Мета уроку: виявити причину зміни характеристик елементів та їх сполук, а саме періодичну зміну будови зовнішніх електронних оболонок атомів; розвивати вміння виявляти причин-но-наслідкові зв'язки між явищами.
9 клас
Тема: ЗАЛЕЖНІСТЬ ВЛАСТИВОСТЕЙ ЕЛЕМЕНТІВ В ПЕРІОДІ ВІД ЗМІНИ ЕЛЕКТРОННИХ СТРУКТУР АТОМІВ
Мета уроку: виявити причину зміни характеристик елементів та їх сполук, а саме періодичну зміну будови зовнішніх електронних оболонок атомів; розвивати вміння виявляти причин-но-наслідкові зв'язки між явищами.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Основна частина уроку
1. Технологія «Мікрофон»
1) Що таке електронегативність?
2) Яким чином змінюється радіус атомів у періодах?
3) Яким чином змінюється радіус атомів у групах?
4) Яка існує залежність між радіусом атома та його електронегативністю?
5) Яким чином змінюється електронегативність елементів у періодах?
6) Яким чином змінюється електронегативність хімічних елементів у головних підгрупах?
7) Який з елементів має більшу електронегативність:
а) Флуор чи Хлор; б) Сульфур чи Фосфор; в) Карбон чи Силіцій.
8) На якому місці у формулах складних речовин стоїть більш електронегативний елемент?
2. Ігрові моменти
Завдання № 1 (хрестики-нулики)
З'єднайте прямою лінією формули електронних схем атомів хімічних елементів одного й того ж періоду.
1s22s2 |
1s22s2 2p63s2 3р1 |
1s2 |
1s22s22p63s1 |
1s22s22p1 |
ls22sl |
ls22s22p63s23p3 |
1s2 2s2 2p3 |
1s22s22p4 |
Завдання № 2 Виправте помилку:
ls22s22p1 II період III група головна підгрупа
1s22s22p4 II період IV група головна підгрупа
1s22s22p3 II період V група головна підгрупа
3. Самостійна робота
Хімічний диктант. Закінчіть речення.
Варіант І
1. Хімічний елемент - це ....
2. Кількість електронних рівнів в атомі можна визначити ....
3. Зі збільшенням порядкового номера елемента в періоді радіус атома....
4. Електронегативність елементів у малих періодах....
5. Найбільш електронегативним елементом є ....
Варіант II
1.У головних підгрупах електронегативність зверху вниз ....
2. Місце хімічного елемента в Періодичній системі елементів Д.І.Менделєєва визначається ....
3. За номером групи ми можемо визначити ....
4. Зі збільшенням заряду ядра в періоді властивості хімічних елементів змінюються від....
5. Максимальну кількість електронів можна визначити за формулою....
Учні в парах обмінюються своїми самостійними роботами та перевіряють їх. За кожне завдання ставиться 1 бал.
- Вивчення нового матеріалу
Мотивація пізнавальної діяльності.
Розповідь
Ви вже знаєте, що всередині кожного періоду по мірі збільшення зарядів атомів елементів послідовно змінюється структура зовнішнього електронного шару. Як же з огляду на теорію будови атома можна пояснити зміну властивостей елементів у періодах від металічних до не-металічних? У чому причина періодичності в зміні властивостей хімічних елементів?
От цим ми з вами й займемося на уроці.
Учні об'єднуються в три групи. Кожна група одержує завдання.
Завдання для 1-ї групи
1. Дано ряд хімічних елементів: Li, Be, В, С, N, О, F.
2. Визначите, за якою ознакою його складено.
3. Складіть електронні схеми будови атомів хімічних елементів.
4. Що в них спільного?
5. Чим вони відрізняються?
6. Як саме відбувається зміна властивостей елементів у цьому ряді?
7. Зробіть загальний висновок (з чим пов'язана головна зміна властивостей хімічних елементів у періодах).
Завдання для 2-ї групи
1. Дано ряд хімічних елементів: Li, Na, K, Rb, Cs.
2. Складіть електронні схеми цих хімічних елементів.
3. Визначте, за якою ознакою їх об'єднано в один ряд.
4. Що спільного в будові атомів елементів, що належать до одного й того ж сімейства?
5. Яка існує відмінність у будові атомів хімічних елементів у цьому сімействі?
6. Зробіть загальний висновок (з чим пов'язане періодичне повторення властивостей хімічних елементів).
Завдання для 3-ї групи
1. Складіть електронні схеми будови атомів: а) Неону та Натрію; б) Аргону та Калію.
2. Чим відрізняються за будовою атоми цих хімічних елементів?
3. Як пояснити хімічну інертність благородних газів з огляду на будову атома?
4. Як пояснити хімічну активність лужних металів з огляду на будову атома?
5. Зробіть висновок (з чим пов'язана стрибкоподібна зміна властивостей при переході від благородного газу до лужного металу, тобто поява нового періоду).
Після виконання роботи групи по черзі озвучують проблему, висунуту перед ними. Вносяться доповнення та зміни.
- Систематизація й узагальнення знань учнів
1. Визначте ряд, в якому відбувається головна зміна хімічних властивостей:
a) Na, Mg, Al, Si; 6)0, S, Se, Te;
в) I, Br, CI, F; r) C, N, O, F.
2. Розташуйте елементи H, О, F, S, P у порядку збільшення їх електронегативності.
3. Який з металів буде найбільш енергійно взаємодіяти з водою: Са, Zn, Ba?
4. Загубився породистий оксид, що належить мешканцю п'ятого під'їзду.
Особливі прикмети: має молекулярну масу 108. Прошу повернути за винагороду.
Укажіть номер квартири, з якої загубився оксид, і вкажіть хімічний характер цього оксиду. Якщо ви зможете зробити це, то приходьте за винагородою.
III. Заключна частина уроку
- Оцінювання роботи учнів за урок
- Підбиття підсумків роботи на уроці
Рефлексія:
1) Як ви вважаєте, чи відповіли ми на всі запитання, визначені на початку уроку?
2) Що допомогло під час відповіді на складні запитання, пов'язані з побудовою періодичної таблиці Д.І.Менделєєва?
3) Які труднощі виникали під час роботи?
4) Яка частина уроку вам сподобалася більше?
5) Чи задоволені ви результатами роботи на уроці?
- Домашнє завдання
§ підручника