Конспект уроку з зарубіжної літератури для 7-го класу на тему:"О.Генрі. Останній листок"

Про матеріал

Тема уроку: О. Генрі «Останній листок». Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовність до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.

Мета

Мета заходу: створити умови для розвитку пізнавального інтересу дітей до учбового предмету і вміння використовувати знання, отримані впродовж учбового року на уроках зарубіжної літератури в нестандартних умовах.

навчальна: аналізуючи новелу, показати, що прагнення робити добро іншому є засіб здолання життєвих негараздів; закріпити знання учнів про новелу;

розвиваюча: сприяти розвитку аналітичного і художнього мислення учнів, навиків і вмінь аналізувати художній текст;

виховна: сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього.

Практична:з'ясувати особливості творчої манери письменника на прикладі новели;

Використання елементів зацікавленості допомогає вчителю активізувати діяльність учнів, підвищити інтерес до уроків зарубіжної літератури, мотивувати дітей на оволодіння новими знаннями та вдосконалення навиків.

Задачі:1. Формування вмінь використовувати свої знання при рішенні цікавих завдань, розвиток пізнавального інтересу до предмету,удосконалювати навики виконання нестандартних завдань

2. Виховання активності та розвиток вміння доводити свій самостійний вибір при рішенні загальної цікавої задачі.

розвиток вмінь проводити аналіз, синтез та класифікацію матеріалу за заданими критеріями.

3. Вивчення в самостійно дослідницькій діяльності особливостей новелістичного жанру.3.Розвиток учбово-пізнавльної, комунікативної та інформаційної компетентностей учнів.4. Розвиток культури мовлення,художнього сприйняття навколишнього середовища.

Перегляд файлу

 

КЛАС:7                                               

         Тема уроку: О. Генрі «Останній листок». Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовність до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.

 

Мета

навчальна: аналізуючи новелу, показати, що прагнення робити добро іншому є засіб здолання життєвих негараздів; закріпити знання учнів про новелу;

розвиваюча: сприяти розвитку аналітичного і художнього мислення учнів, навиків і вмінь аналізувати художній текст;

виховна: сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього.

Практична:з’ясувати особливості творчої манери письменника на прикладі новели;

 

І.Організаційний момент

- Погляньмо за вікно… Останніми сніжинками зима нагадує нам про своє існування, останніми холодами нас холодить, бо ще день-два – і остаточно весна візьметься за господарювання. Ви теж, готуючись до сьогоднішнього уроку, читали твір, у назві якого є слово «останній».

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Рольова гра «Асоціативний кущ».

- Напишіть на дошці слова - асоціації, які виникають у вас, коли ви чуєте слово «останній». (Учні записують слова «дзвінок», «подих», «урок», «шанс», «плач», «сум»).

- Зауважу, що із словом «останній» у всіх виникають сумні асоціації. А що ж символізуватиме «останній листок» О.Генрі? Та про все по-порядку.

1. Бесіда

? Над яким розділом літератури ми розпочали роботу?

? Який твір розпочали вивчати?

? Хто є автором?

1. Справжнє ім’я О.Генрі?

а) Вільям Сідні Портер;

б) Олександр Генрі;

в) Артур Конан  Дойль.

2. Автор перекладу з англійської новели «Останній листок».

а) Микола Лукаш;

б) М.Дмитренко;

в) М.Рильський.

3. Літературний жанр, до якого належить твір О.Генрі «Останній листок».

а) оповідання;

б) казка;

в) новела.

4. На кого був схожий Берман?

а) на О.Генрі;

б) на Давида;

в) на Мойсея.

5. Хто з героїв новели виглядав як “підтоптаний задишкуватий бовдур з червоними кулацюрами”?

а) Берман;

б) містер Пневмонія;

в) лікар.

6. Що хотіла намалювати Джонсі?

а) Неаполітанську затоку;

б) Ейфелеву вежу;

в) останній листок.

. Подруг-художниць звали:
а) Сью і Джонсі;
б) Софі і Джейн;
в) Ск’ю і Джема.

2. У дівчат були спільні погляди на:
а) поезію, салат із морської капусти та довгі спідниці;
б) мистецтво, салат із листя цикорію та широкі рукави;
в) літературу, салат із корейської моркви та короткі рукави.

3. Хвороба, яка з’явилася у Іст-Сайді, називалася:
а) булемія;
б) скарлатина;
в) пневмонія.

4. Інфекція стала «косити» людей у місяці:
а) жовтні;
б) листопад;
в) грудні.

5. Лікар повідомив, що у хворої дівчини шансів …
а) один до десяти;
б) один до п’ятдесяти;
в) один до ста.

6. Мрія Джонсі – намалювати:
а) протоку Ла-Манш;
б) Гудзонову затоку;
в) Неаполітанську затоку.

7. Вікно кімнати, де знаходилася хвора дівчина, виходило на:
а) поле;
б) сад;
в) глуху стіну.

8. Сью попросила сусіда зображувати:
а) ковбоя;
б) золотошукача;
в) моряка.

9. Берману за скелю правив:
а) невисокий клишоногий стілець;
б) старий подертий диван;
в) перевернутий догори дном чайник.

10. Дівчина, що лежала в ліжку, нагадувала:
а) мумію;
б) статую;
в) мерця.

11. Коли дівчина почала одужувати, перше, що вона попросила:
а) гребінець;
б) дзеркало;
в) книжку.

12. Як займала час Джонсі, лежачи в ліжку?
а) плела вовняний шарф;
б) вишивала квіти;
в) малювала останній листок.

Оповідання - невеликий прозовий твір про одну и кілька подій із життя персонажа

Новела - невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

Композиція - будова твору, особливості розташування частин, епізодів.

Ідея - основна думка художнього твору.

Тема - коло життєвих явищ, зображених у творі.

Іронія - засіб комічного, прихована насмішка.

Сьогодні на уроці, аналізуючи новелу «Останній листок» О’Генрі, ми переконаємося, що автор висловлює в цьому творі таку головну думку:

«Прагнення робити добро іншому є засобом подолання життєвих негараздів» (Запис на дошці).

Ця думка відповідає одній із заповідей Божих: люби ближнього, як самого себе. Такого принципу в житті дотримувався О’Генрі.

ІІІ. Аналіз художнього твору.

1. Фронтальна бесіда.

А) Визначіть тему новели.

Відповідь: «Автор розповідає про дівчину-художницю Джонсі, яка хворіє пневмонією і вирішила, що помре тоді, коли впаде останній листок зі старого плюща, який ріс за вікном її кімнати.»

Б) Як розгортаються події в новелі далі? (сюжет)

Сюжет – це ряд подій, зображених у творі.

Відповідь: «Джонсі лежала дуже хвора у ліжку і рахувала в зворотному порядку листки, що залишилися на гілках плюща: 12, 11, 10, 9, 8, 7… Сью, її подруга, не знала, як повернути Джонсі до життя. Вона розповіла старому художнику Берману про свої переживання. Нічого нікому не кажучи, Берман намалював листок плюща на стіні, що була навпроти вікна, біля якого лежала хвора дівчина. Цей листок врятував життя Джонсі, пробудивши в неї бажання одужати. Але він виявився останньою картиною в житті Бермана. Старий художник, малюючи його в негоду, захворів і помер.»

В) Словникова робота:

Пневмонія – гостре запалення легенів;

Плющ – ліано подібна рослина (дикий виноград);

Шедевр – винятково майстерний, досконалий твір мистецтва.

Г) Що ми можемо сказати про кожного з героїв новели?

Відповідь: «Сью – молода художниця, виявила себе справжньою подругою, турбуючись про хвору Джонсі. Сью працювала, щоб заробити гроші для лікування Джонсі, доглядала за нею.»

Джонсі (с. 427) – теж художниця, «мініатюрна дівчина», «недокрівна», яку вполював містер Пневмонія. Вона від занепаду сил втратила бажання боротися із хворобою і вже готова була вмерти.

Берман (с.430) – старий художник, невдаха і пияк, проте мріяв намалювати шедевр.»

Д) Чи можна назвати життя героїв твору легким і безтурботним?

Відповідь: «Сью і Джонсі жили в кімнатці на горищі, яку вони знімали за низьку плату. Заробляти гроші, продаючи свої малюнки. Коли Джонсі захворіла, Сью мусила працювати за двох.

Берман заробляв на шматок хліба мазаниною вивісок та реклам. Жив в комірчині. Мріяв намалювати шедевр, який дасть їм можливість жити краще.»

Е)Хто із героїв прагне робити добро іншому?

Відповідь: «Добро роблять Сью і Бермак. Сью доглядає хвору Джонсі, заробляє гроші, щоб її лікувати. Бермак – холодної листопадової ночі, ризикуючи здоров’ям, малює останній листок плюща, який повернув Джонсі бажання жити.»

Є) Чому Джонсі, художниця, не змогла відрізнити намальований на стіні листок від справжнього?

Відповідь: «Берман намалював не просто листок, це був його шедевр, про який він мріяв все життя.»

Ж) Чи є прагнення робити добро іншому засобом здолання негараздів?

Відповідь: «Добро, яке зробив Берман, це врятоване життя молодої дівчини, в першу чергу, і здійснення його заповітної мрії. Помираючи, художник знав, що виконав своє призначення на землі і життя він прожив недаремно.»

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.     Робота за підручником.

-                      Коли ми вперше «натрапляємо» на образ Бермана у творі? За яких обставин? (Автор описує хворобу дівчинки Джонсі і її розчарування. Вперше ми чуємо про Бермана, коли Сью, яка допомагає хворій подрузі, вирішує покликати старого, щоби нібито змалювати з нього образ відлюдька).

-                      Яким автор змальовує Бермана? Зачитайте. («Старий Берман був художником і жив на першому поверсі під ними. Йому вже перевалило за шістдесят, і борода в нього, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика. В мистецтві Берман був невдахою. Сорок років тримав він У руках пензель, але й на крок не наблизився до своєї Музи, щоб хоч торкнутися краю її мантії. Він весь час збирався створити шедевр, але навіть не почав над ним роботи. Уже кілька років, як він не малював нічого, крім якоїсь мазанини - вивісок та реклам. На шматок хліба він заробляв, позуючи тим молодим художникам з колонії, які не могли платити натурникові-професіоналу…»).

-                      Чому саме до нього звернулася Сью? (Він жив недалеко, напевно вони спілкувалися часто, бо мали спільне покликання – малювати).

-                      Чи зумів Берман допомогти Сью? (Не так Сью, як Джонсі. Із півслова він зрозумів, що може поставити хвору дівчинку на ноги.)

-                      Чому Берман не втішає хвору словами? (Берман – старий і досвідчений, його зоряний час – минув. Зараз потрібно врятувати молоде життя. Що він і робить, малюючи цілу ніч останній листок. Слова в цьому випадку недоречні, треба діяти. Джонсі і Берман схожі – вони творчі особистості, люди світу мрій).

2. Дослідницька робота.(Слайд №6).

- Символом чого був намальований листок? (Надії, що не вмирає, віри в майбутнє).

- А впродовж твору, що уособлює останній листок? («Коли впаде останній листок, я помру» - символ безнадії. Щось примусило цей останній листок залишитися там, де він є» - символ відродження).

- Що віддаляє Джонсі від картини за вікном? Що ця відстань і ця перепона може символізувати? (Штора, як символ бар’єру між дійсністю та мрією, життям і смертю, реальністю та надією).

- Чому Сью називає малюнок Бермана – шедевром? (Він вселив надію Джонсі жити далі, якщо на вітрі і холоді ще тримається останній листок, то яке право вмирати має вона!).

3. Робота за словниками. (Слайд №7).

- Справді, а що може бути важливішим від людського життя? Відшукаймо у словниках, що означає слово «шедевр»? (Шедевр (франц. chef-d’oeuvre  головна робота.

1. У середньовічній Західній Європі – зразки виробів (їх повинні були подавати ремісники, прагнучи здобути звання майстра).

2. Блискавичний, зразковий виріб, який є найвищим досягненням мистецтва, майстерності. Сучасний тлумачний словник української мови: 100 000 слів / За заг. ред.д-ра філол. наук, проф. В.В.Дубічинського. – Х.: ВД “ШКОЛА”, 2009. – С.974.

Шедевр (від фр. chefd`oeuvre, букв. – майстерно виконана річ, зразковий витвір).

1.      У середні віки в Західній Європі – зразки виробів, які повинні були подавати ремісники з метою отримання звання майстра.

2.      Зразковий твір літератури, будь-якого жанру мистецтва, що характеризується найвищою майстерністю.

3.      Нечволод Л.І. Сучасний словник іншомовних слів. Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2007. – С.252-253).

4. Бесіда. (Слайд №8).

- Чи доводилося вам бачити шедеври? Які саме?

- Чи можна вважати роботи, зображені на слайді – шедеврами? Чому?

-     Як бачимо, шедевр – це щось блискавичне, зразкове, найвище досягнення мистецтва. Чи відповідає робота Бермана – словниковому трактуванню і вашим уявленням про шедеври? (Ні, вона цінніша, важливіша, бо вона врятувала життя людині!).

-     Чим розплатився Берман за свій шедевр? (Своїм життям).

-     Чи варто було тратити час, сили, здоров’я на нього? Чому? (Малюнок Бермана – врятоване молоде життя, яке, можливо, в майбутньому, створить не один такий шедевр. Дівчинка мріяла намалювати Неаполітанську затоку).

6. Постановка проблемного запитання.

- За яких обставин людина може забути про все другорядне і піти на жертву заради іншої? (Коли любить когось, коли відчуває відповідальність за когось, коли смілива, щира, толерантна, гуманна).

7. Компаративний аналіз герої. (Слайд №10).

-     Хтось із відомих сказав, що шедеври створюють генії. Без сумніву одним із них є Мікеланджело Буанароті, якого О.Генрі згадує як автора скульптури «Мойсей», описуючи Бермана. А що вам відомо про Мойсея? (Мойсей – біблійний герой, пророк, який 40 років водив людей по пустелі. Через нього Бог передав людям на землю 10 заповідей на скрижалях).

-     Чи випадково автор порівнює Бермана із Мойсеєм? Чому? Що нам відомо про Мойсея? (Ні. Обидва герої старшого віку, досвідчені, готові прийти на допомогу іншим, уособлюють добро. Як пророк блукав зі своїм народом аж 40 років пустелею,прямуючи до кращого життя, так і Берман мріяв створити шедевр – намалювати безсмертну картину. Ризикуючи життям вони виконали свої місії. Біблійний герой привів свій народ «у землю обітовану», а художник написав свій шедевр – останній листок плюща на стіні будинку для Джонсі).

-     Справді, яка різниця, де виставляють шедеври, чи у знаменитих картинній галереях чи на глухій стіні цегляного будинку? Головне, щоби він приніс задоволення, заставив когось замилуватись створеною красою! Подарував життя! Шедевр Бермана залишиться безсмертним у пам’яті вдячних людей! Як і шедеври Мікеланджело!

 Старий Берман був художником. Йому вже перевалило за шістдесят, і борода у нього, як у скульптури Мікеланджело ‘‘ Мойсей ‘‘ кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика. В мистецтві Берман був невдахою. Сорок років тримав він у руках пензель, але й на крок не наблизився до своєї Музи, щоб хоч торкнутися краю її мантії. Він весь час збирався створити шедевр, але навіть не почав над ним роботи. Уже кілька років, як він не малював нічого,крім якоїсь мазанини – вивісок та реклам. На шматок хліба він заробляв, позуючи тим молодим художникам з колонії, які не могли платити натурникові – професіоналу. Він занадто багато пив і ще не облишав балачок про свій майбутній шедевр. Що до всього іншого, то це був буркітливий дідок, який нещадно знущався з усякої делікатності, в кому б вона не виявлялася, і дивився на себе як на сторожового пса, спеціально поставленого захищати двох молодих художниць у студії нагорі…

…Сью застала Бермана,від якого тхнуло ялівцівкою…В кутку стояв мольберт з підрамником, на якому було натягнуте чисте полотно, що вже двадцять п‘ять років чекало перших штрихів шедевра…

…Старий Берман з червоними очима, які помітно сльозилися, галасливо виявив свою зневагу…Вони зупинилися біля вікна й з острахом подивилися на плющ…Потім мовчки перезирнулись…

…Берман у старій синій сорочці, зображаючи відлюдька – золотошукача, всівся на перекинутому догори дном чайнику, що правив за скелю…

Бесіда за прочитаним:

-          Образ якої людини склався у вашій уяві? ( Старий, немічний, багато п‘є, давно не малює, лише балакає; невдаха – особливого захоплення герой не викликає )

-          Читаючи таку характеристику, чи вірить читач, що ТАКА людина здатна створити шедевр?

-          Чи є у містера Бермана хоч одна позитивна риса? ( Коли він відчув, що Джонсі загрожує небезпека, він перестав кричати, разом зі Сью ‘‘ вони зупинились біля вікна й з острахом подивилися на плющ. Потім мовчки перезирнулись…‘‘ Берман відчув страх за долю Джонсі, йому не байдуже, що з нею трапиться ):

Висновки. Отже, характеристика Бермана однозначна тільки на перший погляд. Так – п‘яниця, так – невдаха,неспроможний ні на що. Але він вміє співчувати, він чуйний – ось риса, яку так старанно ‘‘  приховав ‘‘  письменник.

 Берман не знайшов себе в житті, не реалізував своїх здібностей, не зміг боротися з обставинами життя, із  власними вадами.  Його останній  вчинок – це як  крик  душі ‘‘ маленької людини ‘‘, яка безсила змінити що – небудь у власному житті, але яка знаходить сили, щоб змінити на краще життя дівчат, яких щиро любить.

       Як блискавка у темряві робить видимими певні речі, так і письменник висвітлив найважливішу рису Бермана – людяність, здатність думати про іншого. Непоказна, звичайна людина, у якої більше ‘‘ мінусів ‘‘, аніж ‘‘ плюсів ‘‘, здатна на високий моральний вчинок. Дивак, неспроможний намалювати художній шедевр, здатний на шедевр людяності.

Запис на постері: здатний на справжнє добро і любов до ближнього

 - З огляду на ці висновки, як ви поясните епіграф до уроку? ( Гуманізм новели не тільки в тому, що Берман створив шедевр людяності, тут показана і трагедія людини, яка залишилася на самоті зі своєю долею, зі своїми невдачами, з ‘‘ жорстокістю навколишнього світу ‘‘. Прийнявши рішення повернути Джонсі віру у життя, Берман тим самим кинув виклик своїм невдачам, саме так вирішив подолати власні негаразди. У цьому гуманізм новели О.Генрі, який довів, що в будь – яких обставинах можна бути людиною.

ІІ група - Вправа «Гронування»

З перелічених якостей людей виділіть ті, що були притаманні Берману.

Створіть асоціативне гроно

Вміння співчувати Почуття відповідальності

Мудрість Дисциплінованість

Мужність Правдивість

Небайдужість Доброта

Цілеспрямованість Щедрість

Готовність до самопожертви Тактовність

та інші Чуйність

 Що ж сталося з Берманом?

Образ Бермана набуває справжньої духовної величі, а смерть його викликає в нас біль, ніби із життя пішла близька для нас людина.

? Чому новела називається «Останній листок»?

(тому, що цей листок був останнім малюнком у житті Бермана, але цей малюнок став вічним шедевром у пам'яті Сью й Джонсі)

? Яка ідея твору?

Ідея - найголовніша цінність - людське життя;

возвеличення сили людських почуттів, здатних перебороти найстрашніше.

10. Складання сенкану

? А зараз наш клас перетвориться на творчу лабораторію.

Я пропоную групами скласти сенкан, тема якого Берман

Милосердний, добрий

допомагає, переживає, піклується

створив справжній шедевр

(морально виростає в наших очах)

(перетворюється на символ самопожертви)

У.Підсумки.

Вправа ‘‘ Мікрофон ‘‘. Чому навчила мене новела?

            *Любов, добро повинні бути не на словах, а на ділі.

            *Не треба вірити в якісь вигадані самим прикмети.

             *Добре мати таких друзів, як Сью, якби вона не розповіла про все Берману ,   не знати, як би склалися події.

            * Людина не повинна піддаватися хворобі, ліки не допоможуть, якщо людина втратить смак до життя.

            * Як часто не співпадають зовнішність і внутрішні якості людини!

            * Хотіти вмерти – це великий гріх!

             * Важливо не показати іншому, що ти чимось жертвуєш заради нього ( Сью малює, щоб купити Джонсі портвейну, а собі – ненажері – свинячих котлет)

            *Важливо вміти тримати себе як Сью після розмови з лікарем ( вона плаче, бо шансів вижити у Джонсі мало, але в кімнату до Джонсі заходить, витерши сльози і насвистуючи веселий мотивчик).

                 *Не слід ніколи клеїти на людину ярлики – ‘‘ п‘яниця ‘‘ ‘‘ невдаха ‘‘ – ми не знаємо людину до глибини.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кондратович Олена Анатоліївна
    Дякую, дуже гарна розробка уроку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
15474
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку