Конспект уроку з зарубіжної літератури для 7-го класу на тему:"А.Азімов "Фах""

Про матеріал

Тема уроку: Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини

Мета:1. Розкрити образ Джорджа; розвивати навички аналізу художнього твору фантастичного змісту, вчити формувати власну думку, аналізуючи художній текст; сприяти розвитку аналітичного і художнього мислення учнів, навиків і вмінь аналізувати художній текст;

2.Виховувати повагу до таких особистісних якостей, як працелюбність, творчий підхід до здобуття знань, силу волі.сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього.

Обладнання: портрет А. Азімова, видання творів письменника, фотозображення космічних краєвидів, дидактичний матеріал.

На протязі уроку учням була надана можливість створення свого учбового простору кожній дитині, в системі була організована робота по цілеспрямованню та рефлексії учнів, що сприяло усвідомленому та відповідальному ставленню до виконання учбових завдань.

Використання елементів зацікавленості допомогає вчителю активізувати діяльність учнів, підвищити інтерес до уроків зарубіжної літератури, мотивувати дітей на оволодіння новими знаннями та вдосконалення навиків.

Задачі:1. Формування вмінь використовувати свої знання при рішенні цікавих завдань, розвиток пізнавального інтересу до предмету,удосконалювати навики виконання нестандартних завдань

2. Виховання активності та розвиток вміння доводити свій самостійний вибір при рішенні загальної цікавої задачі.

розвиток вмінь проводити аналіз, синтез та класифікацію матеріалу за заданими критеріями.

3.Розвиток учбово-пізнавльної, комунікативної та інформаційної компетентностей учнів.4. Розвиток культури мовлення,художнього сприйняття навколишнього середовища.

4. Створити умови для розвитку пізнавального інтересу дітей до учбового предмету і вміння використовувати знання, отримані впродовж учбового року на уроках зарубіжної літератури в нестандартних умовах.

Перегляд файлу

 

 

Тема  Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини

Мета: розкрити образ Джорджа; розвивати навички аналізу художнього твору фантастичного змісту, вчити формувати власну думку, аналізуючи художній текст; виховувати повагу до таких особистісних якостей, як працелюбність, творчий підхід до здобуття знань, силу волі.

Обладнання: портрет А. Азімова, видання творів письменника, фотозображення космічних краєвидів, дидактичний матеріал.

    Епіграф:

                                                                                                  Бути щасливим – пізнати себе.

                                                                                                              Г. Сковорода                                                                                                                               Життєві негаразди лише загартовують.

                                                                                                              А. де Сент – Екзюпері

 

Хід уроку                                         

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Читання складених самостійно  розповідей на тему: «Якою я бачу школу майбутнього?»

2. Презентація учнівських малюнків 

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми і мети уроку

  1. Слово вчителя.

     Багато років люди задумуються над тим, як створений наш світ. Десь іще має бути життя… Мабуть, ми не єдина населена планета у Всесвіті…

     Може, в далекому майбутньому, коли у нас з’являться міжпланетні кораблі, ми зможемо долати відстані у кілька світлових років, знайти когось, подібного до нас. Але постає питання: чи зможуть люди без освіти, розвитку науки і знань освоїти міжгалактичний простір?

     Оповідання Айзека  Азімова змушує читачів ще раз замислитися над якостями свого характеру та вміннями, над тим, яке майбутнє чекає наступне покоління, якщо людина не буде працювати над собою, самовдосконалюватися, а покладатиметься лише на машини.  

 IV. Формування вмінь і навичок

1.Евристична бесіда

 -  Сформулюйте тему та ідею твору  (Тема твору — зображення системи освіти майбутнього, її переваг і недоліків та ставлення до неї людей. Цим твором письменник поставив за мету переконати читачів, що глибокі, ґрунтовні знання здатна дати тільки самоосвіта; щоб бути ерудованою людиною і правильно визначитися зі своїм професійним вибором, необхідно розвивати і вдосконалювати свої знання в різних напрямках й сферах життя.)

 -  У чому полягають особливості композиції твору?

(Оповідь побудовано з порушенням хронологічної послідовності)

 -  Чиїми очима читач бачить більшу частину подій у творі?

  • Який проміжок часу охоплюють ці події? ( Фактично – трохи більше, ніж добу. Йдеться про незвичайний день – Перше травня, день Олімпіади. Але художньо час продовжено, оскільки у власних спогадах його переживає Джордж Плейтен – від Дня Читання до дня Олімпіади. Це період формування людини, здобуття нею знань, вибору життєвого шляху)
  • Яким постає Джордж на початку оповідання? Зачитайте його портрет. За допомогою яких художніх засобів зображено Джорджа? Як передано його душевний стан?
  • Яку таємницю зберігав юнак протягом десяти років і чому не міг ні з ким нею поділитися? (Він читав книжки з програмування, «аби зрозуміти, що йому подобається цей фах і що він може бути програмістом». На відміну від своїх ровесників, Джордж сам обрав собі фах програміста, а не чекав, що його накладуть йому на мозок).
  • Як ви розумієте слово «практичність»? Які епізоди зі твору яскраво підтверджують те, що Джордж практичний?
  • Як Джордж виявляє себе в День Освіти? Що дало підстави зробити лікарю висновок про винятковість юнака?
  • Яке значення в розкритті характеру Джорджа мав епізод спілкування з новіанином?
  • Хто з персонажів відіграв важливу роль в житті Джорджа? Аргументуйте свою думку.

2.Складання паспорта – анкети головного героя твору

Паспорт-анкета головного героя оповідання А. Азімова «Фах»

Ім’я героя

 

Твір, у якому він діє, автор твору

 

Вік

 

Батьки

 

Професія, яку мріє здобути

 

Місце проживання героя

 

Місце, де відбуваються події

 

Ситуація, в яку потрапив герой; його дії  і  поведінка в цій ситуації

 

Риси характеру героя

 

  1. Бесіда

-  Який фах обрав Джордж Плейтен до Дня Освіти? Ким хотів стати Тревіліян?

 Учні дають відповідь, використовуючи цитати з тексту:

(«Тема вибору фаху завжди була предметом суперечок між Джорджем і коротуном Тревіліяном»;

«Річ у тім, що Тревіліянів батько, дипломований металург, свого часу працював на одній з далеких планет. Дід його теж був дипломованим металургом. Природно, що сам коротун, не вагаючись, обрав собі цей фах.»;

«У вісімнадцять років Джордж Плейтен твердо знав, що стане дипломованим програмістом; він прагнув цього, відколи памятав себе»;

«Він ніколи б не осмілився розповісти ні Тревіліянові, ні навіть своїм батькам, що саме робить і чому такий певний у собі»;

«Він (батько) бачив, як і всі довкола, що Джордж має неабиякі здібності й кмітливий розум. А це, безумовно, певний знак, що його чекає блискуче майбутнє».)

    Вчитель. Отже, Джордж мріяв про  професію програміста. Він навіть готував себе до цього, самостійно опрацювавши підручники, які були досить складні. Але бажання і наполегливість були такими сильними, що юнак зумів розібратись з ними. Він робив так, як ми зараз у сучасній школі. Щоб зрозуміти програмування, він спочатку вивчав електроніку та математику. А Тревіліян особливо не задумувався над вибором свого фаху. Його цілком влаштовувало те, що його дід та батько були металургами, і він хотів продовжити їхню справу.

-  Чому не здійснилися мрії обох юнаків?

4.Складання таблиці:

Порівняльна характеристика героїв твору

 

Джордж Плейтен

Тревіліян

Соціальний стан  героїв

Батько: дипломований трубоукладач на Землі

Батько: дипломований металург на планеті Новія

Моральні цінності

Сором’язливий, добрий, має гідність, цілеспрямованість, вміє співчувати

Самовпевнений, пихатий, байдужий

Ставлення о вибору професії та самостійного здобуття знань

Читає багато книжок, самостійно вивчає дисципліни, які йому знадобляться у роботі програміста

Впевнений, що буде металургом, як батько; насміхається з Плейтена та його допитливістю; нічого не читає

Мрії про професію

Мріє стати дипломованим програмістом на планеті класу А

Мріє стати дипломованим металургом на планеті Новія

Доля героїв після Дня Освіти

Потрапляє до інтернату для недоумків, не знаючи про своє справжнє призначення

Залишився на Землі, тому що знав апарат Хенслера, а для Новії треба було знання апарату Бімена

  • Хто, на вашу думку, досяг у житті більшого? Чому?

  Вчитель. Письменник порушив у своєму творі важливу проблему інтелектуального пошуку та здобуття знань. Вона втілена через протистояння двох героїв: Арманда і Джорджа. Перший іде слідом за іншими, такими ж, як і він, металургами. Йому достатньо знань, отриманих через стрічку. Інтелект Арманда являв собою застиглі знання. Він не вважав за потрібне самотужки опановувати і здобувати їх. Джордж, навпаки, прагнув досягти більшого. Це стало підтвердженням того, що юнакові притаманна здатність оригінально мислити, не зупинятися на досягнутому, здобувати все нові й нові знання.

V. Закріплення матеріалу

  1. Бесіда з учнями
  • У чому виявилась незвичайність героя?
  • Чим образ Джорджа виявився цікавим для вас?
  • Ким ви в майбутньому хочете стати? Чому?
  1. Творче завдання. Робота в групах

І група  - Складіть «рецепт успіху»

     (  -  Повірте у свої сили, можливості, здібності;

  •  ніколи не впадайте у відчай;
  • не переставайте вчитися, розвивайте свій інтелект;
  • впевнено йдіть до своєї мрії …)

ІІ група – Візьміть інтерв’ю у Джорджа Плейтена та Тревіліяна

VI. Домашнє завдання

  1. Уміти характеризувати героїв, висловлювати свої  почуття, думки та враження
  2. Скласти план оповідання 

VII. Підбиття підсумків уроку

  1.  Читання вчителем уривка з вірша Ліни Костенко:

Вже почалось, мабуть, майбутнє.

Оце, либонь, вже почалось…

Не забувайте незабутнє,

Воно вже інеєм взялось!

        Багато наукових відкриттів, про які писали фантасти, стали реальністю. Світ змінюється і змінюємося ми. Можливо, дійсно,  настане час, коли ми самостійно не схочемо або не зможемо вчитися, мислити… За нас все будуть вирішувати машини.

      «Фах»  - це оповідання – застереження, в якому, використовуючи фантастику, письменник розкриває протиприродність, абсурд того, що відбувається в реальному житті, і , моделюючи події твору на майбутнє, передбачає страшну катастрофу, до якої може призвести бездуховність технізованого суспільства. Письменник вірить у можливості людини з душею створити краще майбутнє.

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
17 березня 2018
Переглядів
26491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку