Урок за фольклорною баладою "Король Лір і його дочки" завершує цілісне аналітичне дослідження балади. Розвиває образне та критичне мислення учнів, виховує повагу до батьків. Сопроводжується презентацією.
Розробка уроку, проведеного у 7 класі
Добропільської ЗОШ І-ІІІ ступенів
учитель Москаленко Л. М.
Тема
Моральні уроки балади «Король Лір і його дочки». Король Лір як вічний образ
Мета
Завершити цілісне аналітичне дослідження балади, звернути увагу учнів на моральний аспект твору; схарактеризувати образ короля Ліра, розкрити його роль як вічного образу світової літератури;
розвивати образне та критичне мислення учнів, навички висловлювання власних вражень та думок;
сприяти формуванню почуття пошани до батьків, вдячності їм, прагнення сповідувати загальнолюдські цінності.
Обладнання
Презентація за темою уроку, фрагмент фільму за трагедією В. Шекспіра «Король Лір», ілюстрації до балади.
Тип уроку
Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Слайд № 1
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за прочитаною вдома баладою «Король Лір і його дочки»
- Який народ створив баладу «Король Лір і його дочки»? Дайте визначення народної балади.
- Якими постають перед нами герої на початку твору?
- Як повівся король Лір по відношенню до своїх дочок?
- Чи всі дочки виказали батькові пошану та любов?
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
У фольклорних творах, зокрема баладах, часто йдеться не лише про героїв та їхні діяння на благо вітчизни, а й про особисте життя — про непрості стосунки батьків і дітей, про любов справжню та несправжню, про вірність та зраду й багато іншого що з давніх-давен хвилює людей. Ми продовжимо з вами мандрівку світом староанглійської балади та складними провулками людської душі. Сьогодні спробуємо збагнути причину трагедії долі головних героїв і зрозуміти, у чому полягає надзвичайна популярність балади «Кроль Лір і його дочки»
Слайд № 2
Проблемне завдання: зрозуміти, у чому причина трагедії головних героїв та корені популярності балади в усі часи.
ІV. Дослідження тексту балади
— Які думки виникли у вас після перечитування балади «Король Лір і його дочки» вдома?
— Що найбільше вразило вас, як дітей своїх батьків, у поведінці короля Ліра?
— Визначте причину, чому розлютився король на Корделію? Доведіть текстом балади свою думку.
— Як учинив король з «нелюбою дитиною»? Оцініть з точки зору моралі вчинок короля як батька.
— Чи дійсно Корделія була такою поганої дочкою?
Інтерактивна вправа «Сонечко» (діти отримують схему-сонечко для характеристики Корделії і заповнюють її, об’єднавшись у групи)
— Чому король поділив своє королівство між старшою та середньою дочками? Чому не залишив собі геть нічого? На що він розраховував? (Лір довіряв своїм дітям. Він наївний та довірливий)
— Яким було життя короля у старшої дочки? Які риси характеру поступово розкриваються в образі Регани? (Регана принизили свого батька як короля, відмовивши йому в атрибуції влади. Тим самим виказала й свою зневагу як дочка)
Далі учні заповнюють третій та четвертий рядки таблиці - схеми, яка є у кожного учня на парті
«Сутність відповідей дочок короля Ліра» Слайд № 3
Регана |
Гонорелля |
Корделія |
«Готова я за вас і |
«Волю хоч би |
«Я рада… Свій довг |
Здатність піти за |
Готовність |
Бути просто |
Позбавила батька |
Відмовила батькові |
Віддала власне життя |
Презирство та зневага |
Презирство та зневага |
Любов |
— Як відреагував король Лір на поведінку старшої дочки? Які риси характеру проявляє герой? (Постає проти несправедливості)
— Як повела себе середня сестра Гонорелля? Чому в баладі вона порівнюється зі змією? (Вона холодна і жорстока, принизила батька як людину)
— Слова старшої та середньої дочок щодо готовності прийняти смерть заради батька виявилися суцільною брехнею, насправді сестри холодні та бездушні егоїстки. Розкрийте роль метафори Лірового жебрацтва (Він жебрак як батько і як король)
Слайд № 4, 5
— Чому тільки тепер король Лір згадує слова найменшої дочки Корделії? (Втративши корону, дім та дітей, Лір тільки тепер зрозумів щирі почуття Корделії, її чисту душу)
— Чому Лір не йде до Корделії? (Усвідомлює несправедливість, яку скоїв сам)
— Поміркуйте, в чому криється причина божевілля героя? (Душевна рана, яку причинили власні доньки, і несправедливість, що вчинив батько проти власної дитини)
— Як поводить себе Корделія, коли короля, бідного жебрака, приводять до неї?
— Що зробила Корделія заради батька? (Повернула короля Ліра на царство та віддала за батька життя)
Заповнюємо таблицю
— Чому Лір не пережив смерті Корделії? (Біль від втрати дитини і усвідомлення, що він певною мірою винен у її смерті й спричинили смерть героя)
Слайд № 6
Робота з ілюстрацією П. Татарникова «Король Лір та мертва Корделія»
— Розгляньте ілюстрацію до балади, створену П. Татарниковим «Король Лір та мертва Корделія». Чи вдалося художнику передати горе та відчай батька?
Слайд № 7
Заповнення другої частини порівняльної таблиці «Образ короля Ліра»
Король Лір на початку |
Король Лір у фіналі балади |
Сильний правитель |
Жебрак, якому дочка повернула |
Жорстокий батько |
Люблячий батько |
Людина, що легко |
Пройшов важкий шлях від |
Недалекоглядний егоїст |
Людина, що усвідомила свою |
— Виразно прочитайте фінал балади. Чому, по-вашому, сестер стратили? (Зло має бути покаране)
V. Підсумкова бесіда
Слайд № 8
— У літературі є образи, що вийшли за рамки своїх творів та стали духовним здобутком людства. Ці образи несуть в собі питання, що є вічними, та надихають інших митців на створення власних творів. Такі образи називають «вічними образами» в літературі. Таким образом є, наприклад, Прометей. Чому ж образ короля Ліра називають «вічним образом»?
Слайд № 9
VI. Домашнє завдання Слайд № 10