Конспект уроку з зарубіжної літератури для 6 класу на тему «Динаміка образу Скруджа. Причини його деградації та духовного переродження»
Тема: Динаміка образу Скруджа. Причини його деградації та духовного переродження.
Мета: учні визначають ключові моменти сюжету повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»; простежують динаміку образу Скруджа, знаходить у тексті відповідні цитати; висловлюють власне ставлення до Скруджа (до зміни героя і після його внутрішньої зміни); виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати, повагу до людей.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація набутих знань
Літературний диктант
ІІІ. Мотивація діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
ІV. Опрацювання вивченого матеріалу.
1.Словникова робота
Деградація – поступовий занепад, рух назад.
Що означає переродитися?
Переродитися – стати зовсім іншою людиною
3. Дослідницька групова робота. «Ланцюжок помилок Скруджа» (Запис у зошити).
Завдання: дослідити, які помилки здійснив Скрудж у своєму житті, що привели його до деградації? Результати дослідження оформимо у вигляді схеми.
Дослідження №1
- Що для Скруджа було найголовніше? (Гроші).
- Чи приносили вони йому щастя? (Ні. «Один як перст, на всьому білому світі», - такий сумний висновок минулого).
Висновок: Помилка перша: ЖАГА ДО ГРОШЕЙ.
Дослідження №2
- Як він поводився зі своїми грошима? (Економив на всьому і на всіх, нічого не дозволяв навіть собі).
- Яке слово для Скруджа було «найжахливішим»? (Щедрість).
- Які ланцюги скував Скрудж для себе за життя? (Жадібність, жорстокість).
Висновок: помилка друга: ЖАДІБНІСТЬ.
Дослідження №3
- Чи вірне моє твердження: «Скрудж хоч і жадібний, але перед Різдвом допомагав бідним, давав гроші тим, хто просить» (Ні).
- Як він ставився до оточуючих? Знайдіть підтвердження з тексту.
Висновок: Помилка третя : БАЙДУЖІСТЬ ДО ОТОЧУЮЧИХ.
4. Бесіда за змістом. Переродження
- Ми з вами з ясували причини деградації Скруджа.Тепер спробуємо з`ясувати, що стало причинами переродження Скруджа.
- З чого почалося переродження Скруджа?
- Яку роль виконує привид Марлі? (Застеріг, що Скрудж живе неправильно)
- Що відкриває Скруджеві кожна з трьох зустрічей з Духами часу?
(Дух Минулого Різдва нагадав Скруджу, що він не завжди був жмикрутом, що в дитинстві і юності любив Різдво, своїх рідних, друзів.
Дух Теперішнього Різдва дає відчути герою, що той втратив, відмовившись від свята. Скруджу захотілося бути із сім’єю племінника, грати в ігри, співати. В ньому оживають людські почуття.
Дух Майбутнього Різдва показав героєві, як закінчиться його життєвий шлях).
- Давайте уявимо себе композиторами і як Діккенс напишемо свою мелодію різдвяної пісні, яка б зворушила і відродила серце Скруджа. Запишемо те, що на вашу думку допомогло героєві змінитися. (дружба, радість, співчуття, духовне перетворення, милосердя)
V. Закріплення матеріалу
Складання таблиці.
А зараз ми з’ясуємо чи дотримав Скрудж свого слова?
- Що доброго він зробив?
1.Відіслав різдвяну індичку Кретчитам
2.Допоміг Тайні Тіму
3.Новий Скрудж просив прийняти благодійний внесок
4.Збільшив платню Бобу Кретчиту
5.Прийшов помиритися з племінником
VІ. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання.
Скласти план до твору