Конспект уроку – технологічної картки:
« Артур Конан Дойль “Собака Баскервілів”. Шерлок Холмс і доктор Ватсон – класичний детективний дует. »
Артур Конан Дойль “Собака Баскервілів”. Шерлок Холмс і доктор Ватсон – класичний детективний дует.
Цільова група :
Тривалість :
Мета:
Операційні цілі (завдання) :
Після закінчення уроку учень
знає
розуміє
вміє
може
Методи і техніки :
Обладнання :
Допоміжні матеріали :
Додаток 1. Фрагмент увертюри В.Дашкевича(муз. з кінофільму «Шерлок Холмс і доктор Ватсон )
Додаток 2. Словникова робота. Літературний детектив— Класичний детектив
Додаток 3. Вислови видатного письменника Артура Конан Дойля
Додаток 4. Індивідуальне випереджувальне завдання. Історія виникнення детектива. Історія створення оповідань про Шерлока Холмса.
Додаток 5. Закони класичного інтелектуального детективу
Додаток 6. Дидактична гра «Так чи не так?
Додаток 7. Прийом «Павутинка»
Додаток 8. Зміст старовинного манускрипту щодо прокляття роду Баскервілів
Додаток 9. Індивідуальне завдання. Опис маєтку Баскервіль-хол
Додаток 10. Завдання групам.
__________________________________________________________________
Ах, скільки на світі зла, і найгірше, коли злі справи робить розумна людина!
Артур Конан Дойль
Хід уроку
1.2.Зверніть увагу учнів на формулювання теми уроку. Повідомте, що класичний детективний дует Ш.Холмс і доктор Ватсон був створений уявою і силою таланту англійського письменника А.Конан Дойла. А музична фраза – це своєрідна візитка літературних героїв Шерлока Холмса і доктора Вотсона, які будуть у центрі нашої уваги сьогодні.
1.3.Запропонуйте учням записати число і тему уроку . Зверніть увагу на іншомовні слова , поясніть їх значення( Додаток 2 ).
1.4.Повідомте учням про особливості оцінювання на уроці: за кожну правильну відповідь , вдало або оригінально виконане завдання учень чи команда отримає мініатюрне зображення «люльки» ; кількість зібраних « люльок» буде враховано під час виведення балів за роботу на уроці.
1.5. Запропонуйте стисло висловити зміни настрою при читанні твору.
1.6.Попрацюйте над висловами Артура Конан Дойля (Додаток 3) .
2.Основна частина
2.1. Попросіть учня, який отримав індивідуальне випереджувальне завдання, розповісти історію створення оповідань про Шерлока Холмса та висловити своє бачення ролі вчителя для вибору майбутнього життя (Додаток 4).
2.2. Ознайомте клас із законами класичного інтелектуального детективу і запропонуйте закінчити речення:( Додаток 5 ).
2.4. Виконайте завдання «Знайти відповідність» (Додаток 7 ).
2.5. Запропонуйте переказати зміст старовинного манускрипту щодо прокляття роду Баскервілів (Додаток 8). Запитайте:
1.Що вам відомо про сера Генрі Баскервіля?
2. Які дивні пригоди трапилися з ним у Лондоні?
3. Як Холмс розкрив те, як була написана записка?
4. Як Холмс з’ясував, що за сером Генрі хтось слідкує?
5. Поміркуйте, чому Холмс послав у Девоншир доктора Вотсона, а не поїхав туди сам.
2.6. Попросіть учня, який отримав індивідуальне випереджувальне завдання, зачитати опис Баскервіл-холу ( Додаток 9) . Запитайте:
Баскервіль-хол
2.7. Запропонуйте учням спробувати себе в ролі криміналістів, проведіть з гру «Упізнай героя» (Додаток 10) .
2.8. Поділіть клас на 3 групи та роздайте дидактичні картки із завданнями (Додаток 11), відзначте ту групу , яка виконала завдання краще.
2.9. Проведіть словникову роботу, ознайомте дітей із поняттям дедукція (від загального до конкретного ) та індукція (від конкретного до загального). Запропонуйте учням скласти «Ланцюжок здогадок Шерлока Холмса» :
Манускрипт → записка → черевики, що зникли → таємничий чоловік з бородою → лист від Л. Л. → смерть каторжника → портрет Гуго Баскервіля → обід у Степлтонів → розв’язка.
2.10. Нагадайте учням, що за допомогою дедуктивного методу Шерлок Холмс розплутував справи. А які ще риси характеру та захоплення допомагали йому в роботі? Доведіть свої твердження:
- На уроці я дізнався, що…
- Мене вразило…
- Я не знала, що детектив може…
__________________________________________________________________
Додаток 1
Фрагмент увертюри В.Дашкевича(муз. з кінофільму про Ш.Холмса і д. Ватсона )
__________________________________________________________________
Додаток 2
Словникова робота
Літературний детектив— різновид пригодницької літератури:
прозовий твір, у якому в результаті розслідування розкривається певна
таємниця, пов’язана зі злочином.
Ознаки літературного детективу: наявність таємниці; головний герой — мандрівник: різновид пригодницької літератури; різновид фантастичної літератури; головний герой — детектив; прозовий твір; ліричний твір; добро перемагає; зло карається.
Класичний – зразковий, взірцевий
Детектив – слідчий, нишпорка
Дует – двоє людей, які спільно виконують певну роботу.
Детектив має свою композицію:
— зав'язка — інформація про злочин;
— розвиток дії — розслідування;
— кульмінація – викриття злочинця;
— розв'язка - реконструкція злочину.
Способи міркування, необхідні для розкриття злочину
Дедукція — спосіб міркування від загального до конкретного;
Індукція – спосіб міркування, який веде до узагальнення на підставі формування та перевірки гіпотез, спостережень фактів.
Важлива риса класичного детективу — повнота фактів. Розгадка таємниці не може будуватися на відомостях, які не були представлені читачеві в ході розслідування. До моменту, коли розслідування закінчиться, читач повинен мати досить інформації для того, щоб на її основі самостійно знайти рішення. Можуть приховуватися лише окремі незначні подробиці, які не впливають на можливість розкриття таємниці. В кінці розслідування всі загадки повинні бути розкритті, на всі запитання мають бути знайдені відповіді.
Додаток 3
Вислови видатного письменник Артура Конан Дойля
Ми зважуємо ймовірності і обираємо найвірогіднішу. Це наукове використання уяви. — «Собака Баскервілів»
А. Конан Дойль
Спостережливість – моя друга натура
Артур Конан Дойл
Випадок зіткнув нас із дивною та втішною загадкою, та вирішити
її – само по собі нагорода.
А.Конан-Дойль
« Якщо Холмс й існує — це і є я сам».
А.К.Дойль __________________________________________________________________
Додаток 4
Індивідуальне завдання
Історія створення оповідань про Шерлока Холмса
(індивідуальне завдання)
Молодий лікар Дойл оселився в Лондоні, але медична практика прибутків не давала. Якось згадав він про свого улюбленого викладача Джозефа Белла, який не раз дивував студентів своєю спостережливістю і надзвичайним умінням за допомогою дедуктивного методу розв’язувати важкі життєві проблеми. Завдяки фантазії Дойла Белл став героєм новел під іменем Шерлок Холмс.
Д.Белл – головний хірург королівської лікарні в Единбурзі. Черговий пацієнт, який потрапив до нього, не встигав мовити й слова про свою хворобу, як Белл у присутності своїх учнів ставив йому діагноз.
__________________________________________________________________Додаток 5
Закони класичного інтелектуального детективу
• сюжет побудований навколо злочину;
• у центрі — інтелектуальний процес пошуку істини;
• дія відбувалася у дуже обмеженому просторі;
• головний герой — єдиний, хто міг досягти успіху, який був ніби запрограмованим;
• жертва — «об'єкт роботи нишпорки»;
• детектива цікавили найменші подробиці;
• читач мав можливість стежити за розвитком думки слідчого;
• відсутність рухів та емоцій;
• інтерес почуттів сконцентрований на таємниці, а не на трагедії людей;
• злочин мав бути обов'язково розкритий за допомогою логічних умовиводів, а не випадковості, чи немотивованого зізнання;
• монотонність оповіді, довгі розповіді героїв про різні дрібниці.
__________________________________________________________________
Додаток 6
Дидактична гра «Так чи не так»
________________________________________________________________
Додаток 7
Прийом «Павутинка»
ЗНАЙТИ ВІДПОВІДНІСТЬ
______________________________
______________________________
Додаток 8
Зміст старинного манускрипту щодо прокляття роду Баскервілів.
Прокляття роду Баскервілів
— У мене в кишені лежить давній рукопис початку 18 століття,— почав лікар Джейм Мортімер.
— Цю родинну реліквію віддав мені на збереження сер Чарльз Баскервіль, який нещодавно трагічно загинув. Я був другом цієї вольової, розумної, практичної людини.
Я подивився на пожовклі аркуші з напівстертими рядками. Угорі було написано: «Баскервіль-хол», а нижче стояли великі, розмашисті цифри «1742». Мортімер почав читати. У рукописі зазначалося, що за часів Великого Повстання власником помістя Баскервіль був Х’юго, людина, схильна до нерозважливих і жорстоких жартів. Х’юго закохався в дочку одного сусіда-фермера. Але скромна і сором’язлива дівчина уникала чоловіка. Одного разу, на Михайлів день, Х’юго Баскервіль узяв шістьох відчайдухів, прокрався до ферми і викрав дівчину. Повернувшись до Баскервіль-холу, компанія почала пиячити. Нещасна ледве розуму не втратила, чуючи співи, крики і брутальну лайку. Врешті-решт від страху вона зважилася на відчайдушний вчинок — вилізла на карниз, спустилася на землю плющем, що обплітав південний бік замка, і побігла через болото додому.
Через деякий час Х’юго з’ясував, що дівчина втекла. Ніби диявол у нього вселився, він заприсягся віддати душу й тіло силам зла, щоб наздогнати втікачку. Х’юго вискочив із замка і наказав конюхам загнуздати кобилу і спустити собак. Дехто з друзів, протверезівши, скочили на коней і приєдналися до погоні.
Проїхавши милю чи дві, вони зустріли пастуха, який бачив нещасну дівчину, пізніше і сера Х’юго, але найбільше пастуха вразив собака, що гнався за Баскервілем. П’яні сквайри насварили зустрічного і поїхали далі, але дуже скоро у них мороз пішов шкірою, бо вони побачили ворону кобилу, всю в піні і без вершника, а неподалік стояла зграя собак і жалібно скавучала.
Вершники зупинилися, а троє найсміливіших направили коней до яру. На широкій галявині лежала нещасна дівчина, яка померла від страху та безсилля, поруч лежав Х’юго, а над ним стояло чудовисько — величезний чорний звір, схожий на собаку, але набагато вищий і більший — і перегризало йому глотку. Повернувши свою закривавлену пащу, звір зблиснув страшними очима. Чоловіки заволали від страху і погнали болотами. Один із них помер тієї ж ночі, а двоє інших до кінця життя не могли опам’ятатися від тяжкого потрясіння.
____________________________________________________________________
Додаток 9
(Індивідуальне завдання)
Баскервіль-хол
Через кілька хвилин ми під'їхали до візерунчатих чавунних воріт із двома замшілими колонами, що увінчувалися кабанячими головами — гербом Баскервілів. Кам'яний будиночок воротаря був старий, із оголеними кроквами, але перед стояла нова, ще не закінчена споруда — перший плід, принесений південноафриканським золотом сера Чарльза.
За воротами йшли два ряди високих старих дерев; їхні віти змикалися похмурим склепом у нас над головою. Стукіт коліс знову потонув у шереху листя. Баскервіль здригнувся, дивлячись у довгий темний проріз алеї, наприкінці якого виднілися примарні обриси будинку.
За алеєю відкривався широкий газон, і, обігнувши його, ми під'їхали до будинку. У сутінках я міг роздивитись лише масивний фасад і терасу. Все було суцільно повите плющем, який залишав відкритими тільки віконні амбразури та овали гербів. Дві стародавні зубцюваті вежі з бійницями зводилися над цією частиною будинку. Праворуч і ліворуч до них прилягали два крила з чорного Граніту, пізнішої прибудови. Крізь вікна з безліччю переплетінь на газон падало неяскраве світло, над крутим гострим дахом з високими димарями стояв стовп темного диму.
Хол, у якому ми опинилися, був вельми красивий — просторий, високий, із масивними кроквами з потемнілого від часу дуба. У стародавньому каміні з чавунними ґратами для дров потріскували і сичали поліпа. Перемерзши після довгої їзди, ми із сером Генрі простягнули руки до вогню. Потім почали розглядати дубові панелі, високе, вузьке вікно з кольоровими шибками, оленячі голови і герби на стінах, які невиразно виднілися в неяскравому світлі люстри.
Верх стародавнього холу був обведений галереєю з перил, на яку вели двопрогінні сходи. Звідти уздовж усього будинку тяглися два довгі коридори, куди виходили всі спальні.
Проте їдальня на нижньому поверсі вразила нас своїм похмурим виглядом. Це була довга кімната з помостом для панського столу, відділеним однією сходинкою від тієї її частини, де належало сидіти особам нижчого звання. У далекому кінці були хори для менестрелів. Високо в нас над головою чорніли величезні балки, за якими виднілася закопчена стеля.
Десь далеко годинник відбивав кожні п'ятнадцять хвилин, а більше ніщо не порушувало мертвої тиші, що стояла в будинку.
____________________________________________________________________
Додаток 10
Гра «Упізнай героя»
____________________________________________________________________
Додаток 11
І група. Розкажіть, що вам відомо про Степлтона.
Місіс Степлтон: "Жінка... вражала вродою, і врода її була з тих, що зустрічаються надзвичайно рідко... Вона була темніша за всіх тих брюнеток, яких мені траплялося бачити в Англії, а ще струнка, елегантна і висока на зріст. Гордовиті, тонкі риси обличчя були такі правильні, що воно могло б здатися холодним, якби не чутливий рот і гострий погляд прекрасних темних очей. Бачити на безлюдній стежині в пустищі цю жінку з ідеальною фігурою і у вишуканій сукні було справді дивно".
Що викликало підозру |
Позитивні риси й вчинки |
1. Несхожість із "братом" — містером Степлтоном: він був "якийсь безбарвний, мав світле волосся й сірі очі", вона ж була брюнеткою, в ній відчувалася якась пристрасність і екзотичність, що є прямою холодному й стриманому "брату".
5.Протиріччя в характері та вчинках: то попереджає про небезпеку, то відмовляється від своїх слів тощо. |
1. Любов до містера Степлтона. 2. Жіноча відданість. 3. Честь і порядність: відмова брати участь у жорстоких планах Степлтона. 4.Усіма доступними їй засобами намагалася попередити сера Генрі про небезпеку, але так, щоб підозра не впала на Степлтона (анонімний лист у Лондоні, пряме попередження в Девоншірі).
5. Сміливість: у вирішальний день вона |
ІІ група. Розкажіть, що відомо про Беррімора.
Беррімор: "Це був дуже примітний на вигляд чоловік — високий, гарний, з квадратною чорною бородою і блідим обличчям з тонкими рисами".
Що викликало підозру |
Позитивні риси й вчинки |
|
|
Місіс Беррімор: "Це була велика спокійна жінка з різкими рисами обличчя й суворо стиснутими губами"; "Це дебела здорова жінка, очевидно, з пуританськими нахилами,
дуже обмежена і надзвичайно шаноблива. Важко навіть уявити більш незворушну особу".
Що викликало підозру |
Позитивні риси й вчинки |
2. Заплакане обличчя місіс Беррімор. За словами Ватсона: "Іноді в мене виникає думка, що її мучать докори нечистого сумління, іноді я починаю підозрювати Беррімора в тому, що він —
|
2. Любов до молодшого брата каторжника Селдена: "Для всього світу Селден був злочинцем, напівтвариною-напівдияволом, але для неї він завжди залишався маленьким норовливим хлопчиком з її юності, дитиною, яка чіплялася за її руку". 3.Здатність прийти на допомогу близьким людям. 4. Уміння зберігати чужі таємниці (про лист Лаури Лайонз розповіла тільки чоловікові). 5.Повага і вдячність до господарів. |
ІІІ група. Розкажіть історію Лаури Лайонс.
Лаура Лайонз: "З першого погляду місіс Лайонз вражала своєю надзвичайною вродою. Очі й волосся у неї були однакового багатого горіхового кольору, щоки, всіяні, щоправда, веснянками, пашіли зворушливими, немов у брюнетки, рум'янцями — таку ніжну рожевість можна побачити лише в самісінькому осерді квітки жовтої троянди... Перше, що я відчув, глянувши на цю жінку, було захоплення. Критичне ставлення до неї почало з'являтися пізніше. В її обличчі щось було не так — його бездоганну вроду псувала якась вульгарна риска, якась жорстокість у погляді, якась невиразна лінія губ.
Що викликало підозру |
Позитивні риси й вчинки |
|
1.Намагання повернути втрачену свободу: "Свобода означала для мене все — душевний спокій, щастя, самоповагу". 2. Внутрішня незалежність. 3. Гордість.
|