ТЕМА. Генрік Ібсен. «Ляльковий дім». Образна система твору
МЕТА: формування предметних компетентностей: розкрити систему образів драми Г. Ібсена «Ляльковий дім»; визначити роль і значення кожного з героїв твору для розкриття його теми та ідеї; розвивати словниковий запас, навички зв’язного мовлення, критичного мислення, ідейно-художнього аналізу художніх творів; виховувати повагу до сімейних цінностей, до людської гідності;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок та почуттів інших; інформаційної: формувати вміння визначати головне та роль деталі в тексті; розвивати навички роботи з книгою; загальнокультурної: виховувати естетичний смак та читацькі інтереси учнів; розширювати кругозір школярів.
Обладнання: мультимедійна презентація, відео фрагменти, роздавальний матеріал. Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.
Очікувані результати: На кінець уроку учні повинні: знати, що таке система образів;
розуміти роль і значення кожного з героїв твору для розкриття його теми й ідеї; усвідомити динаміку образу Нори, з’ясувати мотиви вчинків героїв, їхні життєві позиції.
1.Створення сприятливого психологічного клімату. Прийом «За вікном – весна»
СЛАЙД 2 – за вікном – весна ВЧИТЕЛЬ.
Добрий день, друзі. За вікном – весна. Вона дарує всім приємні сюрпризи: сонце, тепло, запахи перших квітів і трав, прояви різноманітних емоцій. Тож спробуємо і ми виявити сильні, радісні почуття за допомогою окличного речення, яке може починатися так: «Як добре, що…».
(діти озвучують речення) СЛАЙД 3 – кросенс
1.Прийом «Кросенс» ВЧИТЕЛЬ.
Сподіваюся, що такий емоційний початок посприяє плідній праці на уроці. Пропоную розпочати роботу з кросенса. Встановіть асоціативно-логічні зв’язки між зображеннями і сформулюйте тему нашого уроку.
1. Назвіть прізвище письменника (фото Г. Ібсена)
2. Поясніть зв'язок між першим і другим зображенням (малюнок лялькового
дому)
3. Чому на третій картинці зображено цю будівлю? (банк)
4. Як ми можемо пов’язати акціонерний банк і цю пташку? (жайворонок)
5. Подумайте про зв'язок наступного зображення з попередніми (лікарня)
6. Які асоціації викликає у вас ось ця картинка? (чоловік і двоє дітей)
7. Чому далі іде цей малюнок? З ким би ви його пов’язали? (жінка доглядає за матір’ю)
8. Наступний малюнок не стосується самого твору, але де в чому допоможе правильно визначити тему уроку (різні системи)
9. Саме за цією театральною завісою прихована наша тема. Сформулюйте її.
(припущення дітей)
1.Запис теми уроку в зошити ВЧИТЕЛЬ.
Запишіть дату і тему уроку: «Генрік Ібсен. «Ляльковий дім». Образна система».
Скажіть, будь ласка, чи є різниця у значенні словосполучень «образи твору» і «образна система»?
(відповіді дітей, доповнення вчителя)
Епіграф нашого уроку – слова Пауло Коельо: «Людина повинна робити вибір. У цьому і полягає її сила – у могутності рішень».
У кінці заняття повернемося до вислову бразильського письменника і поміркуємо, хто з героїв і який вибір повинен був зробити в творі. 2.Мотивація ВЧИТЕЛЬ.
Тож наша мета – розглянути, як Ібсену вдалося розкрити характери героїв, передати внутрішню драму особистості, а також визначити роль і значення кожного з героїв твору для розкриття його теми, ідеї та проблематики. 3. Прийом «Очікування» ВЧИТЕЛЬ. Наш урок незвичний, тому хочу запитати, що ви очікуєте від нього?
(перелік очікувань: отримати інформацію; здобути знання і досвід; дізнатися нове; порадіти за себе, друзів; одержати задоволення тощо)
А я очікую від вас плідної і злагодженої роботи.
1. Слово вчителя
Сьогодні знайомство з образами відбудеться у вигляді проєкту «Сторінка літературного героя у мережі Fb». Уявімо, що кожен з наших героїв попросив
створити там для нього сторінку. На це прохання відгукнулись ваші однокласники.
Тож послухаємо, як у них це вийшло, а також узагальнимо наші знання за допомогою кластера, з яким ви працювали вдома.
2. Проєкт «Сторінка літературного героя в мережі ФБ»
3. Прийом «Кластер» (домашнє завдання)
МЕТОДИЧНИЙ КОМЕНТАР
Після представлення кожної сторінки проводиться бесіда за блоками кластера.
ВЧИТЕЛЬ.
Розпочнімо зі сторінки Нори.
1.ПРЕДСТАВЛЕННЯ СТОРІНКИ НОРИ ХЕЛЬМЕР в ФБ
(виступ учня) ВЧИТЕЛЬ.
А тепер узагальнимо почуте:
- рід занять (домогосподарка);
- життєва мета (виплатити борг, досягти благополуччя);
- сімейний стан (заміжня, троє дітей);
- зв’язки з іншими персонажами (дружить з лікарем Ранком і фру Лінне, одружена з Хельмером, позичила гроші в Крогстада) (відповіді учнів)
МІНІ-ДИСКУСІЯ: Чи згодні ви з тим, що Нора жахлива матір?
ВЧИТЕЛЬ.
Відвідаємо сторінку Торвальда Хельмера.
2.ПРЕДСТАВЛЕННЯ СТОРІНКИ ТОРВАЛЬДА ХЕЛЬМЕРА в ФБ
(виступ учня) ВЧИТЕЛЬ.
Звернімося до кластерів:
- рід занять Хельмера (чиновник міністерства, адвокат, директор акціонерного банку);
- життєва мета (досягти благополуччя, більш високого статусу в суспільстві);
- сімейний стан (одружений, троє дітей);
- зв’язки з іншими персонажами (дружить з лікарем Ранком, одружений з Норою, давній знайомий Крогстада)
- риси характеру (егоїстичний, зарозумілий)
МІНІ-ДИСКУСІЯ: Чи вважаєте ви Хельмера сильною людиною? СЛАЙД 5-6 - Ранк ВЧИТЕЛЬ.
Завітаємо на сторінку лікаря Ранка.
3.ПРЕДСТАВЛЕННЯ СТОРІНКИ ЛІКАРЯ РАНКА в ФБ
(виступ учня) ВЧИТЕЛЬ.
Як ви заповнили частину кластера, що стосується лікаря Ранка?
- Яка життєва мета героя? (прожити якомога довше)
- Який сімейний стан? (неодружений)
- Які зв’язки з іншими персонажами (дружить з Торвальдом, кохає Нору) Якими рисами характеру наділений? (уважний, чуйний)
МІНІ-ДИСКУСІЯ: Чи згодні ви з тим, що лікар Ранк по-справжньому кохав Нору?
СЛАЙД 7-8 ВЧИТЕЛЬ.
Представляємо сторінку фру Лінне.
4. ПРЕДСТАВЛЕННЯ СТОРІНКИ ФРУ ЛІННЕ в ФБ
(виступ учня) ВЧИТЕЛЬ.
Працюємо з кластером:
- рід занять фру Лінне (школа, дрібна торгівля, службовець банку);
- життєва мета (піклуватися про когось);
- сімейний стан (вдова без дітей, двоє братів);
- зв’язки з іншими персонажами (дружить з Норою, кохала Крогстада)
- риси характеру (здатна до самопожертви, турботлива, працьовита …. ) (відповіді учнів)
МІНІ-ДИСКУСІЯ: Чи була фру Лінне справжньою подругою?
СЛАЙД 9-10 ВЧИТЕЛЬ.
Завітаємо до Нільса Крогстада.
5.ПРЕДСТАВЛЕННЯ СТОРІНКИ НІЛЬСА КРОГСТАДА в ФБ
(виступ учня) ВЧИТЕЛЬ.
Подивимося, як ви попрацювали з кластером:
- Назвіть рід занять Крогстада (адвокат, лихвар, службовець банку);
- життєва мета (відродити репутацію);
- сімейний стан (вдівець, має двоє дітей);
- зв’язки з іншими персонажами (шантажує Нору, кохає фру Лінне, давній знайомий Хельмера)
- риси характеру (підступний, рішучий, милосердний)
МІНІ-ДИСКУСІЯ: Чи є Крогстад негативним персонажем?
ВЧИТЕЛЬ.
Ви плідно попрацювали. Пропоную зробити релакс-паузу і трішки перепочити, переглянувши відеоролик, де виконується неаполітанська тарантела, яка в творі є символом передвісника майбутніх потрясінь.
4.Релакс-пауза. Візуалізація. Тарантела (перегляд відео)
https://www.youtube.com/watch?v=uFEKX5Nh5Q0
СЛАЙД 5 ВЧИТЕЛЬ.
Ми накопичили достатньо знань, щоб зробити висновки щодо системи образів твору.
Система образів або групування персонажів – важливий елемент композиції, який дає авторові можливість розкрити існуючі суперечності між героями, адже всі вони перебувають у зв’язках і зіткненнях між собою. Визначимо ці зв’язки.
1. Робота зі схемою (схему взято з мережі Інтернет)
- Нора – Хельмер: щиро кохає – поблажливо любить
- Нора – Крогстад: боїться – шантажує
- Нора – Ранк: дружба – кохання
- Хельмер – Крогстад: зневажає – залежить
- Крогстад – фру Лінне: кохання
- Хельмер – Ранк: дружба
- Нора – фру Лінне: дружба
ВЧИТЕЛЬ.
Крім того, всі герої виявляють власне ставлення до світу «лялькового будинку» – світу примарного благополуччя.
- Хто є головним охоронцем «лялькового будинку»? Чому? (Хельмер) Хто є його руйнівниками? (Крогстад і фру Лінне) Хто найбільш послідовний руйнівник? Чому?
- Хто йде з «лялькового будинку»? Чому?
Кінець «лялькового будинку» означає зміну долі для всіх персонажів. Виникає проблема вибору. Тож повернімося до епіграфу.
2. Бесіда
- Яке рішення приймає Нора? Чому?
- Яке рішення приймає Крогстад? Чому?
- Яке рішення приймає фру Лінне? Чому?
- Яке рішення приймає лікар Ранк? Чому?
- Яке рішення повинен буде прийняти Хельмер для того, щоб здійснилось диво?
3.Прийом «Мотиватор» ВЧИТЕЛЬ.
Щоб допомогти героям у їх виборі, ми підготували для них мотиватори. Мотиватор – це зображення зі слоганами, які стимулюють до якоїсь дії.
СЛАЙД 8-11 ВЧИТЕЛЬ.
Ібсен не розглядав драму Нори як чисто жіночу. У п’єсі йдеться про звільнення людини, незалежно від статі. Адже всі тут звільняються (або намагаються звільнитися) від чогось: Хельмер від відсталості сприйняття світу, доктор Ранк – від страху перед швидкою смертю, Крогстад – від шлейфу непорядного минулого, фру Лінне – від самотності і нікчемності існування.
Крім того, система образів драми допомагає розкрити тему, ідею і проблематику твору.
4.Прийом «Хмарки тегів». Робота в зошитах ВЧИТЕЛЬ.
У вас на партах хмарки тегів. Будь ласка, використовуючи теги, сформулюйте тему, ідею та визначте проблематику твору.
• Тема твору – духовне пробудження людини, її прагнення до вільного прояву себе як особистості.
• Проблематика твору – проблеми сім’ї, духовної єдності людей, честі, кохання, правди, совісті, дружби, людської гідності.
• Ідея твору – заклик до збереження сімейних і відновлення загальнолюдських цінностей.
VІ. РЕФЛЕКСІЯ ВЧИТЕЛЬ.
Підведемо підсумки нашої роботи.
1. Бесіда Чи справдились ваші очікування від уроку?
ВЧИТЕЛЬ.
Життя – це завжди вибір. І готового рецепту щастя не існує. Шлях до нього довгий і тернистий. Сподіваюсь, що кожен з вас на своєму шляху зустріне справжнє щастя та кохання і помандрує з ними через усе життя. Мимоволі спливають слова В.Симоненка:
Є в коханні і будні, і свята,
Є у ньому і радість, і жаль, Бо не можна життя заховати За рожевих ілюзій вуаль.
Ознайомтеся із 10-ма складовими родинної гармонії за порадами сучасного психолога Річарда Денні:
1. Регулярно сідайте за стіл разом.
2. Обмінюйтесь думками.
3. Концентруйтеся на хорошому.
4. Будьте там, де потрібно.
5. Створюйте психологічний комфорт.
6. Робіть компліменти членам сім’ї.
7. Робіть одне одному сюрпризи.
8. Вибачайте одне одному.
9. Діліться своїми радощами й печалями. 10. Пам’ятайте про мету свого життя – щасливу родину.
VІ. ОЦІНЮВАННЯ ВЧИТЕЛЬ.
Наш урок закінчується. Хочу сказати, що мої очікування виправдались: ви добре попрацювали над темою уроку. Хочу оцінити роботу таких учнів…. (оголошує оцінки)
Прочитати п’єсу Б. Шоу «Пігмаліон»