Урок зарубіжної літератури для 7 класу на тему "ДЖ. Олдрідж "Останній дюйм". Проблема взаємин батьків та дітей". Це другий урок з вивчення оповідання "Останній дюйм". Урок супроводжується презентацією та має посилання на використані відеоматеріали.
Тема Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками і дітьми.
Мета. Навчити бачити проблему твору, розмірковувати над нею, висловлювати своє судження; вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді; виховувати повагу до батьків, бажання зробити перший крок до подолання сімейних конфліктів.
Хід уроку
І. Організаційний момент (слайд 2)
— Добрий день! Я вас вітаю, дорогі діти, вітаю своїх шановних колег на уроці. Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій». Дуже хочеться, щоб кожен із вас через заняття та діяльність на уроці зумів поліпшити собі настрій. Отож, запрошую до співпраці.
ІІ Мотивація (слайд 3)
Перегляд відеоролика «Листи батькам» за посиланням (https://youtu.be/9iDh1VKOmzI)
— Діти, спробуйте здогадатись, про що піде мова на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. (слайд 4)
Тема нашого уроку…
Мата нашого уроку…
— Батьки і діти — це любов і сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль,
Це сонце і тепло, сніги й морози,
Мед на вуста й на вічні рани сіль.
Життя! Яке воно непередбачуване, мінливе, бурхливе. І так хочеться, щоб воно було наповнене тільки щасливими хвилинами, приємними моментами. Але трапляється так, що ці хвилини затьмарюють сімейні негаразди, прикрощі і найстрашніше — непорозуміння з батьками.
Слайд 5
— Які стосунки ідеальні між дітьми та дорослими? (відверті, теплі, дружні)
Отож, метою нашого уроку є скласти рецепт досягнення порозуміння у сім’ї, показати, які мають бути стосунки між рідними людьми — батьком і сином.
Бесіда (слайд 6)
- Чи любите ви море?
- Хто з вас відпочивав на морі?
- З ким ви їздили на море?
- Яким вам запам’яталось море? (слова-асоціації)
- А чи зрозуміли ви, чому ми з вами говоримо про море? (події оповідання відбуваються на морі)
- Що символізує море? (життя, зміни, життя як море)
IV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу, робота за темою уроку.
1. Повторення сюжету твору. (слайд 7)
Вправа «Встанови послідовність». Учитель пропонує учням ланцюжок подій, які вони повинні скласти в правильному порядку. Виконання вправи перевіряється шляхом взаємоперевірки за правильним зразком.
- Підводна зйомка
- Трагедія
- Політ на узбережжя
- Випробування хлопця в екстремальній ситуації
-Бен і Деві ніяк не знайдуть спільної мови
- У Каїрі
- Допомога хлопця.
2. Перегляд буктрейлеру до твору. (слайд 8)
(https://youtu.be/w_Ta8GfqZ1g)
- Який епізод вразив вас найбільше?
3. Бесіда за змістом, робота з текстом. (слайд 9)
- Отже, яким було ставлення батьків до Деві? (байдужим, хлопчик ріс самостійно, розумів, що батьки ним не цікавляться)
- Оскільки хлопчик залишився один, без матері, батько вимушений був взяти його з собою під час польоту до Акулячої бухти. Як ставиться батько до Деві під час польоту? (роздратовано, різко, неуважно)
-А що відчуває Деві під час польоту? (розгубленість, страх, розпач, біль)
Підтвердіть це словами з тексту.
- Чи потурбувався батько про сина заздалегідь, чи підготував усе необхідне для нього?
Отже, на цьому етапі стосунків батька та сина ми бачимо таку глуху стіну відчуження між ними, абсолютне непорозуміння. Автор загострює нашу увагу на проблемі взаємин батьків і дітей.
- Що трапилось з Беном під час підводних зйомок?
- Про кого відразу ж він починає думати? Чому?
- Бен розуміє, щоб врятувати себе і сина, треба знайти шлях до серця, душі, свідомості своєї дитини. Як змінюється ставлення батька до сина? Наведіть приклади з тексту.
- Хлопчик вперше сів за штурвал літака. Ціною нелюдських зусиль він з честю вийшов з важкого випробування. Батько і син зуміли зробити найголовніший вчинок в своєму житті — вчинок, який допоміг їм врятуватися. Що я маю на увазі?
- Так, вони повірили, знайшли один одного, дісталися до самого серця, хоча це було страшно складно, складно для обох.
4. Проблемне запитання. (слайд 10)
— Чому виникає непорозуміння, відчуження між батьками та дітьми?
Вправа «Ланцюжок» (самотність, недовіра, байдужість, зрада, непорозуміння, конфлікт, різні погляди…)
5. Групова робота «Поради»
Отже, ми з’ясували причини непорозуміння між батьком і сином. Що ми можемо їм порадити?
(учні в групах на великих листках пишуть поради Бену, Деві та своїм одноліткам)
6. Символічність назви твору.
— Накресліть відрізок в один дюйм. Це багато чи мало? Чому оповідання має таку назву?
Дюйм — зовсім невелика відстань, але іноді вона перетворюється на прірву, яку упродовж життя люди не можуть здолати. Прийшовши сьогодні додому, обов’язково поцілуйте своїх батьків і подякуйте їм за те, що вони у вас є, що вони про вас піклуються, захищають. І батькам теж потрібно подякувати вам, адже ви є у них. Тому давайте просто приносити одне одному радість. Це так мало і так багато водночас. Бажаю вам повного взаєморозуміння з батьками.
V. Рефлексія, оцінювання учнів.(слайд 11)
Сьогодні я дізнався..
Було цікаво…
Я зрозумів, що..
Я зміг…
Я спробую…
Мене здивувало..
Мені захотілося…
Урок дав мені для життя..
VI. Домашнє завдання. (слайд 12) Написати в зошит прислів’я та приказки про сім’ю.Відповісти на питання « Якими би ви хотіли бачити ваші стосунки з батьками?» (письмово)