Конспект уроку зарубіжної літератури 6 клас Тема. Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісні в прозі». Подорож Скруджа у часі й просторі.

Про матеріал

Урок відповідає навчальній програмі «Зарубіжна література.

5–9класи.Програма для загальноосвітніх навчальних закладів» Київ, 2017.

Тип даного уроку: урок формування умінь та навичок.

Використовуються нетрадиційні форми навчальної роботи: кросенс, мікрофон, сенкан, робота в групах, асоціативний ряд. Протягом уроку учні вчаться перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, таблиця, схема).

Урок супроводжується учительською комп'ютерною презентацією PowerPoint 2010, анімаційним фільмом «Різдвяна пісня в прозі», що значно підвищує інтерес учнів до навчання.

Матеріал уроку сприяє розвитку абстрактного мислення, творчих, мовленнєвих здібностей учнів, формуванню гуманістичних цінностей учнів.

Перегляд файлу

Конспект уроку зарубіжної літератури

6 клас

Тема. Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісні в прозі». Подорож Скруджа у часі й просторі. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

 

Автор: Полуляхова Валентина Омелянівна

Введенский НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ (дитячий садок)»

Одеська обл., Саратський р-н, с. Введенка, вул. Сонячна,1

 

Анотація.

Урок відповідає навчальній програмі «Зарубіжна  література.

5–9класи.Програма для загальноосвітніх навчальних закладів» Київ, 2017.  

Тип даного уроку: урок формування умінь та навичок.

Використовуються нетрадиційні форми навчальної роботи: кросенс, мікрофон, сенкан, робота в групах, асоціативний ряд. Протягом уроку учні вчаться перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, таблиця, схема).

Урок супроводжується учительською комп’ютерною презентацією PowerPoint 2010, анімаційним фільмом «Різдвяна пісня в прозі»,   що значно підвищує інтерес учнів до навчання.

Матеріал уроку сприяє розвитку абстрактного мислення, творчих, мовленнєвих здібностей  учнів,  формуванню гуманістичних цінностей учнів.

 

 Список використаної літератури при підготовці до уроку:

  1. Волощук Є.   Світова література: підручник для 6 класу.  – Київ: Видавництво «Генеза», 2014.- 256 с.
  2. Паращич В.В. Усі уроки світової літератури. 6 клас. І семестр. Харків : Видавнича група “Основа”, 2014 -256 с.
  3. Пєстова, Л. М. Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя у творі Ч. Діккенса “Різдвяна пісня у прозі” : [урок] / Л. М. Пєстова // Зарубіжна література в школі. – 2011. – № 22. – С. 17-21.

 

 

 

 

Тема. Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісні в прозі». Подорож Скруджа у часі й просторі. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

Мета»: (формувати компетентності): предметні (розкрити сенс мандрівки Скруджа в просторі й часі як можливість осягнути все своє життя, зрозуміти істинну його цінність й відродитися до нового життя, заснованого на любові й милосерді; розкрити роль фантастичних елементів та образів Духів Минулого, Теперішнього й Майбутнього Різдва у відродженні душі Скруджа;) ключові (уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність і критичне мислення; комунікативні: навички спілкування в колективі; навички роботи в групі; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих;  математичні: розвивати абстрактне мислення;

установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію; перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, таблиця, схема); інформаційно-цифрові: аналізувати медіатексти визначати головне в тексті; загальнокультурні: естетичний смак; вишукані читацькі вподобання; світогляд, формування  гуманістичних цінностей учнів.

 

А найкраще було те, що і Майбутнє належало

йому і він міг ще змінити свою долю.

Ч. Діккенс

Хід уроку

 

  1.                Організаційний момент
  2.            Мотивація навчальної діяльності учнів

(Вчитель: «Учениця  підготувала для вас рекламу до нашого уроку»).

  1. Реклама учня.  «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця». Похожее изображениеПохожее изображение
  •                   Про які дні йдеться у цитаті?
  •                   Що для тебе особисто значить Різдво? 
  1. Створіть асоціативний ряд (звучить різдвяна мелодія):

Р - радість, родина

І  - Ісус, ікона, іграшки                                                             

З - зірка, зима

Д - диво, дитина, добро

В - веселощі, вертеп, вечеря

О - очікування, очищення, оновлення

 

У дні Різдва кожна людина чекає на диво, бо душа її потребує цього. Сьогодні ми будемо мандрувати разом із головним героєм, Скруджем, у часі, допоможемо герою осягнути своє життя та зробити висновки.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІV. Актуалізація опорних знань.

1. Літературна вікторина «Впізнай героя»

1. «Тільки заради такого великого Свята хтось може пити за здоров’я такого поганого, скупого, злого, безжалісного чоловіка, як твій господар Скрудж»

2. «Нісенітниця! Дурниця! Я не балую себе на святках»

3. «Не такий приємний, як би міг бути. Але ж те зло, що він робить, карає його самого»

 4. «Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!»

 5. «Як люди живуть, такий їм має бути і кінець, коли вони не змінять свого життя»

6. «Я шануватиму в своєму серці Різдво і думатиму про нього цілий рік! ВІДПОВІДІ: 1. Пані Кретчитова 2. Скрудж 3. Племінник Фред 4. Племінник Фред 5. Скрудж 6. Скрудж.
2.Робота в групах.

— На минулому уроці відбулося наше знайомство з повістю Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» та її головним героєм Ебінізером Скруджем. Пропоную вашій увазі кросенс «Ч. Діккенс « Різдвяна пісня у прозі». Складіть розповідь відповідно кросенса.

 

Можливий варіант відповіді:

1- Чарльз Діккенс, англійський письменник ХІХ століття,

2 – дуже любив своє місто. Він міг годинами блукати вулицями Лондона, спостерігаючи за життям навколо.

3 – Чарльз Діккенс дуже співчував простим людям, тому все життя боровся за їх право на вільне й щасливе життя, щоб діти ніколи не голодували, а також за їхнє право – мати величне свято Різдво.

4 – Письменник дуже любив це свято, він уважав, що це визначний день для всіх християн, коли кожна людина повинне переосмислити своє минуле, теперішнє, а також подумати про майбутнє.

5 – Чарльз Діккенс створив цикл різдвяних оповідань, серед яких – «Різдвяна пісня в прозі».

6 – Головний герой – Ебенізер Скрудж – найчерствіша, найскупіша людина, у якої навіть снігу взимку не випросиш.

7 – Але Скрудж отримав шанс змінити своє життя, осягнути допущені помилки – у різдвяну ніч він подорожує з трьома духами, які ведуть його в минуле, теперішнє і майбутнє. Скрудж розуміє, що він прожив життя марно.

8 – Адже це була різдвяна ніч – і прокинувшись, герой зрозумів, що отримав свій шанс. І з цієї миті у всьому містечку не було більш добрішої, усміхненої, приємної людини, ніж Скрудж.

9 – Ці перевтілення могли відбутися з героєм тому, що Різдво – це найсвятіший день, день, коли може відбутися диво, це свято добра і справедливості.

  1. Робота над темою уроку.

 Аналіз строф II, III, IV повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»

  1. Робота з таблицею «Подорож Скруджа з духами»

— Повернемося ще раз до особливостей композиції твору й згадаємо назви II—IV строф.  Під час аналізу ІІ-ІV строф будемо  заповнювати таблицю «Подорож Скруджа з духами»

І. Минуле

ІІ. Теперішнє

ІІІ. Майбутнє

Зовнішність духа

 

 

 

Що показав Скруджеві

 

 

 

Яким бачить себе Скрудж у цій мандрівці

 

 

 

Почуття Скруджа

 

 

 

Висновки

 

 

 

 2. Евристична бесіда. Заповнення таблиці.

Строфа І. «Перший з трьох духів»

— Як з'явився перший із трьох духів?

— З'ясуємо особливості зовнішності першого Духа й спробуємо зрозуміти, чому він має саме такий вигляд. Знайдіть у тексті й зачитайте його опис, поясніть значення ключових слів.

— Як ви думаєте, чому Дух сказав Скруджеві перед мандрівкою: «Дай я доторкнуся до твого серця... і моє доторкання підтримає тебе тепер і потім»?

— Яким шляхом провів Скруджа Дух Минулого Різдва? Як ви гадаєте, чому цей шлях був саме таким?

— Які зміни й завдяки кому відбуваються зі Скруджем?

— Якою була реакція Скруджа на побачене й згадане?

— Які результати дала мандрівка в минуле?

3. Складання схеми «Подорож з Духом Теперішнього Різдва» .

 

 

 

 

3а. Самостійне заповнення таблиці.

4. Переказ епізодів «Строфа III. «Другий з трьох духів»:

 а) Сім’я Кретчитів;

б) Сім’я племінника Скруджа.

5. Евристична бесіда. Заповнення таблиці.

— Зіставте, як Скрудж зустрів другого Духа порівняно з першим. Чому? Що передувало його появі?

— У чому полягає особливість вигляду Духа Теперішнього Різдва? Знайдіть ключові слова та прокоментуйте їх.

— Чи боїться Скрудж мандрівки, що його очікує? Чому? «Духу, веди мене, куди хочеш! Останньої ночі я ходив поневолі, та наука багато вдіяла... Я хочу скористатися з твоєї науки».

— Де Скрудж побував із Духом Теперішнього Різдва,  і як на нього вплинули ці відвідини?

Висновок. Мандрівка в теперішньому часі змінює ставлення Скруджа до святкування Різдва та до людей. Те, що не вдалося змінити в реальності

( строфа І), стає можливим завдяки фантастиці. Скрудж здатен тепер на радість та співчуття. Він хоче бути разом з людьми.

6. Проблемне питання

— Яка мандрівка мала визначальну роль у бажанні Скруджа робити добро добровільно, а не під натиском?

7. Переказ ІV строфи «Останній із Духів»

8. Евристична бесіда. Заповнення таблиці.

— Чому останній Дух мав вигляд примари? Чому Дух Майбутнього Різдва не має конкретних рис?

— Чому цей дух не говорить? Як він впливає на Скруджа? Хто говорить?

— Що саме із побаченого в майбутньому найбільше вразило Скруджа?

Висновок. Смерть Скруджа ні в кого не викликала жалю чи співчуття, його навіть ніхто не назвав по імені. Всім було до нього байдуже.

— Чию ще смерть показує Дух Майбутнього Різдва? Чим вона відрізняється від Скруджевої? Чому?

— Чому Скрудж не відпускає Духа Майбутнього Різдва? Що дає йому сили його утримувати (згадайте, як він боровся з Духом Минулого Різдва)?

9. Перегляд фрагменту анімаційного фільму «Різдвяна пісня в прозі». 

- Перегляньте фрагмент анімаційного фільму «Різдвяна пісня в прозі», в якому відображено заключний момент розмови Скруджа з Духом Майбутнього Різдва. Спираючись на текст та фрагмент фільму, скажіть, які зміни відбулися зі Скруджем?

— Які обіцянки й чому дає Скрудж?

— Прочитайте епіграф до нашого уроку , слова Ч. Діккенса «А найкраще було те, що і Майбутнє належало йому і він міг ще змінити свою долю».

 Як ви гадаєте, чи дасть доля йому шанс? Чому?

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок

1.Бесіда

-  Що дала Скруджу подорож із Духами? (Примусила замислитися над

своїм життям, пригадати своє дитинство і юність, викликала непе-

реборне бажання змінити себе і навколишній світ.)

- У чому причини деградації особистості Скруджа? (Відсутність лю-

бові у сім’ї, бідність, самотність у дитинстві, жадібність до грошей,

поступове зчерствіння душі, витіснення справжніх почуттів і ціннос-

тей підробними, фальшивими.)

2.Складання  сенкану  «Скрудж»

Наприклад:  Скрудж  

Жорстокий, милосердний  

Подорожує, пригадує, перероджується  

Дбати про Різдво в душі

 Віра 

3. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

— «Різдвяна пісня в прозі» Ч. Діккенса примусила мене замислитися над тим, що…
VІІ. Домашнє завдання.

А. Скласти розповідь про Скруджа від першої особи до і після Різдва.

 Б. Скласти асоціативні портрети Скруджа до та після Рідзвяної подорожі

або  зробити кросенс «Подорож Скруджа у часі й просторі».

В. Міні-твір на одну із тем: 1. «Не гроші роблять людину щасливою, а людяність». 2. «Що найголовніше у житті?»

 

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
8909
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку