Підготувала: Слободянюк В. В. Формування комунікативної компетентності за допомогою діалогу та дискусії на уроках зарубіжної літератури
Номер слайду 2
Пошук нової системи спілкування з учнями, альтернативної структури уроків, яка б задовольнила потреби дітей, зумовила тему мого досвіду. Метою праці є виховання творчої особистості, вільної і щасливої. А для цього потрібні свобода думок, політ фантазії, інтуїція, допитливість, пошук істини, підтримка та визнання, самореалізація та довіра. Мета роботи
Номер слайду 3
В Концепції загальної середньої освіти зазначено: «Освіта ХХІ століття – це освіта для людини. Її стержень – розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, використовувати набуті знання та вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінювати на краще своє життя і життя своєї країни». Актуальність теми
Номер слайду 4
Стратегічно важливим у викладанні зарубіжної літератури останніх років є компетентнісний підхід, «що покликаний забезпечити соціалізацію учнів, їхню інтеграцію в сучасне суспільство, сформувати в них стійкі моральні принципи й світоглядні орієнтири, виховувати особистість із національною свідомістю, громадянськими якостями й критичним мисленням, здатною до творчого вирішення життєвих проблем» (Додаток до листа МОН України від 09.08.2017 року № 1/9-436). Актуальність теми
Номер слайду 5
Сучасний полікультурний світ ставить нові вимоги до освітньої підготовки особистості. Вирушаючи у самостійне життя, після закінчення навчального закладу, молода людина має бути гармонійно розвиненою. Натомість постійне спілкування молоді у віртуальному просторі, обмеженість комунікативних ситуацій наживо ведуть до :невміння використовувати набуті знання ;слабкого володіння невербальними засобами спілкування ;невміння вести дискусію та діалог. Найбільша в світі розкіш-це людське спілкування ( Антуан де Сент – Екзюпері)
Номер слайду 6
допомагає встановлювати та підтримувати необхідні контакти з іншими людьми;вчить бути готовим до діалогу;передбачає уміння змінювати глибину та коло спілкування;вчить розуміти співрозмовника й бути зрозумілим;допомагає контролювати та оцінювати себе. Комунікативна компетентність:
Номер слайду 7
трансляція комунікативних умінь в процесі міжособистісної взаємодії з іншими людьми;оволодіння культурною спадщиною;спостереження за поведінкою інших людей в процесі комунікації;програвання в уяві комунікативних ситуацій. Джерелом розвитку комунікативної компетентності є:
Номер слайду 8
М. БахтінІстина не народжується і не знаходиться в одній голові окремо взятої людини, вона народжується між людьми, які разом шукають істину, в процесі їх діалогічного спілкування.
Номер слайду 9
Мої уроки зарубіжної літератури відрізняються підвищеним рівнем діалогізації не тільки в спілкуванні “ вчитель – учень ”, а й у спілкуванні “ учень – учень ” та “ учень – однокласники ”. Діалог стає в нагоді під час обговорення щойно сприйнятого матеріалу чи спільного виконання завдань, а дискусія – як шлях розв’язання певної навчальної проблеми.
Номер слайду 10
використання індивідуальних, колективних, групових форм роботи;організацію творчого читання;створення запитань до художнього твору, проблемної ситуації та її розв’язання;організацію творчо-пошукової, дослідницької діяльності школярів та ін. Діалогові технології передбачають:
Номер слайду 11
Діалогові технології та форми й методи їх реалізації
Номер слайду 12
Класифікація видів діалогових технологій за формою проведення{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}УрочніУрок-подорож. Урок-дискусія. Урок-бесіда. Урок діалог. ПозаурочніЗасідання літературного клубу. Прес – інтерв’ю. Брейн – рингІнтелектуальне казино. Літературний марафон. ПозашкільніПерегляд театральної вистави чи кінофільму з обговоренням. Відвідування музеїв та пам’ятних місць письменників. Організація сімейного навчання. Відвідування літературних та художніх виставок
Номер слайду 13
У науковій літературі зустрічаємо три поняття “діалог” стосовно навчання: Діалог-ситуація. Діалог (полілог) голосів. Внутрішній діалог
Номер слайду 14
Забезпечує вихід навчального діалогу на “ вічні проблеми людського буття”, надає йому продуктивної нерозв’язаності, неповноти і в той же час глибини. Діалог - ситуація
Номер слайду 15
Передбачає участь в дискусійному обговоренні на уроці. Діалог (полілог) голосів
Номер слайду 16
Невимовлені запитання та відповіді мислителя, діалог самим з собою. Внутрішній діалог
Номер слайду 17
Обговорення ілюстрацій до казок. Озвучення мультфільмів. Асоціативна павутинка. ( Учасники обговорюють питання: 1. З якою метою ми проводили цю вправу? 2. Який висновок можна зробити?)Аналіз символів творів.Інсценізація уривків. Складання уявних діалогів. Практичне застосування
Номер слайду 18
Дзвінок літературному герою.Інтерв’ю з автором. Коментування афоризмів. Захист лепбуків.
Номер слайду 19
Наші будні
Номер слайду 20
Можна активувати такими видами робіт: Лист літературному герою, наприклад: Джулії з повісті В Бикова “ Альпійська балада ”; Башмачкіну з повісті М. Гоголя “ Шинель ”. Щоденник подвійних записів, наприклад: чи має рацію Тіртей у поезії “ Добре вмирати тому…”, закликаючи воїнів помирати в бою молодими?Внутрішній діалог
Номер слайду 21
Дозволяється. Висловлюватися по черзі. Дотримуватися теми. Бути активним. Виявляти доброзичливість;висловлювати свої думки чітко, лаконічно. Допомагати один одному. Перебивати учасників. Пліткувати. Бути пасивним. Насміхатися над невпевненими. Бути неуважним. Не дотримуватися теми. Діалог ( полілог) голосів , передбачає дискусію. Правила ведення дискусіїНе дозволяється
Номер слайду 22
Дж. Байрон. Поема “ Мазепа”Теми для дискусій. Г.Ібсен. Драма “ Ляльковий дім”
Номер слайду 23
“ Дерево рішень ”: передбачає розгляд усіх можливих варіантів та її наслідків. Здійснюється за допомогою схеми. Проблема. Переваги. Недоліки. Варіант 1 Варіант 2 Варіант 3
Номер слайду 24
Висновки. Отже, діалог та дискусія сприяють удосконаленню мовленнєвих здібностей, сприйняття висловлювань співрозмовника, швидкій орієнтації в ситуації та розумінню почуттів, переживань, амбіцій партнера у спілкуванні.