Урок на тему: "Уславлення любові до праці та інших чеснот у казці «Пані Метелиця» братів Грімм" стане в пригоді вчителям зарубіжної літератури. Розрахований для учнів 5 класу.
Мета:
навчальна – допомогти учням зрозуміти своєрідність конфлікту казки; вчити давати оцінку людським якостям персонажів з огляду на їхні вчинки; розкривати, як казкові події співвідносяться з реальним життям;
розвивальна – розвивати навички монологічного мовлення, виразного читання, читання в особах; розвивати навички переказу окремих частин твору; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати культуру мовлення,пам'ять і увагу учнів;
виховна – виховувати працьовитість, чесність, культуру поведінки; виховувати інтерес до народної творчості інших народів; виховувати естетичний смак, повагу до людських чеснот.
Обладнання і ТЗН: текст казки (підручник О. М. Ніколенко 5 клас «Світова література»), малюнки учнів, роздатковий матеріал, ноутбук, фрагменти буктрейлеру.
Тип уроку: урок поглибленої роботи над твором ( за М. Кудряшовим).
Урок №13
Тема. Уславлення любові до праці та інших чеснот у казці «Пані Метелиця» братів Грімм
Мета:
навчальна – допомогти учням зрозуміти своєрідність конфлікту казки; вчити давати оцінку людським якостям персонажів з огляду на їхні вчинки; розкривати, як казкові події співвідносяться з реальним життям;
розвивальна – розвивати навички монологічного мовлення, виразного читання, читання в особах; розвивати навички переказу окремих частин твору; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати культуру мовлення,пам'ять і увагу учнів;
виховна – виховувати працьовитість, чесність, культуру поведінки; виховувати інтерес до народної творчості інших народів; виховувати естетичний смак, повагу до людських чеснот.
Обладнання і ТЗН: текст казки (підручник О. М. Ніколенко 5 клас «Світова література»), малюнки учнів, роздатковий матеріал, ноутбук, фрагменти буктрейлеру.
Тип уроку: урок поглибленої роботи над твором ( за М. Кудряшовим).
Ланцюжок навчальних ситуацій:
Який догляд – такий і прибуток
Німецьке народне прислів’я
Хід уроку:
Організаційний момент
Слово вчителя. – Доброго дня, діти! Сідайте. Перед початком нашого заняття я пропоную вам зобразити свій настрій. Намалюйте у своїх зошитах відповідний смайлик, що відтворює ваш настрій в цю хвилину ( - веселий, - сумний, - спокійний, нейтральний). Тож, сподіваюся, що ті, в кого настрій веселий, в кінці уроку почуватимуться ще краще, ті, в кого сумний, змінять його в кращу сторону, а ті, котрі зараз виявляють нейтральну позицію, почуватимуться весело. Отже, розпочнімо наше заняття.
Слово вчителя. – Вдома ви прочитали казку братів Грімм «Пані Метелиця». Я думаю, ви переконалися в тому, що треба не лінуватися, а працювати. Адже, що може принести праця?
(задоволення, гарний настрій тощо)
Слово вчителя. – Так, а, крім того, ще й нагороду. Тому пам’ятайте, що ми маємо сумлінно трудитися й старанно виконувати свої обов’язки!
Слово вчителя. – Зверніть увагу на дошку. Іване, зачитай, будь ласка, епіграф до твору. Чому, як ви вважаєте, я обрала саме такий епіграф до уроку? І чи можна його віднести до нашої з вами казки?
(так, епіграф суголосний діям головних героїнь, оскільки пасербиця добре доглядала за покоями Пані Метелиці, за що і отримала гарну винагороду. А рідна донька не старалася, тому й отримала за свої «труди» відповідний дарунок від бабусі)
Слово вчителя. – Отже, ми переконалися в тому, що треба сумлінно старатися, якщо хочемо отримати за свою працю винагороду, якщо хочемо, щоб вона приносила радість і задоволення.
Слово вчителя. – Тож, сьогодні на уроці ми проаналізуємо головних героїв казки, спробуємо вмотивувати їхні вчинки, будемо вчитися складати порівняльну таблицю героїв. Перепишіть, будь ласка, тему в свої зошити.
Слово вчителя. – Оскільки ми сьогодні продовжимо розглядати народну казку, пригадаймо, що таке казка як жанр фольклору.
(вид художньої прози, що походить від народних переказів, порівняно коротка розповідь про фантастичні події та персонажі)
Питання класу. – Які групи казок ви можете назвати? До якої групи віднесемо казку братів Грімм «Пані Метелиця»?
(про тварин, фантастичні (чарівні), побутові; до чарівних казок)
Питання класу. – А з яких частин складається казка?
(зачин, основна частина та кінцівка)
Слово вчителя. – Молодці! Чи знайомі вам казки «Морозко» та «Дідова дочка та бабина дочка»? Чим ці казки схожі, а чим відмінні?
(схожі історіями рідної та нерідної по материній лінії дочок, характерами, початком, кінцівкою та повчанням; різні за наявністю інших персонажів, прислів’ями та приказками, національним колоритом)
Слово вчителя. – Отже, можна сказати, що для цих казок характерним є мандрівний сюжет. Запишіть, будь ласка, це визначення в зошити.
(мандрівний сюжет – сюжет, що має спільні історії, сюжети, які трапляються у фольклорі різних народів)
Слово вчителя. – Пропоную вам подивитися наступний буктрейлер, після якого ви поділитеся своїми враженнями.
(перегляд)
Питання класу. – Чи вдалося автору за допомогою малюнків передати ідею, суть твору? Чи сприяла музика відповідному настрою героїв? Які епізоди автор випустив? Як ви вважаєте, чому, з якою метою він це зробив?
Слово вчителя. – Вдома ви мали можливість відчути себе в ролі художника. Чи намалювали ви ілюстрації до казки? Продемонструйте їх, будь ласка. Крім того, поясніть, чому саме цей епізод ви обрали та детально перекажіть його. Молодці! Ви добре попрацювали!
(вибіркове опитування)
Слово вчителя. – А зараз ми прочитаємо окремі епізоди казки, визначаючи головну її думку.
(питання, обговорення)
Питання класу. – Тож, як ви вважаєте, чому автор по-різному передав образи доньок? Що уособлює кожна з них?
(для того, щоб ми зрозуміли, що за добро вертається добро в двократному, а то й в десятикратному розмірі, а за зло – зло; пасербиця є втіленням добра і працьовитості, материна донька – зла й ліні)
(злою, ліниво, заздрісною тощо; працьовитою, доброю, чуйною тощо)
(перелік рис: гарна, гидка, роботяща, ввічлива, корислива, милосердна, груба, зла, добра, вірна рідній домівці, поважає старших, жадібна, заздрісна, старанна, лінива тощо)
Падчерка |
Материна дочка |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
Слово вчителя. – Як бачимо, ці дві дівчини повністю відрізняються між собою характерами. Такий художній прийом протиставлення називається антитезою, запишіть у свої зошити визначення цього прийому.
(антитеза – протиставлення чогось: якостей, характерів, героїв тощо)
Питання класу. – Тож, що протиставляється у цьому творі?
(різні моральні якості, як-от: добро/зло, допомога/зневага, безкорисливість/заздрість, працьовитість/лінь тощо)
Питання класу. – Як героїні потрапили до володінь Пані Метелиці? Чи за однакових умов?
(через колодязь; ні, бо падчерка впала туди, оскільки хотіла дістати веретено, а її сестра впала туди навмисне, через заздрощі й наживу)
(пасербиця отримала золото й діаманти, а материна дочка – смолу; справедливо, але дещо суворо. Вона це зробила, щоб дівчина усвідомила свої дії й більше так не робила)
– Так, ви абсолютно праві. Крім того, це все-таки казка, а в казці обов’язково має бути щасливий фінал. А чи можна вважати його дещо несподіваним? Чому? А які ще особливості казки ви знайшли в цьому творі? Назвіть їх.
(так, бо ледащицю нагородили смолою, яку вона ніколи не відмиє з себе; чарівні предмети – лука з квітами, брама, що є виходом на поверхню, колодязь, подушки, з яких летить сніг, образ самої Пані Метелиці тощо)
(три зустрічі: піч, яблуня, бабуся)
(устами півника, бо він казав, що зло й лінь людина не відмиє ніколи)
Слово вчителя. – На закріплення вивченого пропоную вам виконати літературний диктант (вчитель за допомогою запитань перевірить, як діти засвоїли твір). Відповідайте на мої питання коротко й чітко, після чого ми перевіримо, як ви впоралися з завданням.
(перевірка)
Слово вчителя. – Отже, підсумуємо наше заняття. Пропоную вам пограти в «Мікрофон». Хто з вас хоче продовжити речення, виразивши свої враження від вивченого матеріалу на уроці?
(продовжують речення «Сьогодні на уроці я дізнався про…», «Найцікавішим сьогодні для мене було…», «У мене виникли труднощі при…», «Після сьогоднішнього уроку я зрозумів, що…» тощо)
Слово вчителя. – Молодці! Тож, підсумовуючи наш урок, можна сказати, що ми проаналізували головних героїнь твору, зокрема склали порівняльну таблицю, вивчили такий новий художній засіб як антитеза, сформулювали головну ідею твору, переглянули буктрейлер і ви самі спробували себе і ролі художників. Тому, я вважаю, що ми плідно за вами попрацювали сьогодні.
Слово вчителя. – Зверніть увагу ще раз на епіграф. Чи зможете ви тепер з упевненістю довести ці слова? Пам’ятайте їх, нехай вони вам стануть настановою на майбутнє!
Слово вчителя. – Молодці! Ви всі сьогодні добре попрацювали, а оцінки отримують у нас … за те, що…
Слово вчителя. – Вашим випереджальним завданням буде прочитати казку «Бременські музиканти» на ст.69 підручника. Завдання для всіх: знати зміст казки «Пані Метелиця», вміти дати оцінку головним героям, схарактеризувати їх, для тих, хто претендує на достатній рівень, я пропоную таке завдання: доповніть нашу з вами таблицю характеристики головних героїв відповідними цитатами з казки, записавши їх також у дві колонки – до характеристики образу пасербиці та материної доньки, а тим, хто хоче отримати 10-12 балів, таке завдання: складіть план до казки та кросворд, відгадкою якого має бути слово «праця». У кросворді має бути 5 питань, у відповідях та питання, які ви складете, мають обов’язково бути літери «п», «р», «а», «ц» та «я». До побачення! До зустрічі!