Конспект уроку з зарубіжної літератури для 6 класу на тему «Елементи фольклору (традиційні образи — відьма, чорт, місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки) в повісті «Ніч перед Різдвом». Узагальнення та систематизація знань. Творчість М.В.Гоголя»
Тема. Елементи фольклору (традиційні образи — відьма, чорт, місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки) в повісті «Ніч перед Різдвом». Узагальнення та систематизація знань. Творчість М.В.Гоголя
Мета. Узагальнити знання учнів з теми, перевірити рівень засвоєння навчального матеріалу, закріпити сформовані вміння та навички школярів, давати відповіді на запитання;сприяти вихованню активного читача.
Обладнання: тести, контрольні питання, текст повісті.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
І. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
ІІ. Застосування учнями знань, умінь та навичок.
-
Виконання тестових завдань.
-
Скільки гостей Солоха сховала в мішках?
а) три; б) два; в) чотири*; г) один.
-
Хто виніс мішки з дому Солохи?
а) сусід Іван; б) коваль Вакула*; в) дяк; г) вони залишилися в домі;
-
Що просила дістати Оксана, щоб вона погодилася вийти заміж за Вакулу?
а) валянки, як у Солохи; б) черевички, як у цариці*; в) чоботи, як у козака Чуба; г) сукню, як у цариці.
-
Що зробив Вакула з горя?
а) втопився; б) повісився; в) отруївся; г) він вирішив, що не все ще втрачено.*
-
З ким Вакула пішов до цариці?
а) з купцями; б) зі слугами; в) із запорожцями;* г) один.
-
Ким була Солоха головному героєві який любив найкрасивішу дівчину села?
а) матір’ю;* б) сестрою; в) сусідкою; г) бабусею;
-
Ким була Солоха?
а) відьмою; * б) старостою; в) писарем; г) попадею;
-
Яким чином потрапив коваль Вакула до Петербурга;
а) на конях; б) на спині чорта;* в) на кораблі; г) пішки;
-
Чим закінчився твір?
а) Вакулі не дали черевиків; б) Вакулі дали черевики але Оксана їх не прийняла;* в) Вакулі дали черевики і Оксана їх прийняла; г) Вакулі дали черевики і він віддав їх іншій.
-
У якому жанрі написано твір?
а) казково-фантастична повість;* б) роман; в) казка; г) містика;
2. Творче завдання.
Прослухайте уривки з повісті, визначте чий це портрет?
-
«…Тоді насмілився й коваль підвести голову і побачив перед собою невелику на зріст жінку, трохи навіть огрядну, напудрену, з голубими очима і воднораз з тим велично усміхненим виразом, який так умів підкоряти собі все і міг тільки належати жінці, що царює» (цариця Катерина).
-
«…Мала від народження не більше сорока років. Вона була ні хороша, ні погана собою. Важко й бути гарною в такі роки. Проте ж вона так уміла причаровувати до себе козаків… (Солоха).
-
«… Важко сказати, що виражало смагляве обличчя чудної дівчини: і суворість в ньому було видно, і крізь суворість якесь знущання над ковалем, і ледь помітна фарба досади тонко розливалась по обличчю…» (Оксана).
-
«…Волосся було на ньому було розкуйовджене одне око трохи криве, на обличчі зображувалась якась пихата величність у всіх рухах видно було звичку владарювати…» (Гетьман).
3. Літературна вікторина.
-
Про який день у році розповідається в повісті «Ніч перед Різдвом» (ніч Різдва Христового).
-
Що збирала відьма на небі (зірки).
-
Що вкрав чорт перед Різдвом (місяць).
-
Як називалося село, в якому ніхто не чув, що чорт щось вкрав (Деканька).
-
Як звали найкрасивішу дівчину села (Оксана).
-
Ім’я героя, що покохав найкрасивішу дівчину села? Рід його занять? (Вакула коваль).
-
Яку умову поставила дівчина закоханому в неї герою? (черевички як у цариці).
-
Як звали батька найкрасивішої дівчини (Чуб).
-
Перерахуйте хто сидів у мішках у Солохи (Чорт, голова, дяк Йосип Никифорович, Чуб).
-
Кому і як віддячив коваль за подорож до Петербурга? (чорту; оперіщив його три рази хворостиною).
4. Завдання учням.
-
Продовжіть рядки і спробуйте представити літературного героя:
-
«…Їй усе іграшки; а я стою перед нею, як дурень, і очей не зводжу з неї. І все б стояв перед нею, і повік би не зводив з неї очей! Чарівна дівчино! Чого б я не дав, щоб дізнатися, що в неї на серці, кого вона кохає. Та ні, вона й гадки немає ні про кого. Вона милується сама з собою; мучить мене, бідолашного…» (Вакула).
-
«Через хвилину ввійшов, у супроводі цілого почту, великий на зріст, огрядний чоловік у гетьманському мундирі, в жовтих чобітках. Волосся на еьому було розкуйовджене, одне око трохи підсліпувате…» (Потьомкін).
-
«…Тоді насмілився й коваль підвести голову і побачив перед собою невелику на зріст жінку, трохи навіть огрядну, напудрену, з голубими очима і воднораз з тим велично усміхненим виразом…» (цариця Катерина).
-
«… стояли на долівці дві дерев’яні миски; одна була повна вареників, друга сметани. Думки його і очі мимохіть звернулися на ці страви. «Подивимось, казав він сам до себе «як це буде … їсти вареники. Нахилятись він, певно, не схоче, щоб сьорбати, як галушки, тай не можна: бо треба вареника спершу вмочити в сметану». (запорожець Пузатий Пацюк).
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Узагальнююча бесіда
-
Яке ваше загальне враження від прочитаного твору?
-
Хто з героїв вам запам’ятався найбільше? Чим саме?
-
Чому повчає цей твір?
2. Слово вчителя. Кожна ніч закінчується і починається новий день-день нових надій. Промені вранішнього сонця несуть світло, яке відганяє темні сили. Добро перемагає завжди, тому що його все ж таки на землі більше. Світлом добра осяяні й твори М.Гоголя. письменник прагнув достукатися до людської душі, щоб пробудити в ній все найкраще.
ІV. Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи.