Розробка уроку допоможе розкрити особливості історичного розвитку Китаю за епохи Середньовіччя; визначити характерні ознаки середньовічної китайської поезії; ознайомити учнів з життєвим та творчим світами Лі Бо; вчити аналізувати та оцінювати зміст поезії; розвивати зв'язне мовлення, навички асоціативного споглядання на світ; формувати в учнів полікультурну та етнокультурну компетентності, сприяти зацікавленню учнів східною літературою, розширенню кругозору; виховувати толерантність.
Тема. Середньовічна китайська поезія. Лірика Лі Бо
Мета. розкрити особливості історичного розвитку Китаю за епохи Середньовіччя; визначити характерні ознаки середньовічної китайської поезії; ознайомити учнів з життєвим та творчим світами Лі Бо; вчити аналізувати та оцінювати зміст поезії; розвивати зв’язне мовлення, навички асоціативного споглядання на світ; формувати в учнів полікультурну та етнокультурну компетентності, сприяти зацікавленню учнів східною літературою, розширенню кругозору; виховувати толерантність.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: комп`ютер, мультимедійний проектор, аудіозапис китайської класичної музики, презентація.
А я – цілий світ,
як у торбу, в себе запхаю
і стану єдиним
з безмежжям – суттю Природи!
Лі Бо
Хід уроку
(Звучить китайська музика)
Слово вчителя: Коли тільки-но зриваються перші ноти мелодії, ми відразу поринаємо у світ тієї країни, де ця музика була створена. Я впевнена, що до кожного із нас донеслися акорди. Ви зрозуміли, що сьогодні вас буде зачаровувати загадковий світ Китаю.
. Демонстрація слайдів про Китай з коротким поясненням .
- Китайська писемність (кит. 中文; піньїнь: zhōngwén, «китайське письмо») — стародавній і загальновживаний спосіб запису китайської мови. Китайські ієрогліфи – знаки-малюнки, що означають слова і поняття. Китайське письмо має зорову природу, тому мистецтво каліграфії надзвичайно цінується.
- Велика Китайська Стіна – споруда, що захищала Китай з півночі від нападу кочівників. Велика Китайська Стіна відома також як «Стіна десяти тисяч лі (китайська міра довжини приблизно 590 ярдів). Загальна довжина стіни близько 1500 миль або 2 400 км. (слайд )
- Бойове мистецтво Кунг-Фу було винайдено ченцями Шаоліня, щоб захистити себе від грабіжників на пустельних гірських дорогах. - Зовсім не це було причиною! Шаолінь – буддийський монастир. А одна з практик в буддизмі - медитація. Після довгого сидіння на одному місці м'язи атрофувалися, і,щоб підтримувати тіло в тонусі,булла розроблена система Ушу (Кун-фу). Спочатку вона не включала бойові прийоми, і була схожа на набір фізичних вправ, перемішаних гімнастикою цигун. (слайд )
- Для архітектури Китаю характерним є стиль , ознакою якого були дахи із загнутими вгору краями; став своєрідною візитною карткою Китаю.(слайд )
Демонстрація винаходів та символів Китаю, які учні принесли на урок (випереджувальне завдання)
- Дракон-найпопулярніша міфічна істота.
- Лотос – найулюбленіша квітка китайців.
- Рис – традиційна китайська їжа.
- Чай. У Китаї люди п'ють чай більше 1800 років. Китайський білий чай - це вершина смаку стародавніх китайських знахарів. – Насправді сортів китайського чаю безліч, і білий чай далеко не самий смачний!
- Китай – батьківщина шовку. «Великий шовковий шлях» - це шлях, який поєднував Китай із Центральною та Південною Азією та йшов аж до Риму.
- Компас, фарфор, папір, друкарська машинка, порох, паперові гроші, лак, морозиво – винаходи, що були зроблені у Китаї.
Повідомлення «географа».
- Китай – велика країна, розташована на Південному Сході Азії. Високі гори Тібету, величезна пустеля Гобі й води Тихого океану неначе приховують цю Країну від усього світу. (слайд 18)
- Площа - 9,6 млн км,2. Населення - 1,2 млрд чоловік. Столиця – Пекін.
- З Китаєм межують 14 країн, а його узбережжя омивають 4 моря, так як країна займає велику площу, то клімат разюче варіюється від субарктичного на півночі до тропічного на півдні.
Учитель.Мова йтиме не про сучасний Китай, ми перенесемося в епоху Середньовіччя, в VII-Xст., у високорозвинену цивілізацію правління династії Тан, що тривало майже 300 років (618-907 рр.). Познайомимося з визначними поетами цієї доби та їх віршами, вчитимося розуміти своєрідність китайської поезії, сприймати творчість Лі Бо через асоціативне споглядання; передавати почуття різними видами мистецтва.
А допоможе нам в цьому «історик».
IV. Осмислення нового матеріалу
1.Повідомлення «історика»
Часи правління династії Тан – важливий період в історії Китаю. Цей період характеризується економічним розквітом, соціальною стабільністю і блискучою культурою. Китайська класична поезія перебувала у своєму розквіті.
Поетична творчість навіть стала одним з головних елементів життя всього суспільства, а також одним з предметів під час державних екзаменів (для отримання права поступити на державну службу).
У цей час вірші писали всі – від імператора й чиновників до бідних селян. До повної збірки поезії династії Тан увійшло близько 50 тис. віршів, які написали більше 2300 поетів.
Танську поезію історично можна поділити на 4 етапи: поезія початку правління династії Тан; поезія розквіту династії Тан; поезія схилу династії Тан і поезія занепаду династії Тан. Китайські поети створили систему чергування рим та ритму вірша, із того часу поезія пройшла значний шлях розвитку. . Це дозволило поезії танської доби проявити свій стиль
У китайській поезії доби Середньовіччя розвивалися два основних жанри- ші і ци. Ші- вірші з дворядковою строфою, фіксованого розміру, ци- вірші пісенного типу, які складалися з нерівних рядків.
У період розквіту династії Тан (712-762) танська поезія пережила апогей свого розквіту. Цей період відомий великими досягненнями у поетичній творчості. В той час з'явились вірші, в яких увага авторів була сконцентрована на різних сюжетах. Деякі поети захоплювались описом чудових природних пейзажів Батьківщини; деякі намагались описати неприступність прикордонних фортець; деякі полюбляли славити героїзм; а деякі поети у своїх віршах описували потреби звичайних людей, відображали їх важке життя, повне страждань. Завдяки появі цих поетів і їх творів, у часи династії Тан в країні утворилась сприятлива атмосфера для розвитку літературної творчості.
Найвідомішими танськими поетами вважаються «Небожитель поезії»- Лі Бо, і «Священномудрий піїт» - Ду Фу, вірші яких мали великий вплив на поетичну творчість літераторів наступної доби.(слайд )
Словникова робота. Ознайомлення з поняттям конфуціанство і даосизм (за матеріалом підручника стр.175)
Конфуціанство-етико-політичне вчення давньокитайського мислителя Конфуція .Людина зобов`язана працювати на землі на благо суспільства
.Даосизм- одне з філософських учень Китаю. Воно стверджує, Що людина-частинка Всесвіту, що людина і природа- єдине ціле, тому пізнати природу означає пізнати людину.
Вчитель. Впродовж уроку ми з` ясуємо, яку моральність обрав Лі Бо, творчість якого ми будемо розглядати на сьогоднішньому уроці.
2. Робота над біографією Лі Бо
Рольова гра. Розповідь від імені Лі Бо
Завдання для учнів: створити інформаційне гроно за повідомленням учня.
Моє повне ім`я – Лі Тай-бо, що означає «біла слива». Я народився в 701 році в провінції Сичуань. Мій батько був купцем, він подбав, щоб я мав добру освіту. Пригадую, коли мені було 5 років, я міг вже вивести будь-який ієрогліф. А першого свого вірша я написав в 10 років. Батько хотів, щоб я був чиновником, але це мені не подобалось. Суєтне життя людей мені не приваблювало, я не хотів присвячувати себе державній службі. Тому я обрав шлях мандрівника, і разом зі своїм учителем жив деякий час у горах Мінь-Шань, де вивчав філософію даосизму. У мандрах я знайшов собі дружину – онуку колишнього імператорського міністра. Правда, сімейне життя не відвернуло мене від мандрів. Я писав вірші, а в 724 році створив літературний гурток «Шестеро «ледарів» із бамбукового гаю»
Коли мені виповнилось 40 років, імператор викликав мене до себе і вшанував званням «хань мінь», тепер можна це прирівняти до звання академіка. Я був поетом при дворі, оспівував красу дружини імператора – Ян. Але мене не цікавив успіх, життєві блага. Я мав свій погляд на життя, чинив так, як вважав за потрібне. Можливо, через це і говорили про мене, що я маю «кістку гордості у спині», яка заважає мені згинатися перед володарем.
Я більше цінував зустрічі з близькими по духу людьми – поетами Ду Фу, Тао Ші.
Якось на службу мене запросив принц Лі Лінь. Я згодився, бо вважав його справедливим правителем. Було би все добре, якби не вчинений принцом заколот і посяганням на трон імператора (старшого брата принца). Це ледве не коштувало мені життя, якби не втрутився один солдат, якого я колись врятував. Мене відсилають на південь Китаю, у далекий Єлан. Правда, із середини шляху повертають, бо прийшла звістка про помилування.
Повідомлення учениці. Творча спадщина Лі Бо
Лі Бо створив понад 900 віршів у різних жанрах середньовічної китайської поезії. Поет оспівав і важке життя селян, і мужність воїнів, і самозаглибленість даоських самітників, і красу китайських гір і вод.
Лі Бо – поет самобутній. Він завжди перебував у безперервному поетичному натхненні і, відчуваючи у собі цілий світ, ніколи не боявся самотності. І хоча Лі Бо – поет традиційно сумний, але у печалі він незмінно мужній.
Лі Бо писав про те, що оточувало його, що, за правилами творчості, входило до тем танської поезії. У віршах поета знаходимо мужність, суворість інтонацій, але в них є місце і для проникливого ліризму. Для поезії Лі Бо характерний зв’язок із народною творчістю. Поет оновив китайське віршування, наближаючи словник поезії до словника життя. Лі Бо вважають поетом-пророком, поетом-вчителем.
Літературознавці стверджують, що, якби з усієї танської поезії до нашого часу збереглися лише вірші Лі Бо, цього було б цілком достатньо, щоб твердити про епоху високогуманної поезії.
Українською мовою Лі Бо перекладали Л. Первомайський, І. Лисевич, Г. Турков.
Заклопотаний людськими тривогами, Лі Бо подарував нащадкам своє одкровення:
Слід жити по правді – вся мудрість в цьому, вся сіль.
Про світ я замислюсь, і про життя, і людину.
Якщо доведеться рушати мені і відсіль, –
Я краще навіки живий схоронюсь в домовину.
(„В зимовий день…” Пер. Л. Первомайського)
Гроно Лі Бо
Читання та аналіз віршів Лі Бо
Підготовка до сприйняття тексту
Заплющте очі. Уявіть ранню осінь, прохолодний день. Ви – на березі річки, входите у воду. Що ви відчуваєте? (свіжість, прохолоду, чистоту…) Відчуйте, як приємно торкається ваших ніг річкова вода, що рухається за течією… Навкруги – жодної душі, лише ви і природа…
Словникова робота: заводь – стояча вода
Поглиблення асоціативного бачення.
- Які зорові образи викликав вірш?
- Якого кольору барви переважають у картині-враженні?
- Звуки якого інструмента змогли б передати настрій вірша?
Аналіз прочитаної поезії. Складання асоціативного куща.
- Які асоціації викликає у вас прослухана поезія? (Річка, квіти, хмари, заводь).
- Визначте ключові слова в ліриці? (запис у зошит ключових слів: річка – осіння вода – лілія – квіти – перлини – пелюстки – заводь – шовкові хмари – небокрай).
- Ми визначили ключові слова, а тепер побудуємо кущ асоціацій вірша.
2. Читання із зупинками. Читаємо поезію рядками. Входжу в річку, грає осіння вода…(Відповіді: Річка (ліричний герой у річці повинен описати свої відчуття, але замість цього ми бачимо картину краси водяного простору, «грає осіння вода»; річка – життя, швидкоплинність, час).
- А чому грає осіння вода?(життя завжди грайливе та бурхливе) Подивіться, будь ласка, на другий рядок поезії. Читаємо 2-й рядок: Люблю свіжість цих лілій.
- Із чим у вас асоціюється лілія? ( красою, молодістю, з коханням, із жінкою)
- Тема краси продовжується і в наступних рядках. Читаємо 3-й рядок: зриваю квіти, граюсь перлинами на пелюстках, хвилюється заводь…( Перлини: закоханість, спогади про минуле, неповторні щасливі хвилини життя).
Усе це коштовне для людини, має свою цінність.
- А пелюстки? (Це неповторність, ніжність, щастя)
- А заводь? ( Це молодість, юнацькі роки).
- Читаємо далі: дивна ця година… громадяться шовкові хмари…
У Лі Бо кожне слово, кожен вислів несе величезне смислове навантаження. Поміркуйте, що за «дивна ця година?(Година молодості, юності).
- Що поєднує ці два поняття (Молодість, година: і молодість, і година пробігають швидко, безупинно)
- Можливо, вперше ми зустрічаємо асоціативну ситуацію «шовкові хмари». Як би ви розтлумачили це поняття. (Шовк – це легка дорогоцінна тканина, якою торгували китайці, а хмари – це сум.
Тоді шовкові хмари – це легкий сум.)
- Сум за ким? За чим?
Читаємо наступні рядки: Хотів би подарувати…
- Яким є настрій ліричного героя? ( Він сумує, хотів би милуватися прекрасним краєвидом разом із тією людиною, з якою розлучений)
-Читаємо наступні рядки: північний вітер в обличчя ( Це біль, смуток,втрачені надії і безсилість щось змінити в житті. Важко знести сильний холодний вітер в обличчя, а ще важче витримати холод- втрату людської душі )
- Як ви гадаєте, навіщо автор так часто використовує три крапки ? (Це символ зупинки, роздумів)
- Чи можна поезію Лі Бо назвати філософською?
- Обґрунтуйте свою точку зору. ( Показ стану душі на тлі природи).
3. Робота з літературознавчими термінами .
Прийом, коли автор послідовно зображує стан природи та стан людини, у літературі називається паралелізмом. І дуже часто зустрічається саме в китайській літературі. Запишіть, будь ласка, це визначення у зошит.
4. Прослуховування аудіозапису читання вірша Лі Бо «Печаль на яшмовому ганку» Д. Писаренко, ( переклад російською В. М. Алєксєєва)
5. Читання поезії вчителем ( російський переклад О. І. Гітовича)
Ступени из яшмы давно от росы холодны.
Как влажен чулок мой! Как осени ночи длинны!
Вернувшись домой, опускаю я полог хрустальный
И вижу сквозь полог сияние бледной луны.
6. Бесіда
-Яким настроєм пронизаний вірш?
Вчитель.Роботу над виразним читанням та аналізом цього вірша ми продовжимо з перекладом на українську мову Л. Первомайським.
Підготовка до виразного читання. Складання партитури вірша
7. Виразне читання вірша учнем
На яшмовім ганку /біліє холодна роса./
Промокли панчохи./ Пливуть мовчазні небеса./
Дивлюсь крізь фіранку / на місяць осінній печальний- /
На тихій воді / він тремтить/ і повільно згаса
8. Робота над аналізом поезії.
- Чи передається сумний настрій вірша в перекладі Леоніда Первомайського?
Словникова робота. Яшма - гірська порода, напівдорогоцінний камінь, що буває червоного, зеленого, сірого чи строкатого кольору. Мінерал має здатність залишатися холодним у спеку і теплим у холод.
-Яка тема вірша? (Туга дівчини в розлуці з коханим, образи природи)
-Чи відповідає текст його назві? ( Так )
-Що сприяє передаванню суму? ( Інтонація переліку подій, монотонна мелодика, художні засоби)
-Які образи допомагають визначити час і місце події? (Яшма , ганок, роса, місяць, небеса, вода )
-Які художні засоби вживає перекладач Первомайський у вірші? (епітети: холодна роса, мовчазні небеса, печальний місяць, тиха вода, роль епітета виконує в даному контексті і дієслово «біліє», бо колір роси білий ; метафори : небеса пливуть, місяць тремтить, місяць згаса )
-За допомогою якого ще прийому автору вдається лаконічно показати тісний зв'язок людини і Всесвіту?( Викорискання дрібних деталей, що оточують людину (яшма, ганок- холодна роса, панчохи- мовчазні небеса, фіранка- місяць осінній)
-Отже, перед нами споглядання картини осіннього вечора чи ночі. Ліричний герой спостерігає природу зовні – стоячи на яшмовому ганку, і в будинку через закриту фіранку. Спробуйте виконати завдання : за допомогою фарб або словесного малювання відтворити картину природи- зовнішнього споглядання і з вікна.
9. Міжпредметні зв’язки.
Учитель . Розгляньте картину китайського художника Шень Чжоу «Читання на лоні осінньої природи» і подумайте: чим вона незвична у плані художнього виконання. Чи співзвучна ця картина з образом ліричного героя Лі Бо?
10.Творчий етап «Осяяння душі».
А тепер на кілька хвилин станемо учнями Лі Бо. Ми повинні поспостерігати за подихом вітру за вікном, за хмаринкою у небі тощо.
Створення учнями сенкану.
V. Підведення підсумків уроку.
- Яке враження склалося у вас про китайське мистецтво взагалі і про поезію зокрема? Чи відчули ви його красу? У чому вона?
«Незакінчене речення».
Сьогодні на уроці:
- я дізнався про…
- мене вразило…
- Яку особливість поезій Лі Бо ви помітили? (Захоплення природою поєднується з філософськими роздумами митця, споглядальність та самозаглибленість, ліричний герой – мандрівник, відлюдник, але він переймається тривогами та переживаннями людей).
«Займи позицію».
- Які загальнолюдські морально - світоглядні цінності відображені в китайській поезії Лі Бо? До якої філософії схилявся поет? .
-Чи підтверджують вашу думку слова самого поета, взяті за епіграф?
Вчитель. За словами Лі Бо, йому вдалося досягти такої єдності з природою , що навіть птахи і звірі не боялися його присутності.
У віршах Лі Бо живуть хризантеми, лілії, хмари, гори, ріки - усе те, що нас оточує кожного дня. Але ми не встигаємо помітити красу в простому і буденному. А може, усе в наших руках, може, нам потрібно зупинитися на хвилинку, придивитися до квітки, неба і побачити красу, вразитися нею?
Отже, лише від вас залежить, чи буде взаємодія з іншими живою, яскравою, плідною, чи навпаки. Сьогодні ми спробували наблизитися до дивовижно простої і водночас складної поезії Китаю. Сподіваюся, що вона вам сподобалась і ви знайдете книжки інших китайських поетів, зануритесь у світ простоти і гармонії .
VІ. Повідомлення різнорівневого домашнього завдання .
1.«Хіба це мало – незабутня мить» ( Ліна Костенко). За бажанням намалювати асоціативну картину одного з віршів Лі Бо (на вибір учня) або оформити за допомогою мультимедійної презентації поетичну сторінку «Незабутня мить Лі Бо», або написати міні-твір «Цей дивак Лі Бо».
2. Опрацювати сторінки підручника 175-179, індивідуальне завдання – від першої особи розповісти біографію Ду Фу.
VII. Оцінювання .