Конспект уроку з зарубіжної літератури для 6 класу на тему «Жуль Верн. «П’ятнадцятилітній капітан». Тема духовного випробування людини в романі Жуля Верна»

Про матеріал
Конспект уроку з зарубіжної літератури для 6 класу на тему «Жуль Верн. «П’ятнадцятилітній капітан». Тема духовного випробування людини в романі Жуля Верна»
Перегляд файлу

Конспект уроку з зарубіжної літератури  для 6 класу на тему «Жуль Верн. «П’ятнадцятилітній капітан». Тема духовного випробування людини в романі Жуля Верна»

Тема: Жуль Верн. «П’ятнадцятилітній капітан». Тема духовного випробування людини в романі Жуля Верна

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Жуля Верна, розкрити особливості сюжету й композиції твору; здійснити текстуальний аналіз перших двох розділів роману, сприяти формуванню в учнів сталого потягу до опанування основ наук, які допоможуть у подальшій соціалізації особистості, активної життєвої позиції школярів;
  • розвивальна: розвивати спостережливість, логічне мислення, творчу уяву;
  • виховна: виховувати мужність та доброту, відвагу та здатність до самопожертви  заради життя інших,  наполегливість  у  досягненні   поставленої  мети.

Життя – це пригода, в якій є місце подвигу.

Жуль Верн

Перебіг уроку

І. Організаційний момент. Встановлення психологічного мікроклімату.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

  • Які літературні жанри ви знаєте?
  • Які з них ви полюбляєте  читати?
  • Чим вам подобається  цей жанр? (казка, повість)
  • Яка тематика творів для вас є улюбленою?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

(На столі вчителя лежать предмети: корабель, перо, книга, глобус.)

  • Діти, які предмети ви бачите на столі?
  •  Як вони пов’язані між собою?
  • Якій людині вони можуть належати? (Людині, що любить мандри, книги.)
  • Чи любите  подорожувати?
  • Чому? Які риси характеру  знадобляться в подорожі?
  • (Відповіді учнів. Наголосити на тому, що під час подорожі знадобиться фізична витривалість, а часто потрібно  робити складний вибір, пройти духовні випробування).

 Такі  речі могли  належати  людям, які часто подорожують або пишуть твори про мандрівні пригоди, зокрема, французькому письменникові                   Ж. Верну.

 ІV. Оголошення теми й завдань уроку.

Пропоную вам розглянути слова такого епіграфа.

  • Як ви розумієте  зміст епіграфа? (Відповіді учнів)
  • Поміркуйте, про що сьогодні на уроці буде йти мова?
  • Сформулюйте тему нашого уроку за допомогою   хмаринки слів. (Відповіді учнів)

Отже, тема нашого уроку Жуль Верн. «П’ятнадцятилітній капітан». Тема духовного випробування людини в романі Жуля Верна

Розгорніть  зошити, запишіть тему нашого уроку.

Сформулюйте мету уроку.

  • Що ви чекаєте від уроку?

 V. Сприйняття   нового матеріалу.

  1. Випереджувальні завдання.

Рольова гра «Я- Жюль Верн».

Я  народився  8 лютого 1828 в місті Нант (Франція) в сім’ї адвоката. У 8 років почав навчання спочатку в семінарії Сен-Станіслав, а потім в Нантському ліцеї, де отримав класичну освіту, що включала в себе знання грецької та латини, а також риторику, співи та географію. У 1849 році  я   отримав ступінь ліценціата права, так як батько-адвокат наполягав на отриманні юридичної освіти. Але я  не хотів починати  адвокатську практику, адже під час навчання почав писати пєси, оповідання, комедії.

Біограф.

В останні роки життя у Верна виникли проблеми зі слухом, сильний діабет вплинув на зір — Жуль Верн майже нічого не бачив.

Літературознавець.

Літературна спадщина Жуля Верна налічує понад 1000 томів.  Перший роман Жюль Верна приніс йому великий успіх. Надихнувшись позитивними відгуками , письменник продовжив створювати пригодницькі романи, просочені науковими чудесами . Верн постійно подорожував: по США, Середземному морю, об’їздив майже всю Європу. За свою біографію Жюль Верн написав 66 романів, безліч повістей, п’єс. Безліч романів Жюль Верна були екранізовані. Серед відомих його творів – “Таємний острів”, “П’ятнадцятирічний капітан”.

Журналістське розслідування.

Письменник працював над твором у той час. коли його синові Мішелю було приблизно стільки ж років, скільки й головному героєві — Діку Сенду. Як і для всіх своїх романів. Ж. Верн скрупульозно обирав місце розвитку подій, вибудовував сюжет, а основою для роботи його фантазії були заздалегідь дбайливо підготовлені картки (записи, зроблені з газет і журналів, систематизовані за темами для його майбутніх книжок). Перед тим як сісти за стіл і писати книжку, Ж. Верн чітко окреслював для себе схему майбутнього роману, він уже знав зав'язку, розвиток дії, кульмінацію й розв'язку, дуже добре уявляв головних героїв. «П'ятнадцятирічний капітан» став сімнадцятим романом із серії «Незвичайні морські подорожі».

  1.     Словникова робота

Роман — великий за обсягом і складний за будовою твір, часто зі значною кількістю дійових осіб, у якому докладно зображаються життєві події чи явища. Роман дає змогу автору показати історію формування того чи іншого характеру, дослідити певну проблему та вільно пересуватися у просторі й часі.

Пригодницький роман — один із різновидів роману, що наповнений великою кількістю пригод та надзвичайних подій. Йому притаманний напружений, динамічний сюжет, насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями і несподіваними поворотами у їхньому розвитку.

Географічний роман — науково обґрунтований роман, в основі сюжету якого лежить географічна помилка.

Пілігрим богомолець, прочанин, що мандрує по святих місцях; мандрівник.

3. Бесіда за змістом роману.

Кросворд «Мандрівник»

Слова по горизонталі:

1.Ім’я судовласника, якому належав «Пілігрим» (Джемс).

2. Ім’я капітана «Пілігрима» (Халл).

3.Місто, де капітан Халл прийняв на борт пасажирів (Окленд).

4. Назва судна, з якого було врятовано п’ятьох негрів (“Вальдек»).

5. Найміцніший з врятованих негрів (Геркулес).

6.Боцман «Пілігрима» (Говік).

7.Призвіще зниклого дослідника Африки, чиї ініціали містилися на нашийнику Дінго (Вернон).

8. Ім’я старої покоївки маленького Джека (Нен).

9.Правий борт судна за його ходом (штирборт).

10.Той, хто спричинив загибель команди «Пілігрима» (кит).

4. Слово вчителя

У житті кожної людини трапляються ситуації крайнього напруження духовних і фізичних сил, коли дуже легко зробити хибний крок або нічого не зробити  й через це втратити себе як особистість. Це ситуації, які неможливо заздалегідь спланувати і до яких неможливо спеціально підготуватися. За екстремальних умов виявляється глибинна людська суть. Саме тоді можна пізнати справжню красу людяності.

  Пропоную учням задуматись над проблемним запитанням: «Які головні труднощі виникли в героїв роману на морському шляху і, які найкращі духовні якості вони використали для подолання?

5. Метод  «Мікрофон»

  •  Як поводилися герої за цих складних обставин?
  • Які риси характеру проявили?
  • Як ставилися один до одного? (Вони були мужніми, сміливими, сильними духом людьми, які прагнули за будь – яких умов подолати труднощі).

6. Створення асоціативного куща до слова «випробовування».

7.  Вибіркове читання

Знайдіть в тексті  та зачитайте опис «Пілігріма».

Знайдіть в тексті та зачитайте опис капітана Халла.

Знайдіть в тексті та зачитайте опис Бенедікта.

8. Розгадування кросенсу

VІ. Закріплення вивченого  матеріалу

  1. Сенкан до слова  «подорож».
  2. Прийом «Реклама»

Створити рекламу (4-5 речень) до роману Ж. Верна «П’ятнадцятилітній капітан».

VІІ. Підбиття підсумків

Продовжте речення:

На долю героїв випали фізичні…(випробування: важка праця, втома).

Але ще більш важкими виявилися… (випробування духовні, а саме необхідність брати відповідальність за свої рішення, довге очікування, смуток, невпевненість, розчарування, страх за близьких).

  •       Діти, давайте повернемося до епіграфа. Отже, як ви можете його прокоментувати?

1.Рефлексія діяльності

  •       Чи задоволені ви результатом роботи?
  •       Що ви зрозуміли сьогодні про себе?
  •            Які думки хотіли б висловити?

2. Метод  «Незакінчені речення».

Я ніколи не буду …

Я буду намагатися …

 

Я хочу вірити …

Духовна краса  романів Жуля Верна відзначається надзвичайною моральною чистотою, цілеспрямованістю, зібраністю, не знають ні лицемірства, ні розрахунку. Сміливцям, які вірять в успіх своєї справи, вдається будь – яке найважче  починання. Товариш  виручає товариша з біди. Сильний приходить на допомогу слабкому. Дружба скріплюється суворими випробуваннями. Злодії завжди викриваються й зазнають покарання за свої злочини. Справедливість завжди торжествує. Мрія зажди здійснюється і в цьому суть духовного випробування людини.

3.Самооцінювання

VІІІ. Домашнє завдання

Підготувати розповіді про героїв твору: Діка Сенда, місіс Уелдон, Геркулеса, Негору, Гарріса.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рольова гра «Я- Жюль Верн».

Я  народився  8 лютого 1828 в місті Нант (Франція) в сім’ї адвоката. У 8 років почав навчання спочатку в семінарії Сен-Станіслав, а потім в Нантському ліцеї, де отримав класичну освіту, що включала в себе знання грецької та латини, а також риторику, співи та географію. У 1849 році  я   отримав ступінь ліценціата права, так як батько-адвокат наполягав на отриманні юридичної освіти. Але я  не хотів починати  адвокатську практику, адже під час навчання почав писати пєси, оповідання, комедії.

Біограф.

В останні роки життя у Верна виникли проблеми зі слухом, сильний діабет вплинув на зір — Жуль Верн майже нічого не бачив.

Літературознавець.

Літературна спадщина Жуля Верна налічує понад 1000 томів.  Перший роман Жюль Верна приніс йому великий успіх. Надихнувшись позитивними відгуками , письменник продовжив створювати пригодницькі романи, просочені науковими чудесами . Верн постійно подорожував: по США, Середземному морю, об’їздив майже всю Європу. За свою біографію Жюль Верн написав 66 романів, безліч повістей, п’єс. Безліч романів Жюль Верна були екранізовані. Серед відомих його творів – “Таємний острів”, “П’ятнадцятирічний капітан”.

Журналістське розслідування.

Письменник працював над твором у той час. коли його синові Мішелю було приблизно стільки ж років, скільки й головному героєві — Діку Сенду. Як і для всіх своїх романів. Ж. Верн скрупульозно обирав місце розвитку подій, вибудовував сюжет, а основою для роботи його фантазії були заздалегідь дбайливо підготовлені картки (записи, зроблені з газет і журналів, систематизовані за темами для його майбутніх книжок). Перед тим як сісти за стіл і писати книжку, Ж. Верн чітко окреслював для себе схему майбутнього роману, він уже знав зав'язку, розвиток дії, кульмінацію й розв'язку, дуже добре уявляв головних героїв. «П'ятнадцятирічний капітан» став сімнадцятим романом із серії «Незвичайні морські подорожі».

 

 

Роздрук текст твору

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Пригадайте, яку назву має цей розділ та про що в ньому йдеться?

- Поміркуйте, чим є І розділ роману з точки зору композиції? (Це своєрідний пролог і зав'язка сюжетної лінії. Автор знайомить читача з кораблем, його капітаном та пасажирами.)

- Виразно прочитайте перше речення першого розділу. Як ви думаєте, чому Жуль Верн розпочинає роман з точної вказівки часу й місця перебування шхуни-бригу «Пілігрим»?

- Який корабель називають «шхуною-бригом»? Знайдіть пояснення в підручнику або в повному виданні твору.

- Які науки використовують вказівку на координати («на 43° 37" південної широти і 165° 19" західної довготи (від Грінвічського меридіана)»)? (Географія, геодезія, навігація.)

- Знайдіть у тексті І розділу описи шхуни-бригу «Пілігрим»? З'ясуйте призначення корабля. (Китобійна шхуна.) Доведіть, використовуючи ключові слова, що «Пілігрим» був одним із кращих вітрильників свого часу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

— Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з одним із найвідоміщих науково-пригодницьких романів Жуля Верна «П'ятнадцятирічний капітан», який разом із романами «Діти капітана Гранта» й «Таємничий острів» складають знамениту так звану географічну трилогію уславленого письменника. Перш за все з'ясуємо, в чому полягають жанрові, сюжетні та композиційні особливості цього твору, а потім розпочнемо його текстуальне дослідження, адже вибір жанру та його побудова приховують у собі ключі до розуміння головного в творі, сенсу авторського задуму, тобто того послання, з яким він звернувся до читачів.

Письменник працював над твором у той час. коли його синові Мішелю було приблизно стільки ж років, скільки й головному героєві — Діку Сенду. Як і для всіх своїх романів. Ж. Верн скрупульозно обирав місце розвитку подій, вибудовував сюжет, а основою для роботи його фантазії були заздалегідь дбайливо підготовлені картки (записи, зроблені з газет і журналів, систематизовані за темами для його майбутніх книжок). Перед тим як сісти за стіл і писати книжку, Ж. Верн чітко окреслював для себе схему майбутнього роману, він уже знав зав'язку, розвиток дії, кульмінацію й розв'язку, дуже добре уявляв головних героїв. «П'ятнадцятирічний капітан» став сімнадцятим романом із серії «Незвичайні морські подорожі».

Не випадково місцем дії в романі (в його другій частині) було обрано Африку. Це був найменш досліджений на той час континент, тому чимало наукових експедицій було споряджено до Африки в середині XIX ст. Серед них усесвітньо відомими були відкриття славетного англійського мандрівника Девіда Лівінгстона (на його авторитетні дослідження повсякчас посіпається Ж. Верн у романі).

Коли друга частина роману була опублікована у видавництві Етцеля (листопад 1878 р.), письменник на власній яхті «Сен-Мішель III» (у червні того ж року) подорожував Середземним морем, дістався Алжиру, країни на півночі Африки, де на власні очі побачив природу, населення й культуру цього краю.

Карта до роману «П'ятнадцятирічний капітан» з оригінального видання П. Ж. Етцеля. 1878 р.

Робота зі словником літературознавчих термінів.

Роман — великий за обсягом і складний за будовою твір, часто зі значною кількістю дійових осіб, у якому докладно зображаються життєві події чи явища. Роман дає змогу автору показати історію формування того чи іншого характеру, дослідити певну проблему та вільно пересуватися у просторі й часі.

Пригодницький роман — один із різновидів роману, що наповнений великою кількістю пригод та надзвичайних подій. Йому притаманний напружений, динамічний сюжет, насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями і несподіваними поворотами у їхньому розвитку.

Географічний роман — науково обґрунтований роман, в основі сюжету якого лежить географічна помилка.

Самостійна робота в мікрогрупах.

I група.

Користуючись визначенням "пригодницький роман", довести, що твір Жуля Верна «П'ятнадцятирічний капітан» належить до різновиду пригодницького роману.

II група.

Користуючись визначенням "географічний роман", довести, що твір Жуля Верна «П'ятнадцятирічний капітан» містить елементи географічного роману.

III. З'ясування рівня первинного сприйняття учнями Тексту роману Жуля Верна «П'ятнадцятирічний капітан»

- Хто з вас читав повний текст роману? Хто читав тільки фрагменти, вміщені у підручнику?

- Поділіться враженнями від прочитання роману Жуля Верна «П'ятнадцятирічний капітан». Які події вас привабили найбільше? Чим?

- Які герої викликали ваші симпатії, а які — обурення? Чому?

- Що для себе ви відкрили нового В ОПИСІ подій? (Використання наукової інформації.)

- Чи є щось у тексті, що потребує додаткового пояснення? (Морська термінологія, наукова термінологія.)

IV. Аналіз І розділу роману Жуля Верна «П'ятнадцятирічний капітан»

Учитель. Запрошую вас на борт «Пілігрима». Ми розпочинаємо аналітичне дослідження твору, йдучи «слідом за автором». Сьогодні місцем нашої мандрівки є І розділ роману «П'ятнадцятирічний капітан».

- Пригадайте, яку назву має цей розділ та про що в ньому йдеться?

- Поміркуйте, чим є І розділ роману з точки зору композиції? (Це своєрідний пролог і зав'язка сюжетної лінії. Автор знайомить читача з кораблем, його капітаном та пасажирами.)

- Виразно прочитайте перше речення першого розділу. Як ви думаєте, чому Жуль Верн розпочинає роман з точної вказівки часу й місця перебування шхуни-бригу «Пілігрим»?

- Який корабель називають «шхуною-бригом»? Знайдіть пояснення в підручнику або в повному виданні твору.

- Які науки використовують вказівку на координати («на 43° 37" південної широти і 165° 19" західної довготи (від Грінвічського меридіана)»)? (Географія, геодезія, навігація.)

- Знайдіть у тексті І розділу описи шхуни-бригу «Пілігрим»? З'ясуйте призначення корабля. (Китобійна шхуна.) Доведіть, використовуючи ключові слова, що «Пілігрим» був одним із кращих вітрильників свого часу.

Словникова робота.

Слово «пілігрим» має два значення:

1. Богомолець, прочанин, що мандрує по святих місцях.

2. Мандрівник.

- У якому значенні це слово вжите в якості назви шхуни-бригу?

- Поясніть, як було організовано щорічне полювання на китів. Чому такою малочисельною була постійна команда? Доведіть цитатами з тексту, що китобійний промисел був дуже небезпечною справою. (Описані події відбуваються у 1873 році, коли людині вполювати кита було надзвичайно важко й небезпечно.)

- Доведіть текстом, що головним на «Пілігримі» був Капітан Халл.

- Які важливі проблеми відразу порушує в своєму творі Жуль Верн? (Хижацьке винищення китів з метою наживи.)

- У чому пролягала проблема тогорічного полювання на китів для команди «Пілігрима»?

- Поясніть, чому на борту китобійної шхуни опинилися жінка, дитина, вчений та стара негритянка?

- Знайдіть в тексті І розділу інформацію про місіс Уелдон. Що це була за жінка?

- Що ви дізналися про сина місіс Уелдон?

- Хто Такий кузен Бенедікт? Які новаторські художні засоби використовує Жуль Берн для того, щоб познайомити читачів з цим дивакуватим героєм? (Використання наукової інформації.)

- У сферу яких наук вводить автор читача під час знайомства з кузеном Бенедіктом?

- Поясніть, як ви розумієте характеристику кузена Бенедікта: «в усій довжелезній особі кузена Бенедікта вгадувався вчений, одна з отих сумирних і добрих натур, які все своє життя — ба навіть у сто років! — залишаються дітьми»?

- Хто з вас читав інші романи Жуля Верна? Якого персонажа-науковця вам нагадує кузен Бенедікт? Чим вони схожі? (Це образ географа Паганеля. Обидва вчені одержимі своєю сферою науки й зовсім не пристосовані до життя.)

- Доведіть, що кузен Бенедікт був одержимий своєю роботою? («...кузен Бенедікт застрахував свою колекцію, заплативши високий внесок. Він уважав її ціннішою за весь китовий жир і вус у трюмі «Пілігрима».)

- Як перебування на борту «Пілігрима» місіс Уелдон та її супутників змінило плани Капітана Халла?

V. Підсумок.

Учитель. Розвиток науки і техніки в наші дні далеко випередив найсміливіші фантазії Жуля Верна. Нам, власникам мобільних телефонів і персональних комп'ютерів, користувачам Інтернету, сучасникам атомних підводних човнів, корабель капітана Немо не здається чудом. І про космічні польоти ми знаємо сьогодні набагато більше, ніж герої роману Жуля Верна «Із Землі до Місяця». Але книги письменника і сьогодні залишаються серед найулюбленіших: у них живуть і діють люди сміливого, допитливого розуму і благородного серця. Люди, які щиро вірять в перемогу добра і всіма силами душі ненавидять зло. Саме тому сьогоднішні читачі завжди готові вирушити в будь-яку далеку мандрівку разом із героями Жуля Верна — безстрашним Гаттерасом, веселим Мішелем Арданом, розгубленим Паганелем, благородним Діком Сендом.

VI. Домашнє завдання:

Знати зміст ІІ-ХІІІ розділів І частини роману Жуля Верна «П'ятнадцятирічний капітан».

У робочих зошитах записати перелік пригод, які сталися з героями роману на морі.

Прослідкуйте на фізичній карті світу маршрути, яким щорічно ходив «Пілігрим»? Чому ці мандрівки були такими довгими за кілометражем та часом? *

 

І Мотивація навчальної діяльності.

Слово учителя

  • Тема нашого уроку – Жуль Верн та його твір «П’ятнадцятилітній капітан”. Запишіть у зошити дату, вид роботи, тему уроку. На дошці записані слова Віктора Гюго: «Світ –корабель, розум – вітрило, думка – кермо». Ці слова якнайкраще характеризують життєвий і творчий шлях Жуля Верна, його кредо. Подумайте над ними. (Далі слово учителя супроводжується міні-фільмом, що створює емоційний настрій, посилює сприйняття). Отже, сьогодні ми відправимося у далеку морську подорож, а розпочнемо з Франції, з  міста Нант, де народився чоловік, який умів передбачати майбутнє.
  • Місто Нант портове, саме там базувався французький флот, і хлопчик захопився морем, кораблями, морськими подорожами, на той час небезпечними, оскільки вітрильники не були надійними кораблями й часто гинули під час штормів, а ще Жуля Верна приваблювала література. Його мрія про мандри, морські подорожі здійснилася, коли він придбав власну шхуну «Сен-Мішель». У ХІХ столітті вже існувало фотомистецтво, отож цікаво разом із сучасними фотографіями подивитися на фото того часу. Нашу подорож супроводжує музика І. Дунаєвського.

ІІ Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.

1.Учнівська презентація «Жуль Верн». ( Під час презентації учні виконують вправу для концентрації уваги – кладуть руки за спину, на спинки стільців).

2.Інтерв’ю з Жулем Верном, що підготували учні.

Учитель: - До нас завітав за допомогою машини часу сам Жуль Верн, тому наші кореспонденти отримали унікальну можливість взяти у нього інтерв’ю.

Жуль Верн: - Доброго дня, діти! Що вас найбільш цікавить?

1-й кореспондент: - Скажіть, будь ласка, чи добре Ви вчилися?

Жуль Верн: Непогано, але мені завжди не вистачало вивченого, тому все життя я поповнював свої знання.

2-й кореспондент: Вам було важко, бо у ваші часи ще не їснувало комп’ютерів, підключених до інтернету?

Жуль Верн: - Але їснували бібліотеки, де я провів чимало часу.

1-й кореспондент: - Скільки ж книжок Ви прочитали за все своє життя?

Жуль Верн: - Важко сказати. Зазвичай науковець, письменник, будь-який фахівець високого рівня прочитує 60-80 тисяч книжок.

2-й кореспондент: - Все прочитане неможливо запам’ятати!

Жуль Верн: -Необхідно виписувати у зошити головне з прочитаного, тоді будь-коли можна оновити в пам’яти необхідне.

1-й кореспондент: - Скількі ж записів Ви зробили?

Жуль Верн: - Не знаю. Всього я записав десь тисяч 20 зошитів.

2-й кореспондент: - Певно Ви були дуже вихованою, слухняною, дисциплинованою дитиною й ніколи не засмучували Ваших батьків?

Жуль Верн: -Та ні! Одного разу я було відправився у далеке плавання. Для цього довелося помінятися одягом з юнгою зі шхуни «Коралі», додавши йому трохи грошенят, непомітно піднятися на корабель, але все закінчилося тим, що батько наздогнав шхуну на паровому катері, і я був повернений додому.

1-й кореспондент: - Батько Вас суворо покарав?

Жуль Верн: - Весь час на зворотному шляху він не розмовляв зі мною, а вдома мене посадили на хліб і воду та пояснили, що татусіна «мандрівка» обійшлася дуже дорого, тому я повинний понести відповідальність за матеріальні збитки родини.

2-й кореспондент: - Скільки ж Вам тоді було років?

Жуль Верн: - Одинадцять.

1-й кореспондент: - Зовсім ще маленька дитина!

Жуль Верн: - Скажіть, а на вашу думку, коли людина стає дорослою?

2-й кореспондент: - Коли досягає повноліття!

Жуль Верн: - Спитаємо про це ваших однокласників.

(Очікувана відповідь – коли починає відчувати відповідальність за інших людей)

Жуль Верн:- Саме про такого хлопця, що міг би взяти за приклад будь-який юнак, написаний мій роман. Дозвольте попрощатися й бажаю успіхів!

3.Словникова робота (проводиться за підручником).

Роман – великий за обсягом прозовий твір, у якому на тлі суспільних подій зображено значну частину життя головного героя або його долю в цілому. У романі діє багато персонажів. Існує багато різновидів роману: автобіографічний, історичний, пригодницький та ін..

Пригодницький роман. В основі пригодницького роману лежить якась пригода, незвичайна подія, часто –подорож, небезпечна і захоплююча. Для пригодницького роману характерний напружений динамічний сюжет, насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями і несподіваними поворотами в їхньому розвитку. Головний герой пригодницького роману –герой у повному розумінні цього слова. Це мужня, шляхетна особистість, здатна ризикувати власним життям, діяльна, активна, відповідальна людина.

Запис у зошиті: Роман – великий за обсягом прозовий твір, де діє багато персонажів. Пригодницький роман – роман про пригоди, незвичайні події.

4. Бесіда за змістом роману.

Учитель: - Той, хто прочитав роман або почав його читати, знає, що на перших сторінках йдеться про морську подорож. (Хвилинка відпочинку). Уявіть, що ви стоїте на палубі вітрильника. Озірниться  навкруги. Море, тільки море. Ви взяли в руки біноклі, придивилися уважніше й побачили корабель, чи це вам тільки здалося?. Поклали біноклі, відчули, що вітер міцнішає, палуба хитається під ногами. Обережніше! Підтримуйте один одного, щоб не скотитися з палуби! Починається дощ, те ще й солені бризки потрапляють в обличча! Прикрийтеся чимось! Доведеться покинути палубу. Дійте обережно. Спускайтеся в каюти за допомогою леєрів, тобто канатів, протягнутих вдовз  палуби, або поручнів, якщо ви мандруєте на сучасному кораблі. (Діти супроводжують текст імпровізованими рухами).

- Настав час з’ясувати, наскільки уважно ви читали роман. Найкращі знавці тексту отримають високі оцінки та спеціальні позначки. Те саме стосується й тих, хто розв’яже кросворд.

Кросворд «Мандрівник»

Що означає слово ПІЛІГРИМ у переносному значенні?

 Ключове слово МАНДРІВНИК

Слова по горизонталі:

1.Ім’я судовласника, якому належав «Пілігрим» (Джемс).

2. Ім’я капітана «Пілігрима» (Халл).

3.Місто, де капітан Халл прийняв на борт пасажирів (Окленд).

4. Назва судна, з якого було врятовано п’ятьох негрів (“Вальдек»).

5. Найміцніший з врятованих негрів (Геркулес).

6.Боцман «Пілігрима» (Говік).

7.Призвіще зниклого дослідника Африки, чиї ініціали містилися на нашийнику Дінго (Вернон).

8. Ім’я старої покоївки маленького Джека (Нен).

9.Правий борт судна за його ходом (штирборт).

10.Той, хто спричинив загибель команди «Пілігрима» (кит).

 

 

1.                                       М

  

2.                                       А

  

3.                                       Н

  

4.                                       Д

  

5.                                       Р

  

6.                                       І

  

7.                                       В

  

8.                                       Н

  

9.                                       И

  

10………………………..К

 

 

Опитування (метод «Пресс»)

1.Кому належала китобійна шхуна «Пілігрим»? (Джемсу Уелдону).

2.Зі скількох матросів складалася команда «Пілігрима? (5 матросів, помічник матроса Дік Сенд, капітан Халл).

3.Де капітан Халл взяв на борт пасажирів? (в Окленді, Нова Зеландія).

4.Назвіть пасажирів «Пілігрима». (місіс Уелдон, її син Джек, покоївка Нен, кузен Бенедікт).

5.За яким маршрутом «Пілігрим мав дістатися Каліфорнії? (Окленд (Нова Зеландія) – Вальпараїсо (Чілі) – Сан-Франциско).

6.Назвіть найбільш дивного пасажира та найбільш підозрілого члена команди «Пілігрима»  (кузен Бенедікт, корабельний кок Негору).

7.Хто був наймолодшим з членів екіпажа? (Дік Сенд).

8.В якому віці Дік Сенд почав працювати? (у 8 років юнгою).

9.Чому юнак був відданим та вдячним капітану Халлу й родині Уелдонів? (капітан Халл першим помітив здібного працелюбного юнака, відрекомендував його Уелдонам, які почали допомагати Діку).

10.Як називалося напівзатоплене судно, що побачили мореплавці? («Вальдек»).

11.Кого врятували моряки «Пілігрима? (собаку Дінго й п’ятьох негрів – Тома, Геркулеса, Бата, Остіна, Актеона).

12.Кого з команди «Пілігрима» одразу ж зненавидів пес Дінго? (Негору).

13.Що за букви «впізнав» Дінго на кубиках Джека, що вони означають? (С і В –ініциали Семюеля Вернона, зниклого дослідника Африки).

14Чому капітан Халл вирішив вполювати смугача? (щоб довантажити трюм).

15.Хто відправився на полювання? (весь екіпаж судна крім Діка та Негору).

16.Що сталося під час полювання?

Виразне читання уривку «Смугачиха»

     Досвідчений китобій, капітан Халл ніколи не покладався на щасливий випадок. Полювання на смугача – важка справа. Тут не слід легковажити жодною пересторогою. І капітан Халл не легковажив.

     - Бережись! – закричав капітан Халл. – Зараз вона візьме розгон і кинеться на нас. Бери вбік, Говіку, вбік!

     Смугачиха й справді повернулася головою до шлюпки. Потім, ударивши по воді своїми велетенськими плавцями, кинулася уперед…

     Смугачиха, прикриваючи собою маля, знов кинулась в атаку. Цього разу вона йшла так, ніби твердо постановила собі не схибити.

     -Пильнуйте, Говіку! –востаннє крикнув капітан Халл. – Пильнуйте!

     Але боцман був тепер обеззброєний. Замість довгого кормового весла, що діяло як важіль, він тримав у руках коротке гребне весло.

     Він спробував повернути шлюпку. Та всі його зусилля були марні.

     Матроси зрозуміли – вони загинули. Підхопившись на ноги, вони відчайдушно закричали, і крик цей, можливо, почули на «Пілігримі».

     Морське чудовисько вдарило по шлюпці своїм страшним хвостом.

     Підкинута догори неймовірною силою, шлюпка розлетілася на три частини, що попадали у вир, серед якого вертілася смугачиха.

     Нещасні матроси, хоча й усі тяжко поранені, ще б змогли втриматися на воді, якби їм удалося схопитися за уламки шлюпки.

     З «Пілігрима встигли побачити, як капітан Халл допомагав це зробити боцманові Говіку…

     Але смугачиха, конаючи в страшній агонії, борсалася як навіжена, підстрибуючи, крутилася на місці й несамовито била хвостом по воді.

     Протягом кількох хвилин годі було щось розібрати в цім воднім смерчі, що розлітався бризками та піною, розкочуючи на всі боки велетенські хвилі.

     Коли Дік Сенд із неграми кинулись у шлюпку й за чверть години підпливли до місця побоїща, то не застали там уже нікого живого.

     На поверхні червоної від крові води плавали самі тільки уламки шлюпки.

17.Хто став капітаном після загибелі Халла? (Дік Сенд).

18.За якими умовами юнак міг би довести корабель до узбережжя Південної Америки? (якщо міг би точно визначити координати корабля, навчившись користуватися секстантом).

19.Що призвело до рокової географічної помилки? (підступність Негору, який розбив компас у капітанській каюті, підклав залізний брус під компас у нактоузі, перетер канат у лага, а крім того ураган, морські течії).

Учитель: - Отже, ми заблукали. Тому слово надається географу, що поставить позначки на шляху «Пілігрима» й пояснить, яким чином корабель замість Південної Америки опинився… в екваторіальній Африці. (На великій карті або глобусі учень(учениця) позначає намічений та справжній шляхи «Пілігрима»).

20.До континенту мандрівники дістались, але чому Дік Сенд вирішив викинути корабель на мілину узбережжя? (іншого виходу не було: сильний вітер гнав корабель до землі й неможливо було змінити курс).

21.Навіщо Негору покинув мандрівників? (щоб відшукати спільників).

22.Кого зустіли наші герої на березі? (Гарріса).

23. Що запропонував Гарріс місіс Уелдон та Діку? (супроводити їх до гасієнди, звідки їх відвезуть до міста Атаками.).

24.Гарріс стверджував, що пасажири «Пілігрима находяться у південній частині Болівії, майже на кордоні Чілі, неподалік від пустелі Атаками. Назвіть прикмети, за якими Дік Сенд запідозрив його у брехні. (відсутність мавп-ревунів, колібрі, різнокольорових папуг, каучуконосних дерев, велика вологість, пишна рослинність…)

25. Жахлива правда відкрилася, коли старий Том упізнав вночі рик лева.

Читання уривку «Страшне слово».

     Отже, здогади і підозри Діка Сенда справдилися: він і його супутники перебувають зовсім не там, де гадали!

     «Пілігрим» розбився не біля берегів південної А мерики!

     Звичайно, що жирафи повтікали з галявини, а не страуси! То слони протоптали дорогу в чагарях! То гіпопотами бовтались у потічку біля берега! А муха, яку впіймав на собі кузен Бенедікт, - справді страшна муха цеце, що від її укусів гинуть каравани в’ючних тварин! А в нічній темряві рикав лев!

     Колодки, ланцюг, ніж незвичайної форми – то все знаряддя работорговців! Відрубані руки – руки чорних невільників…

     Португалець Негору й американець Гарріс були в змові!

     Яке жахливе відкриття!

     Дік Сенд наршті впевнився в своєму здогаді, і страшні слова вихопились у нього з уст:

-Африка! Екваторіальна Африка! Країна работорговців і невільників!

ІІІ Підведення підсумків уроку.

1.Учитель: - Ви зрозуміли, що на цьому пригоди нашіх героїв не закінчилися. Вдома, за книгою, ви дізнаєтеся про ще більш захоплюючі події, про перемогу сміливців, про покарання злочинців, але вже зараз скажить, до якого жанру можна віднести твір? Доведіть свою думку, спираючись на знання з теорії літератури .  Запис  у зошиті:

«П’ятнадцятилітній капітан” є пригодницьким географічним романом, в основу сюжету якого покладена географічна помилка.

2.Що, на вашу думку, означає епіграф до уроку? (Якщо вітрило – двигун корабля, то людина так швидко рухається світом, досягає успіху, як їй дозволяє розум. Керується ж вона власною думкою, й світ-корабель повинний підкорятися волі капітана.)

3. Мікрофон:

Продовжте речення:

На долю героїв випали фізичні…(випробування: важка праця, втома).

Але ще більш важкими виявилися… (випробування духовні, а саме необхідність брати відповідальність за свої рішення, довге очікування, смуток, невпевненість, розчарування, страх за близьких).

Письменник виявив обізнаність…(у географії, біології, зоології, мореплавстві, медицині, китобійному промислі, сіноптиці, антропології…)

4. Оцінювання учнів.

ІV Домашнє завдання:

  1. Підготувати розповіді про героїв твору: Діка Сенда, місіс Уелдон, Геркулеса, Негору, Гарріса, підібрати епітети до їхньої характеристики, виписати епітети у зошити.
  2. За бажанням намалювати ілюстрації до твору.
  3. Прочитати другу частину роману, виділити найцікавіші епізоди.

 

Додаток. Вправи на формування логічного мислення.

Учитель: - Відповіді, що ви надали, спираються на знання тексту роману. 1.Спробуємо за допомогою власного логічного мислення здогадатися, чому місіс Уелдон призначила Діка Сенда капітаном «Пілігрима», а не стала сама капітаном? Не призначила капітаном дорослу людину кузена Бенедікта? Не обрала капітаном Негору?

2.На початку роману сказано, що Негору, здається, не знався на морській справі. Чи справді це так?

3.Є «залізний» аргумент на користь того, що Гарріс зустрівся з Негору й був його спільником. Доведіть, що це так.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:ознайомити учнів із сюжетом і композицією роману, сформулювати його тему та ідею,визначити головних героїв, ключові епізоди і описи; вчити школяра вдумливому читанню.

Обладнання:плакати, ілюстрації, роздатковий матеріал, фізична карта світу, учнівські презентації, відеофільм.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Людина – що цегла:

                                                                обпалюючись, вона стає твердою.

                                           Б.Шоу  

 

                                                                          Будь твердим в лиху годину,

                                                                            Поміч скривдженим давай,

                                                                           Всюди правду знай єдину…

                                                                                                        Ф. Шиллер  

       Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Слово вчителя

Жуля Верна справедливо називають «супутником юності», «всесвітнім мандрівником», «чарівником», «винахідником без майстерні», «провидцем». Адже ця людина створила багатотомну серію романів «Незвичайні подорожі», в яких розповіла про природу різних кліматичних зон, флору і фауну, звичаї народів планети Земля. До серії увійшло 63 романи та дві збірки повістей і оповідань, виданих у 97 книгах. Повний обсяг серії – 18000 сторінок! Автор працював над цим незвичайним твором понад 40 років.

Якщо розділити романи за місцем дії, то виявиться, що в них описані кругосвітні подорожі до країн Європи (15 творів), Північної Америки (8), Азії (5), Південної  Америки (4), Арктики, Австралії(3), Океанії (3), Антарктиди (1). Чотири романи складають цикл «робінзонад»    події в них розгортаються на безлюдних островах, а ще в чотирьох – на міжпланетних просторах. Отже, в своєму задумі письменник навіть вийшов за межі рідної планети, сягнувши уявою Всесвіту.

 Герої Жуля Верна завжди в дорозі. А щоб вони долали величезні простори, письменник використовує всі види транспорту – від існуючих до уявних, міжпланетних.  Світ був для відомого фантаста майстернею для експериментів. Скрізь: на дні океану, на безлюдному острові, у космосі –  герої Жуля Верна діють, досліджують, перетворюють свої мрії на реальність.

Серед персонажів творів автора представники всіх людських рас, націй, народів і народностей. Галерея його образів – а їх кілька тисяч – надзвичайно різноманітна за етнічним складом. Щодо цього з Жулем Верном важко порівняти будь – кого з письменників. Його неприязнь до расових забобонів простежується і у виборі позитивних героїв (згадати хоча б негра Геркулеса, старого Тома з «П`ятнадцятирічного капітана»    благородних, розумних, шанованих людей).

Жуль Верн співчував пригнобленим народам. Засудження рабовласництва, работоргівлі, загарбницьких війн – постійний мотив «Незвичайних подорожей».

 Жуль Верн поєднав у собі одразу три постаті: засновника наукової фантастики, що ґрунтувалася на передбаченні; чудового майстра пригодницького роману; палкого пропагандиста науки та її майбутніх надбань. Головне ж – він творив роман нового типу – роман про науку, її безмежні можливості. Науку, яка дала змогу людині пізнати таємниці природи, він зробив своєю музою. Письменник зумів поєднати вигадку і науку, а відтак створити наукову фантастику.

 Разом з новим романом у літературі появився і новий герой – рицар науки, безкорисливий учений, здатний в ім`я своїх творчих ідей на подвиг, самопожертву.

          Вікторина «Чи знаєте ви твори Жуля Верна?»

  • Назвіть ім`я та прізвище п`ятнадцятирічного капітана.
  • Героєм якого твору є капітан Немо?
  • Що означає його прізвище? (Немо – ніхто)
  • Як називається шхуна Діка Сенда?
  • Що означає слово «пілігрим»? Як називався таємничий острів? (Острів Лінкольна)
  • Назвіть імена дітей капітана Гранта.
  • Скільки часу тривали пошуки капітана Гранта? (п`ять місяців)
  • Скільки романів увійшло до серії «Незвичайні подорожі»?
  • Назвіть відомі вам романи Жуля Верна.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1.                Стислий виклад змісту роману.
  2.                Бесіда про головних героїв.
  •                   Назвіть головних героїв роману.
  •                   Які з них позитивні? Думку обґрунтуйте.
  •                   Які риси характеру притаманні головним героям?
  •                   Що змінює фізичні та духовні сили цих персонажів?
  •                   Які фактори впливають на їхні вчинки?
  •                   Що найважливіше для них у житті?
  •                   Які епізоди свідчать про їхню мужність, відвагу?
  •                   Які духовні цінності сповідують ці люди?
  • Назвіть основних негативних персонажів. Чому ви їх вважаєте такими?
  •                   Які риси характеру вирізняють кожного з них?
  •                   Що найважливіше в їхньому житті?
  • Чи дбають ці персонажі про наслідки своїх вчинків і чи розкаюються у скоєному?
  •                   Чи караються їхні вчинки?
  •                   Чи можна вважати таких людей духовно багатими?

ІV. Оголошення теми і мети уроку

1. Запис у зошити дати, теми і епіграфу уроку

Знаючи тему та девіз уроку , яку мету ми поставимо перед собою, що допоможе нам дати відповіді про духовні випробування, які випали на долю героїв  роману?(Відповіді учнів).

2.Слово вчителя

У житті кожної людини трапляються ситуації крайнього напруження духовних і фізичних сил, коли дуже легко зробити хибний крок або нічого не зробити  й через це втратити себе як особистість. Це ситуації, які неможливо заздалегідь спланувати і до яких неможливо спеціально підготуватися. За екстремальних умов виявляється глибинна людська суть. Саме тоді можна пізнати справжню красу людяності.

  Пропоную учням задуматись над проблемним запитанням:«Які головні труднощі виникли в героїв роману на морському шляху і які найкращі духовні якості вони використали для подолання?

Гра « Мікрофон»

 – Як поводилися герої за цих складних обставин? Які риси характеру проявили? Як ставилися один до одного? (Вони були мужніми, сміливими, сильними духом людьми, які прагнули за будь – яких умов подолати труднощі).

– Чи відповідає характерам героїв вислів Б.Шоу? Поясніть свою думку.  

3.Випереджувальне завдання. Провести інтерактивне опитування за рядами. Троє учнів, які збирали інформацію, оголошують результати

 – Які якості характеру не дали загинути героям?

 Можливі відповіді учнів  (Сміливість, упертість, сила духу, волі, високі моральні цінності , любов до життя).

 – Чи актуально звучать слова заповіту Ф. Шіллира , винесені в епіграф уроку?

                                                                        Будь твердим в лиху годину,

                                                                         Поміч скривдженим давай,

                                                                         Всюди правду знай єдину…

 

4.Захист дослідницьких проектів

Підібрати прислів`я, приказки, висловлювання видатних людей, які б вказували на випробування людського характеру в складних життєвих обставинах.

  • Нещастя буває пробним каменем характерів (О. де Бальзак).
  • Перемагають лише сильні ( М. Островський).
  • Не кожний опір біді нагороджується порятунком від загибелі, та загибель завжди починається із втрати волі ( Л. Леонов).
  • Мандри навчають терпіння (І. Дізраелі).
  • Богатырская наша сила,

Сила воли и сила духа (З пісні).

 -  Людина не знає тільки межі своєї сили (Монгольська народна мудрість).

  •         Є воля до життя – є людина ( О. Довженко).
  •         Життя , як терниста нива:

       Не пройдеш, ноги не вколовши.( Українське народне прислів`я).

4.Словникова робота

Визначити лексичне значення слова

ПРИГОДА – (лат.ad-venio, veni, ventum,ire  прибувати, наставати, траплятися, випадати на долю) –  несподівана подія, сміливе починання. Головні риси пригодницької літератури- несподівані повороти сюжету, шлях героїв через  небезпеку.

– Які твори цього жанру вам відомі?

(«Одіссея» Гомера, «Життя, незвичайні та дивні пригоди Робінзона Крузо» Д.Дефо, «Подорожі в деякі віддалені країни світу Лемюеля Гуллівера» Дж. Свіфта).

4.Конкурс учнівських малюнків.

(Учні заздалегідь готують малюнки до роману, придумують назви, коментують рядками з тексту).

5.Слово вчителя

Коли ми узагальнемо все сказане на уроці, то визначимо особливості творчості Жуля Верна, і тоді всім стане зрозуміло, чому нас цікавлять його твори.

Характерні особливості творів Ж. Верна

  •                  Подорожі та пригоди.
  •                  Захоплюючий виклад наукових фактів.
  •                  Наукова фантастика.
  •                  Географічний розмах.
  •                  Виступи проти гноблення людини людиною, за рівність усіх  людей
  •                  Прославлення високих моральних цінностей.
  •                  Віра в торжество добра і справедливості.

 

В одному з листів Жуль Верн писав: «Читач прагне не вчитися, а розважатися, і якщо хочеш учити його, і взнаки не  подавай, навчання повинне переплітатися з діянням, інакше мету не буде досягнуто».

V. Підсумки уроку

Духовна краса  романів Жуля Верна відзначається надзвичайною моральною чистотою, цілеспрямованістю, зібраністю, не знають ні лицемірства, ні розрахунку. Сміливцям, які вірять в успіх своєї справи, вдається будь – яке найважче починання. Товариш виручає товариша з біди. Сильний приходить на допомогу слабкому. Дружба скріплюється суворими випробуваннями. Злодії завжди викриваються й зазнають покарання за свої злочини. Справедливість завжди торжествує. Мрія зажди здійснюється і в цьому суть духовного випробування людини.

VІ.Домашнє завдання

Підібрати тези, приклади і цитати з тексту до характеристики образу Діка Сенда.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Половец Инна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
35298
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку