Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу "Протиставлення «справжнього» і «штучного» у казці Г.Х.Андерсена «Соловей» з використанням елементів критичного мислення
Протиставлення «справжнього» і «штучного» у казці Г.Х.Андерсена «Соловей»
Мета: продовжити ознайомлення учнів з ідейно-художнім змістом казки; порівняти живого і штучного солов’я, відпрацьовувати в учнів навички виразного читання та переказу казки; розвивати пам'ять, образне мислення; формувати уявлення про справжню красу; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань
У світі дуже багато краси, якої ми часто не помічаємо. Мабуть, це через те, що ми її бачимо кожен день, і вважаємо, що нічого нового в ній нема. Але ж це не так. Настає момент, коли людина зовсім по-новому сприймає оточуючий її світ і відкриває для себе те, що раніше не помічала. Як сталося це з китайським імператором із казки Андерсена «Соловей».
Центральною проблемою казки «Соловей» стали роздуми Андерсена про мистецтво, його природу, місце митця в цьому світі. Ми вже обговорювали ці проблеми, вивчаючи казку … «Пензлик Маляна».
ІІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку
Наша мета – на цьому уроці дослідити, яке завдання мистецтва; роль серця, тобто «справжнього почуття» у створенні витворів мистецтва; місце митця у світі влади, багатства і бідності.
ІV. Опрацювання матеріалу уроку
Евристична бесіда з «розгадуванням» підтексту
Вже з перших абзаців казкар підкреслив думку, що живий соловей, тобто митець, - це найпрекрасніше, що є в світі китайського імператора. Ні рукотворне чудо – палац «із дорогоцінної порцеляни», ні чудо, створене природою і людиною – прекрасний сад, – нічого не може бути вище чуда, створеного живою природою – солов’я.
- Чому ж імператор ні разу не чув про це чудо, яке живе в його лісі? (Солов’я краще слухати в лісі, а імператор і придворні живуть в палаці штучної краси, тому не мають ніякої уяви про живу красу – солов’я)
- Чому Андерсен, коли описує враження імператора від співу солов’я, пише, що «в імператора виступили сльози на очах і потекли по щоках»? (Сльози мають магічну силу, вони здатні розтопити лід в душі людини).
- Чому соловей відмовився від нагороди? (Він отримав нагороду від того, що серце імператора розтануло і він зміг почути і зрозуміти спів солов’я).
- Чому, на вашу думку, автор вводить в твір ще одного героя – солов’я штучного? (Андерсен хотів протиставити справжнє мистецтво штучному)
- Чому «бідні рибалки» не поділяли захоплення від співу штучного солов’я? (Тут іде поєдинок між Розумом і Серцем. Тільки те мистецтво, яке йде від самої особистості творця – від його серця, може проникнути в серце іншим. При допомозі Розуму неможливо осягнути стихію Серця. Це філософія Андерсена-мудреця).
- Чому імператор призначив штучного солов’я «імператорського нічного столика співаком з лівого боку»? (Бо з лівого боку – серце)
- Чому штучний соловей не відігнав Смерть? Чому не відгукнувся на прохання імператора?
- А чому прилетів справжній соловей? Адже імператор його забув! (Соловей прилітає до помираючого імператора, щоб підбадьорити і утішити його. «Моя пісня порадує тебе і заставить задуматись»).
- Чому пісня солов’я так вразила Смерть?
Отже, Соловей своїм мистецтвом перемагає Смерть.
Прекрасний спів солов`я не залишає байдужим нікого. Вважають, що співає він уночі, насправді ж соловейко співає і вночі, і вдень, просто вдень ми не можемо почути його через шум та спів інших птахів. Оскільки соловей – це перелітний птах, тому він співає лише з квітня по червень, саме в той час, коли самиця насиджує яйця.
Слухання співу солов’я
Та не всі солов’ї однаково талановиті. Більшість співає посередньо, «стандартну» пісню, що складається з 4 – 5 колін. Вона швидко надокучає. Однак є й інша категорія цих птахів. Це – співаки – «композитори», їх пісня складається з 10 – 12 колін. Причому спів збагачується перестановкою за власним «розсудом» співака колін під час чергового виконання. Іноді кількість колін у пісні досягає 14 -15. То вже справжня симфонія звуків.
– Як ви гадаєте, у казці Г.К.Андерсена був просто соловей чи соловей-«компози-тор»? Чому?
– Чому саме спів живого, а не штучного солов’я врятував правителя?
Прислів'я про солов'я (перевірка д/з)
У кожного солов'я пісня своя.
Не потрібна солов'ю золота клітка, краща йому зеленая вітка.
Не вчи солов’я співати, а орла літати.
Хоч соловейко маленький, та його пісні удаленькі.
Кола Вена. Порівняльна характеристика живого і штучного солов’їв.
Тема: зображення сили справжнього мистецтва, його влади над смертю.
Хід конем. Розшифруйте речення. Чи погоджуєтесь ви з тим, що воно може бути ідеєю твору?
Ідея: не все те золото, що блищить.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Складання сенкану
Соловей
Живий, щирий
Співає, звеселяє, рятує
Відігнав Смерть від імператора
Митець
Виразне читання вчителем байка Івана Сварника «Соловей у клітці»
Якось улітку
Зухвальці солов’я зловили
І в клітку
На веранді поселили.
А поруч Щиглика
Дали йому в сусіди:
«Хай познайомляться,
Мо’ й пісня краща піде».
Озвався щиглик:
«Вчителю, за тебе я радію
І тішуся сусідством без кінця,
Бо маю потаємну ще надію,
Що вивчуся від тебе на співця,
Співатиму від щастя цілі дні».
Тут соловей до щигля сумно мовив:
«Хоч ти мене завзято славословив,
Не учень ти мені,
Якщо ти не клянеш
Своєї долі
Й істини простої не збагнеш,
Що справжня пісня потребує волі».
– Як ви розумієте слова солов’я: «Справжня пісня потребує волі»?
– Що спільного у творах Г. К. Андерсена й І. Сварника?
VІ. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія
Чого навчає казка «Соловей»? (Потрібно вміти прощати, по-доброму ставитися до людей, допомагати їм у скрутну хвилину, бути вірним. Люди завжди мають уміти відрізнити справжню красу від не справжньої. Краса, поєднана з добром,— велика сила. Справжнє мистецтво має дивовижний, чудодійний вплив на людину Авторський задум казки Г.К. Андерсена «Соловей» полягає у протиставленні істинної краси та штучної красивості, ствердженні всеперемагаючої сили мистецтва та висміюванні невігластва, відсутності розуміння природи й мистецтва, бездушності й низькопоклонства перед вельможними людьми).
VІІ. Домашнє завдання
Читати казку Оскара Уайльда «Хлопчик-зірка».