Конспект уроку з зарубіжної літератури для 7 класу на тему "Фольклорна балада "Король Лір і його дочки". Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.

Про матеріал

Урок за фольклорною баладою "Король Лір і його дочки" завершує цілісне аналітичне дослідження балади. Розвиває образне та критичне мислення учнів, виховує повагу до батьків. Сопроводжується презентацією.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

“Король Лір і його дочки”. Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ

Номер слайду 2

Проблемне завдання У чому причина трагедії головних героїв?Де криються корені популярності балади в усі часи?

Номер слайду 3

Сутність відповідей дочок короял Ліра{21 E4 AEA4-8 DFA-4 A89-87 EB-49 C32662 AFE0}Регана. Гонорелля. Карделія“Готова я за вас і кров пролити”“Волю хоч би найтяжче бідувати”“Я рада…Свій довг дитячий все сповняти”Здатність піти за батька на смерть. Готовність прийняти страждання заради батька. Бути слухняною та пам’ятати про свій обов’язок дочки. Позбавила батька пошани та життя, гідного короля. Прирівняла батька до слуг, прирекла на голодне існування. Віддала власне життя за батька. Презирство та зневага. Презирство та зневага. Любов

Номер слайду 4

Взаємовідносини батька і дочок У Регани: “В дочки найстаршої живе старий король тим часом, Що зразу там було мов медове,Та незадовго стало квасом…” У Гонорелли:“У мене захисту для вас нема,Хіба що з слугами на кухні жити,Захочете та теє їсти й пити,Що не доїм та не доп’ю сама…”

Номер слайду 5

Старий король став вигнавцем, а тому йому довелося звернутись до Корделії. У неї король знайшов любов, милосердя і допомогу. Як свідчить легенда, батько разом із Корделією відвоював Англію у злих старших дочок. “І Лір прийняв на старості своїй Знов королівськую корону…” Взаємовідносини батька і дочок

Номер слайду 6

П. Татарников “Король Лір та мертва Корделія”

Номер слайду 7

Образ короля Ліра Початок твору. Фінал твору. Сильний правитель Мудрий Жорстокий батько Вдячний. Наївна людина Душевний Легко піддається лестощам Люблячий Несправедливий Самокритичний. Егоїстичний Справедливий

Номер слайду 8

Літературознавчий словник Вічний образ (у художній літературі) – літературний образ, який за глибиною художнього узагальнення виходить за межі конкретних творів і зображеної в них історичної доби, містить невичерпні можливості для філософського осмислення буття.

Номер слайду 9

Образ легендарного короля Ліра став “вічним”. Він змальований не тільки в міфах, легендах, літописах і староанглійській баладі, а й у різних видах мистецтва – літературі, живописі, опері та балеті.

Номер слайду 10

Домашнє завдання (на вибір) 1. Дати розширену письмову відповідь на питання “Чому баладу “Король Лір і його дочки” називають оповіддю про дитячу невдячність”2. Підготувати розповідь про те, як ви любите своїх батьків, тих, хто про вас піклується, у чому виражається ця любов і пошана.

Перегляд файлу

 

C:\Users\Саня\Desktop\post-2336801-1398061422.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку, проведеного у 7 класі

Добропільської ЗОШ І-ІІІ ступенів

учитель Москаленко Л. М.

 

 

Тема

Моральні уроки балади «Король Лір і його дочки». Король Лір як вічний образ

Мета

Завершити цілісне аналітичне дослідження балади, звернути увагу учнів на моральний аспект твору; схарактеризувати образ короля Ліра, розкрити його роль як вічного образу світової літератури;

розвивати  образне та критичне мислення учнів, навички висловлювання власних вражень та думок;

сприяти формуванню почуття пошани до батьків, вдячності їм, прагнення сповідувати загальнолюдські цінності.

Обладнання

Презентація за темою уроку, фрагмент фільму за трагедією В. Шекспіра «Король Лір», ілюстрації до балади.

Тип уроку

Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Слайд № 1

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда за прочитаною вдома баладою «Король Лір і його дочки»

- Який народ створив  баладу «Король Лір і його дочки»? Дайте визначення народної балади.

- Якими постають перед нами герої на початку твору?

- Як повівся король Лір по відношенню до своїх дочок?

- Чи всі дочки виказали батькові пошану та любов?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

У фольклорних творах, зокрема баладах, часто йдеться не лише про героїв та їхні діяння на благо вітчизни, а й про особисте життя — про непрості стосунки батьків і дітей, про любов справжню та несправжню, про вірність та зраду й багато іншого що з давніх-давен хвилює людей. Ми продовжимо з вами мандрівку світом староанглійської балади та складними провулками людської душі. Сьогодні спробуємо збагнути причину трагедії долі головних героїв і зрозуміти, у чому полягає надзвичайна популярність балади «Кроль Лір і його дочки»

Слайд № 2

Проблемне завдання: зрозуміти, у чому причина трагедії головних героїв та корені популярності балади в усі часи.

ІV. Дослідження тексту балади

— Які думки виникли у вас після перечитування балади «Король Лір і його дочки» вдома?

— Що найбільше вразило вас, як дітей своїх батьків, у поведінці короля Ліра?

— Визначте причину, чому розлютився король на Корделію? Доведіть текстом балади свою думку.

— Як учинив король з «нелюбою дитиною»? Оцініть з точки зору моралі вчинок короля як батька.

— Чи дійсно Корделія була такою поганої дочкою?

Інтерактивна вправа «Сонечко» (діти отримують схему-сонечко для характеристики Корделії і заповнюють її, обєднавшись у групи)

 

 

 

 

  Чому король поділив своє королівство між старшою та середньою дочками? Чому не залишив собі геть нічого? На що він розраховував? (Лір довіряв своїм дітям. Він наївний та довірливий)

— Яким було життя короля у старшої дочки? Які риси характеру поступово розкриваються в образі Регани? (Регана принизили свого батька як короля, відмовивши йому в атрибуції влади. Тим самим виказала й свою зневагу як дочка)

Далі учні заповнюють третій та четвертий рядки таблиці - схеми, яка є у кожного учня на парті

 

 

«Сутність відповідей дочок короля Ліра» Слайд № 3

 

 

Регана

Гонорелля

Корделія

«Готова я за вас і
кров пролити»

«Волю хоч би
найтяжче
бідувати»

«Я рада… Свій довг
дитячий все
сповняти»

Здатність піти за
батька на смерть

Готовність
прийняти
страждання заради
батька

Бути просто
слухняною дочкою та
пам’ятати про свій
обов’язок дочки

Позбавила батька
пошани та життя,
гідного короля

Відмовила батькові
у найменшому –
жити у родині,
прирівнявши його
до слуг, прирікши
на голодне
існування

Віддала власне життя
за батька

Презирство та зневага

Презирство та зневага

Любов

 

  Як відреагував король Лір на поведінку старшої дочки? Які риси характеру проявляє герой? (Постає проти несправедливості)

— Як повела себе середня сестра Гонорелля? Чому в баладі вона порівнюється зі змією? (Вона холодна і жорстока, принизила батька як людину)
  Слова старшої та середньої дочок щодо готовності прийняти смерть заради батька виявилися суцільною брехнею, насправді сестри холодні та бездушні егоїстки. Розкрийте роль метафори Лірового жебрацтва (Він жебрак як батько і як король)

Слайд № 4, 5

— Чому тільки тепер король Лір згадує слова найменшої дочки Корделії? (Втративши корону, дім та дітей, Лір тільки тепер зрозумів щирі почуття Корделії, її чисту душу)

Чому Лір не йде до Корделії? (Усвідомлює несправедливість, яку скоїв сам)

— Поміркуйте, в чому криється причина божевілля героя? (Душевна рана, яку причинили власні доньки, і несправедливість, що вчинив батько проти власної дитини)

— Як поводить себе Корделія, коли короля, бідного жебрака, приводять до неї?

— Що зробила Корделія заради батька? (Повернула короля Ліра на царство та віддала за батька життя)

Заповнюємо таблицю

— Чому Лір не пережив смерті Корделії? (Біль від втрати дитини і усвідомлення, що він певною мірою винен у її смерті й спричинили смерть героя)

Слайд № 6

Робота з ілюстрацією  П. Татарникова «Король Лір та мертва Корделія»

 

http://delaemvmeste.by/wp-content/gallery/pavel-tatarnikov_2/illyustratsii-k-knige-korol-liro.jpg

 

— Розгляньте ілюстрацію до балади, створену П. Татарниковим «Король Лір та мертва Корделія». Чи вдалося художнику передати горе та відчай батька?

  • Поміркуйте, як поданий у баладі образ короля Ліра, статично чи в розвитку?

Слайд № 7

Заповнення другої частини порівняльної таблиці «Образ короля Ліра»

 

Король Лір на початку
балади

Король Лір у фіналі балади

Сильний правитель

Жебрак, якому дочка повернула
владу

Жорстокий батько

Люблячий батько

Людина, що легко
піддається лестощам

Пройшов важкий шлях від
засліплення лестощами до прозріння

Недалекоглядний егоїст

Людина, що усвідомила свою
провину та важко картає себе за це


— Виразно прочитайте фінал балади. Чому, по-вашому, сестер стратили? (Зло має бути покаране)

V. Підсумкова бесіда

Слайд № 8

— У літературі є образи, що вийшли за рамки своїх творів та стали духовним здобутком людства. Ці образи несуть в собі питання, що є вічними, та надихають інших митців на створення власних творів. Такі образи називають «вічними образами» в літературі. Таким образом є, наприклад, Прометей. Чому ж образ короля Ліра називають «вічним образом»?

Слайд № 9

  • Чи зрозуміли ми, в чому причини трагедії героїв? А в чому причина популярності балади?
  • Які уроки винесли ви для себе з нашого дослідження?
  • У старших класах ми будемо вивчати творчість геніального англійського драматурга Вільяма Шекспіра. Серед його доробку є трагедія «Король Лір», створена на основі балади. На основі трагедії створено кінострічки Пропоную вам переглянути фрагмент кінострічки. (https://youtu.be/DGokza1RV9Q)Чи таким уявляли ви героїв балади?

VI. Домашнє завдання Слайд № 10

  1. Дати розширену письмову відповідь на питання «Чому баладу «Король Лір і його дочки» називають оповіддю про дитячу невдячність»
  2. Підготувати розповідь про те, як ви любите своїх батьків, тих, хто про вас піклується, у чому виражається ця любов і пошана.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Литвинова Надія Андріївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
30605
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку