Конспект уроку з зарубіжної літератури для 8 класу на тему "Омар Хайям. Життя і творчість. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. Лаконізм і місткість жанру рубаї"

Про матеріал
Конспект уроку з зарубіжної літератури для 8 класу на тему "Омар Хайям. Життя і творчість. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. Лаконізм і місткість жанру рубаї". Урок побудований на підставі технології розвитку критичного мислення
Перегляд файлу

 

Тема.

Омар Хайям. Життя і творчість.  

Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма.

 Лаконізм і  місткість жанру рубаї

Мета:

  • ознайомити учнів з особистістю персидського поета-мудреця Омара Хайяма, його творчою спадщиною;
  • з’ясувати особливості рубаї як поетичного жанру;
  • дослідити філософські погляди поета на життя, людину, світ і місце людини в ньому;
  • ознайомитися з роздумами поета, його порадами нам, сучасним читачам та поціновувачам прекрасного;
  • розвивати образне, аналітичне мислення учнів, навички виразного читання й аналізу рубаї;
  • розвивати образне мислення, вміння працювати в малих групах;
  • виховувати інтерес до філософської лірики Омара Хайяма;
  • сприяти вихованню шанобливого ставлення до культурної спадщини інших народів, розумінню її цінності для молодих українців XXI століття.

 

Тип уроку: отримання нових знань.

Обладнання: підручники, портрет Омара Хайяма, роздатковий матеріал (картки  з текстами рубаї  О. Хайяма), музичний супровід (східна мелодія), виставка книг, відео-фрагмент кінофільму «Віщун Омар Хайям. Хроніка легенди».

Прийоми, методи: слово вчителя, аналітична бесіда, виразне читання, словникова робота, віртуальна подорож, музичний фрагмент, фрагмент фільма, інтерактивні вправи «Асоціативний кущ», «Дерево пророкувань», «Знаю-хочу дізнатися-дізнався», «Вузлик напам’ять», «Перехрестя думок».

О, як я хочу після тисяч років

Зійти з землі хоч травкою малою!

                                                Омар Хайям

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

1. Привітання.

2. Перевірка готовності класу до уроку.

Готовність №1 – самопочуття, здоров’я.

Готовність №2 – бажання мандрувати.

Всі здорові? Значить, готові працювати.

Незвичайне питання: «Чи полюбляєте ви мандрувати?»

Вивчення предмету «Зарубіжна література» - це теж мандри.

Мандри у часі і просторі. Золотими сторінками далеких епох.

Готові мандрувати?

У часі – до доби Середньовіччя. У просторі – до казкової країни Персії.

Тож, починаємо мандри.

 

II. Створення емоційного настрою.

1. Прослуховування перської музики.

Закриваємо очі і подумки переносимося  до Персії, в те місце, звідки доносяться до нас звуки чарівної мелодії.

https://drive.google.com/file/d/151TDRbpW_x9KE2Qam7mGl6i40Y91fGY6/view?usp=sharing

 

Ніжно ллється таємнича мелодія…

Вона бентежить та зачаровує..

Персія… Незвичайний, непізнаний, таємничий край.

Зі своїми суворими законами, з казковими багатствами падишахів,   великою  мудрістю, своєрідною  культурою…

 

2. Інтерактивна вправа  «Асоціативний кущ».

Мені цікаво, які асоціації  виникають у вас зі словами Схід, Персія..  Поділіться своєю фантазією.

(Можливі відповіді учнів: безмежні пустелі, каравани верблюдів, купола мечетів, солодощі, базари, казкові багатства падишахів, закутані в чадру жінки, Роксолана, Шахерезада, казки збірки «1000 і 1 ніч», пригоди Синдбада-мореплавця  тощо).

 

III. Оголошення теми, визначення  мети уроку.

1. Слово учителя.

Саме цей дивовижний край подарував світові унікальну особистість – вченого, філософа, поета Омара Хайяма.

Тема нашого уроку: «Омар Хайям. Життя і творчість.   Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. Лаконізм і  місткість жанру рубаї».

Сьогодні ми відкриємо для себе сторінки життя та творчості цієї унікальної особистості, будемо досліджувати  його погляди на життя, світ, людину в ньому, будемо намагатися зрозуміти його дивовижні поезії.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Робота з епіграфом уроку

О, як я хочу після тисяч років

Зійти з землі хоч травкою малою!

Ці слова належать Омару Хайяму. Мабуть, у цих поетичних рядках він висловив просте та зрозуміле всім бажання залишитися в пам’яті людській на багато-багато років. Як ви вважаєте, а це можливо, щоб людину пам’ятали тисячу років? Що для цього потрібно?

(Відповіді дітей)

Правильно, для цього потрібно, щоб людина прожила яскраве життя, зробила  вагомі  відкриття, залишила пам'ять в серцях людей своїми справами.  Для поета – це його вірші.

Всім ходом уроку ми перевіримо, чи справдилися сподівання, очікування людини на ім’я Омар Хайям?

 

2. Організація вивчення нового матеріалу.

Протягом уроку ми разом будемо заповнювати таблицю, що складається з трьох розділів «Знаю. Хочу дізнатися. Дізналися».

Знаю

Хочу дізнатися

Дізналися

 

 

 

 

Перший стовпчик таблиці заповнюємо на підставі виконання домашнього завдання, а саме – читання статті підручника «Зі сходу світло. Омар Хайям».

 

3. Перевірка домашнього завдання.

Аналітична бесіда.

Учитель.

Читаючи статтю підручника, ви не могли не помітити, що Омар Хайям – багатогранна особистість.  Доведемо цю думку. Що ви знаєте про Омара Хайяма? Хто він?

Відповіді учнів.

За життя був відомий передусім як учений (математик, астроном, фізик).

Випередив європейських математиків  майже на 500 років; саме він вивів формулу, яка згодом отримала назву «біном Ньютона».

Сонячний календар, розроблений під його керівництвом, і досі утримує першість за точністю.

А також він був філософом,  мислителем, унікальним ерудитом, знався на лікуванні, ворожінні на зірках.

Учитель.

Якими почесними званнями нагородили його земляки?

Відповіді учнів.

Ось неповний перелік почесних звань, яким його нагородили його земляки: «Учений муж доби», «Доказ істини», «Цар філософів Сходу і Заходу».

Учитель.

А зараз я хочу поставити перед вами проблемне питання:  серед цього переліку немає звання,  яке б відзначало його літературні заслуги.  Чому так?

Відповіді учнів.

Співвітчизники  знала Хайяма мислителя, вченого, але значно менше знали Хайяма поета. Давні історики його творчість оминали мовчанням, обмежуючись побіжними  зауваженнями. Майже через 7 століть 1859 року збірка його віршів вийшла друком в англійському перекладі Фітцджеральда.  Цей день став запізнілим стартом світової слави Омара Хайяма.

Учитель.

Про життя Омара Хайяма відомо небагато, але завдяки численним легендам, свідченням сучасників та повідомленням істориків ми можемо уявити основні етапи його біографії. Що вам відомо про народження Омара Хайяма, його родину?

Відповіді учнів.

Народження –  місто Нішапур. 18 травня 1048 року.  Цей день для ремісника Ібрагіма видався щасливим. Коли на сході зійшло сонце, він почув: «Радій, майстре, у тебе з’явився син!»  Ще до народження малюка батько дібрав йому ім’я – Омар, що означає «життя».  Прізвисько Хайям у перекладі означає «майстер, що шиє намети» - батько майбутнього вченого і поета займався пошиттям наметів.

Учитель.

Ви вважаєте, що Омар Хайям – це остаточне ім’я майбутнього поет?

Відповіді учнів.

Ні. Повне ім’я поета:

image59 

 

 

 

 

Учитель. У Персії існувало прислів’я: «Алмазу потрібне шліфування, людині – освіта». Яку освіту отримав Омар Хайям? 

Відповіді учнів.

Ібрагім віддав сина вчитися до Нішапурського медресе, хоча навчання  в той час коштувало дуже дорого і тривало довго. Навчаючись у медресе, юнак здобув ґрунтовні знання з математики, фізики, астрономії, філософії, правознавства, історії, медицини, віршування.

Учитель. Минали роки, і ось юнакові вже 25 років. Життя стрімко змінюється, а саме….

Відповіді учнів.

Молодого вченого запросили до Ісфахана  працювати в обсерваторії разом  з кращими астрономами того часу. Малік-шах  і головний візир підтримували дослідження вчених, що забезпечувало науковцям необхідну свободу. Це був найяскравіший період його життя. Саме тоді були написані найвагоміші праці з математики та філософії, створений знаменитий сонячний календар. В очоленій ним обсерваторії Хайям склав зоряний календар, яким користуються й досі, зважаючи на його високу точність; підготував великі геометричні відкриття. Приваблювали його й твори грецьких та східних філософів, також він вивчав медицину, хімію, архітектуру, астрологію. Хайяму належить чимало наукових робіт. До нас. дійшли 8 учених праць – з математики, астрономії, філософії та медицини.

Учитель.

Минуло 18 років, і щаслива зірка Омара Хайяма закотилася. Що ж трапилося?...

Відповіді учнів. Після загибелі високих покровителів  обсерваторію було закрито, вчений відчув на собі  силу заздрості недоброзичливців і ненависть релігійних фанатиків. Він отримав славу крамольного філософа, його звинувачують у вільнодумстві та віровідступництві. Все це змусило Хайяма бути обережним, уникати публічних виступів.

Хайям здійснює «хадж» – паломництво  до Мекки. Після повернення із Мекки поет оселився в місті, де народився, – Нішапурі. Він присвятив себе педагогічній діяльності: викладав у медресе, давав приватні уроки, спілкувався лише з найвідданішими учнями та друзями.

Заповнюємо перший стовпчик таблиці – «Знаю».

Знаю

Хочу дізнатися

Дізналися

Омар Хайям – учений, філософ,  мислитель, лікар,

перський поет XI – початку    XII  століття.

 

 

 

Мабуть, це тільки початок того, що ми знаємо про велику людину доби Середньовіччя. А що би ви хотіли дізнатися про Омара Хайяма сьогодні на уроці? Переходимо до другого стовпчика таблиці та  робимо запит на отримання нових знань – «Хочу дізнатися».

Відповіді учнів.

Ще більше дізнатися про життя Омара Хайяма (розширити знання).

Дізнатися про його творчість (отримати знання).

По що писав Омар Хайям (зробити припущення, підключити фантазію, творчу уяву…)

Що таке рубаї?

Заповнення другого стовпчика таблиці «Хочу дізнатися».

Знаю

Хочу дізнатися

Дізналися

Омар Хайям – учений, філософ,  мислитель, лікар,

перський поет XI – початку    XII  століття.

Життя поета

Творчість поета

Рубаї

Тематика рубаї

 

 

4. Віртуальна подорож.

Перегляд відеофрагменту.

Учитель.

Зараз ми з вами здійснемо невеличку подорож до рідного містечка Омара Хайяма.

А допоможуть нам кінокомпанії Ірану, Узбекистану та Росії, якї у 2011 році  зняли восьмисерійний фільм ««Віщун Омар Хайям. Хроніка легенди».

 Ми побачимо живого Омара Хайяма, відчуємо заздрості недоброзичливців до нього та пошану простих мешканців. Ми побачимо його рідне місто Нішапур, у якому мешкали кілька сотень тисяч людей.

Під час перегляду відео зверніть увагу на імена, якими оточуючі називали Хайяма, та на ім’я, яким він сам нарік себе.

 

https://drive.google.com/file/d/10E8K2eZvfZWK2P0Wesk7Q9uMMvVu5prv/view?usp=sharing

 

5. Бесіда.

  • Як назвав себе Омар Хайям? (Ніхто)
  • На якому щаблі влади знаходиться Ніхто? (Він стоїть вище за Аллаха)
  • Як назвали оточуючі поета? (Чародій і віщун; Вчений-обчислювач (алгебру знає); Звіздар; Мубах – творець чудес; Божа людина; Суфія – той, хто знає шлях до Аллаха).
  • Назвіть чотири слова, які магічним чином оживили глиняних пташок?  (Шаріат – закон; Тарикат – шлях (послушництво); Маріфат – пізнання;  Хакікат – істина).

Учитель. Останні роки прожив усамітнено,  викладав у медресе, спілкувався лише з найвідданішими учнями та друзями.

Омар Хайям відійшов у вічність 4 грудня 1131 року. Його останні слова були звернені до Бога: «О Боже мій, ти знаєш, що я пізнав тебе в міру моєї можливості. Прости мені моє знання тебе – це мій шлях до тебе».

Омар Хайям відійшов у вічність. У вічність увійшли його вірші.

 

6. Робота над літературознавчим терміном.

Чим би не займався протягом життя Омар Хайям, та рука поета мимоволі тяглася до пера. На папір лягали лаконічні чотиривірші, які отримали назву рубаї.

Рубаї (множина – Рубаят) є перським народним поетичним жанром.

Читання визначення у підручнику (ст. 147)

Пояснення вчителя.

Рубаї –

жанр східної поезії,

чотиривірш філософського змісту, закінчений за змістом і художньою формою,

римуються 1,2, і 4 рядки, а 3-й-без рими.

Наприклад:

А. Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі,

А. Що вмерти мушу я, що строки в нас малі:

Б. Того, що суджене, боятися не треба, –

А. Боюсь неправедно прожити на землі.

Першим в письмову поезію такі чотиривірші ввів Рудакі. Омар Хайям затвердив внутрішні закони рубаї, вигранував і трансформував цю форму в новий філософсько-афористичний поетичний жанр.

 

7. Читання та аналіз поезій Омара Хайяма.

Слово учителя.

Рубаї Омара Хайяма – классика середньовічної східної поезії, яка і в наш час приваблює усіх любителів мудрого поетичного слова. Кожний твір – це маленька поема, в якій розкривається багатогранний світ душевних переживань поета.

Прослухаємо  декілька цих маленьких поем.

Слово учням.

Учні по черзі читають читають рубаї .

А зараз ми будемо вчитися розуміти рубаї Омара Хаяма, дослідимо його погляди на життя, світ, людину в ньому.

Інтерактивна вправа «Дерево пророкувань» («робота в малих групах»).

Стовбур дерева – тема: «Філософські роздуми».

Гілки – припущення ("можливо", "ймовірно": життя і смерть, сенс життя, людина, призначення людини на землі, злиття природи і людини,  кохання, любов як найвища цінність, істинні життєві цінності, радощі земного життя, таємниці світобудови, швидкоплинність життя, цінність людяності)

Листя – обґрунтування припущень, аргументи на користь тієї чи іншої думки (тексти рубаї).

 

Інтерактивна вправа «Вузлик напам’ять. Поради від Хайяма» (робота в малих групах).

Учні отримують рубаї Омара Хайяма, читають їх, об’єднавшись в малі групи, вибирають «поради» від Омара Хайяма.

Перевірка виконаної роботи.

Які поради дає О. Хайям людям, а значить, і нам з вами?

 

Твій ворог — небеса коловоротні.

Без друзів ти, всі дні твої самотні.

Будь сам собою, не гадай про завтра,

В минуле не дивись, живи сьогодні!

 

Часу скороминущого не бійся.

Змагає смерть найдужчого — не бійся:

Цю мить, що ти живеш, віддай утіхам!

Забудь старе — й грядущого не бійся!

 

Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі,

Що вмерти мушу я, що строки в нас малі:

Того, що суджено, боятися не треба.

Боюсь неправедно прожити на землі.

 

Про вчора не гадай – воно навік зів’яло,

Про завтра не журись – воно ще не настало.

Минуле й завтрашнє – підпора ненадійна!

Живи хвилинами, бо в тебе їх так мало!

 

Передвісник усього на світі – любов, 
Перше слово, що юність промовить, – любов. 
Бідолахо, що тонкощів цього не звідав, 
Знай, що сутність усього живого – любов

 

Шукай людину скрізь: на бідному постої,

У закутку нужди і в пишному покої.

Одна душа жива за сто Кааб дорожча!

Чому ж ідеш до них? Шукай душі живої!

 

Всі таємниці пильно зберігай,

Щоб не дізнався нелюд і шахрай.

І зваж: як з іншими ти поведешся,

Того від інших і собі чекай.

 

Хай кожна мить, що в вічність промайне,

Тебе вщасливлює, бо головне,

Що нам дається тут, — життя: пильнуй же!

Як ти захочеш, так воно й мине.

 

Слово учителя.

Сучасники називали Хайяма “Царем філософів Сходу і Заходу”. Мабуть, ми це зрозуміли і відчули, доторкнувшись до його творчості. В рубаї Омар Хайям  висловлює свої думки щодо того, як потрібно жити на землі, як треба ставитися до життя, які якості виховувати в собі тощо. Сподіваюся, що поради від Омара Хайями стануть для вас взірцем у життєвому виборі.

 

 

 

ІІІ. Підсумки уроку. Рефлексія.

Повернемося до епіграфу уроку

О, як я хочу після тисяч років

Зійти з землі хоч травкою малою!

Прийом «Перехрестя думок».

Чи справдилися сподівання, очікування людини на ім’я Омар Хайям?

(Відповіді учнів, доповнення вчителя).

 

Рефлексія на емоційному рівні:

Перед вами лежать стікери двох кольорів.

Підніміть стікер червоного кольору,  якщо на уроці ви  почували себе незатишно.

Підніміть стікер зеленого  кольору, якщо урок сподобався, на душі було спокійно.

 

Заключне слово учителя.

Сучасники називали Хайяма “Царем філософів Сходу і Заходу”. І це дійсно так. Ми переконалися в цьому, читаючи та аналізуючи його рубаї. В своїх  чотиривіршах  він висловлює свої думки щодо того, як потрібно жити на землі, як треба ставитися до життя, які якості виховувати в собі тощо. Сподіваюся, що  ви обов’язково скористаєтеся порадами від Омара Хайяма, а його мудрість стане для вас взірцем у життєвому виборі.

 

docx
Додано
22 грудня 2020
Переглядів
9161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку