10 березня о 18:00Вебінар: Шкільне діловодство. Документація заступника директора з навчальної роботи

Конспект уроку зарубіжної літератури Роальд Дал «Чарлі й шоколадна фабрика»

Про матеріал

Мета уроку ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, за­цікавити ними, допомогти краще зрозуміти зміст твору, його ідейно - художні особливості;

розкрити доброту і щирість Чарлі Бакета шляхом аналізу твору, перегляду окремих епізодів фільму, розвивати навички ви­разного читання прозових творів, розвивати критичне мислення і творчу уяву дітей;

виховувати уважного читача і гідну людину, наділену найкращими людськими чеснотами; любов до книги.

Перегляд файлу

Тема. Роальд Дал «Чарлі й шоколадна фабрика». Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Віллі Вонки. (Образи дітей, які стали володарями «золотих» квитків.)

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, за­цікавити ними, допомогти краще зрозуміти зміст твору, його ідейно - художні особливості;
  • розвивальна: розкрити доброту і щирість Чарлі Бакета шляхом аналізу твору, перегляду окремих епізодів фільму, розвивати навички ви­разного читання прозових творів, розвивати критичне мислення і творчу уяву дітей;

виховна: виховувати уважного читача і гідну людину, наділену найкращими людськими чеснотами; любов до книги.

Обладнання: текст повісті-казки Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика», ілюстрації до твору, мультимедійна презентація, кадри із фільму «Чарлі і шоколадна фабрика» (2005)

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Вид уроку: урок-подорож.

       ЕПІГРАФ:

Діти знають, що я на їхньому боці.

                                                  Р. Дал

 

 І Міні-модуль

                                                             Хід уроку

Організаційний момент.

Доброго дня! Сідайте, будь ласка!

Пориньте сьогодні в подорож, в казку…

Уважними будьте, гарно міркуйте!

Старайтесь, творіть і відмінно працюйте!

   І  Мотивація навчальної діяльності . Слово вчителя

А ви любите подорожувати? Любите пригоди?  Тоді вперед. Пропоную і нам разом із Чарлі здійснити подорож чарівною фабрикою містера  Віллі Вонки.

 

 II.    Оголошення теми й мети уроку  

Отже, відкрийте зошити та запишіть тему нашого уроку ……………………………………

Сьогодні ми з вами розпочинаємо цікаву мандрівку, протягом якої  разом  із героями твору Роальда Дала будемо вчитись співчувати, бути витривалими, цілеспрямованими, щоб, врешті-решт, отримати бажану перемогу.  Можливо, сам письменник і не думав, що його твір буде настільки цікавим не лише дітям, але  й дорослим. Хто ж цей талановитий Роальд  Дал?

 

 ІІІ.  Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

 

  1. Розповідь учителя про життя і творчість Роальда Дала та

заповнення анкети письменника:

 

Роки життя: (1916 – 1990)

Країна: Англія

Жанр: дитяча та доросла література, містика, фентезі.

Твори: «Джеймс і гіганський персик», «Чарлі і шоколадна фабрика», «Чудесний містер Фокс», «Величезний крокодил», «Матильда».

 

  1. Повідомлення мікрогрупи «біографів» про історію створення повісті «Чарлі і шоколадна фабрика».

Учень 1.Робота над книгою велася в1961-1962 рр.. Це був нелегкий період у житті письменника(тяжко захворів син, а через рік помирає донька).Щоб підтримати своїх дітей (всього їх було п'ятеро) Даль став придумувати для них казки. «Звичайно, я розповідав їм різні історії щовечора - згадує письменник. - Деякі з них були жахливі. Але раз чи два діти говорили: «А можна дізнатися продовження історії, яку ти розповідав останній раз?» Так я почав писати «Джеймса». Це так сподобалося мені, що, не зупиняючись, я перейшов прямо до «Чарлі».

Учень 2. За словами Даля, основою казки послужили дитячі враження автора. Під час навчання в школі-інтернаті «Рептоне» він і інші хлопчики отримували цікаві подарунки. «Час від часу кожен хлопчик нашої школи отримував просту сіру картонну коробку, - пише Даль в автобіографічній повісті «Хлопчик». - Хочете вірте, хочете ні, це був подарунок від великої шоколадної фабрики «Кедбері». «…Я не сумніваюся, що пізніше, тридцять п'ять тому, коли я роздумував над сюжетом моєї другої книги для дітей, я згадав ті маленькі картонні коробки та шоколадки-новинки всередині них і почав писати книгу під назвою «Чарлі і шоколадна фабрика».

Учень 3. І книга знайшла читача!!! Російський письменник-казкар Едуард Успенський написав передмову до російського видання у 1991 році: «Це, напевно, найвеселіший англійський письменник за останні сімдесят років. І його неймовірно люблять американські і всякі інші діти. Тому що його книги давно гуляють по всьому світу». 

Учень 4. В 1971 році на екрани вийшов фільм «Віллі Вонка і шоколадна фабрика», знятий режисером Мелом Стюартом. Але фільм не сподобався самому автору, бо багато уваги приділялося Вонці, хоча Дал говорив, що книга про Чарлі. Вдруге книга екранізована в 2005 році режисером Тімом Бертоном, з Джонні Деппом у ролі Вонки. Крім кіноверсій існує ряд мюзиклів, інсценізацій та аудіокниг. А також сюжети твору використовуються у мультсеріалах, іграх, атракціонах.

3.  Слово вчителя .  Цікаві факти про  кінострічку «Чарлі і шоколадна фабрика» 

  Зйомки фільму почалися 21-го червня 2004 року у п'яти найбільших павільйонах на студії  Pinewood в Лондоні

  Човен Віллі Вонки будували 20 тижнів

  Льодяники на деревах та солодка вата у фільмі є справжніми кондитерськими виробами

  Компанія Nestle надала для зйомок фільму 1,850 плиток справжнього шоколаду

  Також було виготовлено 110,000 штучних плиток

  У своєму інтерв'ю Джонні Депп казав, що його Віллі Вонка буде поєднанням Говарда Хьюза та гламурної рок-зірки 70-х.

  Джонні Депп був вражений грою Фредді Хаймора у фільмі "Чарівна країна", тому вмовив Тіма Бертона ухвалити його на роль Чарлі Бакета

  На роль Віллі Вонки претендували Майкл Кітон, Христофер Уокен, Ніколас Кейдж, Стів Мартін і Робін Уїльямс

  У США фільм зібрав $206,459,076, за кордоном - $268,509,687 (усього - $474,968,763).

 

Актуалізація опорних знань та умінь

  • Діти, давайте пригадаємо, а що таке повість? (прозовий твір про низку подій із життя головного героя та пов’язаних з нм другорядних героїв)
  • А казка? (Казка – твір про вигадані події)
  • Твір Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»    повість-казка! Як ви думаєте, чому?

(бо автор розповідає про низку подій із життя Чарлі та другорядних героїв, а також змальовує чарівний, вигаданий світ шоколадної фабрики: шоколадна річка, білки-працівники фабрики, трава з цукрової вати, умпа-лумпи  і т. п.)

 

Робота над текстом. Отже, давайте з'ясуємо, хто є героями казки-повісті?

 

  1. Розшифруйте головоломку та знайдіть  персонажів твору «Чарлі і шоколадна фабрика»
  2. Розгадайте кросворд (По черзі біля дошки)

 

Д

Е

Р

Е

В

Я

Н

І

Й

 

В

О

Н

К

 

В

Е

Р

У

К

А

 

 

 

 

 

 

Ч

А

Р

Л

І

 

 

 

 

 

Д

І

Д

У

C

Ь

 

 

Ш

О

К

О

Л

А

Д

 

 

  1. У якій хатинці жив хлопчик Чарлі зі своєю родиною на краю великого міста?
  2. Яке прізвище легендарного кондитера, власника шоколадної фабрики?
  3. Як звали доньку міліонера, яка отримала другий золотий квиток?
  4. Як звали головного героя твору «Чарлі і шоколадна фабрика»?
  5. Хто супроводжує Чарлі до шоколадної фабрики?
  6. Мрією хлопчика Чарлі був ...?

Слово вчителя. Як ви бачите ключове слово – Роальд Дал, письменник найшоколаднішої казки, який, я думаю вас дуже зацікавив!

Відкритий мікрофон.

Роальда Дала, діти, часто називають "літературним батьком" Джоан Ролінґ - авторки "Гаррі Поттера"... Як ви думаєте чому?

 

ІІ Міні-модуль

  • Мета: навчальна: ознайомити учнів із новими розділами повісті, допомогти усвідомити їх зміст, ідейно-художнє значення;
  • розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказування, виділення ключових епізодів твору, їх коментування, уміння вислов­лювати власні судження про прочитане;

виховна: виховувати кращі моральні якості — доброту, щирість, вихованість.

 

Слово вчителя.

Чи любите ви солодощі? 

А які з них вам особливо до смаку?

Чи хотіли б ви дізнатися, як їх роблять?

Пропоную зазирнути на одну з найдивовижніших фабрик світу – ШОКОЛАДНУ ФАБРИКУ МІСТЕРА ВІЛЛІ ВОНКИ.

 

- Що то була за фабрика і хто був її власником?

І то була не якась там звичайна шоколадна фабрика. То була найбільша й найвідоміша в цілому світі фабрика! І що То була за чудесна, неймовірна будівля! Оточена височенним муром з величезною залізною брамою, вона вся диміла й химерно гула. А повітря навколо муру аж на кілометр просякло густими й розкішними пахощами рідкого шоколаду!

 

Власником її був містер Віллі Вонка,                        

найкращий за всі часи виробник і винахідник шоколадних цукерок. І що то був за дивовижний чоловік!

На голові він мав чорний циліндр. Одягнений був у фрак з розкішного темно-фіолетового оксамиту. Штани мав темно-зелені. Рукавички - перламутрово-сірі. А в руці тримав елегантну тростину з золотою бамбулькою. З його підборіддя стирчала акуратна чорна цапина борідка. А очі - очі він мав невимовно ясні. Здавалося, що вони весь час іскряться й мерехтять. Власне кажучи, все його лице освітлював радісний усміх.

- Одного разу батько Чарлі прочитав у вечірній газеті дивовижне оголошення. Про що саме? Знайдіть в тексті і зачитайте!

 

 «Я, Віллі Вонка, вирішив дозволити цього року відвідати мою фабрику п'ятьом дітям. Майте на увазі - тільки п'ятьом і не більше. Цих п'ятьох щасливців я скрізь водитиму особисто і дозволю їм побачити всі фабричні таємниці та чари. Наприкінці екскурсії всі вони як спеціальний дарунок отримають стільки шоколадок і цукерок, що їм вистачить на все життя! Отож шукайте Золоті квитки! П'ять Золотих квитків було надруковано на золотому папері й заховано під звичайнісінькими обгортками п'яти звичайнісіньких шоколадних батончиків. Ці п'ять батончиків можуть опинитися де завгодно - в будь-якій крамничці на будь-якій вуличці у будь-якому місті будь-якої країни світу - на будь-якому прилавку, де продають цукерки «Вонка». А п'ятеро щасливців, які знайдуть ці п'ять Золотих квитків, стануть єдиними особами, яким дозволять відвідати мою фабрику й побачити, яка вона тепер зсередини! Успіхів вам усім і успішного полювання!»

 

Слово учителя

Давайте дізнаємось, хто став цими щасливчиками.

1. "Рольова гра".

Августус Глуп. Мені 9 років, всі говорять, що я дуже гладкий, огрядний. Ну то й що? В кожного є свої пристрасті. Моя ж пристрасть – це їжа. Багато їжі! Особливо люблю солодощі. Мені їх завжди мало! Дуже хочу побувати на шоколадній фабриці. Отам би я вже наївся досхочу!

Віолета Борегард. (Заходить, виймає з рота жуйку і приліплює собі за вухо).

А моя пристрасть – це жуйка. Я навіть рекорди встановлюю. Ось цю жуйку жую 3 місяці! А коли міняла їх щодня, то любила приліплювати в ліфті. Уявляєте? Іноді сусіди зчиняли такий вереск, прилипаючи до кнопок! Ото сміхота!

Верука Солт. (Заходить, дивиться на ручку на парті в учня).

Ой, яка ручка! І я хочу! Дайте мені! Зараз же! (До іншого учня) Ой, який значок! Хочу собі такий негайно! Ні! Ще кращий! І чого ви смієтесь? Мені тато купить. Він мені все купує, що я забажаю.

Майк Тіві. (Обвішаний пістолями, в руках рушниця).

Тра-та-та! Ой! Це школа? А телевізор тут є? Як? Ви в школі не дивитесь телевізор? А вдома вчите уроки? А бойовики коли дивитесь? Я всі серіали дивлюся щодня, навіть лажові – ті, де не стріляють. Але бандитські – найкращі.

Чарлі Бакет. А я, як і ви, хожду до школи. А по дорозі кожного ранку чую чарівний, неповторний запах шоколаду. Адже біля мого будиночка знаходиться величезна шоколадна фабрика, уявляєте? На жаль, сім'я в нас бідна, і тільки раз на рік я можу поласувати шоколадом – на День народження мені купують  лише один шоколадний батончик.

Вчитель. Хто з цих дітей головний герой повісті-казки? Давайте дізнаємося про нього більше

3. Бесіда за запитаннями.

 -Де мешкає сім'я Чарлі Бакета?

- Чи велика його родина? (Зачитати!)

- Чи можуть Бакети купити кращий будинок? Чому?

- Що їсть сім'я?

- Коли герой міг відчути смак шоколаду?

- Які стосунки в родині? (Перегляд фільму)

-  Як характеризує Бакетів те, що єдине ліжко в будинку віддали стареньким?

- В які хвилини члени родини почуваються щасливими?

 

- Хто розповів хлопчикові про фабрику містера Віллі Вонка?

- Якої думки дідусь Джо про  містера Вонка?

- Чи одразу Чарлі отримав квиток?

 

-  Коли сталося диво? Що це означає для Чарлі? Як сприйняла цю новину

сім’я? (розділ 12. Сторінка 74.)

4. «Ланцюжок подорожі фабрикою Віллі Вонка»

Слово учителя

– Працюємо в зошиті. Відновіть, будь ласка, маршрут героїв шоколадною фабрикою.                                  

Слово учителя. Давайте перевіримо.          

 

Перевірка: Шоколадний цех – Умпа-Лумпи – По шоколадній річці – Цех винаходів –вічні барбариски – Велика жуйкова машина – По коридору – Квадратні цукерки – Верука в Горіховому цеху – Великий скляний ліфт – Телевізійно-шоколадний цех – Шоколадна фабрика.

 

-Хто такі умпа-лумпи? (Маленькі люди, які дуже любили какао- боби й погодилися працювати на фабриці, адже у своїй місце­вості дуже голодували.)

-Які солодощі виробляли на шоколадній фабриці Вонки? Які з них не існуть у реальному житті?

Слово учителя.

Ми пригадали маршрут героїв шоколадною фабрикою. Містер Віллі Вонка запросив до себе на фабрику володарів золотих квитків.

  • Як ви вважаєте, як потрібно поводити себе у гостях?

( чемно, ввічливо, слухати старших, не кричати, бути слухняним…)

  • А як поводять себе  власники золотого квитка? 

Давайте подивимось, які дива трапляються з нашими героями. Хто і як був покараний за те, що не прислухався до порад господаря фабрики Віллі Вонки. Будьте уважними, тому що потім ви маєте заповнити табличку.

5. Демонстрація  кадрів з фільму

Бесіда за переглянутими фрагментами.

  • Що сталося з Віолеттою?

 ( Віолетта, не послухавши застережень містера Вонки, взяла жуйку, яка ще не була готовою, і перетворилася на чорницю)

  • Чому білки потягли Веруку на смітник? (Верука – гнилий горіх)
  • Що мав на увазі містер Вонка, говорячи, що дівчина – зіпсований горіх? (Зіпсована, погане виховання)
  • А як же поводить себе Майк на шоколадній фабриці?

(Він  не слухає Містера Вонку, потрапляє  у чарівний телевізор і  його розтягнуло, як нитку)

- Як ви вважаєте, чи добре, коли дитина робить лише те, що їй заманеться?

- А чи випадково ці діти потрапили у неприємні ситуації на шоколадній  фабриці?

Слово учителя

  • Діти! А як поводився  Чарлі, який так мріяв потрапити  на шоколадну фабрику?

(він один з усіх, хто слухає містера Вонку)

6. Робота в парах. (Взаємоперевірка заповнення таблиці)

Слово учителя

Працюємо в парах

У вас на столах є табличка, яка допоможе дати відповідь на  питання, які  ж  риси характеру виявили герої, перебуваючи на фабриці. Скориставшись підказкою, заповніть третій та четвертий стовпчики таблиці.

 

Імя

Батьки

Найбільше уподобання героя

Риси характеру

 

Августус

Батьки заохочують хлопця, який є дуже жадібним і нічим не цікавиться, окрім їжі

Єдине, що його цікавить, –це їжа

Лінивий, ненажерливий, неслухняний

Віолетта

Батьки схвалюють все, що робить їхня дочка

Постійно жує гумку

Неслухняна, егоїстка

Верука

Багаті  батьки готові задовольните всі забаганки

Хоче все мати, влащтовує істерики

Заздрісна,   вередлива, невихована

Майк

Не займаються сином

Любить дивитися телевізор

Агресивний, невихований

Чарлі

Улюбленець родини

Мріяв побувати на шоколадній фабриці

Розумний, вихований, слухняний,  добрий

 

Підказка: Єдине, що його цікавить, –це їжа. Розумний, вихований, слухняний,  добрий.

Хоче все мати, влаштовує істерики. Агресивний, невихований. Постійно жує гумку. Мріяв побувати на шоколадній фабриці. Лінивий, ненажерливий, неслухняний. Неслухняна, егоїстка. Любить дивитися телевізор. Заздрісна, вередлива, невихована.

Перевірка

7. Евристична бесіда.

Слово учителя

Ми зустрілися з різними дітьми. Як ми бачимо, усі ці діти мають різні риси характеру.

Що об’єднує  Августуса, Веруку, Віолетту, Майка? (Вони грубі, егоїсти).  Тобто вони наділені негативними рисами, тому і не дивною виявилася їхня поведінка. Вони не слухають містера Вонка, не реагують на його зауваження.

Хіба можна так поводити себе у гостях? (Ні)

Як ви думаєте, хто  має бути відповідальним за виховання дітей? (Дорослі. )

        Слово учителя.

Я погоджуюсь з вами. Що ви можете сказати про батьків наших героїв?

(Батьки Майка взагалі не займаються сином, батьки Віолетти схвалюють все, що робить їхня дочка, батьки Веруки готові задовольнити всі її забаганки.)

  Як ми бачимо, батьки наших героїв мало приділяли уваги вихованню дітей, виконували всі їхні забаганки, схвалювали всі їхні вчинки. Саме дорослі, власне батьки, мають сприяти формуванню характеру дитини. І екскурсія фабрикою яскраво виявила вади характерів дітей.

Як наслідок, подорож фабрикою містера Вонки для чотирьох дітей  виявилась невтішною.

- Як ви гадаєте, чи отримали діти урок із того, що сталося? (Верука...)

 

ІІІ Міні-модуль

Мета: розвивати логічне мислення, вміння робити узагальнення;                                                                                        розвивати навички аналізу художнього тексту, творчої уяви;                                                                                    характеризувати образи персонажів у їхніх вчинках,ставленні до інших;                                                                              висловлювати власне судження щодо подій і вчинків героїв;                                                                                                                                                                                    

8. Творче завдання.

– Які поради можна дати нашим героям?

(ВИКЛИКАТИ ДІТЕЙ ДО СЕБЕ)

Августус Глуп

  *більше ніколи не потрапляти  у безвихідне становище;

  *цікавитися в житті ще чим-небудь, окрім їжі.

Віолетта Борегард

*не бути чорною, як чорниця.

*їсти не жуйку, яка заміняє продукти, а справжню їжу.

Верука Солт

        *Мусиш слухати, коли тебе  попереджають.

       *Мусиш думати, перш ніж щось робити.

       *Мусиш довести, що твоя голова – не порожній горіх.

 Майк Тіві

 *повернути собі свій зріст або принаймні знайти потрібну баскетбольну команду;

* зрозуміти, що життя дуже цікаве та різноманітне;

* не дивитися телевізор, а прочитати краще книжку;

* ходити на прогулянки.

Слово учителя.

Отже, дорогі наші герої!  Сподіваюсь, ви прислухаєтесь до порад, які дали вам діти, візь-мете їх до уваги і станете добрими, ввічливими, слухняними, вихованими.

ПРОБЛЕМНЕ  ЗАПИТАННЯ « Віллі Вонка - щира натура?» Схарактеризуйте стосунки  Віллі Вонкі  з героями твору.

 

Творче завдання.  Складіть сенкан


Віллі  Вонка (І в)

Сміливий, винахідливий

Створював, охороняв, пишався

Полюбляє солодощі

Чудернацький дивак

 

Чарлі (ІІ в)

Добрий, уважний

Розумів, вірив, отримав

Побував на фабриці Вонка

Переможець


СВІТ ГЕРОЇВ.                                                                                                                                                                 – Що запропонував Вонкі  Чарлі та його родичам? Як Чарлі до цього  поставився? 

-  Які секрети розкрив Вонкі? Хто може бути власником фабрики? Чому?                                                                                 

 

Узагальнююча бесіда

Сьогодні ми з вами говоримо про важливість людських чеснот. А що ж таке чесноти? (Стала позитивна риса характеру).

 

Завдання.

  • Спробуйте із запропонованого переліку якостей вибрати ті, які можна назвати чеснотами: відповідальність, зазнайство, співчуття, егоїзм, скромність, чесність, байдужість, справедливість, щедрість, співчуття, працелюбність, повага до інших.
  • Які з цих чеснот притаманні Чарлі?
  • А якими власними чеснотами  пишаєтесь ви?

 

ПІДСУМОК. РЕФЛЕКСІЯ.        

– У чому сила впливу даного твору на читача? У чому сенс твору і чому він має таку назву? Що вас найбільше вразило в творі?

  •  Вдома ви готували рекламні постери до цього твору. Складали рекламу книги Роальда Дала "Чарлі і шоколадна фабрика".   
  • Настав час їх продемонструвати! (Виступи учнів)                                                                                                                        

 

Слово вчителя.                                                                                                                                                                                                              Ми разом з героями твору здійснили  незвичайну подорож. Роальд Дал ще раз нам довів, що необхідно рахуватися з думкою інших, бути добрим і вихованим, що кожен із нас може змінити світ на краще, навіть дитина. Адже Чарлі зміг! Ви пам’ятаєте, що Чарлі став господарем шоколадної фабрики містера Вонки.

Чому саме Чарлі…?  Відповідь на це питання ми будемо шукати на наступному уроці. Щоб у нас вийшла гарна розмова, ви повинні підготуватися вдома.

 

ІУ. Домашнє завдання   

 Відкрийте щоденники, запишіть: «Чарлі став господарем шоколадної фабрики, тому що...». Допишіть речення.

 

У. Оцінювання учнів.

ДЯКУЮ ЗА УРОК!!!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Стаднік Інна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 жовтня 2018
Переглядів
38183
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку