І.Підготовка до сприйняття навчального
матеріалу.
1.Вступне слово вчителя.
І все на світі треба пережити.
І кожен фініш – це, по суті, старт.
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт…
Хай буде все небачене побачено.
Хай буде все пробачене пробачено.
Хай буде вік прожито як належить.
На жаль, від нас нічого не залежить.
А треба жити. Якось треба жити.
Це зветься досвід, витримка і гарт.
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт…
Хай буде все небачене побачено.
Хай буде все пробачене пробачено.
Єдине, що від нас іще залежить,
Принаймні вік прожити як належить.
(звучить музика А.Вівальді «Чотири пори року. Осінь»)
Восени, коли дерева скидають листя, природа постає перед нами в неприкрашеному вигляді. В ній відчувається першородна відкритість і незахищеність. Саме в цій порі криється одвічна таїна спорідненості Людини і Природи.
Адже у житті обов’язково є така мить, коли ми позбавляємося від усього фальшивого, несправжнього, наносного. У цей момент прозріває душа особистості, бо їй відкриваються якісь незрозумілі, невидимі до цього часу грані буття. Людина стає добрішою, вразливішою, милосерднішою, уважнішою. Ця мить називається просвітленням душі. Саме так ми і назвали наш урок.(вчитель звертає увагу дітей на дошку, де написана тема уроку, і пропонує зробити записи у зошитах).
А осягнути мить просвітлення, зрозуміти, коли і як це відбувається, допоможе нам американський письменник О.Генрі і його новела «Останній листок», з якою ми вже знайомилися на попередньому уроці.
Наше завдання – не просто проаналізувати твір, а віднайти та збагнути мить просвітлення душі героїв. Це також допоможе нам замислитися і над своїм буттям, над тим, чи відкрилося воно нам таким, яким є насправді – складним і суперечливим, і чи відчули наші душі святе прозріння.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. «Мозковий штурм».
- А розпочнемо ми свою роботу з перевірки вивченого матеріалу:
Давайте пригадаємо, у якому жанрі написаний твір О.Генрі «Останній листок»? (новела)
2. Тестування за змістом новели.
- Молодці! Отже ми можемо перейти до наступного етапу перевірки – тестування .Слухаємо уважно і не хвилюємося.
Тести
1.У якому місті відбуваються події:
а)у Вашингтоні; б) у Грінсборо; в) У Нью – Йорку?
2. Студія Сью і Джонсі містилася:
а) на першому поверсі; б) на горищі; в) у підвалі триповерхового будинку.
3. Невидимий пришелець почав блукати колонією…
а) у червні; б) у листопаді; в) у грудні.
4. Джонсі злягла…
а) від пневмонії; б) від анемії; в) від алергії.
5. Дівчина лічила листки…
а) клена; б) плюща; в) берези.
6. Джонсі мріяла намалювати…
а) Перську затоку; б) Неаполітанську затоку; в) Затоку Петра Великого.
7. Друга подруга Сью хотіла малювати відлюдника…
а) з Бермана; б) з лікаря; в) з Джонсі.
8. Останнього вечора йшов…
а) град; б) холодний дощ зі снігом; в) сніг.
9. Намальований листок плюща виднівся на…
а) глиняній; б) цегляній; в) дерев’яній стіні.
10. Берман намалював…
а) листок; б) квітку; в) дерево.
11. Містер Берман помер від…
а) серцевого нападу; б) запалення легенів; в) чогось іншого.
12. Містер Берман хворів лише…
а) один день; б) два дні; в) тиждень.
- Увага! Ключ для перевірки «абб». Обміняйтеся зошитами, перевірте правильність виконання( учні перевіряють один у одного тести, повертають зошити).
- Підніміть руки, у кого всі відповіді правильні. Молодці! У кого 2-3 неправильно – теж непогано. А хто не справився з більшою кількістю завдань – будьте уважні на сьогоднішньому уроці і ви зможете виправити ситуацію.
ІІІ. Робота по темі уроку.
1.Слово вчителя.
- Ви , мабуть, здивувалися, що на сьогоднішньому уроці у нас відсутній епіграф. Це буде вашим завданням на весь урок. В кінці заняття ви самостійно підберете епіграф і аргументуєте свій вибір. А проблемним питанням нашого уроку буде питання, яке ви бачите на дошці: «Чому новела, маючи трагічний фінал, пройнята оптимізмом?»(на дошці)
- Для того, щоб дати відповідь на нього, нам з вами потрібно проаналізувати три образи – персонажі новели: містера Пневмонію, художника Бермана і , як не дивно, образ останнього листка. Ви об’єднані в групи, кожна з яких буде працювати над своїм образом. Картки із запитаннями лежать перед вами. У вас є 2 хвилини. Успіху!( діти в групах працюють над відповідями; звучить музичний супровід «Осінь.» А.Вівальді)
- Час вийшов. Починаємо працювати. Ітак, 1 група.
(Завдання 1 групи:1) Як автор називає хворобу Джонсі?( містер Пневмонія);
2) Яким він був?( Лихий, жорстокий, нещадний; текст «Холодний невидимий пришелець», «почав блукати, торкаючись своїми крижаними пальцями»);
3)Чому автор вживає слово «блукати»?(блукати – значить ходити безцільно. Смерть сліпа, а хвороба несла смерть у місто)
4) Як ви розумієте епітет «крижані»?(Від смерті віє холодом, кригою) .
ВИСНОВОК(весь клас).
(Завдання 2 групи: 1) Знайдіть у тексті опис Бермана. Прочитайте його виразно. Які деталі впали вам в око?
2) В описі Бер омана зверніть увагу на словосполучення «тіло карлика». Чи можемо ми сказати. ,що в невдахи – художника і душа карлика?(Зовнішність Б. виявилася оманливою. Насправді це чуйна людина, здатна на самопожертву заради тих, кого любить. Маючи тіло карлика, він виявив душу велетня. Отже, не можна сприймати людей, навіть непривабливих , негативно, адже в кожній людині є щось гарне, треба вміти його лише побачити. Тому важливо вчитися не бачити не лише очима, а й серцем).
- Щоб впевнитися у правильності своїх висновків по цьому питанню, послухайте, будь ласка, одну притчу, яка називається «Уламки доброти»(вчитель читає притчу, а діти ще раз доходять висновку, що не зовнішність головне в людині , а її внутрішній духовний світ –додаток №1).
3) За допомогою якого основного художнього засобу створений образ Бермана? Доведіть прикладами з тексту.(За допомогою антитези, яка є не просто художнім засобом, а й основним композиційним прийомом. Учні добирають приклади з тексту на протиставлення, що будують образ Бермана: мазонина – шедевр, тіло карлика – велетень духу, знущання над делікатністю – готовність до самопожертви, буркітливий дідок – великодушність і готовність захищати молодих художниць, як сторожовий пес, нікчема – герой, грубість – чуйність.)
ВИСНОВОК(весь клас).
- Аналізуючи образ Бермана, ви сказали, що автор порівнює його з пророком Мойсеєм. Чому саме з ним, а не з іншим героєм? Але не спішіть відповідати. Спочатку послухайте повідомлення, яке підготував для вас Сергій.( учень розповідає про пророка Мойсея, звертаючи увагу учнів на скульптуру Мікеланджело «Мойсей». Після цього виступу учні роблять свої висновки).
- У вас на партах знайдіть картки№2.Там ви прочитаєте слова, які виражають ті чи інші людські якості. Ваша задача за зразком на дошці вибрати ті з них, які , на вашу думку, найбільше підходять герою, але не більше 5.Свій вибір обов’язково прокоментуйте( діти виконують завдання, створюючи «інформаційне гроно» для характеристики Бермана).
- Дуже часто, говорячи про людську душу, ми використовуємо стійкі, знайомі нам всім вирази, на зразок: заяча душа. Виконайте зараз цікаве творче завдання: з картки №3 виберіть і доповніть ті фразеологізми, які стосуються душі нашого героя – Бермана.(діти виконують завдання і коментують свій вибір).
- То коли ж про людину можна сказати, що в неї прекрасна душа?(«Мікрофон»)
- Щоб дати відповідь на наше проблемне питання, ми вже проаналізували два образи – Містера Пневмонії і Художника Бермана. Але у творі є ще один важливий образ – символ – листок плюща. І 3 група працювала над цим образом. Спочатку згадаємо із попереднього уроку, які образи символи є ще у творі?(діти називають образи: шедевр – символ достатку; мольберт – символ мистецтва, творчості; Неаполітанська затока – символ досконалості, недосяжної краси, ідеалу; листя – людське життя; плющ – в античній міфології символ безсмертя та буяння життя).
- А ось що означає образ – символ «листок плюща» ми скажемо після аналізу цього образу.
(Завдання 3 групи:1) Скільки разів зустрічаються в новелі словосполучення «останній листок», і як змінюється їхнє забарвлення?(8 разів, учні зачитують текст і одразу називають настрій, емоції , які супроводжують ці слова; після цього разом з вчителем учні з’ясовують значення образу – символу листка плюща, намальованого Берманом – символ щирості людського серця, здатного творити добро)
2)А як змінюється інтонація в слові «шедевр» на протязі всього твору? (Воно вимовляється з насмішкою, іронією, безнадією, надією. І тільки тоді, коли «шедевр» і останній листок зливається у своєму значенні. Почуття набуло істинного змісту – це вище досягнення мистецтва).
ВИСНОВОК(весь клас).
- Так діти, правильно. Мистецтво разом з людяністю може творити дива. Берман створив шедевр, бо справжній шедевр – твір, потрібний людям. Зверніть увагу на наш словник: як пояснюється значення цього слова(учень читає). Чи можемо ми сказати, що ці два визначення схожі?(діти відповідають) .
- Ви правильно зробили висновок, відповіли на всі питання, проаналізували всі образи. Тому я можу відкрити для вас те. Що весь час знаходилося під білим простирадлом(вчитель відкриває мольберт з палітрою і малюнком).Так діти, це ті предмети, якими старий художник Берман створив свій шедевр, тим самим врятувавши життя людині: мольберт, палітра з фарбами, пензлик і холст. Все настільки просто, і водночас настільки ж важливо і серйозно. Адже ми з вами це довели.
ІV.Закріплення вивченого матеріалу.
1.Звернемося до завдання, яке ви отримали на початку уроку – підібрати епіграф. Перед вами картки №1 з цитатами, які так чи інакше стосуються нашої теми. Прочитайте їх і виберіть ту, яка на вашу думку найбільше підходе для епіграфа. Свій вибір аргументуйте. Від кожної групи по одному епіграфу.(учні відповідають , вибирають найкращу цитату і записують у зошит).
2.Діти, ви розумієте, що поступово, крок за кроком ми з вами підійшли до головного завдання уроку: дати відповідь на проблемне питання(«Мікрофон»).
V.Підсумок уроку.
1.А зараз я пропоную створити вам свій шедевр із листочків плюща, які лежать у вас на столах. Кожний бере свій листочок, на якому написаний початок думки, яку ви маєте продовжити( «Робити добро – означає…), потім зачитати всім і прикріпити до стебла «плюща», зображеного на дошці.(діти працюють 1 хвил., читають свої речення і приклеюють листки на дошку по черзі).
- А щоб зробити останній штрих у нашій роботі, я пропоную послухати вірш за мотивами новели О.Генрі.
Учениця читає вірш під музичний супровід(Ф.Шуберт «Ave Maria”,слайд – шоу із зображенням останнього листка).
Останній листок…(Згадуючи новелу О.Генрі)
Злющий осінній вітер,
Завивав в обіймах плюща,
Зриваючи листя сердито,
Зі старого чіпкого куща
Ти дивилась покірно і тихо,
У заплакане, мокре вікно,
Де хитався, боровся із вітром,
На плющеві останній листок.
І воском стікала надія,
По тонесенькій свічці життя,
Картин твоїх – недописана мрія.
Манила тебе в небуття.
Та не здався листочок у віконці,
Художник старий на стіні,
Найкращу картину й останню,
написав у своєму житті.
Малюнок із жовтої фарби,
Життя – тендітний росток,
В тобі народилась надія,
Коли впав останній листок.
VI.Оцінювання учнів.
VII. Домашнє завдання на дошці:
ДОДАТОК №1.