Мета уроку: поглибити знання про романтизм як літературного напрям, показати поєднання в поемі Байрона історичних подій та творчого вимислу автора; розвивати навички дослідницької роботи з текстом, розвивати навички виразного читання, усного мовлення, вести діалог; виховувати любов до художнього слова, повагу до історичного минулого нашого народу, почуття патріотизму.
Тема: Дж. Байрон. Поема «Мазепа». Історична основа та романтичний міф.
Мета: поглибити знання про романтизм як літературного напрям, показати поєднання в поемі Байрона історичних подій та творчого вимислу автора; розвивати навички дослідницької роботи з текстом, розвивати навички виразного читання, усного мовлення, вести діалог; виховувати любов до художнього слова, повагу до історичного минулого нашого народу, почуття патріотизму.
Хід уроку
Герої, подібні до творів мистецтва,
видаються величнішими через простір віків.
П’єр Буаст
І Організаційний момент
Шпарина
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Історико - літературний крос»
Незавершені вислови – учні доповнюють їх необхідними відомостями
1. Романтизм – це…
2. Які історичні події вплинули на виникнення романтизму…
3. Байронічний герой – це…
4. Основна ознака романтизму - …
5. Відомі гетьмани – це…
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
У творчомудоробку Байрона не тількипоезії. Вінвідомийсвіту і як автор поем “Корсар”, “Лара”, драматичнихтворів “Манфред”, “Каїн”, роману у віршах “Дон Жуан”.Світовевизнання молодому автору принесла його поема “ПаломництвоЧайльда Гарольда”, герой якої, розчарувавшись у солодкихмріяхюності, тікаєвідсуспільства у далекіекзотичнікраї, де шукаєсереддикоїприродигармоніюжиття. Цікаво, що Байрон настількияскраво і захоплюючеописувавподії і картиниприроди в поемах, щочитачіототожнювали автора з героями кожноїйогопоеми. Наприклад, поета - з образом Чайльд Гарольда, навітьвважали, щовінпевний час бувпіратом, тому, щодужемайстерно і точно описав піратськийпобут у поемі “Гяур”.
У 1818 році, під час перебування в Італії, Байрон пишеліроепічну поему “Мазепа”. Самецейтвірвідкривєвропейськійпубліціневідомутодікраїну - Україну.
4. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
*Мозковий штурм
- Чи не здивувала вас назва поеми?
- Що вам відомо з уроків історії України про Івана Мазепу?
- Які риси характеру Мазепи – політика вам відомі?
- Пригадайте відомі вам заслуги гетьмана у розвитку держави і культури України?
*Слово вчителя
Іван Мазепа – одна з тих зразкових постатей української історії, життя та вчинки яких і сьогодні викликають гарячі суперечки як фахових істориків, так і людей, взагалі далеких від історичних перипетій. Політичний діяч, військовий, дипломат, меценат... Мало кому випала така цікава й непроста доля.
*Робота над епіграфом
Герої, подібні до творів мистецтва, видаються величнішими через простір віків.
П’єр Буаст
*Проблемне питання
*Робота з текстом.
Читання вибраних уривків з поеми.
Від шведів щастя утекло,
Навкруг порубане, криваве,
Все військо Карлове лягло.
Такий від долі жереб впав;
І Карло день і ніч тікав
Через поля, річки, діброви
В чужих і власних каплях крові.
(діалог короля і Мазепи)
Поранений Карл хвалить Мазепу та його коня Буцефалоса за спритність, відважність та просить розповісти де той навчився такій спритній їзді.
Мазепа переноситься думками в минуле
Красунь- юнак я був тоді...
Тепер, коли вже сімдесятий
Мені минув, не гріх сказати,
Що в дні юнацтва золоті,
Бувало , кожного вельможу
З мужів чи хлопців переможу
У всій приватній марноті.
Я ж був веселий і стрункий...
Мазепа розповідає про своє кохання до Терези,дружини заможного шляхтича, про свої глибокі почуття
Кохав я і коханим був...
Та ви ще слабість цю солодку
Не відчували -так я чув...
Ми потай бачились...Той час,
Як ми зустрілись перший раз,
Був повен туги і чекання.
Я всю віддав би Україну,
Щоб пережить таку хвилину
І знову тільки пажем буть-
Отим щасливим паничем...
І нас обох одної ночі
Схопила зграя шпигунів...
Від гніву граф оскаженів,
А я голіруч- як на сміх!
Скорився долі ...і юрба
Мене у двір поволокла.
Яка Терезина судьба,
Не скажу вам- не знаю й сам,
Отак нас доля розлучила.!
„ Коня сюди!”- Коня ввели,
Це справді був шляхетний кінь-
На Україні виріс він.
Прудкі , мов ті думки, були
І нього ноги... Дикий звір...
Мене десяток гайдуків
Йому до спини прикрутив
Тугим ремінням- і пустив...
Свисток, батіг ...і кінь побіг...
Герой Байрона - юний Мазепа - пережив багато фізичних і моральних мук, він був на межі, вже майже втратив надію на порятунок.
Моє безсиле тіло
Що зв”язане на нім весіло,
Для диких сил було, мов пух.
І кожен мїй болючий рух
Звільнити ноги, спину , руки,
Напухлі від страшної муки,
Будили жах його і гнів...
Вже ось до лісу ми добрались...
Це був безкраїй, дикий праліс...
Крізь листя вітром кінь летів,
Лишав далеко за собою
Кущі, дерева і вовків,
Що ззаду гналися юрбою..
Почув я плюскіт біля себе,
Вгорі ж мигтіло зірне небо..
Це був не сон: мій дикий кінь
Перепливав ріку глибоку...
Десь кінське ржання розляглось
Із хащі темної соснини,-
Табун коней до нас летів
Чотирикутником великим.
Коли мій кінь побачив їх,
То наче збувся він безсилля,
Напружив жили кволих ніг
І почвалав... Ще тільки хвиля-
Він хрипло, глухо заїржав,
Здригнувся і на землю впав...
Отак лежали ми прикуті-
Вмираючий на мертвім трупі.
Як мало сподівався я,
Що бідна голова моя
Побачить блиск нового дня.
Вже сонце сіло ....Все ще я
Лежав прив”язаний до трупа
Вже задубілого коня..
Легенька дрож і забуття...
Вже іскор у мізку нема -
Важке зітхання...гострий біль...
Ще стогін- і нарешті тьма.
Прокинувсь...Де я?
Людське схилилося лице
Ласкаво, ніжно наді мною?
Дівчатко з довгою косою,
Струнке, вродливе і ставне-
Сиділо в хаті під стіною
І пасло поглядом мене.
Когось гукнула...Вона вернулася з батьками..
.
Вони знайшли мене в долині,
Внесли мов трупа в ближній дім
І врятували... А потім
Я став гетьманом в їх країні
Безумний, що в гніві палкому
Помстивсь так люто на мені...
Він путь проклав мені до трону..
Хіба ж ту долю нам збагнуть?
Закінчив гетьман свою розповідь.....
І сон стулив йому вже очі.
Та ви дивуєтесь чому
Король не дякував йому
За повість?
Він причину знав:
Король уже годину спав.
*Аналіз прочитаного
Товсті питання |
Тонкі питання |
Доказ з тексту Чому? Він так вчинив |
Хто? Головний персонаж |
Поясніть, чому? Його так покарали |
Що? Описується у сюжеті |
Як ви думаєте? Чи не занадто жорстоке покарання |
Коли? Відбуваються події (50 років тому) |
Чи є відмінність між зображеними образами Мазепи і шляхтича? |
Можливо? Вчинок керований коханням чи юнацьким авантюризмом |
Подумайте, що було б, якби? кінь не виніс його до хати. |
Буде? Покарання |
|
Міг би? Щось змінити |
|
Як звати? Коханку |
|
Було? Кохання справжнім |
|
Згодні ви? З обраною карою |
*Яким же ми побачили Мазепу у Байрона?
Пропоную вам попрацювати в групах з цитатним матеріалом (додатки) та колективно заповнимо нашу схему.
Образ Мазепи (схема)
Королівський паж Гетьман
Соломія Павличко
Цитати до образу Мазепи- гетьмана |
Коментар, висновок( риса характеру) |
І сам , як дуб той віковий...” |
|
2 „ ...обтер коня , розгладив гриву, ноги й хвіст.” |
|
3„ Вам ,пане спати вже пора, А варту буду я нести.” |
|
Цитати до образу Мазепи- гетьмана |
Коментар, висновок( риса характеру) |
тверда рука |
|
2. „ балакав менш і більш зробив...” |
|
3. „ Увесь убогий свій припас І з Карлом і всіма з почоту Гостинно поділився він З такою ж гідністю достоту”. |
|
Цитати до образу Мазепи королівського пажа 1.” ... так палко я любив... Кохав я і коханим був...” |
Коментар, висновок( риса характеру)
|
2„ Я б життя віддав, Щоб пред небом і землею, Я міг назвать її моєю... Я так тужив і сумував...” |
|
3„ Я мав гарячу кров дідів, Що від образи хвилювалась” |
|
4„ Та я ж не раз , не двічі Дивився просто смерті в вічі.” |
|
Цитати до образу Мазепи- королівського пажа
|
Коментар, висновок( риса характеру) |
1.« Бувало кожного вельможу З мужів чи хлопців переможу» |
|
|
|
В мені ні мужності, ні сили” |
|
*Дослідницька робота. Довести, що образ Мазепи у поемі Байрона яскравий приклад романтичного героя
Вчитель:
- неспокійної душі;
- нескореної сили;
- постійної небезпеки;
- уособлення вільної людини;
- це символ свободи, нації.
Всі ці ознаки доводять ,що поема є романтичним твором.
Правильнівідповіді:
1 – так 3 – ні, Тереза 5 – так
2 – ні, 50 4 – так 6 – ні, заснув
* Тести
1.Працюючи над створенням поеми Байрон користувався такими творами
а) «Іван Мазепа» Й. Фріча
б) «Полтава» О.Пушкіна
в) «Історія Карла ХІІ» Вольтера
2. Який епізод із життя Мазепи покладено в основу поеми:
а)перехід Мазепи до Карла ХІІ
б) кохання Мазепи до дружини польського пана
в)розбудова української державності
3. Що символізує дикий кінь в поемі?
а) образ України б) образ свободи в) образ Мазепи
4. До якого жанру відноситься твір «Мазепа»?
а) легенда
б) ліро-епічна поема
в) роман у віршах
5. Риси байронічного героя:
а) життєрадісний, легковажний
б)волелюбний, гордий, притрасний
в) фізично слабкий, відсутня ціль у житті
6. Від кого ведеться розповідь у творі:
а) автора б) Мазепи в)Карла ХІІ
7. Що гетьман насамперед зробив під час привалу:
а) оглянув зброю; б) доглянув коня; в) розпочав трапезу?
8. Чому герой так прагнув списа, меча, щоб:
а) поборотися з вовками;
б) помститися кривдникам;
в) порозтинати пута?
9. Від чого Мазепа опритомнів:
а) від колючого терну;
б) від завивання вовків;
в) від холоду хвилі?
10. Що зупинило табун диких коней, який мчав на вмираючу людину :
а) запах крові;
б) людський погляд;
в) кволий голос?
11. Хто врятував Мазепу:
а) козаки; б) кочовики; в) поляки?
12. Чим закінчується поема:
а) Карл подякував Мазепі за цікаву розповідь;
б) король попросив розказати ще одну історію;
в) король уже з годину спав?
* Відповідь на проблемне запитання.
Красива історія була підхоплена поетами, художниками і композиторами. Мазепі митці присвятили 186 гравюр, 42 картини, 22 музичні композиції, 17 літературних творів, 6 скульптур.
Підготуватися до контрольної роботи, повторити тему «Романтизм»