мрію, від якої ти вчасно отямився. А я можу тільки побажати тобі щастя в тому житті, яке ти собі обрав! – Із цими словами вона залишила його, і вони розсталися назавжди.

– Привиде! – заволав Скрудж. – Я не хочу більше нічого бачити. Відведи мене додому. Невже тобі приємно мучити мене!»)

a_christmas_carol_2009_12.jpg

Контраргумент:Скрудж втратив свою кохану через надмірну любов до збагачення (Все це так мало значить тепер для тебе, – говорила вона тихо. – Ти поклоняєшся тепер іншому божеству, і воно витиснуло мене з твого серця. Що ж, якщо воно зможе підтримати й утішити тебе, як хотіла б підтримати й утішити я, тоді, звичайно, я не повинна засмучуватися.

– І що це за божество, яке витиснуло тебе? – запитав Скрудж.

– Гроші.

 Наші заручини – справа минулого. Обоє ми були бідні тоді й задовольнялися тим, що мали, сподіваючись згодом збільшити наш статок терплячою працею. Але відтоді ти змінився. У ті роки ти був зовсім іншим».)

  1.            Відсутність друзів, єдиний друг помер («Почнемо з того, що Марлі помер. І годі було в цьому сумніватися…   Єдиною доброю, корисною справою було те, що Скрудж зоставив ім’я Марлея на вивісці, тим самим лишивши пам’ять про нього»).
  2.            Основне, що виправдовує Скруджа – це його кардинальніі зміни і каяття («Які могли у нього бути спогади? Скаредність, здирство, жорстокість і клопіт про наживу»).

Позиція групи «Ні»

1) У нього був хороший племінник, який зажди був радий бачити дядька. Його щастя в його руках, Скрудж при бажанні міг подолати свою самотність, підтримуючи стосунки зі своїм щиросердним  племінником, допомагаючи йому («Якщо ви, читачу, з якогось неймовірного дива знаєте людину, обдаровану завидною здатністю сміятися ще більш заразливо, ніж племінник Скруджа, вам нечувано пощастило. Познайомте мене з ним, і я дуже дорожитиму цим знайомством»….Він кумедний старий дивак, – мовив племінник. – Не особливо привітний, звичайно, але що ж, його вади йому ж таки є карою, і не мені його судити.

– Він дуже багатий, Фреде, – завважила племінниця. – Принаймні ти завжди мені про це казав.

– І що з того, моя люба, – відповів племінник. – Який хосен із того багатства? Від нього ні людям добра, ні йому радості. Він позбавив себе навіть приємного усвідомлення, що... ха-ха-ха!, що він може коли-небудь ощасливити своїми грішми нас.

– Терпіти його не можу! – заявила племінниця, і сестри племінниці, та й усі інші дами.

– А я ні, – сказав племінник. – Мені жаль його, і я не можу відчувати до нього ворожості, навіть якщо б захотів. Хто страждає від його злих примх? Він сам – завжди і в усьому. Приміром, він убив собі в голову, що не любить нас, і не побажав прийти пообідати з нами. До чого це призвело? Позбувся обіду, хоча й не бозна якого»).

2) У його вузькому оточенні була також добра людина, його підлеглий Боб Кретчет, з яким при бажанні Скрудж міг би  подружитися  і  піклуватися про його сім’ю та отримувати тепло від цієї родини («Веселого Різдва, мої любі! І хай благословить нас усіх Господь!

І всі хором повторили його слова.

– Хай дарує нам Господь свою милість! – промовив і Крихітка Тім, коли всі замовкли.

Він сидів на своєму маленькому стільчику, притулившись до тата. Боб любовно тримав у руці його худеньку ручку, наче боявся, що хтось може відняти в нього синочка, і волів, щоб малий завжди був поруч.

– Душу, – сказав Скрудж, сповнений співчуття, якого ніколи досі не відчував. – Скажи, Крихітка Тім буде жити?

– Я бачу порожній стільчик біля цього злиденного вогнища, – відповів Дух. – І милицю, яка залишилася без господаря, але яку зберігають із любов’ю. Якщо Майбутнє нічого не змінить, дитина помре.

– Ні, ні! – закричав Скрудж. – О ні! Добрий Духу, скажи, що доля пощадить його!

– Якщо Майбутнє нічого не змінить, – повторив Дух, – дитя не доживе до наступного Різдва. Але що в цьому поганого? Якщо йому призначено вмерти, нехай собі вмирає і так скоротить надлишок населення

Почувши, як Дух повторює його власні слова, Скрудж потупив очі в муках каяття.

– Чоловіче! – сказав Дух, – Якщо в тебе у грудях серце, а не камінь, стережися повторювати ці страшні слова, доки тобі ще не відкрилося, ЩО є надлишком і ДЕ він. Чи тобі вирішувати, хто з людей має жити, а хто – вмерти? Може, ти сам в очах Небесного Судді значно меншою мірою вартий життя, ніж мільйони таких, як дитина цього бідняка. О Боже! Якась комашка, прилаштувавшись на билині, виносить вирок своїм голодним побратимам за те, що їх так багато розплодилося й копошиться в пилюці!

Скрудж зігнувся під вагою цих докорів, потупився й затремтів. Але одразу ж підвів очі, почувши своє ім’я.

– За здоров’я містера Скруджа! – сказав Боб. – Я пропоную тост за містера Скруджа, без якого не справити б нам цього свята.

– Скажеш таке – не справити! – скрикнула місіс Кретчит, спалахнувши. – Шкода, що його тут немає. Я б такий тост виголосила за його здоров’я, що аж!

– Моя люба! – докорив її Боб. – При дітях! На Різдво!

– Справді, лише заради Різдва можна пити за здоров’я такого бридкого, байдужого, жадібного скнари, як містер Скрудж, – заявила місіс Кретчит. – І ти сам це знаєш, Роберте! Ніхто не знає його краще, ніж ти, бідолахо!

– Моя люба, – лагідно відповів Боб. – Сьогодні все ж Різдво.

– Гаразд, вип’ю за його здоров’я заради тебе й заради свята, – сказала місіс Кретчит. – Але тільки не заради нього. Нехай собі живе й благоденствує. Побажаймо йому веселого Різдва і щасливого Нового року. Ото вже він буде веселий і щасливий, можу собі уявити!»)

Він мав гроші, які могли приносити йому задоволення, якщо би він займався благочинністю, облаштував своє помешкання (Скрудж був справжній жмикрут: він умів міцно схопити людину, як кліщами, придушити, скрутити, згребти»; «Він жив у тій домівці, що колись належала його покійному товаришу. Це був ряд  темних кімнат у здоровенному домі, що стояв у самому кінці маленького двора, де йому було дуже тісно» «Скрудж любив гроші й темряву, бо темрява – річ дешева». «Які могли у нього бути спогади? Скаредність, здирство, жорстокість і клопіт про наживу»).

Релакс-пауза

Учитель: А зараз зробімо паузу в роботі, щоб різдвяну мить вловити. Сядьте зручніше, розслабтеся, заплющіть очі, вслухайтеся в музику, що лунає…Уявіть, що ви стоїте на засніженій площі, на ваш носик падають сніжинки, а щічки щипає легенький морозець…Довкола лунає новорічна музика та радісний сміх перехожих людей. Усе навколо прикрашено новорічними іграшками та теплим мерехтінням вогників гірлянд… Панує атмосфера свята, щастя та людського тепла… А тепер розплющіть очі і з гарним настроєм повернімось до роботи.

Третя група непроста, в них позиція складна!

Позиція «Сумнів»

Ця група узагальнює аргументи двох попередніх, об’єднує їх у власну позицію.

  1. Перехід учасників

Перехід учасників, що бажають змінити позицію,  у відповідні групи, пояснивши, який аргумент їх переконав.

Учитель: Увага! У нас хвилинка творчих думок. Уявіть, що ви йдете тією засніженою площею, яку щойно уявляли, а вам на зустріч йде Скрудж. Запитання до всіх груп: Чи привіталися б ви з ним? Якщо так, то щоб сказали? Було б це привітання щирим чи просто виявом ввічливості.

Учнівські відповіді

Учитель:Ми з вами напередодні Різдва. Багато людей вірить, що це свято здатне змінити людину на краще. Поглянемо як змінили нашого головного героя різдвяні пригоди за невеликим фрагментом фільму.

   6.Фрагмент фільму «Різдвяна історія

V. Підбиття підсумків уроку

Учитель: На сьогоднішньому уроці ми намагалися дати відповідь на запитання : Чи є виправдання вчинкам та поведінці ЕбенезераСкруджа? І кожен з вас дав свою відповідь на це запитання, але я хочу пригадати вам уже вивчену байку Езопа «Лисиця та виноград», головна думка якої: не шукати виправдання своїм помилкам, а наполегливо працювати над тим, щоб змінити ситуацію. Не важливо чи є виправдання Скруджеві, але важливо , що ми розглядаючи це питання побачили причини того, чому він став таким і те, чому він змінився а найголовніше, що не в наших руках змінити минуле, а тим більше займатись виправдуванням, проте у наших силах змінити наше теперішнє та майбутнє.  А зараз, розкриття нашої невеликої новорічної інтриги: запишіть, будь ласка, ще один вислів для нашого уроку, і ваша справа, який обрати головним: Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім. (Скрудж)

  1. Вправа "Займи позицію"
  • У реальному житті зміни, що сталися зі Скруджем під впливом певних подій, спостережень, роздумів…

 

 

 

2) оцінка знань і поведінки учнів на уроці.

 

VI. Повідомлення домашнього завдання

  1. Усім: скласти «паспорт-характеристику» Скруджа;
  2. За бажанням: розробити маршрут різдвяної подорожі Скруджа.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

1.Волощук Є.В. Світова література: підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Євгенія Волощук.–К.: Генеза,2014.–256с.

2. Штейнбук Ф.М. Методика викладання зарубіжної літератури в школі:Навчальний посібник. 2-ге вид., випр. та уточн.– Тернопіль:Мандрівець, 2009.–280с.

3.Загоруйко О.Я. Світова література 6 клас/ О. Я. Загоруйко.–Х.:Вид. група "Основа",–2015.–144 с.

4.Паращич В.В. Усі уроки зарубіжної літератури. 6 клас. І семестр/ В.В. Паращич. –Х.:"Основа", 2014.–251 с.

 5.Національна парламентська бібліотека України: http://www.nplu.org/

 6.Професія – вчитель літератури: Словник-довідник [упор. Т. Чередник]. – Тернопіль: Мандрівець, 2009. – 140 с.

 7. Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: науково-методичний посібник [за ред. О. І. Пометун]. – К. : АСК, 2004 – 192 с.

 

 

docx
Додав(-ла)
Zimina Elina
Додано
12 липня 2018
Переглядів
5428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку