Конспект уроку зарубіжної літератури у 8 класі
Тема: «Безсмертне кохання»
за твором В. Шекспіра «Ромео та Джульєтта»
Клас – 8
Тип уроку – урок узагальнення та систематизації нових знань.
Мета уроку – розкрити глибину образів героїв трагедії В. Шекспіра «Ромео та Джульєтта», причини їх загибелі та безсмертя; дати відповідь на запитання: «Що зробило імена Ромео та Джульєтти безсмертними, у чому диво, таємниця їхніх образів та кохання?»
Завдання:
- розкриття основного конфлікту трагедії Шекспіра «Ромео та Джульєтта»;
- поглиблення уявлень про жанрові особливості трагедії;
- розвиток навичок логічного висловлювання;
- узагальнення та систематизація знань учнів за п'єсою Шекспіра;
- розвиток пізнавальної активності;
- розвиток мовних та творчих здібностей учнів;
- розвиток мовлення;
- розвиток загальнокультурного кругозору учнів;
- виховання інтересу до зарубіжної класики;
- розвиток аналітичного мислення;
- залучення учнів до культурних цінностей;
- розвиток моральних цінностей та ідеалів у учнів.
Обладнання:
Презентація, мультимедіа, аудіозапис творів С. Прокоф'єва, Н. Рота, відеодиски з фільмами та мюзиклом «Ромео та Джульєтта» (реж. Ф. Дзефіреллі, Б. Лурман)
Епіграф до уроку:
«Кохання сильніше за смерть і страх смерті, тільки любов'ю тримається і рухається життя» (І.С. Тургенєв)
Хід уроку:
1. Звучить заставка до уроку – Сергій Прокоф'єв «Тема кохання» з балету «Ромео та Джульєтта».
Є у світі літератури імена героїв, які знайомі всім, навіть якщо людина не читала самого твору. Ці імена стали символами вічних цінностей: честі, шляхетності, відданості, кохання. Над ними не владні ні люди, ні смерть.
Наприкінці XVI століття у 1596 році англійський драматург Вільям Шекспір створив п'єсу, яка не тільки стала безсмертною, а й дала життя безлічі творів літератури, живопису, музики, балету, кінематографії.
Найцікавіше полягає в тому, що Шекспір не сам придумав сюжет цієї п'єси, а запозичив його у давньоримського поета Овідія, який у збірнику «Метаморфози» розповів історію Пірама та Фісби. Мало хто пам'ятає Овідія та його героїв, а ось імена Ромео та Джульєтти ми вживаємо як символи відданості та беззавітного кохання.
Індивідуальне випереджальне завдання. Інсценування «Сцена у балкона».
Вчитель: Отже, сьогодні тема нашого уроку звучить так: «Безсмертне кохання» за твором В. Шекспіра «Ромео та Джульєтта».
2. Перевірка домашнього завдання.
3. Постановка проблемного питання.
Давайте згадаємо, що таке трагедія?
Трагедія – драматичний твір, що зображає глибокі, найчастіше нерозв'язні життєві протиріччя. Їхні наслідки завершуються загибеллю героя.
- Визначте тему трагедії «Ромео та Джульєтта».
(Цей твір про жорстокість світу і про силу любові).
- У чому секрет таланту великого Шекспіра? Що зробило імена Ромео та Джульєтти безсмертними, у чому диво, таємниця їхніх образів та кохання? У цьому нам належить розібратися на сьогоднішньому уроці.
4. Аналіз художнього твору.
- Згадайте, як Ромео до зустрічі з Джульєттою говорить про кохання? (Індивідуальне випереджальне завдання. Група дослідників «Ромео та Джульєтта про кохання до зустрічі один з одним і після зустрічі»).
Акт І сцена 1
На жаль, сліпе кохання манівцями
Веде примхливо і керує нами.
Де ми обідаємо?.. Що тут сталось?..
Хоча не говори: я чув усе.
Страшна ненависть, та любов страшніша.
З ненависті любов. О гнів кохання!
З нічого - все: і розквіт, і буяння.
О легкості тягар. Сенс пустоти.
Безформний хаос пречудових форм.
Свинцевий пух і полум'я холодне,
Цілюща слабість і блискучий дим...
Безсонний сон, єство, що не існує.
Не маю радості, а все ж люблю я...
Сумні всі ті, хто так, як я, кохав.
Мене гнітить моя тяжка печаль,
Твоя ж - удвоє збільшує мій жаль.
Ти співчуття до мене виявляєш,
І, мов ножем, мені ти серце краєш.
Любов - це дим, що в'ється від зітхання;
В очах коханців - це вогонь бажання.
Коли ж закохані в тривозі, в горі -
Сльозами можуть затопити й море.
Безумство мудре - ось що є любов.
Воно отруює й зціляє кров.
Я загубив себе... Мене немає...
Це не Ромео, ні, він десь блукає...
- Чому герой так говорить про кохання? Навіщо в п'єсі йдеться про кохання Ромео до Розаліни?
(Ромео зізнається, що закоханий у Розаліну, яка відповідає на його почуття, і це змушує його страждати.)
- Таким був Ромео до зустрічі з Джульєттою. А який перед нами постає Джульєтта до зустрічі з Ромео?
(Перша зустріч із героїнею відбувається у сцені розмови Джульєтти з матір'ю, яка повідомляє дівчині про увагу до неї графа Паріса. Мати просить доньку звернути увагу на молодого нареченого, на що Джульєтта відповідає:
Акт І сцена 3
Про честь таку я ще й не мрію, мамо.
Я подивлюсь, чи погляд гріє кров...
Дивитися дозволю я очам
Лиш доти, доки бажано це вам.
Юна героїня ще не думала про кохання, про шлюб. Вона спокійна і слухняна, згодна «зробити пробу», бо поки що нікого не любить.
- Отже, ми бачимо, що Ромео і Джульєтта не являли собою нічого особливого, вони жили за загальними законами, і на кохання дивилися, як усі, доки не зустрілися.
Любов спалахнула відразу ж, як тільки герої побачили один одного, вона подібна до спалаху блискавки, електричної іскри.
- Як змінюється їхнє ставлення до кохання? (продовжують роботу група дослідників)
Ромео:
Акт І, сцена 5
Померкли смолоскипи перед нею!
І світить вродою вона своєю
На щоках ночі - діамант ясний
У вусі мавра; скарб цей дорогий
І для землі, і для життя сія.
Вона - омріяна любов моя!
її оточують прекрасні дами,
Вона ж між них - голубка між галками!
Коли танок закінчать вже, саму
За ніжну ручку я її візьму,
І щастя неземне тоді відчую...
Чи ж я коли любив? Чи ще люблю я?
О ні! Зрікайтеся, брехливі очі!
Не знали ви краси до цеї ночі!
Джульєтта:
Злоба єдина у душі буяла,
І зі злоби любов єдина встала!..
Не знаючи, зустріла надто рано,
Та пізно я дізналась, безталанна!
Ох, не на радість ти, любов моя,
Бо ворога кохаю ніжно я!
- Це слова не одне одному, а кожного самому собі, але вони на диво співзвучні. Герої ще у полоні колишніх уявлень, але вже відчувають силу нового почуття.
- Як кохання впливає на героїв? Як поводяться Ромео та Джульєтта до і після знайомства?
(Ромео до зустрічі з Джульєттою говорить дуже багато і красиво про свою любов до Розаліни. Коли він зустрічає дочку Капулетті, він починає діяти, оскільки справжнє почуття вимагає рішучості. З мрійливого юнака він перетворюється на сміливу, мужню людину, здатну приймати рішення і відповідати за вчинки.
Такий же шлях проходить і Джульєтта, вона змінюється ще сильніше: спочатку вона була покірною дочкою, тепер повстає і бореться за своє кохання.
Любов у трагедії постає як великий вихователь: герої дорослішають, приймають важливі рішення, беруть за них відповідальність.)
- Що заважає закоханим?
(Монтеккі та Капулетті – кровні вороги)
- Як відреагували закохані на те, що вони з ворогуючих сімей? Знайдіть слова героїв у тексті.
(Ромео:
Що? Капулетті?.. Ох! Де ж вороття?..
У ворога в руках моє життя!
Джульєтта:
Ох, не на радість ти, любов моя,
Бо ворога кохаю ніжно я!)
- Герої бачать сенс усього життя у коханні. Чому ж вони обирають смерть?
(Вони вмирають за своє кохання. Любов тріумфує над ворожнечею, нерозумінням. Відібравши в себе життя, герої трагедії винесли вирок родовим чварам та забобонам. Трагедія Шекспіра стверджує безцінність та вічність кохання).
- Чи є сенс у загибелі героїв?
(Після смерті молодого подружжя ворогуючі сім'ї примиряються. Загибель дітей переконує батьків у тому, що їхня ворожнеча - страшний пережиток часу і вони покарані за зло).
5. Звернення до епіграфа уроку
- Давайте звернемося до епіграфа уроку та поміркуємо над його змістом.
(Юні герої Шекспіра радісно зустріли своє кохання, яке увійшло в їхнє життя несподівано. Вони не змогли жити один без одного, віддавши перевагу смерті, але їх загибель розплющила очі їхнім батькам; Шекспір показав, що любов дійсно сильніша за смерть).
6. Проблемне питання
- Пропоную повернутися до проблемного питання нашого уроку: безсмертні Ромео та Джульєтта, у чому диво, таємниця їхніх образів та кохання?
(Учні працюють 5 хвилин. Відповіді учнів)
Отже, звичайні хлопчик і дівчинка, що виросли в патріархальних сім'ях, де чітко трималися за традиції, покохали один одного, переросли ці сім'ї, самих себе, піднялися над своїм часом і кинули йому виклик, зробивши своє кохання не лише прекрасним і піднесеним, а й героїчним. Вони відстоювали право любити не ім'я, не становище, а просто людину, яка «під будь-якою назвою була б тим верхом досконалості, якою вона є».
7. Тема Ромео та Джульєтта в інших видах мистецтва.
Тема Ромео і Джульєтти перейшла до ряду «вічних тем». Трагедія закоханих досі хвилює багатьох відомих письменників, поетів, музикантів та художників. І це безсмертя - твори Шекспіра.
До сьогоднішнього уроку учні підготували невеликі дослідження розвитку теми Ромео і Джульєтти у різних видах мистецтва.
Прослуховування повідомлень, перегляд презентацій про музику, балет, про живопис, про кінематограф.
8. Підсумки уроку
За традицією, перекладачі Шекспіра завжди останню фразу трагедії представляють так:
Сумніших оповідей не знайдете,
Ніж про любов Ромео і Джульєтти.
Історія юних героїв живе у віках, не залишаючи байдужими нікого, а імена Ромео та Джульєтти викликають у нас найзахопленіші почуття, повагу до їхньої стійкості та вірності.
Звучить музика з мюзиклу «Ромео та Джульєтта» - «Щастя»
9. Домашнє завдання
Наприкінці трагедії глави обох сімей обіцяють спорудити пам'ятник Ромео та Джульєтті. Спробуйте створити проект пам'ятника Ромео та Джульєтті. Не забудьте врахувати місце встановлення пам'ятника, матеріал, з якого його буде створено, пози героїв, вирази їхніх облич, напис на пам'ятнику. Обґрунтуйте коротко свій вибір. Це буде вашим домашнім завданням.
10. Підведення підсумків. Оцінки за урок.
1