Конспект уроку зарубіжної літератури

Про матеріал
Доданий матеріал містить розробку уроку зарубіжної літератури (9 клас) та презентацію до нього. Музичний супровід, використаний на уроці, вчитель може знайти самостійно на сайтi YouTube .
Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Збірка Генріха Гейне «Книга пісень» – видатне явище німецького романтизму . Ліричний вірш «Лорелея» Це один із найвидатніших людей Німеччини. Ференц Ліст

Номер слайду 2

Мета уроку:  дослідити ознаки романтизму в поезії Генріха Гейне;  визначити фольклорні витоки поезій (на прикладі німецької народної легенди про діву Лорелей);  поглиблювати навички аналізу ліричних творів;  розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення;  сприяти формуванню естетичних смаків.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Війська Наполеона у Дюссельдорфі (1811 р.) Бетті Гейне – мати поета

Номер слайду 5

Соломон Гейне Амалія

Номер слайду 6

Матильда – дружина поета Лувр. Венера Мілосська

Номер слайду 7

“Матрацна могила” Могила Гейне у Парижі

Номер слайду 8

«Книга пісень» Тема збірки – зображення нещасливого кохання ліричного героя Композиція збірки: Страждання юності 2. Ліричне інтермецо 3. Знову на Батьківщині 4. Північне море

Номер слайду 9

Інтермецо – невелика музична п’єса, яку виконує оркестр між окремими номерами опери.

Номер слайду 10

«Не знаю, що стало зо мною...» («Лорелея»)

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Афоризми Генріха Гейне: - Кожна людина — це світ, який з нами народжується і з нами вмирає; під кожною могильною плитою лежить всесвітня історія - Життя найвище з усіх благ, а найгірше зло — смерть. - Ніде у всесвіті немає нічого прекраснішого й ліпшого, ніж людське серце. - Найглибша істина розквітне лише з найглибшої любові. - Моральність - це розум серця. - Бог мене простить, це його ремесло.

Номер слайду 16

Домашнє завдання: 1. Підготуватися до виразного читання напам’ять поезії «Не знаю, що стало зо мною...» (« Лорелея»). 2. Опрацювати матеріал підручника с.147-155.

Перегляд файлу

 

Тема:     Збірка Генріха Гейне "Книга пісень” –

 видатне явище німецького романтизму.

 Ліричний вірш «Лорелея»

Мета:

                       дослідити ознаки романтизму в поезії Г. Гейне,

                       визначити фольклорні витоки поезій (на прикладі німецької народної легенди про діву Лорелей);

                       поглиблювати навички аналізу ліричних творів;

                       розвивати логічне мислення; зв’язне мовлення;

                       сприяти формуванню естетичних смаків в учнів.

       Обладнання:  проектор з екраном, комп’ютер, відео та

                      Аудіо записи, картки із текстами поезій з «Книги пісень»

                      Г. Гейне, картки з питаннями.

Тип уроку:    комбінований

Хід уроку:

 

І. Презентація теми, мети уроку.  (слайди 1, 2)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Вступне слово вчителя.
  2. Усне опитування :
    • Що таке романтизм?
    • Назвати головні передумови виникнення романтизму в Європі.
    • Назвати ознаки романтичного твору.

 

  1. Розповісти про Г. Гейне за планом:
  1. Дитячі роки та юність поета.
  2. Гейне у Франції.
  3. Останні роки життя. (слайди 3-7)

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя:

Ми познайомимось з кращою збіркою Г. Гейне «Книга пісень». Для цього у нас окремі учні отримали індивідуальні завдання. У нас на сьогодні працювали бібліограф, літературознавець та фольклорист.

 

2. Давайте послухаємо бібліографа, який розкаже нам про історію створення збірки.

3. Надамо слово літературознавцю. (тема збірки, композиція, термін інтермецо, перекладачі).(слайди 8-9)

 

4. Знайомство з окремими віршами збірки:

- «Чому  троянди мов неживі..»

          - «Коли розлучаються двоє»;

          - «Вмирають люди і роки».

          

Виразне читання віршів, аналіз за питаннями:

Який настрій вірша?

          Якими словами він передається?)

 

 

      А тепер ми познайомимося з найвідомішим віршем цієї збірки і взагалі Генріха Гейне – «Не знаю, що стало зо мною…» Навіть фашисти, які в 30-і роки 20 століття спалювали книги Гейне і забороняли читати його вірші, цей вірш заборонити не посміли, вони лише змінили автора. Писали: «Слова народні».

 

  1. Виразне читання вірша учнем. (слайд 10)
  2. Послухаємо фольклориста (легенда про Лорелею) (слайди 11-12)
  3. Прослуховування запису вірша  мовою  оригіналу( з відео супроводом)
  4. Виразне читання вірша в перекладі Інни Вайнблат.(слайд 13)

Щось діється дивне зі мною,-
Із серця не йде біль страшний,
Як тільки згадаю з журбою
Казковий сюжет давнини…
Темнішає, свіжістю віє.
Рейн тихо, повільно тече.
На скелі одній червоніє
Проміння. Не сліпить очей
Вечірнього сяйва дарунок.
На скелі дівчина сидить,-
Красуня чудова і юна,
І пісня бентежна летить
З гори понад Рейном. Дівчисько
Злотисте волосся своє
Злотим чеше гребенем. Низка
Прикрас золотих вмить стає
Світліше. Охоплений сумом
У човні маленькім весляр
Пливе, скель не бачить, бездумно
Він дивиться вгору. Від чар
Дівочої пісні загине,
Можливо, у хвилях. Так зле
Накоїть співачка, бо винним
В тім стане мотив Лорелей…

Переклад з німецької Інни Вайнблат

 

  1.  Робота в малих групах. Завдання на картках:
  1. Яку роль відіграють у віршах Г. Гейне образи природи?
  2. Знайти в вірші епітети, метафори.
  3. Доведіть, що «Лорелея» - справді романтичний вірш.
  4. Доведіть близькість вірша «Лорелея» до фольклорних творів.
  5. Чи згодні ви з твердженням, що Лорелея – це символ фатального кохання. Свою думку обґрунтуйте.
  6.  Як ви гадаєте, чому ця «казка» не дає «…ні сну, ні спокою…» ліричному герою?
  7. Чому, на вашу думку, Гейне назвав свою збірку «Книга пісень»?

           6. Розповідь учителя. Історія на цвинтарі Монмартр. Вічна поезія Гейне.  Багато віршів з «Книги пісень» покладено на музику такими видатними композиторами як Шуберт, Ліст, Берліоз, Шопен, Гріг, Чайковський, Мусоргський, Бородін, Римський-Корсаков, Лисенко  та ін.

   7.   Прослуховування запису групи «Скорпіонз»  «Лорелея».  Хард-рок.

 

   8.  Іменем героїні вірша Г. Гейне названі деякі сорти квітів. (Слайд 14)

      Багато висловлювань поета стали відомими.(Слайд 15 - афоризми Г. Гейне)

 

 IV. Підведення підсумків уроку.

 Що вам найдужче запам’яталося з сьогоднішнього уроку?

Яке враження справив на вас вірш? На які думки наштовхнув?

 

    Домашнє завдання. (слайд 16)

Підготуватися до виразного читання напам’ять поезії «Не знаю, що стало зо мною...» (« Лорелея»). Опрацювати матеріал підручника с.55-62.

 

zip
Додано
27 квітня 2020
Переглядів
1302
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку