10 липня о 18:00Вебінар: Мультфільм за 5 хвилин: онлайн-сервіси для створення анімації та монтажу

Конспект уроку зарубіжної літератури для 8 класу "Джон Донн «Священні сонети». Сонет 19 «Щоб мучить мене…». Напруга почуттів ліричного героя. Символіка твору.."

Про матеріал

Тема: Джон Донн «Священні сонети». Сонет 19 «Щоб мучить мене…». Напруга почуттів ліричного героя. Символіка твору.

Мета: познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом англійського поета доби бароко Джона Донна, відображенням різних проявів людської натури, складністю духовного буття особистості у вірші «Щоб мучить мене…», розвивати навички аналізу та символіки твору.

Перегляд файлу

Тема: Джон Донн «Священні сонети». Сонет 19 «Щоб мучить мене…». Напруга почуттів ліричного героя. Символіка твору.

 Мета: познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом англійського поета доби бароко Джона Донна, відображенням різних проявів людської натури, складністю духовного буття особистості у вірші «Щоб мучить мене…», розвивати навички аналізу та символіки твору.

Обладнання: портрет Дж. Донна, мультимедійна презентація «Бароко. Особливості доби», текст вірша «Щоб мучить мене…».

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 Епіграф:  Я – світ маленький, створений з земних інгредієнтів й ангельських чеснот…

Джон Донн

Хід уроку:

І. Організація роботи на уроці

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель: Яскравим представником англійської барокової лірики є Джон Донн. Його творчість спрямована до релігійності і містики, виражає в Англії мотиви барокового мистецтва, яке на той час поширювалось в Західній Європі. В цей період містичні релігійні настрої переплітаються в поезії «метафізиків» з еротикою і монархізмом, відтворюючи політичний зріст симпатій англійської феодальної злості до католицизму. Джон Донн – визначний лідер «метафізичної школи» в англійській поезії першої половини ХVІІ ст. доктор богослов’я, автор понад 160 проповідей, що забезпечили йому славу відомого майстра не лише поезії, а й англійської прози. Поезії Донна притаманні свіжа метафоричність, оригінальний паралелізм, палка чуттєвість в поєднанні з трагічними мотивами.

ІІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку

(Запис в зошити)

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1. Підсилена лекція

Учитель: Мета лекції – ознайомлення з життєвим та творчим шляхом англійського поета доби бароко Джона Донна, його творами. Попрацюйте в парах, порадьтеся і заповніть першу частину таблиці, другу допрацюйте під час лекції.

Що я знаю про добу бароко, її представників?

Що я дізнався про Джона Донна?

 

 

 

Джон Донн народився 21 січня або між 24 січня і 19 червня 1572 року в Лондоні в католицькій сім’ї. Його батько, Джон Донн був торговцем, а мати – Елізабет Хейвуд була дочкою драматурга Джона Хейвуда і внучатою племінницею Томаса Мора. Члени сім’ї через належність до католицької церкви неодноразово переслідувались з боку влади. Коли хлопчику було 3 роки, помер його батько, а через декілька місяців мати вийшла заміж за багатого вдівця Джона Сіленджерса. Донна виховували в дусі католицизму. Навчався він в Оксвордському та Кембріджському університетах, але ні там, ні там диплома не одержав: діяли обмеження щодо католиків. Продовжив навчання в школі Лінкольз Інн. Після закінчення навчання здійснив подорож в Європу, на Азовські острови, деякий час жив в Італії та Іспанії.

Після повернення до Англії працював секретарем в дуже впливового придворного, хранителя королівської печатки, сера Томаса Еджертона. В 1601 він таємно одружився з племінницею свого патрона Анною Мор. Джон заробляв на життя адвокатурою, був помічником єпископа Мортона. Двічі в 1601 та 1614 р.

Джон Донн був депутатом парламенту, його покровителем був король Яків І.

В січні 1615 р. одержав сан диякона, потім – священника, регулярно виступав з проповідями в трьох церквах свого приходу. В 1618 р. став доктором богослов’я в Кембріджському університеті, працював з дипломатичною місією в Німечинні (1619 р.), повернувся в Англію в 1620 р. З листопада 1621 р. Був настоятелем Собору  Святого Павла в Лондоні. Мав репутацію прекрасного оратора. Донн помер 31 березня 1631 р. Безпосередньо перед смертю наказав написати свій портрет в савані. Скульптурний варіант цього портрета встановлено над могилою Дж. Донна в Соборі Святого Павла. Перша книга творів автора з'явилась вже після його смерті в1633 році.

2. Виступ з індивідуальним завданням учня-літературознавця.

 Однією з вершин творчості Джона Донна вважають цикл сонетів La Corona (біля 1607 – 1609 р.) і «Священні сонети». «Священні сонети» або «Доброчесні сонети» – це  19 сонетів, 16 з яких написані в 1609 – 1611 рр., останні 3 – після 1617 р. Тема цього циклу – усвідомлення людиною невідворотності смерті, подолання страху смерті і набуття нею безсмертя.

(Запис в зошити)

 Віршовані твори створені в новаторській для поезії того часу формі драматичного монологу.

3. Виступ учня–біографа

Внутрішній розлад героя – головний мотив творів Донна. Поета приваблюють складні почуття протиріч, боротьба емоцій, напруженість, а тому антитеза – головний композиційний прийом. Характерною для поезії Донна є музичність, скритість метафор і порівнянь – все це нагадує манеру багатьох поетів Італії та Іспанії.

Дж. Донн як поет дуже складний, а часом і трохи загадковий. Його вірші абсолютно не вміщуються в рамки готових визначень і немов навмисне дратують читача своєю багатозначністю, несподіваними контрастами і поворотами думок, поєднанням тверезо-аналітичних ідей із сплесками пристрастей, постійними пошуками і постійною незадоволеністю. Це поет, який поєднував у своїх віршах не поєднане, наприклад, техніку, математику, астрономію із духовним. Це поет-урбаніст, який у своїх віршах використовував повсякденну лексику, писав про життя людей у містах. В поезії він передає складний внутрішній світ людини ( у цьому схожість його із Шекспіром). Визначним його надбанням є використання парадоксального у своїх віршах, саме тому його відносять до поетів-метафізиків.

В архіві Джона Донна збереглася велика кількість рукописів. В основному це проза – трактати, есе, проповіді, хоча в історію англійської культури він увійшов як основоположник філософської любовної лірики.

4. Читання вчителем поезії «Щоб мучить  мене…»

Сонет 19

Щоб мучить мене, крайнощі у всім

Зійшлися; я – клубок із протиріч,

В душі моїй зустрілись день і ніч,

Веселий щойно -  враз стаю сумним,

Впадаю в гріх й розкаююсь у нім,

Любов кляну й хвалу їй шлю навстріч,

Вогонь я й лід, жену й тікаю пріч,

Німий в мольбі, великий у малім.

Я зневажав ще вчора небеса –

Молюсь сьогодні й Богові лещу,

А завтра вже від страху затремчу –

Й набожність потім знов моя згаса.

Коли тремтів від страху я – ті дні

Спасіння, може, принесуть мені.

5. Вчитель:

Донн – це бароковий поет, у його поезії поєднано містику і сакральне, він звертався до янголів, Бога, Богоматері, оскільки світ доби Донна – це  світ, у якому сакральне і містичне поєднання в один ланцюг.

  1. Бесіда з учнями:
  • Які думки, почуття викликав у вас вірш?
  • Наведіть приклади протиставлення (день – ніч, веселий – сумний, вогонь – лід, великий – малий).
  • Як називається такий прийом?
  1. Запис в словники літературознавчих понять.
  • Антитеза ( від грец. аntithesis – суперечність) – протиставлення явищ, понять, почуттів, думок, характерів. Для створення антитези письменники використовують антоніми.
  1. Вчитель: давайте зараз прослухаємо ще один вірш Джона Донна «Доброго ранку» і порівнюємо його з сонетом 19.
  2. Випереджувальне завдання: виразне читання учнем поезії «Доброго ранку».
  3. Учень–літературознавець: Поезія «Доброго ранку» належить до любовної лірики. Поет розповідає про те, як закохані, прокинувшись удосвіта, усвідомлюють силу почуття, яке створює для них особливий світ, що протистоїть цілому Всесвіту. Вірш пройнятий оптимістичним життєрадісним пафосом. Кохання – це єднання двох сердець, шлях сердець, шлях у безкінечність і безсмертя.

Характерний для барокової літератури прийом контрасту виявляється у протиставленні світу, де «живе кохання», навколишній дійсності. Поет у творі стверджує думку про велич і життєдайну силу кохання.

  1. Самостійна робота. Читання учнями поезій.

V. Застосування знань, умінь та навичок

(Робота над ІІ частиною таблиці)

VІ. Підбиття підсумків уроку

  1. Цитатна доріжка. Завдання: навести цитати з твору, що підтверджують різні прояви людської натури, складність духовного життя особистості.
  2. «Кола Венна». Завдання: визначити спільне і відмінне у поезіях «Щоб мучить мене…» та «Доброго ранку».
  3. Оцінювання навчальних досягнень.

VІІ. Домашнє завдання

  1. Закріпити знання про життя і творчість Дж. Донна.
  2. Навчитись виразно читати сонет 19 «Щоб мучить мене...»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Овдий Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Яким Наталя Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
11 березня 2018
Переглядів
48636
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку