Конспект уроку за твором К.Чапека "З погляду кішки"

Про матеріал

Мета: Стисло ознайомити учнів з життям і творчістю Карела Чапека, головний акцент зробивши на розуміння письменником проблеми взаємин людей і тварин.

Здійснити цілісний аналіз літературної мініатюри «З погляду кішки» як художньої спроби подивитися на людину з «точки зору» тварини.

Розкрити майстерність письменника в зображенні взаємин людини й тварини, дослідити роль художніх засобів створення і розкриття характерів героїв твору. Розкрити взамозбагачуючий характер взаємин людини і кішки у оповіданні Чапека.

Сприяти вихованню любові до «братів наших менших» та прагнення розуміти їх та про них піклуватися.

Перегляд файлу

Конспект уроку із зарубіжної літератури у межах реалізації предметно-методичного проекту

Учитель Гетьман І.Д.

Клас: 5

Тема: Карел Чапек (1890-1938). «З погляду кішки». Несподіваний ракурс – «точка зору» тварини на людину у творі Карела Чапека «З погляду кішки»

Мета: Стисло ознайомити учнів з життям і творчістю Карела Чапека, головний акцент зробивши на розуміння письменником проблеми взаємин людей і тварин.

Здійснити цілісний аналіз літературної мініатюри «З погляду кішки» як художньої спроби подивитися на людину з «точки зору» тварини.

Розкрити майстерність письменника в зображенні взаємин людини й тварини, дослідити роль художніх засобів створення і розкриття характерів героїв твору. Розкрити взамозбагачуючий характер взаємин людини і кішки у оповіданні Чапека.

Сприяти вихованню любові до «братів наших менших» та прагнення розуміти їх та про них піклуватися.

Обладнання: Презентація «Карел Чапек», аудіозапис текст твору, презентація про кішок, матеріали уроку.

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань. Бліц-повторення

Згадай»  

Метафора – це…

 

Назви серед поданих слів метафори: верховини гірські,  земля зростила, горна земля, робоче плем’я бджіл, хижий звір, сплять верховини, стрімчасті скелі, сон пойняв

 

 

 Підготуй    рекламу для читачів  «Цей твір варто прочитати!», використовуючи будь-який вивчений твір. 

 

«Інтерв’ю з письменником». Дай відповіді від імені Е. Сетона-Томпсона. 

 

Журналіст. Як склалася ваша доля ученого-натураліста?

Е. Сетон-Томпсон. 

Журналіст. Кто є головні герої ваших творів?

Е. Сетон-Томпсон. 

 

 

 

 

Зробіть аналіз  вірша Г.Гейне «Зазвени із глибини»  

 

Задзвени із глибини

Тихої печалі,

Мила пісенька весни, –

Линь все далі й далі!

Линь, дзвени, знайди той дім,

В квітах сад зелений,

І троянду перед ним

Привітай від мене.

Визначте тему вірша 

 

 

 

Який настрій поезії? 

 

 

 

Який рядок з поезії підкреслює заклик до пробудження весни?

 

 

 

Визначте епітети, що використовує поет.

 

 

 

ІІІ. Знайомство з Карелом Чапеком Вчитель: Сподіваюся, що ваші відповіді схвалив би відомий чеський письменник Карел Чапек, що був дуже добре знайомий зі світом тварин і створив цілий ряд цікавих творів про його представників. Тож розпочнемо нашу роботу на сьогоднішньому уроці із знайомства з письменником за матеріалами відео презентації.

(перегляд відеопрезентації)

- Яким ви уявляєте собі Карла Чапека як людину і письменника?

- Як ви вважаєте, чому світ природи займав таке велике місце в житті Карела Чапека?

- ІV. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

а) створення проблемної ситуації

Зараз прозвучить текст літературної мініатюри Карела Чапека. Прослухайте його уважно. Спробуйте визначити особливості прослуханого твору.

в) з’ясування вражень від прослуханого тексту та прогнозування назви твору

- Яке враження справив на вас цей текст? Що в ньому сподобалося? Що вас здивувало? Чому? На які запитання, що виникли у вас під час слухання тексту, ви хотіли б отримати відповіді?

- Чи вдалу назву обрав для свого твору К.Чапек?

г) цілісне аналітичне дослідження тексту

-  Чи можна цей твір вважати казкою? Якщо «так», то чому? Якщо «ні», то чому? ( Від казки в даному творі Чапека лише вміння кішки мислити й говорити. Все інше виглядає цілком реалістично).

Важливо знати: наприкінці ХІХ -  початку ХХ століття талановитими письменниками-новаторами була винайдена нова форма оповіді у творах про тварин – від імені самої тварини. Наприклад, «Розповідь собаки» видатного американського письменника Марка Твена, «Флаш» відомої англійської письменниці Вірджінії  Вулф, «З погляду кішки» чеського письменника-новатора Карела Чапека та багато інших. Митці ніби самі перетворювалися на тварин, таким чином поєднавши можливості казки та реалістичного зображення тваринного  світу)

- Як ви думаєте, завдяки чому автор зміг «перевтілитися» в кішку? Що для цього потрібно, крім авторської уяви? (Щоб так заглибитися у світ тварини, людина має його дуже добре розуміти й знати, настільки глибоко, щоб почати сприймати оточуючий світ і людину в ньому з точки зору тварини. В данному випадку  - очима кішки.)

(перегляд презентації про кішку)

- Як ви думаєте, чому дана історія постає перед нами саме з позицій кішки, а не якоїсь іншої домашньої тварини?

(З усіх приручених людиною тварин саме кішка залишається впродовж тисячоліть найбільш незалежною. Пригадайте казку Д. Р. Кіплінга «Кішка, що ходила сама по собі». Крім того, кішці дозволено займати ту ж саму територію, що її займає й людина. З'ясування ситуації, хто є справжнім господарем у домі, виявляється надзвичайно цікавою.)

- Хто є персонажами твору Чапека «З погляду кішки»? Хто з них головний, а хто другорядний? Доберіть з тексту цитати для підтвердження ваших висновків.

- Які риси, по-вашому, є домінантними у кішки? Як ви їхвизначили?

- Якою постає перед читачем людина? Чиїми очима ми її бачимо? Чи співпадає точка зору на людину з позицій кішки і з позицій читача? Колективно створіть порівняльну таблицю сприйняття людини кішкою-оповідачем та читачами.

 

Точка зору на людину кішки-оповідача

Точка зору на людину читача

«Не розумію, чому він став Хазяїном…»

Людина живе разом з кішкою

«Моя людина»

Чи може сказати людина: «Моя кішка»?

Дуже сильний, тому що багато їсть; всеїдний

Багато порівняно з кішкою

Некрасивий, тому що не має шерсті

Уявляємо собі людину, вкриту шерстю! Для кішки еталон усього – це вона сама!

У нього мало слини, тому він вмивається водою

Брак слини для вмивання сприймається читачем з посмішкою. Для людей нехарактерне вмивання слиною.

Нявчить він грубо і забагато

Мова йде про здатність людини розмовляти. Для кішки більшу роль у спілкуванні відіграє дотик.

Грає в одну й ту саму гру – шкрябає кигтем по білих листках, «не в силах вигадати іншої гри»

Письменник

«Спить вночі, а не вдень; у темряві нічого не бачить; не знає ніяких задоволень: не прагне крові, не мріє про полювання і бійку, не співає, розніжившись»

Поводиться абсолютно по-людськи

 

 

- В творі Карела Чапека «З погляду кішки» ставлення кішки до людини неоднозначне: то кішка заявляє свої права на людину, то називає «хазяїном». Спробуємо проаналізувати цю позицію. Поясніть сенс взаємин «кішка - хазяїн». В якому сенсі людина може бути хазяїном кішки? Чи тільки в плані того, що людина надає кішці житло, тепло, їжу?

- Кішка заявляє: «Моя людина». В якому сенсі цей вислів можна витлумачити з позиції кішки, а в якому з позиції читача? Чи можна кішку-оповідача назвати «кішкою людини»?

- Чи можна вважати стосунки кішки з людиною своєрідною угодою? Наведіть з тексту аргументи на підтвердження чи на спростування цієї думки.

- Як ви думаєте, чи є в тексті інформація про ставлення людини до кішки? Як ви його визначили? Яке воно?

- Коли, з точки зору кішки, в Людині помітний «проблеск вищого життя»? Що, по-вашому, мається на увазі під «проблеском вищого життя»?

- Уважно подивіться у текст твору. Кішка називає неодноразово людину «моя людина». Зверніть увагу на те, що на початку слово «людина» написане з малої літери, а майже в кінці -– з великої. Чим продиктовані такі зміни? (Коли людина проявляє  «проблески вищого життя», саме тоді вона для кішки стає Людиною, що віддає їй своє тепло. Відбувається своєрідний теплообмін, який не тільки фізично зігріває кішку і людину, а й дає їм обом щось набагато цінніше: внутрішню блізькість, моральне задоволення, від чого вони обоє «мурчать».)

- Яким ви уявляєте портрет героїні твору Карела Чапека? Доберіть аргументи з тексту.

- Якщо б я зараз вас попросила намалювати  ілюстрацію до мініатюри, хто б з вас намалював кішку. Хто людину, а хто і кішку, і людину? Як ви вважаєте, який підхід до ілюстрування найбільш відповідає авторському тексту? Аргументуйте свої висновки. (Найбільше будуть відповідати ті малюнки учнів, на яких на передньому плані буде зображена людина, а дещо відсторонено від неї кішка. Заключній частині більше відповідатиме зображення героїв оповідання в обіймах одне одного.)

- Виразно прочитайте фінал тексту. Якими постають в ньому кішка і людина? 

- Чи можна кішку вважати невдячною?

д )самостійна робота та узагальнення

- Самостійно охарактеризуйте стосунки між кішкою і людиною з вашої точки зору як читачів. Запишіть цю  характеристику у формі 5-7 речень. 

 

Яке нове звучання набула проблема взаємин людини і природи в даній мініатюрі.

V. Аргументація й виставлення оцінок за урок

VІ. Домашнє завдання:

Спробуйте від імені своєї домашньої тваринки розповісти про себе, наслідуючи стиль літературної мініатюри Карела Чапека «З погляду кішки».

                                                                                                                       Додаток 

 

1. АКМЕОЛОГІЧНИЙ УРОК Акмеологія (від давньогрецького “acme” – вершина, “logos” – наука.) Це наука про шляхи досягнення людиною найвищих вершин у життєдіяльності та самореалізації творчого потенціалу.

2. Мета акмеології : • вдосконалити особистість, • допомогти в досягненні нею вершини фізичного, духовного, морального і професійного розвитку, • гуманізація цього розвитку.

3. Підхід до розвитку освіти – це створенння необхідних умов для становлення й розвитку в усіх суб'єктів освіти уявлення про успіх, високі досягнення, необхідні для розвитку особистості в соціумі.

4. В акмеологічній школі дитина розвивається як індивід, особистість, ураховуються її індивідуальні особливості, формуються духовні та моральні цінності, розвиваються творчі здібності, уміння будувати відносини в колективі.

5. Перспективність підходу до формування компетентностей полягає в тому, що він орієнтує особистість на постійний саморозвиток, що відповідає вимогам часу, які спрямовані на необхідність досягнення найвищих результатів у діяльності особистості.

6. Урок – це • урок, на якому учень почувається : він знає, що кожне його досягнення буде побачене вчителем, він вірить у себе і у власні можливості, відкриває в собі нові здібності. Учень на такому уроці має можливість спробувати себе в ролі вчителя (пояснити іншим щось нове, знайти їхню помилку, поставити оцінку).

7. Урок – це • урок, на якому учень : він може послухати музику, пограти в ігри, навчитися виготовляти естетично привабливий виріб. На такому уроці напружену розумову працю вчитель вміло чергує з релаксаційними вправами (які стосуються теми, що вивчається)

8. Урок – це • урок, на якому учневі. Його навчальна діяльність вмотивована, він при цьому дізнається цікаві факти, проводить дослідження, обговорює спірні питання, тобто відбувається “мозковий штурм”, результатом якого є народження висновку. На такому уроці дитина має можливість виявити свої творчі здібності і ще більше їх проявити , отримавши творче домашнє завдання (“домашнє задоволення”).

9. Урок – це • урок, на якому вчитель поставив неймовірно правильну мету і на 99% її реалізував.

10. Урок – це • урок, після якого учні ще залишаються в кабінеті, обговорюючи почуте, і коли вдома вони із задоволенням розповідають рідним те, про що дізнались на уроці.

11. Технології формування творчої особистості Педагогічна технологія “Створення ситуації успіху” Проектна технологія Групові форми навчання Інформаційні освітні технології Особистісно-зорієнтоване навчання Продуктивне навчання Моделюючі технології Проблемно-пошукове навчання Інтерактивні технології

12. Педагогічна діяльність як партнерство, спільна творчість між вчителем та учнем у сфері «суб’єкт – суб’єкт» Виявлення індивідуальних особливостей обдарованих дітей Розвиток, насамперед, особистості Мотивація учнів до самореалізації в суспільстві, розвиток лідерських якостей Запровадження навчальних програм, які відкривають простір для творчості Індивідуальна психологічна допомога

13. ВЧИТЕЛЬ АКМЕОЛОГ друг організатор майстер вихователь психолог партнер спостерігач помічник порадник

14. Справжній педагог повинен працювати на майбутнє. В. Сухомлинський

 

 

 

docx
Додано
20 листопада 2018
Переглядів
788
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку