Конспект уроку зарубіжної літератури для 8 -класу на тему "Середньовічна китайська поезія. Лірика Лі Бо."

Про матеріал

Розробка уроку допоможе розкрити особливості історичного розвитку Китаю за епохи Середньовіччя; визначити характерні ознаки середньовічної китайської поезії; ознайомити учнів з життєвим та творчим світами Лі Бо; вчити аналізувати та оцінювати зміст поезії; розвивати зв'язне мовлення, навички асоціативного споглядання на світ; формувати в учнів полікультурну та етнокультурну компетентності, сприяти зацікавленню учнів східною літературою, розширенню кругозору; виховувати толерантність.

Перегляд файлу

Тема. Середньовічна китайська поезія. Лірика Лі Бо

Мета. розкрити особливості історичного розвитку Китаю за епохи Середньовіччя; визначити характерні ознаки середньовічної китайської поезії; ознайомити учнів з життєвим та творчим світами Лі Бо; вчити аналізувати та оцінювати зміст поезії; розвивати зв’язне мовлення, навички асоціативного споглядання на світ; формувати в учнів полікультурну та етнокультурну компетентності, сприяти зацікавленню учнів східною літературою, розширенню кругозору; виховувати толерантність.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: комп`ютер, мультимедійний проектор, аудіозапис китайської класичної музики, презентація.

       А я – цілий світ,

       як у торбу, в себе запхаю

       і стану єдиним

       з безмежжям – суттю Природи!

          Лі Бо

    Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності

(Звучить китайська музика)

 Слово вчителя: Коли тільки-но зриваються перші ноти мелодії, ми відразу поринаємо у світ тієї країни, де ця музика була створена. Я впевнена, що до кожного із нас донеслися акорди. Ви зрозуміли, що сьогодні вас буде зачаровувати загадковий світ Китаю.

. Демонстрація слайдів про Китай з коротким поясненням .

 - Китайська писемність (кит. 中文; піньїнь: zhōngwén, «китайське письмо») — стародавній і загальновживаний спосіб запису китайської мови. Китайські ієрогліфи – знаки-малюнки, що означають слова і поняття. Китайське письмо має зорову природу, тому мистецтво каліграфії надзвичайно цінується.

   - Велика Китайська Стіна – споруда, що захищала Китай з півночі від нападу кочівників. Велика Китайська Стіна відома також як «Стіна десяти тисяч лі (китайська міра довжини приблизно 590 ярдів). Загальна довжина стіни близько 1500 миль або 2 400 км. (слайд )

   - Бойове мистецтво Кунг-Фу було винайдено ченцями Шаоліня, щоб захистити себе від грабіжників на пустельних гірських дорогах. - Зовсім не це було причиною! Шаолінь – буддийський монастир. А одна з практик в буддизмі - медитація. Після довгого сидіння на одному місці м'язи атрофувалися, і,щоб підтримувати тіло в тонусі,булла розроблена система  Ушу (Кун-фу). Спочатку вона не включала бойові прийоми, і була схожа на набір фізичних вправ, перемішаних гімнастикою цигун. (слайд )     

- Для архітектури Китаю   характерним є стиль , ознакою якого були дахи із загнутими вгору краями; став своєрідною візитною карткою Китаю.(слайд )

Демонстрація  винаходів та символів Китаю, які учні принесли на урок (випереджувальне завдання)

    - Дракон-найпопулярніша міфічна істота.

    - Лотос – найулюбленіша квітка китайців.

    - Рис – традиційна китайська їжа.

    - Чай. У Китаї люди п'ють чай більше 1800 років. Китайський білий чай - це вершина смаку стародавніх китайських знахарів. – Насправді сортів китайського чаю безліч, і білий чай далеко не самий смачний!

    - Китай – батьківщина шовку. «Великий шовковий шлях» - це шлях, який поєднував Китай із Центральною та Південною Азією та йшов аж до Риму.

    - Компас, фарфор, папір, друкарська машинка, порох, паперові гроші, лак, морозиво – винаходи, що були зроблені у Китаї.

 Повідомлення «географа».

- Китай – велика країна, розташована на Південному Сході Азії. Високі гори Тібету, величезна пустеля Гобі й води Тихого океану неначе приховують цю Країну від усього світу. (слайд 18)

- Площа - 9,6 млн км,2. Населення - 1,2 млрд чоловік. Столиця – Пекін.

- З Китаєм межують 14 країн, а його узбережжя омивають 4 моря, так як країна займає велику площу, то клімат разюче варіюється від субарктичного на півночі до тропічного на півдні.

  1.   Оголошення теми та мети уроку, епіграфу

Учитель.Мова йтиме не про сучасний Китай, ми перенесемося в епоху Середньовіччя, в VII-Xст., у високорозвинену цивілізацію правління династії Тан, що тривало майже 300 років (618-907 рр.). Познайомимося з визначними поетами цієї доби та їх віршами, вчитимося  розуміти своєрідність китайської поезії, сприймати творчість Лі Бо через асоціативне споглядання;  передавати почуття різними видами мистецтва.

 А допоможе нам в цьому «історик».

 IV. Осмислення нового матеріалу

1.Повідомлення «історика» 

       Часи правління династії Тан – важливий період в історії Китаю. Цей період характеризується економічним розквітом, соціальною стабільністю і блискучою культурою. Китайська класична поезія перебувала у своєму розквіті.

Поетична творчість навіть стала одним з головних елементів життя всього суспільства, а також одним з предметів під час державних екзаменів (для отримання права поступити на державну службу).

У цей час вірші писали всі – від імператора й чиновників до бідних селян. До повної збірки поезії династії Тан увійшло близько 50 тис. віршів, які написали більше 2300 поетів. 

  Танську поезію історично можна поділити на 4 етапи: поезія початку правління династії Тан; поезія розквіту династії Тан; поезія схилу династії Тан і поезія занепаду династії Тан. Китайські поети створили систему чергування рим та ритму вірша, із того часу поезія пройшла значний шлях розвитку. . Це дозволило поезії танської доби проявити свій стиль

У китайській поезії доби Середньовіччя розвивалися два основних жанри- ші і ци. Ші- вірші з дворядковою строфою, фіксованого розміру, ци- вірші пісенного типу, які складалися з нерівних рядків.

 У період розквіту династії Тан (712-762) танська поезія пережила апогей свого розквіту. Цей період відомий великими досягненнями у поетичній творчості. В той час з'явились вірші, в яких увага авторів була сконцентрована на різних сюжетах. Деякі поети захоплювались описом чудових природних пейзажів Батьківщини; деякі намагались описати неприступність прикордонних фортець; деякі полюбляли славити героїзм; а деякі поети у своїх віршах описували потреби звичайних людей, відображали їх важке життя, повне страждань. Завдяки появі цих поетів і їх творів, у часи династії Тан в країні утворилась сприятлива атмосфера для розвитку літературної творчості.

Найвідомішими танськими поетами вважаються «Небожитель поезії»- Лі Бо, і «Священномудрий піїт» - Ду Фу, вірші яких мали великий вплив на поетичну творчість літераторів наступної доби.(слайд )

Словникова робота. Ознайомлення з поняттям конфуціанство і даосизм (за матеріалом підручника стр.175)

Конфуціанство-етико-політичне вчення давньокитайського мислителя Конфуція .Людина зобов`язана працювати на землі на благо суспільства

.Даосизм- одне з філософських учень Китаю. Воно стверджує, Що людина-частинка Всесвіту, що людина і природа- єдине ціле, тому пізнати природу означає пізнати людину.

Вчитель. Впродовж уроку ми з` ясуємо, яку моральність обрав Лі Бо, творчість якого  ми будемо розглядати  на сьогоднішньому уроці.

2. Робота над біографією Лі Бо

 Рольова гра. Розповідь від імені Лі Бо

 Завдання для учнів: створити інформаційне гроно за повідомленням учня.

 Моє повне ім`я – Лі Тай-бо, що означає «біла слива». Я народився в 701 році в провінції Сичуань. Мій батько був купцем, він подбав, щоб я мав добру освіту. Пригадую, коли мені було 5 років, я міг вже вивести будь-який ієрогліф. А першого свого вірша я написав в 10 років. Батько хотів, щоб я був чиновником, але це мені не подобалось. Суєтне життя людей мені не приваблювало, я не хотів присвячувати себе державній службі. Тому я обрав шлях мандрівника, і разом зі своїм учителем жив  деякий час у горах Мінь-Шань, де вивчав філософію даосизму. У мандрах я знайшов собі дружину – онуку колишнього імператорського міністра. Правда, сімейне життя не відвернуло мене від мандрів. Я писав вірші, а в 724 році створив літературний гурток «Шестеро «ледарів» із бамбукового гаю»

 Коли мені виповнилось 40 років, імператор викликав мене до себе і вшанував званням «хань мінь», тепер можна це прирівняти до звання академіка. Я був поетом при дворі, оспівував красу дружини імператора – Ян. Але мене не цікавив успіх, життєві блага. Я мав свій погляд на життя, чинив так, як вважав за потрібне. Можливо, через це і говорили про мене, що я маю «кістку гордості у спині», яка заважає мені згинатися перед володарем.

 Я більше цінував зустрічі з близькими по духу людьми – поетами Ду Фу, Тао Ші.

 Якось на службу мене запросив принц Лі Лінь. Я згодився, бо вважав його справедливим правителем. Було би все добре, якби не вчинений принцом заколот і посяганням на трон імператора (старшого брата принца). Це ледве не коштувало  мені життя, якби не втрутився один солдат, якого я колись врятував. Мене відсилають на південь Китаю, у далекий Єлан. Правда, із середини шляху повертають, бо прийшла звістка про помилування.

Повідомлення учениці. Творча спадщина Лі Бо

 Лі Бо створив понад 900 віршів у різних жанрах середньовічної китайської поезії. Поет оспівав і важке життя селян, і мужність воїнів, і самозаглибленість даоських самітників, і красу китайських гір і вод.
Лі Бо – поет самобутній. Він завжди перебував у безперервному поетичному натхненні і, відчуваючи у собі цілий світ, ніколи не боявся самотності. І хоча Лі Бо – поет традиційно сумний, але у печалі він незмінно мужній.
Лі Бо писав про те, що оточувало його, що, за правилами творчості, входило до тем танської поезії. У віршах поета знаходимо мужність, суворість інтонацій, але в них є місце і для проникливого ліризму. Для поезії Лі Бо характерний зв’язок із народною творчістю. Поет оновив китайське віршування, наближаючи словник поезії до словника життя. Лі Бо вважають поетом-пророком, поетом-вчителем.
Літературознавці стверджують, що, якби з усієї танської поезії до нашого часу збереглися лише вірші Лі Бо, цього було б цілком достатньо, щоб твердити про епоху високогуманної поезії.
Українською мовою Лі Бо перекладали Л. Первомайський, І. Лисевич, Г. Турков.
Заклопотаний людськими тривогами, Лі Бо подарував нащадкам своє одкровення:

Слід жити по правді – вся мудрість в цьому, вся сіль.
Про світ я замислюсь, і про життя, і людину.
Якщо доведеться рушати мені і відсіль, –
Я краще навіки живий схоронюсь в домовину.

(„В зимовий день…” Пер. Л. Первомайського)

Гроно Лі Бо

Читання та аналіз віршів Лі Бо

Підготовка до сприйняття тексту

Заплющте очі. Уявіть ранню осінь, прохолодний день. Ви – на березі річки, входите у воду. Що ви відчуваєте? (свіжість, прохолоду, чистоту…) Відчуйте, як приємно торкається ваших ніг річкова вода, що рухається за течією… Навкруги – жодної душі, лише ви і природа…              

  1. Виразне читання вірша заздалегідь підготовленим учнем «Входжу я в річку».

Словникова робота: заводь – стояча вода

Поглиблення асоціативного бачення.

-                     Які зорові образи викликав вірш?

-                     Якого кольору барви переважають у картині-враженні?

-                     Звуки якого інструмента змогли   б передати настрій вірша?

Аналіз прочитаної поезії. Складання асоціативного куща.

-                     Які асоціації викликає у вас прослухана поезія? (Річка, квіти, хмари, заводь).

-                     Визначте ключові слова в ліриці? (запис у зошит  ключових слів: річка – осіння вода – лілія – квіти – перлини – пелюстки – заводь – шовкові хмари – небокрай).

-                     Ми визначили ключові слова, а тепер побудуємо кущ асоціацій вірша.

2.     Читання із зупинками. Читаємо поезію рядками. Входжу в річку, грає осіння вода…(Відповіді: Річка (ліричний герой у  річці повинен описати свої відчуття, але замість цього ми бачимо картину краси водяного простору, «грає осіння вода»; річка – життя, швидкоплинність, час).

-                     А чому грає осіння вода?(життя завжди грайливе та бурхливе)  Подивіться, будь ласка, на другий рядок поезії. Читаємо 2-й рядок: Люблю свіжість цих лілій.

-                     Із чим у вас асоціюється лілія? ( красою, молодістю, з коханням, із жінкою)

-                     Тема краси продовжується і в наступних рядках. Читаємо 3-й рядок: зриваю квіти, граюсь перлинами на пелюстках, хвилюється заводь…( Перлини: закоханість, спогади про минуле, неповторні щасливі хвилини життя).

Усе це коштовне для людини, має свою цінність.

-                     А пелюстки? (Це неповторність, ніжність, щастя)

-                     А заводь? ( Це молодість, юнацькі роки).

-                     Читаємо далі: дивна ця година… громадяться шовкові хмари…

У Лі Бо кожне слово, кожен вислів  несе величезне смислове навантаження.  Поміркуйте, що за «дивна ця година?(Година молодості, юності).

-                     Що поєднує ці два поняття (Молодість, година:  і молодість, і година пробігають швидко, безупинно)

-                     Можливо, вперше ми зустрічаємо асоціативну ситуацію «шовкові хмари». Як би ви розтлумачили це поняття. (Шовк – це легка дорогоцінна тканина, якою торгували китайці, а хмари – це сум.

Тоді шовкові хмари – це легкий сум.)

-                     Сум за ким? За чим?

Читаємо наступні рядки:  Хотів би подарувати

-                     Яким є настрій ліричного героя? ( Він сумує, хотів би милуватися прекрасним краєвидом разом із тією людиною, з якою розлучений)

-Читаємо наступні рядки: північний вітер в обличчя ( Це біль, смуток,втрачені надії і безсилість щось змінити в житті.  Важко знести сильний холодний вітер в обличчя, а ще важче витримати холод- втрату людської душі )

-                     Як ви гадаєте, навіщо автор так часто використовує три крапки ? (Це символ зупинки, роздумів)

-                     Чи можна поезію Лі Бо назвати філософською?

-                      Обґрунтуйте свою точку зору. ( Показ стану душі на тлі природи).

3.     Робота з літературознавчими термінами .

Прийом, коли автор послідовно зображує стан природи та стан людини, у літературі називається  паралелізмом. І дуже часто зустрічається саме в китайській літературі. Запишіть, будь ласка, це визначення у зошит.

4.    Прослуховування аудіозапису читання вірша Лі Бо «Печаль на яшмовому ганку» Д. Писаренко, ( переклад російською В. М. Алєксєєва)

5.     Читання поезії вчителем ( російський переклад О. І. Гітовича)

Ступени из яшмы давно от росы холодны.

Как влажен чулок мой! Как осени ночи длинны!

Вернувшись домой, опускаю я полог хрустальный

И вижу сквозь полог сияние бледной луны.

6.     Бесіда

-Яким настроєм пронизаний вірш?

Вчитель.Роботу над виразним читанням та аналізом цього вірша ми продовжимо з перекладом на українську мову  Л. Первомайським.

Підготовка до виразного читання. Складання партитури вірша

7.     Виразне читання вірша учнем

На яшмовім ганку /біліє холодна роса./

Промокли панчохи./ Пливуть мовчазні небеса./

Дивлюсь крізь фіранку / на місяць осінній печальний- /

На тихій воді / він тремтить/ і повільно згаса

8.     Робота над аналізом поезії.

- Чи передається сумний настрій вірша в перекладі  Леоніда Первомайського?

Словникова робота.  Яшма - гірська порода, напівдорогоцінний камінь, що буває червоного, зеленого, сірого чи строкатого кольору. Мінерал має здатність залишатися холодним у спеку і теплим у холод.

-Яка тема вірша? (Туга дівчини в розлуці з коханим, образи природи) 

-Чи відповідає текст його назві? ( Так )

-Що сприяє передаванню суму? ( Інтонація переліку подій, монотонна мелодика, художні засоби)

-Які образи допомагають визначити час і місце події? (Яшма , ганок, роса, місяць, небеса, вода )

-Які художні засоби вживає перекладач Первомайський у вірші? (епітети: холодна роса, мовчазні небеса, печальний місяць,  тиха вода, роль епітета виконує  в даному контексті і дієслово «біліє», бо колір роси білий ; метафори : небеса пливуть, місяць тремтить,  місяць згаса )

-За допомогою якого ще прийому автору вдається лаконічно показати тісний зв'язок людини і Всесвіту?( Викорискання дрібних деталей, що оточують людину (яшма, ганок- холодна роса, панчохи- мовчазні небеса, фіранка- місяць осінній)

-Отже, перед нами споглядання картини осіннього вечора чи ночі. Ліричний герой спостерігає природу зовні – стоячи на яшмовому ганку, і в будинку через  закриту фіранку. Спробуйте виконати завдання : за допомогою фарб або словесного малювання  відтворити картину природи- зовнішнього споглядання і з вікна.

9. Міжпредметні звязки.

Учитель . Розгляньте картину китайського художника Шень Чжоу  «Читання на лоні  осінньої природи» і подумайте: чим вона незвична  у плані художнього виконання. Чи співзвучна ця картина з образом ліричного героя Лі Бо?

10.Творчий етап «Осяяння душі».

А тепер на кілька хвилин станемо учнями Лі Бо. Ми  повинні поспостерігати  за подихом вітру за вікном, за хмаринкою у небі тощо.

Створення учнями сенкану.    

V.  Підведення підсумків уроку.

- Яке враження склалося у вас про китайське мистецтво взагалі і про поезію зокрема? Чи відчули ви його красу? У чому вона?

«Незакінчене речення».

Сьогодні на уроці:

- я дізнався про…

- мене вразило…

- Яку особливість поезій Лі Бо ви помітили? (Захоплення природою поєднується з філософськими роздумами митця,  споглядальність та самозаглибленість, ліричний герой ­­– мандрівник, відлюдник, але він переймається тривогами та переживаннями людей).             

 «Займи позицію».

 - Які загальнолюдські морально - світоглядні цінності відображені в китайській поезії Лі Бо? До якої філософії схилявся поет? .

-Чи підтверджують вашу думку слова самого поета, взяті за епіграф?

Вчитель. За словами Лі Бо, йому вдалося досягти такої єдності з природою , що навіть птахи і звірі не боялися його присутності.

    У віршах Лі  Бо живуть хризантеми, лілії, хмари, гори, ріки - усе те, що нас оточує кожного дня.  Але ми не встигаємо помітити красу в простому і буденному. А може, усе в наших руках, може,  нам потрібно  зупинитися на хвилинку, придивитися до квітки, неба і  побачити красу, вразитися нею?

Отже, лише від вас залежить, чи буде взаємодія з іншими живою, яскравою, плідною, чи навпаки. Сьогодні ми спробували наблизитися до дивовижно  простої  і водночас складної поезії  Китаю. Сподіваюся, що вона вам сподобалась і ви знайдете книжки інших китайських поетів, зануритесь у світ простоти і гармонії .

 

 

VІ. Повідомлення різнорівневого  домашнього  завдання .

1.«Хіба це мало – незабутня мить» ( Ліна Костенко). За бажанням намалювати  асоціативну картину одного з віршів Лі Бо (на вибір учня) або оформити за допомогою мультимедійної презентації поетичну сторінку «Незабутня мить Лі Бо», або написати міні-твір «Цей дивак Лі Бо».

2. Опрацювати сторінки  підручника 175-179,  індивідуальне завдання – від першої особи  розповісти  біографію Ду Фу.

VII. Оцінювання .

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шевчук Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 січня 2018
Переглядів
16803
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку