Тема: Джон Донн «Священні сонети». Сонет 19 «Щоб мучить мене…». Напруга почуттів ліричного героя. Символіка твору.
Мета: познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом англійського поета доби бароко Джона Донна, відображенням різних проявів людської натури, складністю духовного буття особистості у вірші «Щоб мучить мене…», розвивати навички аналізу та символіки твору.
Тема: Джон Донн «Священні сонети». Сонет 19 «Щоб мучить мене…». Напруга почуттів ліричного героя. Символіка твору.
Мета: познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом англійського поета доби бароко Джона Донна, відображенням різних проявів людської натури, складністю духовного буття особистості у вірші «Щоб мучить мене…», розвивати навички аналізу та символіки твору.
Обладнання: портрет Дж. Донна, мультимедійна презентація «Бароко. Особливості доби», текст вірша «Щоб мучить мене…».
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Епіграф: Я – світ маленький, створений з земних інгредієнтів й ангельських чеснот…
Джон Донн
Хід уроку:
І. Організація роботи на уроці
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Яскравим представником англійської барокової лірики є Джон Донн. Його творчість спрямована до релігійності і містики, виражає в Англії мотиви барокового мистецтва, яке на той час поширювалось в Західній Європі. В цей період містичні релігійні настрої переплітаються в поезії «метафізиків» з еротикою і монархізмом, відтворюючи політичний зріст симпатій англійської феодальної злості до католицизму. Джон Донн – визначний лідер «метафізичної школи» в англійській поезії першої половини ХVІІ ст. доктор богослов’я, автор понад 160 проповідей, що забезпечили йому славу відомого майстра не лише поезії, а й англійської прози. Поезії Донна притаманні свіжа метафоричність, оригінальний паралелізм, палка чуттєвість в поєднанні з трагічними мотивами.
ІІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку
(Запис в зошити)
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1. Підсилена лекція
Учитель: Мета лекції – ознайомлення з життєвим та творчим шляхом англійського поета доби бароко Джона Донна, його творами. Попрацюйте в парах, порадьтеся і заповніть першу частину таблиці, другу допрацюйте під час лекції.
Що я знаю про добу бароко, її представників? |
Що я дізнався про Джона Донна? |
|
|
Джон Донн народився 21 січня або між 24 січня і 19 червня 1572 року в Лондоні в католицькій сім’ї. Його батько, Джон Донн був торговцем, а мати – Елізабет Хейвуд була дочкою драматурга Джона Хейвуда і внучатою племінницею Томаса Мора. Члени сім’ї через належність до католицької церкви неодноразово переслідувались з боку влади. Коли хлопчику було 3 роки, помер його батько, а через декілька місяців мати вийшла заміж за багатого вдівця Джона Сіленджерса. Донна виховували в дусі католицизму. Навчався він в Оксвордському та Кембріджському університетах, але ні там, ні там диплома не одержав: діяли обмеження щодо католиків. Продовжив навчання в школі Лінкольз Інн. Після закінчення навчання здійснив подорож в Європу, на Азовські острови, деякий час жив в Італії та Іспанії.
Після повернення до Англії працював секретарем в дуже впливового придворного, хранителя королівської печатки, сера Томаса Еджертона. В 1601 він таємно одружився з племінницею свого патрона Анною Мор. Джон заробляв на життя адвокатурою, був помічником єпископа Мортона. Двічі в 1601 та 1614 р.
Джон Донн був депутатом парламенту, його покровителем був король Яків І.
В січні 1615 р. одержав сан диякона, потім – священника, регулярно виступав з проповідями в трьох церквах свого приходу. В 1618 р. став доктором богослов’я в Кембріджському університеті, працював з дипломатичною місією в Німечинні (1619 р.), повернувся в Англію в 1620 р. З листопада 1621 р. Був настоятелем Собору Святого Павла в Лондоні. Мав репутацію прекрасного оратора. Донн помер 31 березня 1631 р. Безпосередньо перед смертю наказав написати свій портрет в савані. Скульптурний варіант цього портрета встановлено над могилою Дж. Донна в Соборі Святого Павла. Перша книга творів автора з'явилась вже після його смерті в1633 році.
2. Виступ з індивідуальним завданням учня-літературознавця.
Однією з вершин творчості Джона Донна вважають цикл сонетів La Corona (біля 1607 – 1609 р.) і «Священні сонети». «Священні сонети» або «Доброчесні сонети» – це 19 сонетів, 16 з яких написані в 1609 – 1611 рр., останні 3 – після 1617 р. Тема цього циклу – усвідомлення людиною невідворотності смерті, подолання страху смерті і набуття нею безсмертя.
(Запис в зошити)
Віршовані твори створені в новаторській для поезії того часу формі драматичного монологу.
3. Виступ учня–біографа
Внутрішній розлад героя – головний мотив творів Донна. Поета приваблюють складні почуття протиріч, боротьба емоцій, напруженість, а тому антитеза – головний композиційний прийом. Характерною для поезії Донна є музичність, скритість метафор і порівнянь – все це нагадує манеру багатьох поетів Італії та Іспанії.
Дж. Донн як поет дуже складний, а часом і трохи загадковий. Його вірші абсолютно не вміщуються в рамки готових визначень і немов навмисне дратують читача своєю багатозначністю, несподіваними контрастами і поворотами думок, поєднанням тверезо-аналітичних ідей із сплесками пристрастей, постійними пошуками і постійною незадоволеністю. Це поет, який поєднував у своїх віршах не поєднане, наприклад, техніку, математику, астрономію із духовним. Це поет-урбаніст, який у своїх віршах використовував повсякденну лексику, писав про життя людей у містах. В поезії він передає складний внутрішній світ людини ( у цьому схожість його із Шекспіром). Визначним його надбанням є використання парадоксального у своїх віршах, саме тому його відносять до поетів-метафізиків.
В архіві Джона Донна збереглася велика кількість рукописів. В основному це проза – трактати, есе, проповіді, хоча в історію англійської культури він увійшов як основоположник філософської любовної лірики.
4. Читання вчителем поезії «Щоб мучить мене…»
Сонет 19
Щоб мучить мене, крайнощі у всім
Зійшлися; я – клубок із протиріч,
В душі моїй зустрілись день і ніч,
Веселий щойно - враз стаю сумним,
Впадаю в гріх й розкаююсь у нім,
Любов кляну й хвалу їй шлю навстріч,
Вогонь я й лід, жену й тікаю пріч,
Німий в мольбі, великий у малім.
Я зневажав ще вчора небеса –
Молюсь сьогодні й Богові лещу,
А завтра вже від страху затремчу –
Й набожність потім знов моя згаса.
Коли тремтів від страху я – ті дні
Спасіння, може, принесуть мені.
5. Вчитель:
Донн – це бароковий поет, у його поезії поєднано містику і сакральне, він звертався до янголів, Бога, Богоматері, оскільки світ доби Донна – це світ, у якому сакральне і містичне поєднання в один ланцюг.
Характерний для барокової літератури прийом контрасту виявляється у протиставленні світу, де «живе кохання», навколишній дійсності. Поет у творі стверджує думку про велич і життєдайну силу кохання.
V. Застосування знань, умінь та навичок
(Робота над ІІ частиною таблиці)
VІ. Підбиття підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання