Урок "Історична основа «Пісні про Роланда». Поетичне переосмислення в поемі реальних подій.

Про матеріал
МЕТА: - Поглибити знання учнів про героїчний епос; визначити особливості “Пісні про Роланда” як французького середньовічного героїчного епосу; розрізняти історичну правду (похід Карла Великого 778 р. за Піренеї) та вигадку в поемі; - розвивати навички виразного читання поетичних творів, критичного мислення, дослідницької роботи з текстом, аналізу художнього твору; комунікативно – мовленнєвих навичок; - сприяти патріотичному вихованню, розумінню справжнього патріотизму і небезпеки нерозумного героїзму.
Перегляд файлу

Тема уроку : Історична основа «Пісні про Роланда». Поетичне переосмислення в поемі  реальних подій.

МЕТА: - Поглибити знання учнів про героїчний епос; визначити особливості “Пісні про Роланда” як французького середньовічного героїчного епосу; розрізняти історичну правду (похід Карла Великого 778 р. за Піренеї) та вигадку в поемі;

  • розвивати навички виразного читання поетичних творів, критичного мислення, дослідницької роботи з текстом, аналізу художнього твору; комунікативно – мовленнєвих навичок;
  • сприяти патріотичному вихованню, розумінню справжнього патріотизму і небезпеки

            нерозумного  героїзму.

Формуванні ключових компетентностей:

Спілкування державною  та іноземною (російською) мовами;

Інформаційно-цифрова компетентність;

Уміння вчитися впродовж життя;

Ініціативність і підприємливість;

Соціальна та громадянська компетентності;

Обізнаність та самовираження у сфері культури.

ОБЛАДНАННЯ: презентація до уроку,уривок із документального фільма,

                              відеофільм «Пісня про Роланда», музика.

                                                                                 Ідуть до нас сказання давнини

                                                                                 Про витязів діяння,

                                                                                 Як билися вони……………

                                                                                    «Пісня про Нібелунгів»

Проблемні питання:

  • Що рухає  вчинками людей-героїв? Чи можна протистояти зраді?

                                             Хід  уроку.

1. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ ТЕМИ

 (Звучить рицарська мелодія) СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.

                               У дуже славні давні дні

                               Складалися дзвінкі пісні

                               Про мудрих, добрих королів,

                               Про їх підступних ворогів,

                               Про лицарів, що рвуться в бій,

                               Аби завершить подвиг свій,

                               І про принцес, яким любов

                               Хвилює серце й юну кров

                                                 («Трістан і Ізольда»)

І. Слово вчителя ( звучить музика). Сьогодні на уроці ми перенесемося  в далекі часи, коли жили герої, які служили інтересам народу, змагалися з підступними ворогами, в жорстокій борні здобували славу, здійснювали героїчні подвиги в ім’я Прекрасних Дам, служили вірою і правдою правителям, яким присягалися на мечах. Вони були взірцем моральної стійкості, втіленням справжнього героїзму, на них завжди можна було покластися.

Жили вони в період Середньовіччя.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ІНТЕГРАЦІЯ НАВЧАННЯ.

  1. Літературна розминка:

-     Що таке Середньовіччя?

-    Який суспільний лад розвивався у цей період?

  • Що було передумовою переходу до цього історичного періоду?
  • Чи могли б ви назвати позитивні і негативні сторони у розвитку держав  та суспільні проблеми?
  • Усна чи письмова література розвивалася у цей час?
  • Що таке художня література?
  • Назвіть літературні роди та їх жанри. Коли і де такий поділ був зроблений?
  1. Метод «Фішбоун» (допомагає група учнів-істориків):

Сьогодні ваші знання ми повинні поглибити, тому що важко зрозуміти народні та авторські твори, не знаючи історичного підгрунтя деяких подій.

Давайте встановимо причинно-наслідкові зв'язки історичного і літературного розвитку періоду Середньовіччя, використовуючи графічний спосіб дослідження.

 

Метод "Фішбоун" на уроках історії | Інші методичні матеріали. Всесвітня  історія

 

 

  • ОТЖЕ, чи легко було стати справжнім героєм, завоювати славу в ті  часи?
  1. Бесіда ( використання презентації):

                  Перед вами зображення лицаря в обладунках, зі зброєю.

                  ― Які з них вам відомі?

( Шолом, забрало, щит, меч, лати, спис)

                 ― Чи зручно було  рицареві в таких обладунках?

(Ні. Вони були дуже важкими, і лицар повинен був бути сильним і витривалим)

                ―То ж навіщо вони йому?

(Щоб захищатись під час бойових дій)

                ― Від кого ще, окрім самого лицаря, його надійної зброї ,залежало життя  рицаря та його успіх у битві?

(Від сильного слухняного коня.Тому так обожнювали вони свого коня та зброю)

                  Підведемо підсумок

Які якості характеризують справжнього рицаря?

 ( сміливість, відвага, доблесть, здатність на самопожертву, відданість королю і Прекрасній  Дамі)

Індивідуальне завдання деяким учням – скласти сенкан « Лицар»

 

  1. Учитель:  Заради рідної землі, товаришів вони в нерівній битві проливали кров, ладні були досягти перемоги навіть ціною власного життя. Їхні подвиги знайшли відображення в героїчному епосі Середньовіччя, розквіт якого припадає на 12―13 століття.

    ― Що ж таке героїчний епос?

   ― Які твори героїчного епосу вам відомі?

   ― Хто їх виконував і де?

( На ярмарках, біля міських стін, у монастирях, у замках і навіть королівських покоях) Та чи легко це їм вдавалося в ті войовничі часи?

Шпільмани -  у Німеччині

Хулгари – у Іспанії

Жонглери – у Франції

Декламували речетативом у супроводі маленької арфи  або флейти

 

“Пісня про Сіда” -1140 рік (іспанський епос)

“Пісня про Нібелунгів”- 1200 (німецький епос)

“Пісня про Роланда” – 1100 (французький епос)

     

 

III.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Саме в таких місцях можна було почути пісню про славного лицаря Роланда.

Тож прийшов час і нам  ближче познайомитися з історією створення французького героїчного епосу «Піснею про Роланда», реальними подіями, що лежать в основі твору. А ще спробуємо дослідити, як в епосі поєднується історична правда і художній вимисел. Замислимось , чи допоможе нам середньовічна історія зрозуміти, що таке  справжній патріотизм і до чого може привести  загостерене почуття честі.

Перегляд буктрейлера до книги «Пісня про Роланда»

IV.СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  1.  Повідомлення  підготовлених  учнів   «Історична   основа  „Пісні  про   Роланда”».

В основі «Пісні про Роланда» лежить дійсний історичний факт, пов ’язаний з боротьбою французького короля Карла Великого проти маврів у VIII столітті. Описані у творі події згадуються в   арабських та французьких хроніках.

У 778 році Карл Великий на прохання мусульманського владики, маючи свої інтереси в Іспанії, втрутився в іспанські справи. Похід Карла був невдалим.

Повертаючись на батьківщину,  ар’єргард  французів був розбитий місцевими басками в Ронсевальському межигір’ї Піренеїв на вузькій гірській дорозі. Про цей драматичний випадок повідомляє історик Ейхард у«Життєписах Карла Великого» (IX ст.):«У битві цій були  вбиті  Еггіхард,  королівський  стольник,  Ансельм, пфальцграф Хруодланд, начальник Бретонської марки».Героїчна поема народжувалася по гарячих слідах історичних подій. Її зміст — правдива поетична розповідь сучасника, яка з часом піддалася сюжетній обробці. Так, замість басків з’явилися грізні араби-мусульмани, що  захопили значні володіння в Іспанії і вже неодноразово  вторгалися  на  французькі землі.Поразка при Ронсельвалі не вкрила ганьбою французів, а лише сприяла виявленню їхньої хоробрості, вміння стояти на смерть, захищати свою батьківщину і прикривти тили головних сил, що відходили.н

  2. Слово вчителя:

- Яка ж тема героїчного епосу «Пісня про Роланда»?  (тема твору – зображення походу Карла).

- З якою метою зображений цей похід? (зобразити героїзм лицарів, зокрема Роланда та Олів’єера, тобто прославити їх).

- Отже, яка ідея твору?  ( уславлення героїзму та патріотизму).

4.Творче   завдання.

 Доведіть, що твір можна віднести до героїчного епосу. (Це великий віршований твір, в якому подано  розповідь  про  події давнього минулого,  створену  на  основі народних переказів.

 Яке ваше враження від прочитаного?

  1. Перевірка знання тексту «Пісні про Роланда» у формі «Бліц-опитування», одночасно деякі учні виконують індивідуально вправу на сайті Learning, деякі тести на сайті На урок (диференціація)

 

1) В якій країні відбуваються події? ( Франція, Іспанія)

2) Які дві сторони беруть участь у військовому конфлікті? (маври і франки)

3) Назвіть імена очільників двох армій. (Карл та Марсилій)

     4). Кого обрали послом франків? (Ганелона )

     5). Король Сарагоси — це  (Марсилій)

     6). Що таке авангард війська?

     7). Що таке ар’єргард війська?

     8). Хто залишився в ар’єргарді? (Роланд, Олів’єр)

     9). Скільки воїнів налічував ар’єргард? (20 тисяч воїнів)

     10). Роланд узяв лише 20 тисяч воїнів, тому що: (не хотів ущемити короля, свого родича)

     11). Як називався меч Роланда? ( Дюрандаль)

     12). Яку назву мав ріг Роланда і чому?  (Оліфант, бо уславився гучним звуком чутним аж за 30 льє – 120 км)

     13). Яке природне явище спостерігалося під час бою Роланда у Франції?  (була буря)

     14). Як звучить своєрідний приспів, вигук, що повторюється після 158 куплетів? (Аой!)

     15). Як звали найкращого друга-воїна Роланда?   (Олів’єр)

     16). Як звали прудкого коня Роланда?  (Вельянтіф)

     17). Хто зрадив Карла? ( Ганелон)

     18). Як звучить бойовий клич французів, уперше засвідчений з 1119 року? (Монжуа!)

     19). Вкажіть, заради кого (чого) здійснювали подвиги французькі лицарі? (Бога і короля)

     20). Визначте, хто запропонував Роландові засурмити в ріг, щоб Карл Великий почув і повернув військо назад. (Олів’єр)

      21). Чому король Карл, почувши звук Оліфанта, завмер і тихо сказав: «Сеньйори, нам цей звук віщує горе… »?

      22). Хто з друзів – Роланд чи Олів’єр – гине першим? ( Першим гине Олів’єр, другим – Роланд)

      23). Хто покарав Марсилія за смерть ар’єргарду франків? (Карл з воїнами, які залишилися з ним)

      24). Як уславили франки смерть Роланда та Олів’єра?     

 

 

6.  Бесіда  за  прочитаним ( робота з текстом)

 Що вам відомо про Роланда? (Роланд — граф, племінник короля, пасинок Ганелона. За історичними джерелами, він був сином Берти, сестри Карла, і сенешала (королівського  чиновника)  Мілона. Найбільш  достовірну інформацію про нього  містить «Життєпис Карла Великого» Ейнхарда. Окрім того, існує ряд поетичних оповідок про юність Роланда, долю його батьків, його кохання до Альди, що доповнюють осно-вну інформацію.)

 Як він виконує свій обов’язок перед королем?  (Він вірно служить  королю.«Васал повинен за свого сеньйора Терпіть нестатки, спеку і мороз, Віддати тіло й кров і все життя!» —так говорить сам герой.)

 Яка тема у  зв’язку з  цим виникає у  творі? (Тема вірності королю і   васальського служіння йому.)

 Подумайте, як саме автор розкриває  образ  Роланда? (Образ Роланда  розкривається через його вчинки.)

 Чому Роланд відмовився збільшити загін? Роланд вважав, що прохання залишити біль-шу кількість воїнів сприй  матиметься як його боягузливість, а  цього він не міг допустити.)

7. Робота  над   характеристикою   героя ( підтверджувати думку цитатами з тексту). Створення асоціативного куща на дошці і в зошитах.

 Опишіть основні риси характеру Роланда. (Сміливий, хоробрий, сильний, рішучий, патріот, відданий  сюзерену, вірний товариш. Але є й негативні риси: самовпевненість, нерозважливість, запальність.)

Цитати:

 «У тебе вдача запрудка й загорда». (Олівер)

 «Погроз я не боюсь... Я виручу, щоб лиш

король дозволив!» (Роланд)

 «Коли Роланд узнав, що буде бій,

Він відважніший став від лева й тигра».

 «За свого пана і найбільше лихо

Перетерпіти треба — холод, спеку,

А хоч би й кров пролити, трупом впасти».

 «Скрізь, де не глянь, лютує сильний бій,

Ба, й граф Роланд не криється за других;

Вдаряє списом, поки служить спис...»

 «Страшний, завзятий бій лютує далі.

Роланд і Олівер хоробро б’ються».

 «А тут нас жде важкий і довгий бій,

Такої сили ще ніхто не бачив».

 «Узяв Роланд рукою Оліфанта,

Приклав його до уст і як заграв,

Відбивсь об гори голос, залунав,

На тридцять миль навкруг пішов луною».

 «Заграв Роланд так болісно й могутньо,

Так жалісно заграв на Оліфанті,

Що з уст його пішла червона кров,

А в голові виски аж затріщали.

А так далеко голос залунав,

Що серед гір почув його король».

 «Вернувсь на поле бою граф Роланд,

Вернувсь, як рицар, Дюрандалем вдарив,...

Найхоробріших двадцять п’ять упало».

 «Такої вдачі рицареві й треба,

Коли у зброї осідлав коня.

У боротьбі будь він твердий, завзятий».

 «По-молодецьки б’ється граф Роланд!

Піт облива його гаряче тіло,

А в голові важкий, пекучий біль:

Виски в ній трісли, ще коли сурмив».

 «Помер Роланд,— Бог душу в рай прийняв».

 

8. Виразне читання уривку « Смерть Роланда».

-  Як помер Роланд? Що означає його поза?(Ліг обличчям до ворогів, щоб Карл побачив, що він помер непереможеним.Простяг рукавичку праву до неба  на знак відданості Богу, бо смерть звільняє його від служіння Карлу)

-  Як Карл помстився сарацинам за смерть Роланда? (Невірні загинули у річці, куди їх загнав Карл зі своїм військом).

Знання змісту дає нам можливість співставити реальні історичні події, про які повідомив нам історик, і події, описані в епосі.

9.  Проблемна  ситуація.

 Як ви вважаєте, чи правий був Роланд, коли не попросив  вчасно  допомоги у Карла?

9.  Робота в групах.

Група 1: Складання  порівняльної  таблиці  «Образ  Ганелона  як антипода  Роланда і Карла в епосі  „Пісня про  Роланда”».

Ганелон                                                                                               Роланд,   Карл

                                                                      Спільне

1.   Походить зі знатного роду.                                               1.   Королівський рід.

2.   Відважний воїн.                                                                    2.   Обидва відважні воїни, відомі за межами Франції.

3.   Гарна зовнішність.                                                               3.   Гарна зовнішність.

                                                                    Відмінне

1.   Хитрий, підступний.                                                            1.   Чесні, порядні.

2.   Лицемір.                                                                                2.   Відкриті душею.

3.   Переслідує власні інтереси, які ставить                        3.   Головне для обох — інтереси держави.

вище державних.

4.   У вчинках керується почуттями ненависті                    4.   Вчинками керують патріотичні почуття, бажання   

й  помсти.                                                                                       утвердити справедливість.

Група 2:

Охарактеризувати  Ганелона, використовуючи дані цитати:

«Був Ганелон, якого діло — зрада...»

«Та й защеміло ж серце в Ганелона!

Він роздягається з кожуха з кун,

Стає в однім каптані із атласу.

Блискучі очі, гордий вид у нього,

Широкі груди, благородне тіло,

А гарний — не надивляться всі пери».

«Коли мені дасть бог звідтіль вернутись,

Я наварю тобі за те такого,

Що вистачить і до кінця життя».

«Граф Ганелон почув Роландів сміх:

Він мало що не тріс зі злості-гніву,

Він мало що ума був не позбувся»

«Король велів зловити Ганелона...

А там ланцюг закинули на шию,

Сковали, наче дикого ведмедя,

І посадили на погану шкапу».

«Там Ганелона люта смерть спіткала».

«Як кожний зрадник, Ганелон вмирає.

Нехай він зради більш не похваляє!»

Група 3:

Охарактеризувати Карла Великого, використовуючи дані цитати:

 «Великий Карл, володар наш славетний».

 «І Карл Великий також заридав:

В Іспанії лишивсь його племінник!

Король не в силі скрити сліз у тузі».

 «В великій тузі їде Карл Великий,

Весь панцир вкрила сива борода».

 «“І що я, Боже, варт? — сказав король. —

Чому в цій битві не було мене?”

Він з горя-туги бороду всю рве,

А рицарі заплакали й собі ж».

 «Для Карла Бог зробив велике чудо:

На небі сонце стало непорушно».

 «Коли володар суд свій закінчив

І прояснив свій превеликий гнів,

Він наказав хрестити Брамімонду».

 

Група 4:

Скласти порівняльну характеристику Роланда і Олівера.

3. Слово  вчителя.

Мабуть, не помилюся, коли скажу: зрада —найстрашніше з того, на що здатна людина. Зародилася вона на зорі людського життя й існувала в усі часи і в усіх народів. Зрадники бувають різними, як і   плата, за яку вони це роблять. Іуда зрадив Христа за тридцять срібних монет… Брут — Цезаря… Хтось зрадив друга, кохання, батьків, батьківщину… Для чого люди це роблять? Проблемні питання:

  • Що рухає їхніми вчинками? Чи можна протистояти зраді?

На ці та багато інших питань людство шукає відповіді, але знайти їх дуже важко. Як писав сучасний єврейський поет Ігор Губерман:

Сменилось место, обстоятельства,

система символов и знаков,

но запах, суть и вкус предательства

на всей планете одинаков.

З давніх-давен ця тема звучала в  народних піснях, думах, сказаннях, легендах, переказах. Значне місце вона займала й на  сторінках літературних  творів. Є вона і в середньовічній «Пісні про Роланда».

                                                                                                            

IV.   ЗАКРІПЛЕННЯ  ВИВЧЕНОГО  МАТЕРІАЛУ

Проблемні   запитання.

 Подумайте, з  якою метою у твір вводиться образ зрадника Ганелона? (Для того, щоб показати, що добрі діла цінуються людьми, а  зло всі зневажають. Воно має бути покараним.)

 Який мотив виникає у  творі? (Мотив боротьби за єдність держави і помсти ворогові, яким би він не

був.)

 Подумайте, у  зв’язку з чим у різних народів  світу виникли твори героїчного епосу?

 Яка проблематика твору? (У творі порушуються проблеми служіння королю, вірності державі, честі, зради, патріотизму.)

V. ПІДСУМОК УРОКУ.

СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:

     В народі говорять: «Герої не вмирають». І це так. Минають роки, десятиліття,століття, а люди знову і знову повертаються до величних подій історії, прославлених героїв, створючи художні та документальні фільми, балади, поеми, пісні. І я пропоную Вам послухати пісню нашої сучасниці(на жаль, не вдалося з’ясувати її ім’я) про Ронсенвальську битву. Слухайте пісню. Перед Вами знову постануть події, описані в епосі.

ЗВУЧИТЬ «ПІСНЯ ПРО РОЛАНДА»

ПІДСУМКОВА БЕСІДА:

 ―Чи сподобалась Вам пісня? Яким почуттям проникнута?

― Чи допомогла вам історія Роланда зрозуміти, що таке героїзм?

― До чого призводить нерозумний героїзм?

― Що таке справжній патріотизм?

― Чи можна назвати патріотами Олів’єра, Турпіна, Ганелона?

―Чи актуальна тема патріотизму в наш час?

― Чи вважаєте ви себе маленькими патріотами? В чому полагає ващ патріотизм.?

 ПРОДОВЖІТЬ РЕЧЕННЯ.

―Героєм бути …………………………………………..

― Справжній герой  готовий……………………………

― Справжній патріот керується не………….., а………………………

ВЧИТЕЛЬ. Звернімося до епіграфу.Виявляється недарма до нас ідуть сказання давнини.

VI .ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати твір-роздум: «Бути героєм ― це сучасно?» або літературний диктант:

«Пісня про Роланда» є героїчним епосом епохи…

Основою поеми стала історична подія …

На відміну від історичного факту, у творі змінено…

Темою поеми є…

Ідея твору в …

Особливість французького епосу в …

Роланд втілює…

VI.РЕФЛЕКСІЯ.

Інтерактивна вправа «МІКРОФОН».

― Я зрозумів(ла)………………………………………..                       

docx
Додано
8 січня 2022
Переглядів
2317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку