Конспект уроку з зарубіжної літератури для 7-го класу на тему:"Артур Конан Дойль.Оповідання "Пістрява стрічка"

Про матеріал

Тема. Артур Конан Дойль. Оповідання «Пістрява стрічка». Майстерність головного героя у застосуванні дедуктивного методу.

Мета: продовжити знайомство учнів з творчістю А.К.Дойля; на прикладі твору «Пістрява стрічка» розкрити сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса; розвивати навички усного мовлення, аналізу прочитаного, дослідницькі навички; виховувати культуру спілкування.

Тип уроку: комбінований

На протязі уроку учням була надана можливість створення свого учбового простору кожній дитині, в системі була організована робота по цілеспрямованню та рефлексії учнів, що сприяло усвідомленому та відповідальному ставленню до виконання учбових завдань.

Задачі:1. Формування вмінь працювати з новими літературознавчими поняттями, використовувати свої знання при рішенні цікавих завдань,розвиток вмінь проводити аналіз, синтез та класифікацію матеріалу за заданими критеріями.

2. Виховання активності та розвиток вміння доводити свій самостійний вибір при рішенні загальної цікавої задачі.

3.Взаємозв'язок з іншими предметами (елементи інтегрованого уроку)


Перегляд файлу

 

 

КЛАС: 7

Тема. Артур Конан Дойль. Оповідання «Пістрява стрічка». Майстерність головного героя у застосуванні дедуктивного методу.

Мета: продовжити знайомство учнів з творчістю А.К.Дойля; на прикладі твору «Пістрява стрічка» розкрити сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса; розвивати навички усного мовлення, аналізу прочитаного, дослідницькі навички; виховувати культуру спілкуваня.

Обладнання: портрет Конан Дойля, ілюстрації до твору, фото акторів у ролі Холмса і  Ватсона

Тип уроку: комбінований

Словник: Цикл (від грец. круг, коло) – ряд художніх творів, об’єднаних  задумом автора  в цілість (спільністю тематики,персонажів тощо).

Епіграф: «Герой Конан Дойля –єдиний літературний персонаж від часів Діккенса, що міцно увійшов у життя й мову народу».

       Ґілберт Честертон

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. «Герой Конан Дойля – єдиний літературний персонаж від часів Діккенса, що міцно увійшов у життя й мову народу», – наголошував сучасник автора, відомий письменник Ґілберт Честертон. 

На схилі своїх літ Артур Конан Дойль – на той час уже визнаний майстер пригодницького жанру, славнозвісний «творець Шерлока Холмса», зізнавсь у зверненні до читачів: «Я не хочу бути невдячним Холмсові. Для мене він безперечно залишався добрим другом».

І справді, художній хист і фантазія маститого письменника незмінно дивували прихильників його таланту. Як і раніше, для «самітника з Бейкер-стріт» – спостережливого детективааматора Шерлока Холмса, що не знає собі рівних в умінні розплутати найскладнішу загадку, ключем до розгадки часто стає навіть найменша дрібничка: щербинка на поруччі моста, друкарська помилка в газетному оголошенні, номер театрального квитка...

II. Оголошення теми і мети уроку

– Сьогодні ми розглянемо твір Конан Дойля «Пістрява стрічка», і знову поринемо в чудовий світ детективу. Нам потрібно буде не лише аналізувати героїв твору, але й удосконалювати  знання щодо дедуктивного методу від Шерлока Холмса, використовуючи доказову базу і логіку, тобто знання тексту.

IІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка  домашнього завдання

  • Що ви дізналися про Шерлока Холмса і доктора Ватсона?
  • Що об’єднує цих двох людей?
  • У чому вони різні?
  • Поясніть суть дедуктивного методу.
  • Що таке інтуїція? Чому Холмс не довіряє інтуїції?
  • Чи зміг би Шерлок Холмс розкрити злочин без особливих знань в області криміналістики?

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Слово вчителя. Артур Конан Дойль створив ряд оповідань з одним головним героєм –  збірки «Пригоди Шерлока Холмса» і «Записки про Шерлока Холмса».

Твори «Скандал в Богемії », «Спілка рудих », «Встановлення особистості», «Таємниця Боскомської долини», «П'ять апельсинових зерняток», «Людина з вивернутою губою», «Голубий карбункул», «Пістрява стрічка», «Палець інженера», «Знатний холостяк», «Берилова діадема», «Мідні буки» входять до збірки  «Пригоди Шерлока Холмса». Головними  героями  оповідань є Шерлок Холмс та його друг Джеймс Ватсон. Твори складають літературний цикл.

2. Робота над літературознавчим поняттям «цикл» (учні записують у зошит)

Цикл (від грец. круг, коло) – ряд художніх творів, об’єднаних  задумом автора                в цілість (спільністю тематики,персонажів тощо).

2. Вправа. Сюжетний хід. (Учні по черзі називають події оповідання «Пістрява стрічка»).

3. Вправа «Плутанина». Встановити послiдовнiсть подiй в оповіданні  «Пістрява стрічка».  Простежити хід розслідування справи сестер Стоунер.

1.Батіжок.  2.Заповіт покійної дружини лікаря Райлотта. 3.Револьвер і зубна щітка. 4.Вентиляційна віддушина. 5.Вокзал Ватерлоо. 6.Обстеження кімнати. 7.Блюдечко з молоком. 8. Огляд через лупу.

4. Робота в групах.

Уявіть себе детективом і спробуйте допомогти Холмсу провести розслідування справи сестер Стоунер. Простежте, яким чином Холмс застосовує дедуктивний метод.

I група –Візит Хелін Стоунер.

II група –  Обстеження будинку Грімсбі Ройлотта.

III група –  Припущення і докази Шерлока Холмса.

5. Робота в парах. Дослідницьке завдання. Знайти  в оповіданні «Пістрява стрічка» деталі і факти, спираючись на які, Холмс розкрив справу, яку сам рахував заплутаною (один учень записує в таблицю деталі, другий – факти ).

ДЕТАЛІ

ФАКТИ

1.

Я бачу, ви приїхали поїздом сьогодні вранці.

за вашою лівою рукавичкою я помітив квиток на зворотну дорогу

2.

Лівий рукав вашої жакетки заляпано грязюкою

довго їхали розгаслим путівцем на бідарці.

3.

На білому зап'ястку чітко проступало п'ять синьо-червоних плям

З вами поводилися жорстоко

4.

Він узяв маленьке блюдце з молоком, що стояло на сейфі.

Ні, кота в нас немає

5.

Стоунер сказала, що її сестра чула запах сигари, яку курив лікар Ройлотт

Я зробив висновок, що тут має бути душник.

6.

ліжко прикріплено до підлоги, зроблено душник, повішено шнур

Дівчина не могла пересунути своє ліжко. Воно завжди мало залишатися в одному й тому ж положенні щодо душника й вірьовки, так-так, бо цей шнур ніколи не призначався для дзвінка

7.

оглянув його стілець

…зрозумів, що він має звичку ставати на нього, для того, щоб дістатися до душника

8.

Сейф, блюдечко з молоком і батіжок із петлею; металеве клацання

…лікар квапливо зачиняв дверцята сейфа, куди ховав змію

 

Висновок: «Єдине, що заслуговує уваги, — низка міркувань від наслідків до причини. Це й призводить до успішного розв'язання справи», – ці слова сказав літературний батько видатного нишпорки – сер Конан Дойль. Шерлок Холмс розкриває заплутану кримінальну справу, застосовуючи дедуктивний метод, послуговуючись «низкою міркувань від наслідків до причини».

Слово вчителя.

В оповіданні «Пістрява стрічка» лікар Райлотт отримує справедливе покарання. Він гине від тієї «зброї», яку вигадав сам. Тут ніби спрацював  закон справедливості або бумеранга – один з найважливіших законів Всесвіту. Як підтверджує історія, він існував ще в стародавні часи. Цей закон міг мати різне трактування, але сенс був завжди один, а саме: все повертається. Все, що ми робимо, погане або хороше, нам обов'язково повернеться. Проходить деякий час і людина опиняється в аналогічній ситуації, але вже в ролі жертви. Що і трапилось із героєм твору Артура Конан Дойля «Пістрява стрічка». 

6. Розв’язання кросворда

По   горизонталі:

  1. Що привернуло увагу Шерлока Холмса в кімнаті Джулії? (Шнур)
  2. Ім'я героїні, котра прийшла до Шерлока Холмса за допомогою. (Хелін)
  3. Ім'я вітчима героїні. (Грімсбі)
  4. Чим вітчим годував гадюку? (Молоко)
  5. Прізвище героїні. (Стоунер)
  6. Як назвала гадюку Джулія? (Стрічка)
  7. Економка Шерлока Холмса. (Хадсон)
  8. Прізвище вітчима героїні оповідання «Пістрява стрічка». (Ройлотт)
  9. Який предмет, на думку Холмса, був зай­вим у кімнаті вітчима? (Блюдечко)
  10. Назва маєтку, де розгорталися основні події в оповіданні «Пістрява стрічка».(Стоук-Моран)
  11. Друг Шерлока Холмса. (Ватсон)

По   вертикалі

  1.   Ім'я головного героя циклу детективних оповідань А. Конан Дойля. (Шерлок Холмс)

 

 

 

6. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Закінчити одне з запропонованих речень:

– На місці Шерлока Холмса я б вчинив…

  На місці Шерлока доктора Ватсона я б допоміг…

– Якби Хелін Стоунер не звернулась за допомогою до Шерлока Холмса…

7. «Елементарно, Уотсон!»

(розв’язування кримінальних загадок)

а) Випадок у зоопарку.

Міркуючи, чим занятись у вихідний, Уотсон раптом згадав, що давно не був у зоопарку. «В дитинство впадаю», - з усмішкою подумав він уже по дорозі.

Але провести приємно час не видалося. В зоопарку була метушня; у якоїсь дами зникла сумка. Точніше ,її викрали – леді навіть бачила спину злочинця, який втікав.

Далеко втекти він не міг – усі виходи закрили, швидко прибула поліція і почала перевіряти територію. Лікар в цей час уважно спостерігав за тваринами – врешті-решт, він прийшов саме для цього. Ось кумедні мавпи граються , їдять банани, службовець простягає величезному носорогу ковбасу на паличці, страус ходить по клітці туди-сюди…

Стоп…Якась думка промайнула в Уотсона, і він побіг до поліцейського. Інспекторе! – крикнув лікар, - швидше сюди, я знаю де злочинець.

Завдання: Хто ж злочинець?

Відповідь: Службовець, який простягав ковбасу носорогу, адже той є твариною травоїдною.

б) Кішка під дощем.

Цікаву історію спостерігав я сьогодні вранці, - почав розповідати Уотсон. – Йшов дощ.Якась кішка пробігла вулицею, а слідом за нею – дама похилого віку. Жінка була розлючена, можливо, вона невихована, не буду категоричним. Але кричала ця леді дуже голосно: «Мерзотнику! Віддавив хвіст моїй кішці своєю машиною! Він тільки що наїхав на бідолашну! Навмисне це зробив, я впевнена! А ще стверджує, що стоїть на цьому місці півгодини і навіть не бачив моєї красуні! Інспекторе, відправте його до поліцейської дільниці».

Ні, з нервами у неї не все гаразд, - задумливо резюмував лікар.

Так наїхали на кішку чи ні? – нетерпляче запитала його місіс Хадсон, яка в усьому любила ясність.

  • Я ж сказав: у дами проблеми з нервами, - відповів Уотсон. Інспектор запропонував водію під’їхати ближче, і всі побачили, що він ні в чому не винний.

Запитання: Чому?

Відповідь: Водій від’їхав: під колесами було сухо.

в)Червоне і зелене.

Це пограбування було проведено чисто, красиво і професійно. Журналісти назвали його «злочином століття». І дійсно –спустошити Національний банк ще нікому не вдавалося. Але ні свідків, ні доказів на місці злочину не було. Правда, один із робітників, який ремонтував каналізацію біля входу в банк, бачив зелений «Порш», що віддалявся на великій швидкості. Але затримана в аеропорту машина була червона, її власник запевняв, що знайдені в багажнику золото та діаманти він цілком законно успадкував від померлої бабусі і навіть пред’явив дозвіл на їх вивіз.

Як завжди у складних  випадках, поліція звернулася до Шерлока Холмса. Найперше що він зробив – звернувся до єдиного свідка.

Скажіть , хто він за спеціальністю?

Зварювач, сер. Я якраз зварював труби, інколи випадково підвів голову, побачив зелене авто, яке від’їжджало від воріт банку.

Ви, впевнені що зелене?

Абсолютно. Зелене, як трава на газоні, як ось ця липа…

Достатньо, вдячний вам, ви дуже допомогли слідству.

Інспекторе, ми маємо право арештувати власника червоного «Порше» - у нас є для цього вагомі підстави. Запитання: Чому Холмс зробив такі висновки?

Відповідь: зварювачі працюють у темних окулярах , крізь які не видно різниці у кольорах.

г) Розбита ваза.

На світанку до Уотсона прийшов давній приятель містер Кас терлі.

Джеймсе, -  розпочав він, я сьогодні не спав цілу ніч. Маргарет поїхала до нашої дочки і має повернутися у вечері. А тут такий «сюрприз» - розбита її улюблена майсенська  ваза! Моєї провини у цьому немає. Я сідав вечеряти, коли почув стукіт і дзвін скалок у спальні. Вбіг туди і встиг помітити якогось чоловіка, який вистрибував через вікно. Не розуміючи, побіг за ним. Але вечорами вже холодно, скло в моїх окулярах миттєво спітніло, і поки я витратив, незнайомець встиг втекти. Відшукай його, Джеймсе, бо як я поясню Маргарет?

Але Уотсон не поспішав із пошуками. Він тільки покивав головою і з усмішкою промовив:

  • Дінні, друже мій, хіба можна так боятися дружини? Ти ж уже сивий джентльмен, а не хлопчисько. З ким не трапляється? Впевнений, Маргарет не буде довго сердитися на тебе.
  • Запитання: Чому лікар зразу зрозумів, що злочинець вигаданий?

Відповідь: Скло в окулярах пітніє, коли входиш з вулиці у приміщення, а не навпаки.

 

V. Підсумок уроку

Шерлок Холмс є одним із найпопулярніших літературних героїв. Ще за життя Конан Дойля стали з'являтися автори, які писали про пригоди знаменитого сищика, в тому числі й син письменника Адріан Конан Дойль. На початку XX століття російські письменники П. Нікітін і П. Орловець створили цикл повістей про розслідування злочинів Холмса в Росії. Оповідання  про детектива писали Джон Карр,  Стівен Кінг, Марк Твен, Джуліан Саймонс, Борис Акунін, Сергій Лук'яненко, Ентоні Горовіц і навіть президент США Франклін   Рузвельт.

Культурний вплив образу дуже великий. У середньому кожен п'ятий британець вважає, що Шерлок Холмс реально існував. Не викликає сумнівів і літературне життя доктора Ватсона.

Класичний детективний дует Холмс – Ватсон ще багато століть буде надихати режисерів, майстрів пензля, слова, мистецтва у цілому.

VI. Домашнє завдання

  1. Прочитати  біографію та новелу  O. Генрі «Останній листок».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Засипко Ольга Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Мкртчян Діана
    дуже крута робота
    Загальна:
    3.3
    Структурованість
    2.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
41188
Оцінка розробки
4.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку