Тема.
Просвітницька ідея об’єднання людства в оді «До радості» Ф. Шиллера.
Пафос твору, який став гімном Євросоюзу.
Виразне читання напам’ять
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.
Обладнання: підручник, портрет поета, видання його творів, аудіозапис Гімну Євросоюзу
Хід уроку
Ні, для моїх високих ідеалів
Сторіччя поки не дозріло.
Я - громадянин тих століть,
Що прийдуть.
Ф.Шиллер.
I.Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Фрідріх Шиллер…
Як тільки не відгукувались про митця і його творчість сучасники, літературознавці різних часів і навіть він сам.
Переконатися у правдивості почутих на адресу письменника висловів ви зможете, доторкнувшись до його поезій.
Тож запрошую вас у світ благородства поезії великого митця.
II. Актуалізація опорних знань.
Слово учителя.
Ф.Шиллер увійшов в історію світової літератури як один із найяскравіших представників німецького просвітницького руху.
Еврістична бесіда.
Гронування.
Віра (в безмежні можливості розуму)
Розум
Братерство
Свобода Гасла Просвітництва Світло
Пізнання Освіта
Віра (в можливість розумної перебудови суспільства)
III. Сприйняття та засвоэння учнями навчального матеріалу.
Сьогодні на нас чекає зустріч із поезією великого діяча доби Просвітництва – Ф. Шиллера, а саме – із його одою «До радості» (1785 рік).
Перевірка домашнього завдання. Виразне читання оди в перекладі Миколи Лукаша.
Теорія літератури.
Ода (д.-гр. – пісня, співаю).
Завдання: виходячи з вищезазначеного, доведіть, що «До радості» - це ода.
Первісне сприйняття тексту.
Історія створення оди.
Читання статті підручника, стор. 35.
Композиція оди.
Зрозуміти структуру оди, зміст, нам допоможе коментар підручника (стор. 37).
Величні картини швидко змінюють одна одну в уяві читача, а саме:
(читають і коментують учні)
Так не буває? Можливо, й не буває. Ода далека від реальності? Хтозна..
Доля оди.
Прислухаємося до автора.
Справа в тому, що трагізм його життя полягав в усвідомленні неможливості ствердження просвітницьких ідеалів у сучасній йому дійсності.
Тому Ф.Шиллер спрямовував свою творчість у майбуття.
Звернення до епіграфу.
Ні, для моїх високих ідеалів
Сторіччя поки не дозріло.
Я - громадянин тих століть
Що прийдуть.
Ф.Шиллер.
І ці століття прийшли?
Дійсно, прийшли.
Послухаємо симфонію Бетховена.
Проходить багато років.
1985 рік. Гімн було схвалено президентами та главами урядів країн ЄС як офіційний гімн Європейського Союзу. Цей гімн не має на меті замінити існуючі національні гімни країн ЄС. Гімн ЄС - це утвердження спільних цінностей та їх єднання в усьому розмаїтті національних відмінностей.
Про що свідчать ці події? Справдилися пророчі слова Ф. Шиллера. (Знов звернутися до епіграфа).
Робота зі змістом оди.
Прийом «Дерево пророкувань».
Перед вами повний зміст оди. Промаркуйте текст, відшукайте рядки, у яких автор досягає розкриття ідей Просвітництва, мріє про людину Доби Просвітництва, про людину майбутнього. Рядки оди, словосполучення повинні бути дієсловами наказового способу або вміщувати висновок, пораду.
Наприклад, «сповніть милістю серця», «другові він друг».
Можливі відповіді:
Обнімітесь, мілліони
Другові він друг
Всяк симпатії скорись
Сповніть милістю серця
Будь твердим в лиху годину
Поміч скривдженим давай
Правду знай єдину
Клятви не ламай
Важ життям
Станьмо дружною сім’єю
Жити правдою й добром…
Перевірка виконаної роботи. Коментар учителя.
Заключне слово вчителя.
Ода «До радості» — справжній шедевр, одна із вершин світової поезії, у якій передано прагнення людей жити у мирі, шані один до одного. Автор прославляє дружбу, розум. У цьому вірші поет зумів передати душевний підйом, який виражав не лише очікування царства розуму, свободи, а й споконвічне прагнення людства жити в радісній згоді й мирі.
І людину, яка здатна на це, возвеличує автор. Це ідеал людини доби Просвітництва, людини майбутнього. Нечасто буває, щоб ліричний вірш набував такого глибокого філософського змісту і по-справжньому світової слави.
IV. Підсумок уроку.
Рефлексія.
Продовжити речення:
Працюючи на уроці,
V. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру «Який слід в моїй пам’яті залишила доба Просвітництва»?