Конспект уроку "ЗАЛЕЖНІСТЬ ВЛАСТИВОСТЕЙ ЕЛЕМЕНТІВ В ПЕРІОДІ ВІД ЗМІНИ ЕЛЕКТРОННИХ СТРУКТУР АТОМІВ"

Про матеріал

Мета уроку: виявити причину зміни характеристик елементів та їх спо­лук, а саме періодичну зміну будови зовнішніх електрон­них оболонок атомів; розвивати вміння виявляти причин-но-наслідкові зв'язки між явищами.

Перегляд файлу

 9 клас

Тема: ЗАЛЕЖНІСТЬ ВЛАСТИВОСТЕЙ ЕЛЕМЕНТІВ В ПЕРІОДІ ВІД ЗМІНИ       ЕЛЕКТРОННИХ СТРУКТУР АТОМІВ

Мета уроку: виявити причину зміни характеристик елементів та їх спо­лук, а саме періодичну зміну будови зовнішніх електрон­них оболонок атомів; розвивати вміння виявляти причин-но-наслідкові зв'язки між явищами.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I.  Організаційний момент

II. Основна частина уроку

 1. Технологія «Мікрофон»

1) Що таке електронегативність?

2) Яким чином змінюється радіус атомів у періодах?

3) Яким чином змінюється радіус атомів у групах?

4) Яка існує залежність між радіусом атома та його електронегативністю?

5) Яким чином змінюється електронегативність елементів у періодах?

6) Яким чином змінюється електронегативність хімічних елементів у головних підгрупах?

7) Який з елементів має більшу електронегативність:

а) Флуор чи Хлор; б) Сульфур чи Фосфор; в) Карбон чи Силіцій.

8) На якому місці у формулах складних речовин стоїть більш елек­тронегативний елемент?

2. Ігрові моменти

Завдання № 1 (хрестики-нулики)

З'єднайте прямою лінією формули електронних схем атомів хімічних елементів одного й того ж періоду.

1s22s2

1s22s2 2p63s2 3р1

1s2

1s22s22p63s1

1s22s22p1

ls22sl

ls22s22p63s23p3

1s2 2s2 2p3

1s22s22p4

Завдання № 2 Виправте помилку:

ls22s22p1         II період      III група      головна підгрупа

1s22s22p4        II період      IV група      головна підгрупа

1s22s22p3        II період      V група        головна підгрупа

3. Самостійна робота

Хімічний диктант. Закінчіть речення.

Варіант І

1. Хімічний елемент - це ....

2. Кількість електронних рівнів в атомі можна визначити ....

3. Зі збільшенням порядкового номера елемента в періоді радіус атома....

4. Електронегативність елементів у малих періодах....

5. Найбільш електронегативним елементом є ....

Варіант II

1.У головних підгрупах електронегативність зверху вниз ....

2. Місце хімічного елемента в Періодичній системі елементів Д.І.Менделєєва визначається ....

3. За номером групи ми можемо визначити ....

4. Зі збільшенням заряду ядра в періоді властивості хімічних еле­ментів змінюються від....

5. Максимальну кількість електронів можна визначити за формулою....

Учні в парах обмінюються своїми самостійними роботами та перевіряють їх. За кожне завдання ставиться 1 бал.

- Вивчення нового матеріалу

Мотивація пізнавальної діяльності.

Розповідь

Ви вже знаєте, що всередині кожного періоду по мірі збільшення зарядів атомів елементів послідовно змінюється структура зовнішньо­го електронного шару. Як же з огляду на теорію будови атома можна пояснити зміну властивостей елементів у періодах від металічних до не-металічних? У чому причина періодичності в зміні властивостей хімічних елементів?

От цим ми з вами й займемося на уроці.

Учні об'єднуються в три групи. Кожна група одержує завдання.

Завдання для 1-ї групи

1. Дано ряд хімічних елементів: Li, Be, В, С, N, О, F.

2. Визначите, за якою ознакою його складено.

3. Складіть електронні схеми будови атомів хімічних елементів.

4. Що в них спільного?

5. Чим вони відрізняються?

6. Як саме відбувається зміна властивостей елементів у цьому ряді?

7. Зробіть загальний висновок (з чим пов'язана головна зміна влас­тивостей хімічних елементів у періодах).

Завдання для 2-ї  групи

1. Дано ряд хімічних елементів: Li, Na, K, Rb, Cs.

2. Складіть електронні схеми цих хімічних елементів.

3. Визначте, за якою ознакою їх об'єднано в один ряд.

4. Що спільного в будові атомів елементів, що належать до одного й того ж сімейства?

5. Яка існує відмінність у будові атомів хімічних елементів у цьому сімействі?

6. Зробіть загальний висновок (з чим пов'язане періодичне повто­рення властивостей хімічних елементів).

Завдання для 3-ї групи

1. Складіть електронні схеми будови атомів: а) Неону та Натрію;       б) Аргону та Калію.

2. Чим відрізняються за будовою атоми цих хімічних елементів?

3. Як пояснити хімічну інертність благородних газів з огляду на бу­дову атома?

4. Як пояснити хімічну активність лужних металів з огляду на будову атома?

5. Зробіть висновок (з чим пов'язана стрибкоподібна зміна власти­востей при переході від благородного газу до лужного металу, тобто по­ява нового періоду).

Після виконання роботи групи по черзі озвучують проблему, вису­нуту перед ними. Вносяться доповнення та зміни.

- Систематизація й узагальнення знань учнів

1. Визначте ряд, в якому відбувається головна зміна хімічних влас­тивостей:

a) Na, Mg, Al, Si;                     6)0, S, Se, Te;

в) I, Br, CI, F;                           r) C, N, O, F.

2. Розташуйте елементи H, О, F, S, P у порядку збільшення їх електронегативності.

3. Який з металів буде найбільш енергійно взаємодіяти з водою: Са, Zn, Ba?

4.  Загубився породистий оксид, що належить мешканцю п'ятого під'їзду.

Особливі прикмети: має молекулярну масу 108. Прошу повернути за винагороду.

Укажіть номер квартири, з якої загубився оксид, і вкажіть хімічний характер цього оксиду. Якщо ви зможете зробити це, то приходьте за винагородою.

III. Заключна частина уроку

- Оцінювання роботи учнів за урок

- Підбиття підсумків роботи на уроці

Рефлексія:

1) Як ви вважаєте, чи відповіли ми на всі запитання, визначені на початку уроку?

2) Що допомогло під час відповіді на складні запитання, пов'язані з побудовою періодичної таблиці Д.І.Менделєєва?

3) Які труднощі виникали під час роботи?

4) Яка частина уроку вам сподобалася більше?

5) Чи задоволені ви результатами роботи на уроці?

- Домашнє завдання

§ підручника

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Подрез Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Енченко Алена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Подрез Олексій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Посохова Людмила Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
26 лютого 2018
Переглядів
2461
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку