Конспект уроку зарубіжної літератури у 8 класі Тема: «Безсмертне кохання» за твором В. Шекспіра «Ромео та Джульєтта»

Про матеріал
Конспект уроку зарубіжної літератури у 8 класі Тема: «Безсмертне кохання» за твором В. Шекспіра «Ромео та Джульєтта»
Перегляд файлу

 

Конспект уроку зарубіжної літератури у 8 класі

Тема: «Безсмертне кохання»

за твором В. Шекспіра «Ромео та Джульєтта»

Клас – 8

Тип уроку – урок узагальнення та систематизації нових знань.

Мета уроку – розкрити глибину образів героїв трагедії      В. Шекспіра «Ромео та Джульєтта», причини їх загибелі та безсмертя; дати відповідь на запитання: «Що зробило імена Ромео та Джульєтти безсмертними, у чому диво, таємниця їхніх образів та кохання?»

Завдання:

- розкриття основного конфлікту трагедії Шекспіра «Ромео та Джульєтта»;

- поглиблення уявлень про жанрові особливості трагедії;

- розвиток навичок логічного висловлювання;

- узагальнення та систематизація знань учнів за п'єсою Шекспіра;

- розвиток пізнавальної активності;

- розвиток мовних та творчих здібностей учнів;

- розвиток мовлення;

- розвиток загальнокультурного кругозору учнів;

- виховання інтересу до зарубіжної класики;

- розвиток аналітичного мислення;

- залучення учнів до культурних цінностей;

- розвиток моральних цінностей та ідеалів у учнів.

Обладнання:

Презентація, мультимедіа, аудіозапис творів С. Прокоф'єва, Н. Рота, відеодиски з фільмами та мюзиклом «Ромео та Джульєтта» (реж. Ф. Дзефіреллі, Б. Лурман)

Епіграф до уроку:

«Кохання сильніше за смерть і страх смерті, тільки любов'ю тримається і рухається життя» (І.С. Тургенєв)

 

Хід уроку:

1. Звучить заставка до уроку –  Сергій Прокоф'єв «Тема кохання» з балету «Ромео та Джульєтта».

 Є у світі літератури імена героїв, які знайомі всім, навіть якщо людина не читала самого твору. Ці імена стали символами  вічних цінностей: честі, шляхетності, відданості, кохання. Над ними не владні ні люди, ні смерть.

Наприкінці XVI століття у 1596 році англійський драматург Вільям Шекспір ​​створив п'єсу, яка не тільки стала безсмертною, а й дала життя безлічі творів літератури, живопису, музики, балету, кінематографії.

 Найцікавіше полягає в тому, що Шекспір ​​не сам придумав сюжет цієї п'єси, а запозичив його у давньоримського поета Овідія, який у збірнику «Метаморфози» розповів історію Пірама та Фісби. Мало хто пам'ятає Овідія та його героїв, а ось імена Ромео та Джульєтти ми вживаємо як символи відданості та беззавітного кохання.

 

 

 

Індивідуальне випереджальне завдання. Інсценування «Сцена у балкона».

 

Вчитель: Отже, сьогодні  тема нашого уроку звучить так: «Безсмертне кохання» за твором В. Шекспіра «Ромео та Джульєтта».

 

2. Перевірка домашнього завдання.

3. Постановка проблемного питання.

Давайте згадаємо, що таке трагедія?

Трагедія – драматичний твір, що зображає глибокі, найчастіше нерозв'язні життєві протиріччя. Їхні наслідки завершуються загибеллю героя.

- Визначте тему трагедії «Ромео та Джульєтта».

(Цей твір про жорстокість світу і про силу любові).

- У чому секрет таланту великого Шекспіра? Що зробило імена Ромео та Джульєтти безсмертними, у чому диво, таємниця їхніх образів та кохання? У цьому нам належить розібратися на сьогоднішньому уроці.

4. Аналіз художнього твору.

- Згадайте, як Ромео до зустрічі з Джульєттою говорить про кохання? (Індивідуальне випереджальне завдання. Група дослідників «Ромео та Джульєтта про кохання до зустрічі один з одним і після зустрічі»).

 

Акт І сцена 1

На жаль, сліпе кохання манівцями

Веде примхливо і керує нами.

Де ми обідаємо?.. Що тут сталось?..

Хоча не говори: я чув усе.

Страшна ненависть, та любов  страшніша.

З ненависті любов. О гнів кохання!

З нічого - все: і розквіт, і буяння.

О легкості тягар. Сенс пустоти.

Безформний хаос пречудових форм.

Свинцевий пух і  полум'я холодне,

Цілюща слабість і блискучий дим...

Безсонний сон, єство, що не існує.

Не маю радості, а все ж люблю я...

 

Сумні всі ті, хто так, як я, кохав.

Мене гнітить моя тяжка печаль,

Твоя ж - удвоє збільшує мій  жаль.

Ти  співчуття до мене виявляєш,

І, мов ножем, мені ти серце краєш.

Любов - це дим, що в'ється від  зітхання;

В очах коханців - це вогонь бажання.

Коли ж закохані в тривозі, в горі -

Сльозами можуть затопити  й море.

Безумство мудре - ось що є любов.

Воно отруює й зціляє кров.

 

 

Я загубив себе... Мене немає...

Це не Ромео, ні, він десь блукає...

 

 

- Чому герой так говорить про кохання? Навіщо в п'єсі йдеться про кохання Ромео до Розаліни?

(Ромео зізнається, що закоханий у  Розаліну, яка відповідає на його почуття, і це змушує його страждати.)

- Таким був Ромео до зустрічі з Джульєттою. А який перед нами постає Джульєтта до зустрічі з Ромео?

(Перша зустріч із героїнею відбувається у сцені розмови Джульєтти з матір'ю, яка повідомляє дівчині про увагу до неї графа Паріса. Мати просить доньку звернути увагу на молодого нареченого, на що Джульєтта відповідає:

 

 

Акт І сцена 3

Про честь таку я ще й не мрію, мамо.

 

Я  подивлюсь, чи погляд гріє кров...

Дивитися дозволю я очам

Лиш доти, доки бажано це вам.

 

Юна героїня ще не думала про кохання, про шлюб. Вона спокійна і слухняна, згодна «зробити пробу», бо поки що нікого не любить.

- Отже, ми бачимо, що Ромео і Джульєтта не являли собою нічого особливого, вони жили за загальними законами, і на кохання дивилися, як усі, доки не зустрілися.

Любов спалахнула відразу ж, як тільки герої побачили один одного, вона подібна до спалаху блискавки, електричної іскри.

- Як змінюється їхнє ставлення до кохання? (продовжують роботу група дослідників)

 

 

Ромео:

Акт І, сцена 5

Померкли смолоскипи перед нею!

І світить вродою  вона своєю

На  щоках ночі - діамант ясний

У вусі мавра; скарб цей дорогий

І для землі, і для життя сія.

Вона - омріяна любов моя!

її оточують  прекрасні дами,

Вона ж між них - голубка між  галками!

Коли танок закінчать вже, саму

За ніжну ручку я її візьму,

І щастя неземне тоді відчую...

Чи ж я коли любив? Чи ще люблю я?

О ні! Зрікайтеся, брехливі очі!

Не знали ви краси до цеї ночі!

 

Джульєтта:

 

   Злоба єдина у душі буяла,

І зі злоби любов єдина встала!..

Не знаючи, зустріла надто рано,

Та пізно я дізналась, безталанна!

Ох, не на радість ти, любов моя,

Бо ворога кохаю ніжно я!

 

- Це слова не одне одному, а кожного самому собі, але вони на диво співзвучні. Герої ще у полоні колишніх уявлень, але вже відчувають силу нового почуття.

- Як кохання впливає на героїв? Як поводяться Ромео та Джульєтта до і після знайомства?

(Ромео до зустрічі з Джульєттою говорить дуже багато і красиво про свою любов до Розаліни. Коли він зустрічає дочку Капулетті, він починає діяти, оскільки справжнє почуття вимагає рішучості. З мрійливого юнака він перетворюється на сміливу, мужню людину, здатну приймати рішення і відповідати за вчинки.

Такий же шлях проходить і Джульєтта, вона змінюється ще сильніше: спочатку вона була покірною дочкою, тепер повстає і бореться за своє кохання.

Любов у трагедії постає як великий вихователь: герої дорослішають, приймають важливі рішення, беруть за них відповідальність.)

- Що заважає закоханим?

(Монтеккі та Капулетті – кровні вороги)

- Як відреагували закохані на те, що вони з ворогуючих сімей? Знайдіть слова героїв у тексті.

 (Ромео:

Що? Капулетті?.. Ох! Де ж вороття?..

У ворога в руках моє життя!

 

Джульєтта:

Ох, не на радість ти, любов моя,

Бо ворога кохаю ніжно я!)

- Герої бачать сенс усього життя у коханні. Чому ж вони обирають смерть?

(Вони вмирають за своє кохання. Любов тріумфує над ворожнечею, нерозумінням. Відібравши в себе життя, герої трагедії винесли вирок родовим чварам та забобонам. Трагедія Шекспіра стверджує безцінність та вічність кохання).

- Чи є сенс у загибелі героїв?

(Після смерті молодого подружжя ворогуючі сім'ї примиряються. Загибель дітей переконує батьків у тому, що їхня ворожнеча - страшний пережиток часу і вони покарані за зло).

5. Звернення до епіграфа уроку

- Давайте звернемося до епіграфа уроку та поміркуємо над його змістом.

(Юні герої Шекспіра радісно зустріли своє кохання, яке увійшло в їхнє життя несподівано. Вони не змогли жити один без одного, віддавши перевагу смерті, але їх загибель розплющила очі їхнім батькам; Шекспір ​​показав, що любов дійсно сильніша за смерть).

6. Проблемне питання

- Пропоную повернутися до проблемного питання нашого уроку: безсмертні Ромео та Джульєтта, у чому диво, таємниця їхніх образів та кохання?

(Учні працюють 5 хвилин. Відповіді учнів)

Отже, звичайні хлопчик і дівчинка, що виросли в патріархальних сім'ях, де чітко трималися за традиції, покохали один одного, переросли ці сім'ї, самих себе, піднялися над своїм часом і кинули йому виклик, зробивши своє кохання не лише прекрасним і піднесеним, а й героїчним.  Вони відстоювали право любити не ім'я, не становище, а просто людину, яка «під будь-якою назвою була б тим верхом досконалості, якою вона є».

7. Тема Ромео та Джульєтта в інших видах мистецтва.

Тема Ромео і Джульєтти перейшла до ряду «вічних тем». Трагедія закоханих досі хвилює багатьох відомих письменників, поетів, музикантів та художників. І це безсмертя  - твори Шекспіра.

До сьогоднішнього уроку учні підготували невеликі дослідження розвитку теми Ромео і Джульєтти у різних видах мистецтва.

Прослуховування повідомлень, перегляд презентацій про музику, балет, про живопис, про кінематограф.

8. Підсумки уроку

За традицією, перекладачі Шекспіра завжди останню фразу трагедії представляють так:

Сумніших оповідей не знайдете,

Ніж про любов Ромео і Джульєтти.

 

Історія юних героїв живе у віках, не залишаючи байдужими нікого, а імена Ромео та Джульєтти викликають у нас найзахопленіші почуття, повагу до їхньої стійкості та вірності.

Звучить музика з мюзиклу «Ромео та Джульєтта» - «Щастя»

 

9. Домашнє завдання

Наприкінці трагедії глави обох сімей обіцяють спорудити пам'ятник Ромео та Джульєтті. Спробуйте створити проект пам'ятника Ромео та Джульєтті. Не забудьте врахувати місце встановлення пам'ятника, матеріал, з якого його буде створено, пози героїв, вирази їхніх облич, напис на пам'ятнику. Обґрунтуйте коротко свій вибір. Це буде вашим домашнім завданням.

10. Підведення підсумків. Оцінки за урок.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Малицька Валентина Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
3 січня 2022
Переглядів
2644
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку