Конспект уроку з зарубіжної літератури на тему: "Просвітницька ідея об’єднання людства в оді «До радості» Ф. Шиллера. Пафос твору, який став гімном Євросоюзу"

Про матеріал
Розробка уроку з зарубіжної літератури для учнів 9 класу на тему: "Просвітницька ідея об’єднання людства в оді «До радості» Ф. Шиллера. Пафос твору, який став гімном Євросоюзу. Виразне читання напам’ять". Знайомство учнів з одою Шиллера - справжнім шедевром світової поезії, в якому поет зумів передати споконвічне прагнення людства жити в радісній згоді й мирі.
Перегляд файлу

Тема.

Просвітницька ідея об’єднання людства в оді «До радості» Ф. Шиллера.

Пафос твору, який став гімном Євросоюзу.

Виразне читання напам’ять

 

Мета:

  • повторити відомості про добу Просвітництва;
  • ознайомити учнів з життєвими поглядами Фрідріха Шиллера;
  • проаналізувати поезію  митця, зробити висновки щодо просвітницькіої ідеї обєднання людства, яка пролунала в оді «До радості»;
  • розвивати вміння аналізувати поетичний твір, узагальнювати та систематизувати матеріал;
  • розвивати навички виразного читання, образне і асоціативне мислення;
  • виховувати свідомих читачів, спонукати до зацікавленості творчістю  Ф. Шиллера;
  • виховувати оптимізм, віру в людину.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.

Обладнання: підручник, портрет поета, видання його творів, аудіозапис Гімну Євросоюзу

 

Хід уроку

Ні, для моїх високих ідеалів

                                                                                Сторіччя поки не дозріло.

                                                                                Я - громадянин тих століть,

                                                                                Що прийдуть.

                                                                                                        Ф.Шиллер.         

I.Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

Фрідріх Шиллер…

  • «благородний адвокат людства»,
  • «німецький геній»,
  • «великий поетичний геній»,
  • «громадянин тих сторіч, що прийдуть»…
  • «це справжня людина»…

Як тільки не відгукувались про митця і його творчість сучасники, літературознавці різних часів і навіть він сам.

Переконатися у правдивості почутих на адресу письменника висловів ви зможете, доторкнувшись до його поезій. 

Тож запрошую вас у світ благородства поезії великого митця.

 

II. Актуалізація опорних знань.

Слово учителя.

Ф.Шиллер увійшов в історію світової літератури як один із найяскравіших представників німецького просвітницького руху.

 

Еврістична бесіда.

  • Що таке Просвітництво?   (Просвітництво – інтелектуальний рух XVIII ст., ідейна течія, що базувалася на переконанні вирішальної ролі розуму й науки).
  • Виходячи із вищезазначеного, сформулюйте ідеологію Просвітництва. (Віра в перетворюючу і всепереможну силу людського розуму й освіти).
  • Назвіть другу назву руху. (Доба Розуму, Доба Світочів).
  • Які ідеї висували німецькі просвітники? (Німецькі просвітники висували вимоги об єднання країни,  ліквідації соціальної нерівності. Просвітники пропагували ідеї рівності всіх людей.

 

Гронування.

  • Під якими гаслами прийшли у світ німецькі просвітителі?

 

 

Віра (в безмежні можливості розуму)

                        Розум

                                                                                                                                                     Братерство

 

       Свобода                     Гасла Просвітництва                        Світло

 

                   Пізнання                                                                                                                           Освіта

 

Віра (в можливість розумної перебудови суспільства)

 

 

III. Сприйняття та засвоэння учнями навчального матеріалу.

Сьогодні на нас чекає зустріч із поезією великого діяча доби Просвітництва – Ф. Шиллера, а саме – із його  одою  «До радості» (1785 рік).

 

Перевірка домашнього завдання. Виразне читання оди в перекладі  Миколи Лукаша.

 

Теорія літератури.

Ода (д.-гр. – пісня, співаю).

  • Жанр лірики, вірш, що виражає піднесені почуття, викликані важливими історичними подіями, діяльністю історичних осіб.
  • Оді притаманні урочистість і патетичність у висловленні почуттів.
  • Первісно – це пісня на будь-яку тему, що виконувалася в давній Греції хором під музичний супровід.
  • Пізніше - хвалебний вірш, який присвячено уславленню важливих історичних подій або видатних осіб.
  • Інколи ода прославляла величні природні явища.

Завдання: виходячи з вищезазначеного, доведіть, що «До радості» - це ода.

 

Первісне сприйняття тексту.

  • Як сприймається зміст тексту? Яке ваше враження від поезії?
  • Які асоціації викликає у вас слово радість? Від чого може людина радіти?
  • Якою бачить людину (людей) Шиллер, виходячи із змісту оди?
  • До чого закликає читача автор?

 

Історія створення оди.

Читання статті підручника, стор. 35.

 

Композиція оди.

Зрозуміти структуру оди, зміст, нам допоможе коментар підручника (стор. 37).

Величні картини швидко змінюють одна одну в уяві читача, а саме:

(читають і коментують учні)

  • 1 картинка. Молоді люди виходять до «пресвітлого дивного храму» цариці Радості й несподівано відчувають,  що тепер вони навіки зв’язані «одним вузлом».
  • 2 картинка. Під «благим крилом» богині Радості вони знаходять прихисток від життєвої метушні та примх суєтної моди.
  • 3 картинка. Роззирнувшись, молодь бачить навколо себе щирих друзів і закоханих. «Тут усі, хто зве своєю В світі душу хоч одну»!
  • 4 каартинка. І ось уже Радість живить «дивну космосу машину», «розгін дає сонцям».
  • 5 картинка. Радість заповнює Всесвіт.

 

Так не буває? Можливо, й  не буває. Ода далека від реальності? Хтозна..

 

Доля оди.

Прислухаємося до автора.

  1. Через 15 років Шиллер у листі до Кьорнера зауважить, що, дійсно,  ця поезія «далека від реальності» й розповідає про те, що «можливо для нас, але не для всього світу».

Справа в тому, що трагізм його життя полягав в усвідомленні неможливості ствердження просвітницьких ідеалів у сучасній йому дійсності.

Тому Ф.Шиллер спрямовував свою творчість у майбуття.

Звернення до епіграфу.

Ні, для моїх високих ідеалів

Сторіччя поки не дозріло.

Я - громадянин тих століть

Що прийдуть.

                                                                                                        Ф.Шиллер.         

І ці століття прийшли?

Дійсно,  прийшли.

 

  1. 1823 рік. Бетховен написав 9 симфонію. Для четвертої, фінальної, частини цієї симфонії він використав оду « До радості» Шиллера.

 

Послухаємо симфонію Бетховена.

 

Проходить багато років.

  1. 1972 рік.  Комітет Міністрів Ради Європи проголосив про затвердження 4-ої частини бетховенівської 9 -ї симфонії Гімном Європейського Союзу (10 січня 1972 р.у Стразбурзі).

 

  1. Проходить ще 13 років.

1985 рік. Гімн було схвалено президентами та главами урядів країн ЄС як офіційний гімн Європейського Союзу. Цей гімн не має на меті замінити існуючі національні гімни країн ЄС. Гімн ЄС - це утвердження спільних цінностей та їх єднання в усьому розмаїтті національних відмінностей.

 

Про що свідчать ці події? Справдилися пророчі слова Ф. Шиллера. (Знов звернутися до епіграфа).

 

Робота зі змістом оди.

Прийом «Дерево пророкувань».

Перед вами повний зміст оди. Промаркуйте текст, відшукайте рядки, у яких автор досягає розкриття ідей Просвітництва, мріє про людину Доби Просвітництва, про людину майбутнього. Рядки оди, словосполучення повинні бути дієсловами наказового способу або вміщувати висновок, пораду.

Наприклад, «сповніть милістю серця», «другові він друг».

 

Можливі відповіді:

Обнімітесь, мілліони

Другові він друг

Всяк симпатії скорись

Сповніть милістю серця

Будь твердим в лиху годину

Поміч скривдженим давай

Правду знай єдину

Клятви не ламай

Важ життям

Станьмо дружною сім’єю

Жити правдою й добром…

 

Перевірка виконаної роботи. Коментар учителя.

 

Заключне слово вчителя.

Ода «До радості» — справжній шедевр, одна із вершин світової поезії, у якій передано прагнення людей жити у мирі, шані один до одного. Автор прославляє дружбу, розум. У цьому вірші поет зумів передати душевний підйом, який виражав не лише очікування царства розуму, свободи, а й споконвічне прагнення людства жити в радісній згоді й мирі.

І людину, яка здатна на це, возвеличує автор. Це ідеал людини доби Просвітництва, людини майбутнього. Нечасто буває, щоб ліричний вірш набував такого глибокого філософського змісту і по-справжньому світової слави.

 

IV. Підсумок уроку.

Рефлексія.

Продовжити речення:

Працюючи на уроці,

  • я зрозумів, що…
  • мені сподобалось…
  • я дізнався…
  • мене здивувало…
  • для себе я зробив висновки …

 

V. Домашнє завдання.

Написати твір-мініатюру «Який слід в моїй пам’яті залишила доба Просвітництва»?



 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Іщук Аліна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Подгайная Марина
    Щиро дякую за цікавий матеріал, за допомогу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Мендусь Тетяна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Корнійчук Леся Станіславівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
18 грудня 2020
Переглядів
20885
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку